امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278045
۹۷۲
۲
۰
نسخه چاپی

خواص فوق العاده میوه و صیفی جات در ماه شهریور

از آنجایی که خوردن هر میوه در فصل خود برای سلامتی بسیار مفید است. در این مطلب شما را با میوه و صیفی جات شهریور و خواص آن ها آشنا میکنیم.

میوه ها و صیفی جات شهریور

میوه ها و صیفی جات شهریور

ماه شهریور  مانند سایر ماه های سال میوه‌ها های دوست‌داشتنی مخصوص خود را دارد. میوه ها و صیفی جات  تابستانی سرشار از ویتامین ها و سایر مواد معدنی هستند‌. گنجاندن این میوه ها در رژیم غذایی کمکتان می‌کند که به فعالیت روزمره‌تان در فصل تابستان ادامه بدهید. 

مصرف میوه های شهریور بسیار مفید است که در ادامه به بررسی خواص آن ها پرداخته ایم:

میوه های شهریور و خواص آن ها

انگور

انگور و به خصوص انگور قرمز را می توان جز بهترین دوستان سلامت قلب دانست زیرا منبع عالی آنتی اکسیدان هاست. این میوه خوشمزه حاوی فلاونوئیدهاست که اکسیداسیون کلسترول بد خون را کاهش می دهد. حتما انگور را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

پوست انگور در هر دو نوع قرمز و سبز آن غنی از رسوراترول، فیتوکمیکال (ماده شیمیایی گیاهی) که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد، است. تحقیقات آزمایشگاهی توانایی رسوراترول را در کاهش رشد سلول‌های سرطانی و مهار تشکیل تومورها در پوست، کبد، روده بزرگ، ریه و پستان نشان می‌دهد.

مهم است که به یاد داشته باشیم هیچ غذا یا اجزاء غذایی به تنهایی نمی‌تواند از شما در برابر سرطان محافظت کند. شواهد قوی نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و حبوبات خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

میوه ها و صیفی جات شهریور

گلابی 

یک گلابی متوسط حدود ۱۰۰ کیلو کالری دارد و منبع خوب فیبرهای غذایی است که به خصوص در پوست آن جای دارد. پوست این میوه خوشمزه تاثیرات مثبتی بر سلامت قلب و عروق دارد زیرا آنتی اکسیدان های موجود در آن ( فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک) می تواند بر اساس برخی تحقیقات مقدار چربی خون را کاهش دهند.

هندوانه

یکی از مهمترین میوه‌های فصل تابستان هندوانه است که حاوی ویتامین‌های A و C و پتاسیم است.این میوه تابستانی غنی از یک آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن است که تحقیقات نشان داده است به محافظت در برابرسرطان پروستات کمک می‌کند.

هندوانه میوه بسیار خوبی برای کنترل وزن است. مصرف تنها یک وعده از آن می‌تواند فقط با ۴۹ کالری افراد علاقمند به مواد غذایی شیرین را راضی کند و این ویژگی، هندوانه را به یکی از میوه‌های با حداقل قند و کالری تبدیل می‌کند.

میوه ها و صیفی جات شهریور

هلو 

هلو حاوی پتاسیم و ویتامین C است. یک هلوی متوسط تنها ۵۸ کالری دارد اما وجود گروه‌های ۲ گرمی فیبر، این میوه را برای کنترل وزن ایده آل ساخته است. رنگ نارنجی روشن این میوه به خاطر وجود بتاکاروتن است که به کاهش التهاب، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، محافظت از DNA و کنترل رشد سلولی با روش‌هایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد کمک می‌کند.

میوه ها و صیفی جات شهریور

توت فرنگی 

توت فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامین C و منگنز است. این میوه حاوی اسید الاجیک است، یک ماده شیمیایی گیاهی که توانایی‌اش را در کاهش رشد سلول‌های سرطانی دهان، پستان، گردن رحم، روده بزرگ و پروستات نشان داده است.

تحقیقات نشان داده است که اسید الاجیک از چند روش متفاوت برای مبارزه با سرطان عمل می‌کند:

• این اسید به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند.

• برای غیر فعال کردن مواد سرطان‌زای ویژه به بدن کمک می‌کند.

• باعث کاهش سرعت تولید مثل سلول‌های سرطانی می‌شود.

میوه ها و صیفی جات شهریور

صیفی جات شهریور و خواص آن ها

هویج زرد 

هویج زرد جز سبزیجات ریشه ای و از خانواده هویج هاست که طعم شیرین دلچسبی دارد. این نوع هویج سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست که امروزه جایگاه خود را در آشپزی از دست داده است.

همچنین حاوی منیزیوم است که به بدن برای مقابله با خستگی های جزئی است. هویج زرد ویتامین B6 نیز دارد که بهترین ماده در کنار منیزیوم است.

میوه ها و صیفی جات شهریور

لوبیا سبز 

لوبیا سبز تازه و بخار پز بسیار خوشمزه است و منبع غنی از فیبرهای غذایی محسوب می شود. این فیبرها باعث احساس سیری مطلوبی شده و عملکرد روده ها را بهبود می بخشند. همچنین مانع از بروز یبوست و سرطان روده بزرگ می شوند.

لوبیا تازه همچنین سرشار از ویتامین C است که در برابر حرارت بالا بسیار ضعیف است و بهتر است برای حفظ آن لوبیا را بخارپز کرد.

میوه ها و صیفی جات شهریور

بادمجان

بادمجان یکی از سبزیجات بسیار کم کالری است که اگر بدون روغن طبخ شود، تنها ۳۰ کیلوکالری دارد. البته سرشار از آنتی اکسیدان هاست که با رادیکال های آزاد که عامل بیماری هایی نظیر ناراحتی های قلبی عروقی، بعضی سرطان ها و پیری است هستند، مقابله می کنند.

هنگام مصرف، بادمجان را به خوبی بشویید و مانند بیشتر میوه ها و سبزیجات آن را با پوست استفاده نمایید زیرا مقدار بیشتر آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها در این لایه بنفش قرار دارد.

  • منبع
  • دکتر سلام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید