امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280731
۱۱۸۱
۱
۰
نسخه چاپی

نداشتن رابطه جنسی با همسر چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

احتمالاً شما هم این جمله را شنیده باشید که مردان همیشه آماده رابطه جنسی هستند، اما واقعیت چیز دیگری است. زنان زیادی هستند که از عدم تمایل مردان به برقراری رابطه جنسی شکایت دارند.

بی‌ میلی جنسی

علت بی‌ میلی جنسی

بی‌میلی جنسی یا سرد مزاجی به معنای آن است که میل به برقراری رابطه جنسی در طولانی‌مدت کاهش می‌یابد. اختلال بی‌میلی جنسی در زنان و سردمزاجی مردان می‌تواند همیشگی باشد یعنی فرد در کل زندگی‌اش هیچ‌گاه میل جنسی نداشته یا میل جنسی بسیار کمی داشته است. سردمزاجی می‌تواند اکتسابی و بنا به دلایل مختلفی به‌ وجود آمده باشد. بی‌میلی گسترش یافته هم نوعی از سردمزاجی است که فرد به کسی یا چیزی میل جنسی نشان نمی‌دهد. آخرین نوع اختلال بی‌میلی جنسی هم از نوع موقعیتی است که فرد گاهی در بعضی موقعیت‌ها نسبت به شریک جنسی خود تمایل دارد و گاهی میل جنسی ندارد. نداشتن حس خوب نسبت به خود، ابتلا به روان رنجوری و افسردگی و ضعف هورمونی از علل شایع سردمزاجی در مردان و زنان هستند. از دیگر علل کاهش میل جنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کاهش میزان استروژن در زنان و تستوسترون در مردان

• افزایش سن

• تفاوت نیاز زن و مرد به رابطه جنسی

• درد در ناحیه تناسلی

• بارداری و زایمان

• مصرف داروهای روانی و عصبی

• مواد مخدر

• خستگی بیش از حد و بی‌خوابی

• خیانت

معایب و دلایل نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج

ازدواج رابطه‌ ای صمیمانه است که نیازمند امنیت جسمی و روانی است. برقراری رابطه جنسی هم باعث پررنگ‌تر شدن صمیمیت بین زوجین می‌شود. نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج می‌تواند مشکلات روحی و روانی متعددی را در زوج‌ها پدید آورد و اگر علت رابطه نداشتن مردان و زنان مشخص و درمان نشود معمولاً پایان خوشی هم نخواهد داشت. علت رابطه نداشتن مردان با زنان کاملاً متفاوت است و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد مثل فقدان صمیمت بین زن و مرد، وجود بیماری یا مشکلات جسمی، روانی، استرس، افزایش سن و غیره.

نتایج پژوهش‌هایی که طی سالیان مختلف انجام شده هم نشان می‌دهد که زوج‌هایی که فعالیت جنسی بیشتری دارند از سطح خوشبختی، شادی و رضایت بالاتری نسبت به زوج‌هایی برخوردارند که کمتر از یک بار در هفته رابطه جنسی دارند، اما گاهی مشکلات مختلفی به‌ وجود می‌آیند که باعث نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج می‌شوند. در این ازدواج‌ها شاهد هستیم که عشق بازی از میان رفته‌است و برخی زوج‌ها رابطه جنسی را از سر وظیفه انجام می‌دهند و هیچ آگاهی از نیازهای جنسی طرف مقابلشان ندارند. بنابراین فقدان صمیمت جنسی میان زوج‌ها هم یکی دیگر از علت‌های نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج است. صمیمیت جنسی از ارتباط عاطفی بین آنها می‌آید. گاهی کمبود میل جنسی باعث می‌شود که زنان و مردان تمایلی به داشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج نداشته باشند.

مهمترین علل نداشتن رابطه جنسی در مردان

نداشتن رابطه جنسی در هر جنس برخی دلایل مشترک و برخی دلایل اختصاصی دارد. هرچند یکی از دلایل اصلی نداشتن رابطه جنسی و بی‌میلی به آن در زنان سردمزاجی است، اما سردمزاجی در مردان مشکل چندان شایعی نیست و برای پیدا کردن دلیل نداشتن در مردان باید موارد دیگر را بررسی کرد. شایع‌ترین علل نداشتن رابطه جنسی در مردان عبارت‌اند از:

1. مشکلات جنسی

نخستین و شایع‌ترین علت نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج در مردان وجود مشکلات و اختلالات جنسی مثل زودانزالی یا عدم نعوذ است. معمولاً مشکلات جنسی در مردان به ‌خاطر بیماری‌های جسمی و روانی است.  

2. مشکلات و بحران‌ های مالی

یکی دیگر از علت‌های نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج در مردان، بحران‌های مالی و مشکلات کاری است. مشغولیت ذهنی، استرس و اضطراب از جمله عواملی هستند که باعث برهم زدن روحیه افراد شده و تمایل آن‌ها به برقراری رابطه جنسی را پایین می‌آورد و به ‌تبع آن روی کیفیت رابطه جنسی خوب تأثیر می‌گذارد.

3. عدم همراهی زن در رابطه

رفتار خشک و مصنوعی و عاری از صمیمیت برخی از زنان یکی از علت‌های نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج در مردان است که میل جنسی مردان را سرکوب کرده و تمایلشان به برقراری رابطه جنسی بعد از ازدواج را کاهش می‌دهد.

4. افزایش سن و کاهش هورمون‌های جنسی

کاهش هورمون‌های جنسی به ‌واسطه بالا رفتن سن و پیر شدن هم یکی دیگر از علل نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج است. هر چند که مردان معمولاً در مقایسه با خانم‌ها در سنین بالا هم همچنان میل جنسی دارند، اما در برخی مواقع هم به ‌خاطر تغییرات هورمونی ناشی از پا گذاشتن به دوران سالمندی و کاهش میزان هورمون تستوسترون، میل به برقراری ارتباط جنسی کاهش پیدا می‌کند. گاهی هم هورمون‌های جنسی با پا به سن گذاشتن آقایان، به سرعت افت می‌کنند و در چنین شرایطی، حالتی به ‌نام اندروپاز ایجاد می‌شود. از نشانه‌های اندروپاز می‌توان به بی‌حوصلگی، خستگی، افسردگی و ناتوانی جنسی اشاره کرد.

5. افسردگی

سگ سیاه افسردگی که سراغتان بیاید، نه‌ تنها روال معمول زندگی بیرونی‌تان را بهم می‌زند، بلکه با ایجاد اختلالات روحی باعث می‌شود که دچار ناتوانی جنسی شوید، البته جای نگرانی نیست اگر افسردگی را بیماری بدانید و مانند هر بیماری دیگری به ‌دنبال راه حل و درمانش باشید. مصرف داروهای ضد افسردگی خود باعث کاهش میل جنسی می‌شود، بنابراین درمان افسردگی نیازمند همراهی زوج‌ها و صبر است.

6. مصرف مواد مخدر و الکل

مصرف الکل، مواد مخدر صنعتی و سنتی هم روی توان جنسی مردان تأثیر می‌گذارد و باعث ناتوانی جنسی می‌شود.

7. ترس از برقراری رابطه جنسی

در مواردی هم ترس از انجام عمل جنسی باعث سردی رابطه و علت رابطه نداشتن می‌شود. اختلال نعوظ و زودانزالی از جمله اختلالاتی هستند که باعث شده مردان از ترس بروز مشکل حین رابطه، نسبت به سکس دلسرد شوند و با کم شدن اعتماد به ‌نفس تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشند.

مهمترین علل نداشتن رابطه جنسی در زنان

بی‌میلی جنسی و سردمزاجی در زنان بیشتر از مردان است به‌ طوری ‌که حدود یک سوم زنان در بازه سنی ۱۸ تا ۵۹ سال دچار بی‌میلی جنسی می‌شوند و این رقم در مردان حدود ۱۵ درصد است. در کنار کمیت رابطه جنسی، کیفیت آن هم اهمیت دارد. کیفیت رابطه جنسی به‌ خاطر ایجاد حس خستگی و دل‌زدگی و حس مکانیکی شدن پایین می‌آید و دیگر هیجانی در سکس نخواهد بود. نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج، یکی از دلایل اصلی طلاق در بین زوج‌ها محسوب می‌شود و آن‌ها را به ‌سمت روابط خارج از ازدواج هدایت می‌کند. در مجموع علت‌های نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج شامل این موارد می‌شوند:

• تجربه و خاطره جنسی ناخوشایند پیش از ازدواج

• اختلالات جنسی مانند واژینیسموس یا آلت‌ هراسی

• مشکلات جنسی مانند درد هنگام مقاربت

• عدم تفاهم جنسی و خجالت در بیان احساسات و تمایلات جنسی

• توقع بالای زوجین از هم

• فقدان حس دوست داشتن و عشق بین دو طرف

گاهی تولد فرزند باعث دور شدن زن و مرد از هم و دلسردی نسبت به برقراری رابطه جنسی بعد از ازدواج می‌شود. از بین رفتن تازگی و عادی شدن رابطه زناشویی، سردمزاجی زوج‌ها و عدم رضایت از همسر از دیگر علت‌های نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج هستند.

نداشتن رابطه جنسی لزوماً همیشه به ‌معنای بی‌میلی به رابطه جنسی نیست، بلکه برعکس گاهی زوج‌ها روی کمیت رابطه جنسی خود توافق می‌کنند و هر دو هم از ماهی یک ‌بار یا چند ماه یک ‌بار برقراری رابطه جنسی رضایت دارند، اما اگر نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج طولانی شود گاهی حساسیت‌ها را تشدید کرده و باعث زودرنجی، تنش و گاهی درگیری بین زوج‌ها می‌شود.

رابطه جنسی به نوعی شیوه ابراز عشق و علاقه زوج‌ها به ‌هم است که نیازهای روانی آن‌ها را تأمین می‌کند. حال اگر این نیاز روانی به ‌درستی ارضا نشود یا کم باشد روی کیفیت آن هم تأثیر می‌گذارد و کم‌کم باعث دوری فیزیکی و روحی زن و مرد می‌شود. اینجاست که با شایع‌ترین پیامد نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج روبه‌رو می‌شویم یعنی طلاق عاطفی که زن و شوهر صرفاً با ‌هم هم‌خانه می‌شوند. بی‌میلی به رابطه جنسی بعد از ازدواج مشکل جدی است که شاید هیچ‌کدام از دو طرف مستقیم مقصر نباشند، اما باید به ‌دنبال علت و درمان آن بگردند.

رابطه جنسی

راه پیشگیری و درمان بی‌ میلی جنسی

نیاز به برقراری رابطه جنسی نسخه واحدی ندارد، بعضی‌ ها هر روز و هر لحظه رابطه جنسی می‌خواهند و عده‌ای هم با ماهی یک بار تمام نیازهای جنسی‌شان تأمین می‌شود. آگاهی و شناخت جنسی از خود و طرف مقابل یکی از روش‌های اصلی مقابله با بی‌میلی جنسی و مشکلات ثانویه ناشی از سردمزاجی در زنان و مردان خواهد بود. در قدم اول آموزش رابطه جنسی به صورت درست برای تمام زوجین لازم است. در این زمینه کتاب‌ها و ویدئوهای زیادی وجود دارد که می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین مشاوره با یک سکس تراپیست و روانشناس هم کمک زیادی به شناخت نیازهای جنسی زوجین خواهد کرد.

صرف زمان بیشتری برای معاشقه، امتحان پوزیشن‌های جنسی جدید، صحبت کردن درباره رابطه جنسی و برنامه‌ریزی از جمله راهکارهای درمان سرد مزاجی هستند. البته اگر ریشه‌ی مشکل فیزیولوژیکی باشد، پزشک می‌تواند از داروهای بهبود عملکرد جنسی برای درمان استفاده کند. در این میان، از کمک گرفتن از مشاور و درمانگر مسائل جنسی غافل نشوید.

فواید رابطه جنسی

آمارها نشان می‌دهند که نرخ مرگ‌ومیر در زنان و مردانی که هفته‌ای ۲ بار ارگاسم می‌شوند نصف آنهایی است که ماهی یک ‌بار این حس را تجربه می‌کنند، البته این یک انتخاب شخصی است و نمی‌توان به کسی ایراد گرفت که چرا سراغ گزینه نداشتن رابطه جنسی و مجرد ماندن رفته است. برقراری رابطه جنسی و داشتن رابطه جنسی خوب آن هم به‌صورت مداوم، فواید جسمی و روانی زیادی دارد که با حذف آن از زندگی و مجرد ماندن به ‌نوعی خود را از فواید آن محروم می‌کنید. مثلاً داشتن رابطه جنسی در زنان باعث بالا رفتن ترشح هورمون استروژن شده و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها را کاهش می‌دهد. در ادامه با هم با فواید رابطه جنسی آشنا می‌شویم:

• کاهش وزن و تناسب اندام

• بهبود حس بویایی

• ریسک کنار بیماری های قلبی

• افزایش هورمون تستوسترون

• کاهش افسردگی

• تسکین درد

• کنترل بهتر مثانه و سلامت پروستات

• تقویت سیستم ایمنی بدن

• طول عمر بیشتر و استرس کمتر

• تقویت اعتماد به نفس

نداشتن رابطه جنسی

عوارض نداشتن رابطه جنسی در زنان و مردان

از عوارض نداشتن رابطه جنسی در زنان و مردان می‌توان به مشکلات روانی، ضعیف شدن دیواره واژن در خانم‌ها، بیماری‌های جسمی مثل افزایش فشار خون، تشدید دردهای قاعدگی، کاهش تحریک جنسی و… اشاره کرد. خطرات نداشتن رابطه جنسی در طولانی‌مدت می‌تواند جسمی یا روحی باشد.

1. استرس و عصبانیت

برقراری رابطه جنسی سالم باعث ترشح هورمون‌های شادی یعنی اندروفین و اکسی توسین در بدن می‌شود که حس خوبی در فرد ایجاد می‌کنند. نداشتن رابطه جنسی باعث می‌شود که سطح این هورمون‌ها در خون پایین بیاید و میزان استرس و عصبانیت بالا برود.

2. کاهش سیستم ایمنی بدن

رابطه جنسی و سیستم ایمنی بدن رابطه مستقیمی با هم دارند. داشتن رابطه جنسی سالم و مطلوب باعث می‌شود که میزان ایمونوگلوبین بیشتری در بدن تولید شود و بدن نسبت به ویروس‌ها به‌خصوص ویروس سرماخوردگی قوی‌تر عمل می‌کند، اما نداشتن رابطه جنسی باعث می‌شود که سطح ایمنی بدن پایین بیاید و بدن نسبت به بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر شود.

3. آتروفی واژن

نخستین جایی که با نداشتن رابطه جنسی در زنان آسیب می‌بیند، اندام تناسلی است. زمانی که رابطه جنسی کم می‌شود واژن دچار خشکی شدید می‌شود و دیواره آن کم‌کم نازک می‌شود. به این اختلال، آتروفی واژن می‌گویند که به‌ واسطه کاهش میزان هورمون استروژن است که از عوارض نداشتن رابطه جنسی در زنان محسوب می‌گردد.

4. بهم ریختن ریتم تناسلی

یکی از عوارض نداشتن رابطه جنسی در مردان از دست رفتن قابلیت نعوظ و اختلال عملکرد نعوظ است. به ‌خصوص مردان بالای ۴۰ سال بیشتر در معرض ابتلا به مشکل بلند نشدن آلت تناسلی قرار دارند. رابطه جنسی مثل ورزشی است که سلامت و قدرت فیزیکی آلت تناسلی مردان را حفظ می‌کند.

5. کاهش کمیت و کیفیت تحریک جنسی

داشتن رابطه جنسی باعث بالا رفتن میل به برقراری رابطه جنسی در زوج‌ها می‌شود. به ‌علاوه اینکه صمیمیت بین آن‌ها را هم بیشتر می‌کند. رابطه جنسی منظم باعث می‌شود که جریان خون آلت تناسلی مردان و زنان بیشتر شود، رطوبت واژن هم بیشتر شده و رابطه جنسی لذت‌بخش‌تری را تجربه می‌کنند.

6. ریسک بالاتر ابتلا به سرطان پروستات

یکی از عوارض سکس نکردن در مردان بالا رفتن ریسک ابتلا به سرطان پروستات است، چرا که برقراری رابطه جنسی مانع از تجمع مواد مضر در پروستات می‌شود و احتمال بروز تومورهای سرطانی هم کمتر می‌شود.

7. افزایش فشار خون

بالا رفتن تدریجی فشار خون یکی دیگر از عوارض نداشتن رابطه جنسی در زنان و مردان محسوب می‌شود. نتایج بررسی‌ها حاکی از این هستند که افراد با رابطه جنسی مطلوب و متعدد در مقایسه با افرادی که رابطه جنسی ندارند فشار خون پایین‌تری را تجربه می‌کنند.

8. تشدید دردهای قاعدگی

یکی از مشکلات جسمی ناشی از نداشتن رابطه جنسی، بدتر شدن دردهای دوران پریودی در خانم‌ها است. انقباض ماهیچه‌های رحم حین رسیدن به اوج لذت جنسی در خانم‌ها باعث می‌شود که خون با فشار سریع‌تر و بیشتری در قسمت پایین شکم پخش شود. به‌ علاوه اینکه ترشح بیشتر هورمون اندروفین به ‌واسطه ارگاسم در بدن خانم‌ها باعث می‌شود که درد دوران قاعدگی کمتر شود. احتمالاً نداشتن رابطه جنسی باعث تشدید دردهای پریودی خواهد شد.

9. احساس کسالت و افسردگی

مشکلات روانی ناشی از نداشتن رابطه جنسی نداشتن روی تمام ابعاد زندگی‌تان تأثیر می‌گذارد. نداشتن رابطه جنسی باعث کاهش سطح هورمون‌های شادی‌آور در بدن شده و حال خوب را از شما خواهد گرفت. رابطه جنسی صرفاً یک رابطه فیزیکی نیست، بلکه روان و ذهن‌ را هم درگیر می‌کند. تماس پوستی زوج‌ها حین برقراری رابطه جنسی باعث ایجاد حس آرامش و صمیمیت بیشتر می‌شود. وقتی هم حالتان خوب باشد، احساس شادی بیشتری دارید و خبری از مشکلات روانی ناشی از نداشتن رابطه جنسی نخواهد بود. روان سالم هم یعنی جسم سالم و سرحال، پس می‌توانید با مشکلات جسمی ناشی از نداشتن رابطه جنسی هم خداحافظی کنید.

10. افزایش احتمال عفونت ادراری

پس از برقراری رابطه جنسی، عفونت‌های دستگاه ادراری وارد مجرای ادراری شده و از بدن دفع می‌شوند، اما وقتی رابطه جنسی به هر دلیلی متوقف شود، احتمال ابتلا به عفونت ادراری بیشتر می‌شود، چرا که میزان دفع عفونت‌ها کمتر شده است.

  • منبع
  • دکترتو
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید