امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280747
۶۶۰
۱
۰
نسخه چاپی

هر آنچه که باید در مورد مثانه بیش فعال بدانید

هر آنچه که باید در مورد مثانه بیش فعال بدانید

مثانه بیش فعال چیست؟

مثانه بیش فعال (OAB) باعث میل ناگهانی به ادرار می شود. همچنین می تواند باعث از دست دادن غیرارادی ادرار شود که به عنوان بی اختیاری شناخته می شود. مثانه بیش فعال زنان بیشتر از مردان مبتلا می شوند.

مدیریت علائم دشوار است زیرا مثانه بیش فعال ممکن است غیرقابل پیش بینی باشد. این می تواند باعث شود برخی از افراد مبتلا به این بیماری فعالیت های اجتماعی خود را محدود کنند که می تواند بر کیفیت زندگی آنها تأثیر بگذارد. همچنین می تواند باعث انزوا و پریشانی عاطفی شود.

اما چندین روش درمانی وجود دارد که می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند. درمان مثانه بیش فعال همچنین می تواند دیدگاه شما را بهبود بخشد و بروز بی اختیاری را کاهش دهد.

علائم مثانه بیش فعال

تجربه بی اختیاری گاه به گاه به این معنی نیست که مثانه بیش فعال دارید. نشت ادرار ممکن است به دلایل دیگری اتفاق بیفتد، مانند وقتی خیلی سخت می خندید. همچنین اگر برای مدت طولانی با میل به ادرار کردن مبارزه کرده اید، ممکن است از دست دادن ادرار را تجربه کنید.

مثانه بیش فعال با تکرر و فوریت ادرار تعیین می شود. علائم عبارتند از:

  • نیاز فوری و غیرقابل کنترل به ادرار کردن
  • از دست دادن غیر ارادی مکرر ادرار
  • تکرر ادرار (بیش از هشت بار در یک دوره 24 ساعته)
  • بیدار شدن بیش از یک بار در شب برای استفاده از توالت

علائم مثانه بیش فعال می تواند تغییر کند. آنها ممکن است از فردی به فرد دیگر نیز متفاوت باشند، که می تواند تشخیص این موضوع را بدون کمک پزشک دشوار کند. دانستن علائم مثانه بیش فعال می تواند به شما کمک کند درمان های بهتری را سریعتر پیدا کنید.

درمان مثانه بیش فعال

چندین روش درمانی برای کمک به مدیریت علائم OAB در دسترس هستند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپیست هایی هستند که در عضلات لگن تخصص دارند. از طریق تمرینات هدفمند عضلانی و تقویت، آنها می توانند به مدیریت انواع مشکلات ادراری از جمله فوریت، تکرار و علائم شبانه کمک کنند.

دارو

داروهایی که مثانه بیش فعال را درمان می کنند بر دو اثر تمرکز دارند: تسکین علائم و کاهش دوره های فوریت و بی اختیاری.

داروهای OAB ممکن است عوارض جانبی از جمله خشکی چشم، خشکی دهان و یبوست ایجاد کنند.

بوتاکس

دوزهای کوچک بوتاکس می تواند به طور موقت عضلات مثانه را فلج یا ضعیف کند. این امر مانع از انقباض بیش از حد آنها می شود که می تواند علائم مثانه بیش فعال را کاهش دهد. اثرات تزریق معمولاً شش تا هشت ماه طول می کشد، بنابراین ممکن است به درمان های مکرر نیاز داشته باشید.

تحریک اعصاب

این روش سیگنال الکتریکی اعصابی را که تکانه ها را به مثانه می برند تغییر می دهد. تحریک الکتریکی را می توان با استفاده از یک سیم کوچک وارد شده در قسمت پایین کمر یا یک سوزن کوچک که از طریق پوست ساق پا وارد می شود انجام داد.

اگرچه به وضوح مشخص نشده است، برخی از تحقیقات نشان داده اند که این می تواند فرکانس و فوریت مثانه بیش فعال را کاهش دهد.

علل مثانه بیش فعال

کلیه های شما ادرار تولید می کنند و آن ادرار به سمت مثانه شما می رود. سپس مغز شما سیگنال هایی را ارسال می کند که به بدن شما می گوید ادرار کند. عضلات کف لگن شما شل می شوند و اجازه می دهند ادرار از بدن شما خارج شود.

مثانه بیش فعال باعث انقباض غیر ارادی عضلات مثانه می شود. این احساس نیاز به ادرار مکرر را ایجاد می کند حتی اگر مثانه شما پر نباشد.

شرایط و عوامل مختلف می توانند باعث علائم OAB شوند:

  • نوشیدن بیش از حد مایعات
  • مصرف داروهایی که تولید ادرار را افزایش می دهند
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • مصرف کافئین، الکل یا سایر مواد تحریک کننده مثانه
  • عدم تخلیه کامل مثانه
  • ناهنجاری های مثانه، مانند سنگ مثانه

خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن افزایش می یابد. اما مثانه بیش فعال بخشی طبیعی از پیری نیست، بنابراین نباید علائم را نادیده بگیرید. مراجعه به پزشک می تواند به اطمینان از تشخیص صحیح کمک کند.

عملکرد مثانه به سلامت مجاری ادراری بستگی دارد. علل مثانه بیش فعال اغلب نتیجه مشکلات دستگاه ادراری شماست.

تشخیص مثانه بیش فعال

پزشک ممکن است چندین آزمایش را برای تشخیص علت علائم مثانه بیش فعال انجام دهد. پزشک شما همچنین ممکن است شما را به متخصصی ارجاع دهد که مشکلات دستگاه ادراری را درمان می کند. به این پزشکان اورولوژیست می گویند.

آزمایشات مورد استفاده برای تشخیص مثانه بیش فعال عبارتند از:

نمونه ادرار (آنالیز ادرار)

نمونه ای از ادرار شما جمع آوری می شود و سپس برای هر گونه ناهنجاری از جمله خون مورد آزمایش قرار می گیرد. آزمایش ادرار می تواند به شناسایی عفونت ادراری یا سایر مشکلات دستگاه ادراری کمک کند.

معاینه ی جسمی

این به پزشک اجازه می‌دهد تا حساسیت اطراف شکم و کلیه‌ها را احساس کند یا بزرگی پروستات را بررسی کند.

اسکن مثانه

این آزمایش از سونوگرافی برای اندازه گیری میزان ادرار باقی مانده در مثانه بعد از ادرار کردن استفاده می کند.

تست یورودینامیک

این مجموعه ای از آزمایش ها می توانند توانایی مثانه برای نگه داشتن و ذخیره ادرار را ارزیابی کنند.

سیستوسکوپی

در طول این آزمایش، پزشک در حالی که شما آرام‌بخش هستید، یک اسکوپ روشن را وارد مثانه شما می‌کند. سیستوسکوپی به پزشک شما کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا علائم شما ناشی از هر گونه ناهنجاری در مثانه است، مانند سنگ مثانه یا تومور. بیوپسی نیز می تواند گرفته شود.

پزشک یا اورولوژیست شما ممکن است از آزمایش های اضافی برای کمک به رد یا تأیید تشخیص مثانه بیش فعال استفاده کند. در مورد هر یک از این تست ها و کارهایی که برای تکمیل آنها باید انجام دهید بیشتر بخوانید.

در طول این آزمایش، پزشک در حالی که شما آرام‌ هستید، یک اسکوپ روشن را وارد مثانه شما می‌کند. سیستوسکوپی به پزشک شما کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا علائم شما ناشی از هر گونه ناهنجاری در مثانه است، مانند سنگ مثانه یا تومور. بیوپسی نیز می تواند گرفته شود.

پزشک یا اورولوژیست شما ممکن است از آزمایش های اضافی برای کمک به رد یا تأیید تشخیص مثانه بیش فعال استفاده کند.

مثانه بیش فعال در مردان

OAB در زنان شایع تر است، اما حداقل 30 درصد از مردان در ایالات متحده به طور منظم علائم مثانه بیش فعال را تجربه می کنند. این تعداد می تواند بیشتر باشد زیرا ممکن است مردان علائم OAB را به پزشک خود گزارش ندهند.

علائم مثانه بیش فعال در مردان عبارتند از

  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • ادرار کردن تا هشت بار در روز
  • تجربه نشت ادرار
  • احساس میل به ادرار کردن که آنقدر قوی است که نمی توان آن را کنترل کرد

بسیاری از موارد OAB در مردان نتیجه بزرگ شدن پروستات است. همانطور که غده متورم می شود، می تواند جریان ادرار را مسدود کند و بی اختیاری ادرار را شایع تر کند.

بزرگ شدن پروستات در مردان مسن شایع تر است، بنابراین مثانه بیش فعال در مردان مسن نیز شایع تر است. درمان مشکلات پروستات ممکن است علائم OAB را کاهش دهد.

مثانه بیش فعال در زنان

زنان بیشتر احتمال دارد علائم OAB را به پزشک خود گزارش کنند. در واقع، حداقل 40 درصد از زنان آمریکایی علائم مثانه بیش فعال را تجربه می کنند. بسیاری دیگر ممکن است به هیچ وجه این تجربیات را به پزشک خود گزارش ندهند.

مثانه بیش فعال شامل یک سری علائم است که باعث می شود نیاز به دفع بیشتر ادرار داشته باشید. این علائم عبارتند از:

  • احساس نیاز ناگهانی به ادرار کردن
  • عدم توانایی در کنترل ادرار
  • هر شب حداقل دو بار ادرار کنید
  • حداقل هشت بار در روز ادرار کنید

مشخص نیست که چه چیزی باعث مثانه بیش فعال می شود، اما OAB در زنان پس از یائسگی شایع تر می شود. این ممکن است نتیجه کمبود استروژن باشد. با این حال، مثانه بیش فعال می تواند در هر سنی رخ دهد.

OAB در زنان با دارو، جراحی و برخی تمرینات بدنی قابل درمان است.

مثانه بیش فعال در کودکان

مثانه بیش فعال یک بیماری رایج دوران کودکی است، اما هر حادثه یا بستری کثیف نتیجه OAB نیست. کودکان اغلب با علائم مثانه بیش فعال رشد می کنند، اما درمان می تواند به جلوگیری از تکرر ادرار یا عوارض کمک کند.

  • علائم OAB در کودکان عبارتند از:
  • نیاز فوری یا مکرر به ادرار کردن
  • تصادفات یا نشت ادرار
  • بیش از هشت بار در روز ادرار کنید
  • احساس نمی کنند که با وجود ادرار، مثانه خود را خالی کرده اند

علائم OAB با بزرگتر شدن کودکان کمتر رایج می شود. با افزایش سن، بچه ها یاد می گیرند که مثانه خود را به درستی کنترل کنند و سیگنال هایی را که نیاز به ادرار کردن دارند را تشخیص دهند. اگر علائم مثانه بیش فعال به نظر نمی رسد برطرف شود یا در حال بدتر شدن است، با پزشک کودک خود صحبت کنید.

علل OAB در کودکان عبارتند از:

  • عفونت مجاری ادراری
  • آلرژی
  • کافئین
  • اضطراب و استرس
  • ناهنجاری های ساختاری
  • یبوست

مانند بزرگسالان، درمان های مثانه بیش فعال در کودکان بر درمان هر گونه علت زمینه ای و پیشگیری از علائم تمرکز دارد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید