امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280451
۱۰۷۲
۱
۰
نسخه چاپی

نگران خوردن کرم گیلاس نباشید!

گیلاس یک میوه پرخاصیت و خوشمزه است. این میوه به شکل‌های مختلف نظیر مربا، کمپوت و حتی خشک‌شده در دسترس است. درخت گیلاس بزرگ و پرسایه است و میوه‌های کوچک و شیرین دارد. ارتفاع این درخت گاهی به دوازده متر می‌رسد. طول متوسط آن بین یک تا چهار متر است. گیلاس به شکل نارس به رنگ سبز است. در برخی مواقع در زمان خوردن این میوه لذیذ با کرم‌های کوچکی در آن رو‌به‌رو می‌شویم و حتی آن‌ها را می‌خوریم!

کرم گیلاس

کرم گیلاس

متخصصین تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه چندین گونه مگس مختلف از آفت‌های میوه گیلاس محسوب می‌شوند، اظهار کردند: این مگس‌ها از مگس‌های خونی کوچک‌تر هستند و تخم‌های آن‌ها زیر پوست گیلاس قرار می‌گیرد. معمولا در هر گیلاس فقط یک تخم گذاشته می‌شود که بین ۵ تا ۸ روز به لارو یا همان کرم تبدیل می‌شود. این کرم‌های کوچک به یک سمت هسته می‌روند که فرآیند آن بین ۱۰ روز طول می‌کشد. اگر از حشره کش‌های مناسب استفاده نشود در بیشتر باغ‌ها بیش از ۷۰ درصد گیلاس‌ها آلوده به کرم هستند.

علائم حمله کرم گیلاس

میوه‌های گیلاس که مورد حمله قرار گرفته‌اند، دارای سوراخ تخم‌گذاری هستند و بافت اطراف این سوراخ‌ها نرم و قهوه‌ای به نظر می‌رسد. لکه‌های پوسیده قهوه‌ای روی میوه‌های گیلاس نیز ممکن است زمانی که لارو داخل آن به طور کامل رشد کرده است قابل توجه باشد. سوراخ‌های خروجی روی گیلاس‌هایی که لاروها خالی کرده‌اند قابل مشاهده است.

آیا کرم‌های داخل گیلاس سمی هستند؟

طبق نظر متخصصان، کرم‌های داخل میوه گیلاس سمی نیستند و نمی‌توانند در بدن انسان زنده بمانند، بنابراین مصرف تصادفی آن‌ها هیچ خطری برای سلامت ندارد. نکته مهم این است که گیلاس‌های آلوده به آفت و کرم معمولا روی آب شناور می‌مانند.

  • منبع
  • مجله دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید