امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279867
۱۱۱۶
۱
۰
نسخه چاپی

هشدار؛ رابطه جنسی پرخطر چیست؟

هشدار؛ رابطه جنسی پرخطر چیست؟

رابطه جنسی بخشی طبیعی و سالم از زندگی است. باید برای شما و شریک زندگیتان سرگرم کننده و لذت بخش باشد. اما اگر شما یا شریک زندگیتان کارهای خاصی انجام دهید که می تواند باعث گسترش بیماری یا آسیب جسمی یا روحی شود، می تواند خطرناک باشد.

شما هنوز هم می توانید اوقات خوبی داشته باشید و بسیاری از این خطرات را مهار کنید. بسیاری از آن به سه چیز ساده مربوط می شود: محافظت، آزمایش و صحبت.

رابطه جنسی محافظت نشده

این به معنای داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی بدون کاندوم است که احتمال ابتلا به HIV و سایر بیماری های مقاربتی (STD) را افزایش می دهد. مایعات بدن مانند خون و مایع منی در طول رابطه جنسی از شما به شریک زندگیتان می رسد.

بنابراین اگر شریک زندگی شما HIV یا بیماری مقاربتی دیگری دارد، حتی اگر آن را نداند، می تواند ویروس یا عفونت را به شما منتقل کند.

چگونه خطر ابتلا را کاهش دهیم

هر بار از کاندوم استفاده کنید. این احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی خاص را کاهش می دهد. شما هنوز هم می توانید تبخال یا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را از شریک زندگی خود دریافت کنید، حتی اگر از کاندوم استفاده کنید مگر اینکه هرگز رابطه جنسی نداشته باشید یا 100% مطمئن باشید که همسرتان فقط با شما رابطه جنسی دارد و به بیماری مقاربتی مبتلا نیست، کاندوم بهترین گزینه شماست.

PrEP (pre-exposure prophylaxis/پیشگیری قبل از قرار گرفتن در معرض)

زمانی است که افرادی که در معرض خطر ابتلا به HIV از طریق رابطه جنسی یا مصرف مواد مخدر تزریقی هستند یک داروی پیشگیرانه مصرف می کنند (از جمله افرادی که در معرض خطر ابتلا به HIV از طریق رابطه جنسی واژینال هستند) دو داروی تجویزی وجود دارد که برای استفاده روزانه تایید شده است. به عنوان PrEP.

شرکای جنسی متعدد

زمانی که بیش از یک شریک جنسی یا تعداد زیادی شریک جنسی در طول زندگی خود داشته باشید، احتمال ابتلا به اچ آی وی یا بیماری مقاربتی دیگر بیشتر است. این به این دلیل است که تعداد بیشتر افراد به معنای شانس بیشتری است که یک یا چند نفر از آنها HIV یا عفونت داشته باشند. آیا تا به حال این جمله را شنیده اید که وقتی با کسی رابطه جنسی برقرار می کنید، با هرکسی که تا به حال با آنها رابطه جنسی داشته اید رابطه جنسی دارید؟

چگونه ریسک خود را کاهش دهید

کمترین خطر، داشتن رابطه ای است که هر دو نفر منحصر به فرد هستند. با این حال، زندگی پیچیده است و ممکن است واقع بینانه یا آن چیزی که هر دوی شما می خواهید نباشد. یا ممکن است ندانید که همسرتان شخص دیگری را دیده است. بنابراین ایده خوبی است که با هم برای بیماری های مقاربتی آزمایش شوید و نتایج را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

رابطه جنسی مقعدی

این شامل هر نوع فعالیت جنسی در اطراف ناحیه مقعد است. این خطرناک ترین نوع رابطه جنسی برای مردان و زنان برای ابتلا و انتشار HIV و سایر بیماری های مقاربتی است.

چرا اینطور است؟ پاسخ در آناتومی است. پوشش مقعد بسیار نازک تر از واژن است، بنابراین می تواند به راحتی آسیب ببیند. این باعث می شود آن را در برابر عفونت بسیار آسیب پذیرتر کند.

چگونه خطر خود را کاهش دهید

مطمئن شوید که از کاندوم های لاتکس به درستی استفاده می کنید تا خطر شکستن آنها در اثر اصطکاک را کاهش دهید. بسیاری از روان کننده های مبتنی بر آب یا سیلیکون نیز می تواند کمک کننده باشد. اما باید بدانید هنگام داشتن رابطه مقعدی، به خصوص اگر آن را دریافت می کنید، همچنان در برابر برخی از بیماری های مقاربتی آسیب پذیر هستید.

رابطه جنسی و مواد مخدر

اچ‌آی‌وی و سایر بیماری‌ها، از جمله هپاتیت، فقط از طریق تماس جنسی مبتلا نمی‌شوند. شما همچنین می توانید آنها را از فردی که مواد مخدر تزریق می کند دریافت کنید.

اگر فردی که با او رابطه جنسی دارید تجهیزات مواد مخدر را با فردی که HIV مثبت دارد به اشتراک بگذارد، ممکن است به این ویروس مبتلا شود. این به این دلیل است که سوزن، آب، درب بطری، قاشق یا حتی فیلترهای پنبه‌ای می‌توانند آن‌ها را در معرض خون آلوده به HIV دیگران قرار دهند و آنها می توانند به HIV مبتلا شوند و سپس در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده می توانند شما را در معرض خطر قرار دهند.

و اگر مواد مخدر مصرف می‌کنید یا موادی که تزریق نمی‌کنید مانند الکل - احتمال اینکه تصمیم‌های بدی بگیرید بیشتر است. به عنوان مثال ممکن است رابطه جنسی محافظت نشده یا شرکای جنسی بیشتری داشته باشید.

چگونه خطر ابتلا را کاهش دهیم: اگر با فردی که مواد مخدر تزریق می کند رابطه جنسی دارید، همیشه از کاندوم استفاده کنید و آزمایش HIV و هپاتیت بدهید. اگر شریک شما همیشه از تجهیزات تمیز استفاده کند و هرگز از سوزن مشترک استفاده نکند، خطر کمتری دارد. شما باید فرض کنید که روشی که شریک زندگی شما از مواد مخدر استفاده می کند مستقیماً شما را در معرض خطر قرار می دهد.

پرداخت برای سکس

به دلیل کاری که انجام می دهند، افرادی که برای پول، غذا، سرپناه یا مواد مخدر رابطه جنسی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به HIV و سایر بیماری های مقاربتی هستند.

برای مثال، ممکن است برای داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم دستمزد بیشتری دریافت کنند. آنها ممکن است بیشتر از الکل و سایر مواد مخدر استفاده کنند. مشتریان آنها ممکن است ندانند که HIV یا STD دیگری دارند و آنها ممکن است قدرت درخواست استفاده از کاندوم را از مشتریان خود نداشته باشند.

چگونه خطر خود را کاهش دهید

برای رابطه جنسی پولی ندهید. در اکثر نقاط ایالات متحده غیرقانونی است، اگر تا به حال این کار را انجام داده اید، حتی اگر از کاندوم استفاده کرده اید، آزمایش HIV بدهید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید