امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286164
۴۱۵
۱
۰
نسخه چاپی

نخستین داروی «کند»کننده روند بیماری آلزایمر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد!

نخستین داروی «کند»کننده روند بیماری آلزایمر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد!

در ژانویه، Leqembi، از شرکت داروسازی ژاپنی Eisai، روند گرفتن تاییدیه شتابی از FDA دریافت کرد، که برای دارو‌هایی که نیاز‌های پزشکی برآورده نشده را تامین می‌کنند، شروع شده بود. مشکل عمده هزینه این دارو است که برآورد می‌شود حدود ۲۶۵۰۰ دلار آمریکا در سال باشد.

Leqembi، نام تجاری lecanemab، یک داروی داخل وریدی است که با کاهش پلاک‌های چسبنده آمیلوئیدی که در مغز با پیشرفت بیماری آلزایمر تشکیل می‌شوند، عمل می‌کند. این دارو در آزمایش‌ها، نتایج قابل توجهی در کاهش سرعت کاهش حافظه و تفکر تا ۲۷ درصد برای افرادی که علائم خفیف در مراحل اولیه بیماری داشتند، نشان داده.

آنتی‌بادی، Leqembi از طریق انفوزیون IV دو بار در ماه تجویز می‌شود و برای بسیاری از بیش از شش میلیون بزرگسال آمریکایی مبتلا به بیماری آلزایمر مفید است.

جوآن پایک، رئیس و مدیر عامل انجمن آلزایمر می‌گوید: «این دارو اگرچه «درمان بیماری» نیست، اما می‌تواند به افراد در مراحل اولیه آلزایمر زمان بیشتری بدهد تا استقلال خود را حفظ کنند و کار‌هایی را که دوست دارند انجام دهند. این دارو به افراد ماه‌های بیشتری می‌دهد تا همسر، فرزندان و نوه‌های خود را بشناسند. این همچنین به معنای زمان بیشتری برای یک فرد برای رانندگی ایمن، دقیق و سریع به امور مالی خانواده و مشارکت کامل در سرگرمی‌ها و علایق است.

اما این دارو با برخی از عوارض جانبی بالقوه بسیار جدی همراه است. حدود ۱۳ درصد از ۱۷۹۵ شرکت‌کننده در کارآزمایی بالینی موسوم به مطالعه ۳۰۱، تورم یا خونریزی مغزی را تجربه کردند. Leqembi نیاز به نظارت با اسکن مغز دارد و برای افرادی که از دارو‌های رقیق‌کننده خون نیز استفاده می‌کنند یا از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر هستند (هموزیگوت برای آلل ApoE ε۴) خطرناک‌تر است.

با این حال، شایع‌ترین عوارض جانبی آن سردرد و واکنش‌های مربوط به تزریق است. ناهنجاری‌های تصویربرداری مرتبط با آمیلوئید (ARIA) نیز رخ می‌دهد که اغلب به صورت تورم موقت در نواحی مغز خود را نشان می‌دهد و معمولاً به مرور زمان برطرف می‌شود.

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید