امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277254
۱۱۱۰
۱
۰
نسخه چاپی

هرگز این حرف ها را به همسرتان نگویید حتی در دعوا

هرگز این حرف ها را به همسرتان نگویید حتی در دعوا

حرف هایی که نباید به همسرتان بگویید

کلمات نقش بسیار مهمی در روابط و تعاملات افراد دارند و این حساسیت در زندگی مشترک بیشتر هم می‌شود. حرف هایی که نباید به همسر گفت  در کیفیت زندگی زناشویی و پیشگیری از دعوا تاثیر بسیار زیادی می‌گذارند.

در هر رابطه زناشویی ممکن است بحث و دعواهایی پیش آید، اما با وجود استحکام یک رابطه، بازهم برخی حرف‌ها می‌توانند آسیبی جبران ناپذیر به رابطه زن و شوهر بزنند.

یکی از راه های برقراری ارتباط با همسرتان استفاده از زبان است. بعضی اوقات زبان باعث جدایی و تفرقه و در برخی از مواقع باعث محکم شدن رابطه با همسرمی شود. برای اینکه روابط زناشویی تداوم بیشتر و بهتری داشته باشد چه حرفهایی را باید به همسرتان نگویید؟

1.  استفاده از الفاظ «چاق»، «زشت»، «غرغرو» و ... ممنوع

نکته اول این است که در نظر داشته باشیم استفاده از برخی الفاظ بار  تحقیر و توهین و تخریب شخصیت طرف مقابل را دارد مثل اینکه به همسرتان بگویید «احمق»، «زشت»، «چاق»، «لاغر مردنی»، «بی ادب» یا هر چیز دیگری که شخصیت او را هدف بگیرد و باعث ناراحتی و کم اعتماد به نفسی اش از خودش شود.

باید در نظر داشته باشیم که همسرمان همان انتخابی است که ابتدا داشتیم پس با همه کم و کاستی ها و خوبی و بدی ها او را پذیرفتیم و اگر هم به لحاظ اخلاقی و فیزیکی تغیری در او می بینید ، می تواند با الفاظ درست مثل اینکه «عزیزم تصمیم به باشگاه رفتن دارم ، پیشنهاد میکنم تو هم اینکار را بکن» یا «اگر چیزی تو را اذیت میکند که باعث تندمزاجی ات شده بگو تا من هم کمکت کنم». اگر هم موقع دعوا یا ناراحتی حرفی می زنید که به تمسخر شبیه می شود، این اخلاق را کنار بگذارید و چیزهایی که ناراحتتان می کند را در زمان آرامش مطرح کنید نه حین دعوا!

2. با تهدید اعتمادش را نابود می کنید

از مهم ترین حرف هایی که نباید به همسر گفت، تهدید کردن است. با تهدید همسرتان در حین دعوا، در واقع از بدترین کارهایی که ممکن است در زمان دشمنی بکنید را به او خبر می‌دهید. این تهدیدها، اعتماد همسرتان را کم کرده و و اگر عاقل باشد، می‌فهمد که باید برای محافظت از خود اقداماتی بکند. شاید این حرف‌ها را تنها از روی خشم زده و بعد دعوا از او عذرخواهی نیز بکنید، اما اگر همیشه این شیوه را بکار برید، به مرور زمان شاهد دور شدن و سرد شدن رابطه زناشویی‌تان خواهید بود.

3. چرا سریع ناراحت میشی؟!

شاید با گفتن جمله "چرا سریع ناراحت می‌شوی؟" انتظار دارید که همسرتان به تمام حرف‌هایی که می‌زنید گوش داده و عصبانی و ناراحت نشود. در صورتی که احتمالا حرف‌هایتان آنقدر نامناسب بوده که همسرتان را به شدت رنجانده است. شما با گفتن این جمله نه تنها او را آرام نمی‌کنید بلکه باعث عصبانیت بیشترش خواهید شد.

4. کم محلی _ پرخاشگری

از حرف هایی که نباید به همسر گفت می‌توان به پرخاشگری و بی ادبی اشاره کرد. بعضی افراد برای به کرسی نشاندن نظرشان، به همسر خود بی محلی می‌کنند. حال آن که با بی توجهی به همسر نه تنها به خواسته‌شان نمی‌رسند، بلکه همسرشان بیشتر از آن‌ها فاصله می ‌گیرد. در نهایت چون به هدف شان نمی‌رسند برای جلب توجه به پرخاشگری روی می‌آورند. در این مرحله اغلب شاهد یک دور باطل هستیم که سلامت خانواده را به خطر می‌اندازد.

5. قضاوت نادرست شروع پنهان کاری

با قضاوت نادرست در بین دعوا شکافی در رابطه زناشویی خود ایجاد کرده‌اید. سوء برداشت از حرف‌ها و رفتار همسر و بازگو کردن آن‌ها در حین دعوا، صمیمیت بین زوجین را از بین می‌برد. حتی اگر بعد از دعوا ابراز پشیمانی کرده باشید، دیگر همسرتان می‌داند که نباید شما را نزدیک‌ترین فرد به خودش بداند و به نوعی شروع به خودسانسوری و پنهان کاری می‌کند.

6. تحقیر کردن

یکی از اصول برخورد صحیح در دعوا با همسر، پرهیز از تحقیر و ناسزا گویی است. با تحقیر همسرتان خشم، کینه و نفرت را در او بیشتر کرده و راه را برای آشتی بعد از دعوا دشوارتر می‌کنید. تحقیر، به محبت و عشق میان زن و شوهر آسیب زده و تمام آن چه که ساخته بودید را خراب می‌کند.

7. بدگویی از خانواده همسر ممنوع

هر زن و شوهری نسبت به خانواده خود ممنوعیت هایی  دارد مثل اینکه دوست ندارد حرف‌هایی بدی درباره پدر  و مادر و خواهر و برادرهایش بشنود، برخی از زوجین در حین ناراحتی یا برای دست گذاشتن روی نقطه ضعف های هم مدام نسبت به مادر یا اقوام همسرشان بدگویی میکنند درحالیکه مردان عموما علاقه زیادی به مادرانشان دارند و بدگویی را یک زنگ خطر محسوب می کنند، البته زنان و مردان هر دو نسبت به خانواده هایشان حساسیت دارند.

بهتر است اگر ناراحتی هم از خانواده یا مادر و پدر همسر خود دارید در رابطه با آن به جای توهین و تحقیر، به راحتی صحبت کنید و علت ناراحتی تان را بیان کنید اما از توهین و تحقیر برای ناراحتی همسرتان استفاده نکنید چرا که این توهین ها در یک سیکل معیوب به خود شما باز خواهد گشت و پرده های حرمت را از بین می برد.

8. شغل همسرتان را مسخره نکنید

یکی از خط قرمزهای زندگی مشترک شغل همسرتان است ، به ویژه در ارتباط با خانم ها باید تأکید کرد که این مسئله را برای خودشان در ابتدای ازدواج حل کنند و هیچ گاه به همسرشان نگویند: «من از شغل تو خوشم نمی آید» یا «این چه درآمدی است که داری و درآمد من از تو بیشتر است»، یا «اگر با کسی دیگر ازدواج میکردم شغل و درآمد بهتری داشت» اینها باعث از بین رفتن غرور مردان می شود، به ویژه در بین دوست و آشنا و مهمانی ها خیلی مهم است که این نکته را رعایت کنید.

9. همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید

یکی دیگر از نقاط حساس صحبت کردن در روابط زناشویی مقایسه کردن های بی جا و بی دلیل است مثلا اینکه زن به شوهرش می گوید: چرا تو مثل فلان بازیگر هیکل قوی و تنومندی نداری»، یا مرد به زنش می گوید: «تو چاق شدی و چرا به ظاهرت اهمیت نمی دهی یا مثل فلان فامیلت باش که لاغر است و ...» اینها حالت تحقیر دارد و نباید هیچگاه زیبایی و اندام همسرتان را با هیچ مرد یا زن دیگری مقایسه کنید و از او بخواهید که مثل دیگری باشد.

10. هر طور راحتی!

تحقیقات نشان داده عبارت «هر طور راحتی» و معادل های آن در فرهنگ های مختلف بیشتر از هر عبارت دیگری اعصاب افراد را بهم می ریزد و باعث تنش و دعوا می شود. این جمله که نشان از ناراحتی ما دارد بهتر است با یک جمله مناسب در ارتباط با نوع ناراحتی مان جایگزین شود مثل اینکه «فلان مسئله من را ناراحت می کند  و بهتر است در رابطه با آن صحبت کنیم».

11. تو خیلی زود ناراحت می شی؟!

یکی از جملاتی که باعث عصبی شدن طرف مقابلتان می شود این است که انتظار داشته باشید هر حرفی بزنید و او ناراحت نشود و بعد هم بگویید «چرا سریع ناراحت می شی، جنبه داشته باش؟!» با گفتن این جمله تنها آتش ناراحتی را بیشتر  کرده اید و انتظار دارید پس از آن چه بشنوید؟ حتی گاه دیده می شود که در برابر همه حرف هایی که می زنید، طرف مقابل واکنش دارد یا ندارد، خودتان کم محلی می کنید و توجهی به حرف ها و خواسته های همسرتان نمی کنید. این دیگر عذر بدتر از گناه است و باعث یک دور باطل در روابط ناسالم زناشویی می شود.

به جای پرخاشگری، لفاظی های نادرست و کم محلی بهتر است با آرامش ناراحتی تان را بیان کنید و بعد هم اجازه دهید طرف مقابلتان حرف بزند وگرنه با کم محلی یا پرخاشگری یک زندگی مشترک سالم ادامه پیدا نخواهد کرد.

حرف هایی که زنان نباید به شوهرشان بزنند

در مطالب فوق حرف هایی که نباید به همسر گفت را به طور کلی شرح دادیم. اما علاوه بر آن‌ها حرف‌هایی نیز وجود دارد که مختص به زنان یا مردان است و هریک از طرفین باید مراقب این جملات ممنوعه اختصاصی باشند. حرف‌هایی که زنان نباید به شوهرشان بزنند عبارتند از:

1. در مورد افراد مهم زندگی همسرتان و مخصوصا مادرش بدگویی نکنید. مردان علاقه بسیار زیادی به مادر خود دارند و بدگویی از او برایشان یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

2. در مورد روابط قبل ازدواج خود در شروع زندگی مشترک صادقانه حرف بزنید اما مرز گفتگو درمورد آن را رد نکنید. پس از آگاهی همسرتان، تمام گذشته را فراموش کرده و هیچوقت در این مورد به همسرتان چیزی نگویید.

3. هرگز قدرت جنسی همسر خود را زیر سوال نبرید. مثلا به او نگویید که دیگر مانند گذشته قدرت جنسی بالایی ندارد. اگر مشکلی در روابط جنسی‌تان وجود دارد، برای حل آن از یک روانشناس کمک بگیرید.

4. کار و مسائل شغلی همسراتان را تحقیر نکنید. هرگز به او نگویید که درآمد من بیشتر از توست. این مساله غرور مرد را به طور کامل درهم می‌شکند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با همسر می‌توانید از کمک روانشناس بهره‌مند شوید.

حرف هایی که مردان نباید به زن ها بگویند

1. احساسات همسر خود را زیر سوال نبرید. این حقیقت وجود دارد که زنان و مردان با هم متفاوتند و زنان احساسات بیشتری را نسبت به مردان حس می‌کنند. با زیر سوال بردن احساسات یک زن، در واقع هویت و شعور او را مورد حمله قرار می‌دهید.

2. هرگز با حالت تحقیرانه در مورد اضافه وزن و ویژگی‌های ظاهری همچون خطوط روی پوست همسرتان اضهار نظر نکنید. زنان حساسیت بسیار زیادی نسبت به ظاهر خود دارند و با تحقیر همسرشان اعتماد به نفس خود را به طور کامل از دست می‌دهند.

3. زیبایی همسر خود را با زنان دیگر مقایسه نکنید و از او نخواهید که مانند آنان باشد.

  • منبع
  • هنر زندگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید