امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279292
۱۲۹۲
۱
۰
نسخه چاپی
Mihály Csikszentmihályi

میهالی سیکسزنتمیهالی روانشناس شخصیت کیست؟

میهالی سیکسزنتمیهالی روانشناس شخصیت کیست؟

سیکسزنتمیهالی کیست؟

سیکسزنتمیهالی در سال 1934 در فیومه (ریجکای کنونی) در سرزمینی که در آن زمان پادشاهی ایتالیا بود و اکنون جمهوری کرواسی است به دنیا آمد. او و خانواده اش در طول جنگ مدتی را در یک اردوگاه بازداشتی ایتالیا گذراندند، اما پس از پایان جنگ توانست تحصیلات متوسطه خود را در رم به پایان برساند. او در سال 1956 در سن 22 سالگی به آمریکا مهاجرت کرد. او مدرک لیسانس خود را در سال 1960 و دکترای خود را دریافت کرد. در سال 1965، هر دو از دانشگاه شیکاگو. او در حال حاضر استاد ممتاز روانشناسی و مدیریت در دانشگاه فارغ التحصیل کلرمونت است.

سیکسزنتمیهالی تقریباً منحصراً در زمینه روانشناسی مثبت - بررسی حالات عاطفی مثبت انسان مانند لذت، خوشحالی، شادی، عشق و خلاقیت کار کرده است. به ویژه، او از نزدیک با مفهوم جریان یا FLOW مرتبط است.جاری بودن یا Flow اصطلاح سیکسزنتمیهالی برای احساسات مثبت مرتبط با تجربه جذب کامل در یک کار است.

او استدلال می‌کند که وظایف جریان کارهایی هستند که افراد آن را به‌عنوان پاداش به خاطر خودشان تجربه می‌کنند، نه اینکه صرفاً برای اهدافی مفید باشند.

او همچنین استدلال می کند که افراد اساساً شاد می توانند به طور منظم از ظرفیت خود برای جریان استفاده کنند. او این تجربه را به شرح زیر توصیف کرده است:

درگیر شدن کامل در یک فعالیت به خاطر خودش. نفس از بین می رود. زمان میگذرد. هر کنش، حرکت و فکری ناگزیر از عمل قبلی است، مانند نواختن جاز. تمام وجود شما درگیر است و از مهارت های خود نهایت استفاده را می کنید.

سیکسزنتمیهالی این ایده را در کتاب پرفروش سال 1990 خود، جریان: روانشناسی تجربه بهینه، رایج کرد. ایده های او علاوه بر روانشناسی شخصیت در زمینه های مدیریت بازرگانی و آموزش نیز تأثیرگذار بوده است. سیکسزنتمیهالی همچنین یک مفهوم نزدیک به هم ارائه کرده است که او آن را جهت گیری کار می نامد، که اساساً ظرفیت تجربه کار به عنوان پاداش برای خود است. سطح بالای جهت گیری کاری در دانش آموزان بیشتر از محیط خانوادگی با نمرات خوب در مدرسه، موفقیت طولانی مدت در شغل و رضایت عمومی در زندگی مرتبط است.

سیکسزنتمیهالی نویسنده یا یکی از نویسندگان حدود 250 مقاله مجلات و فصل کتاب و همچنین نویسنده، نویسنده مشترک یا ویراستار حدود 20 کتاب است.

سیکسزنتمیهالی که جوایز متعدد، کمک هزینه‌ها، کمک هزینه‌های تحصیلی، دوره‌های سخنرانی دعوت شده، کرسی‌های استاد مدعو، انتصابات عضویت در هیئت مدیره و مدارک افتخاری را دریافت کرده است، عضو آکادمی علوم و هنر آمریکا و انجمن روان‌شناسی آمریکا (APS) است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید