امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284562
۱۶۷
۱
۰
نسخه چاپی

همه چیز درباره تمرین تراتاکا

واژه تراتاکا یک کلمه سانسکریت است به معنای ثابت خیره شدن و نگاه کردن؛ یا به عبارتی خیره شدن به یک نقطه یا موضوع، بدون آنکه پلک ها به هم بخورند و یا مژه زده شود. این عمل کانونی کردن چشم ها است و انعکاس آن بر ذهن مانع می شود که مسائل دیگر به ذهن راه پیدا کنند. از این رو ، خیره شدن به یک نقطه واحد، باعث میشود شما تمرکز بیشتری داشته باشید و ذهنتان از پراکندگی فکری رها شود.

همه چیز درباره تمرین تراتاکا

“چشم پنجره های روح است” از گذشته تا به امروز این جمله هزاران بار در گوش ما تکرار شده است.  اگر این جمله درست باشد، چگونه می توانیم از این واقعیت برای بهبود حالت عرفانی و معنوی خود استفاده کنیم؟

در این بخش تمرینات مدیتیشن عرفانی تراتاکا را خواهید خواند.

تراتاکا چیست؟

واژه تراتاکا یک کلمه سانسکریت است به معنای ثابت خیره شدن و نگاه کردن؛ یا به عبارتی خیره شدن به یک نقطه یا موضوع، بدون آنکه پلک ها به هم بخورند و یا مژه زده شود. این عمل کانونی کردن چشم ها است و انعکاس آن بر ذهن مانع می شود که مسائل دیگر به ذهن راه پیدا کنند. از این رو ، خیره شدن به یک نقطه واحد، باعث میشود شما تمرکز بیشتری داشته باشید و ذهنتان از پراکندگی فکری رها شود.

تراتاکا حالتی از مراقبه است که خلاقیت و ظرفیت ذهن را افزایش می دهد. در تمرینات هاتا یوگا، تراتاکا یکی از تمرینات شش‌گانه نظافتی است که تا حدودی بین “هاتا یوگا” و “راجا یوگا” مانند یک پل است. هنگام خیره شدن و نزول اشک از چشم ها به هاتا یوگا نزدیک می شود و در هنگام مشاهده درونی، به راجا یوگا مربوط می گردد.

تراتاکا چگونه و در کجا استفاده می شود؟

تراتاکا، تکنیکی که در یک تمرین مدیتیشن استفاده می شود، یکی از شش تکنیک تصفیه یوگای هاتا است که shatkarmas نامیده می شود. به همین ترتیب، این روش مراقبه با نگاه کردن به یک نقطه واحد شروع میشود.

این نقطه به طور معمول شعله شمع است، اما اشیا دیگری که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند شامل یک نقطه روی دیوار، گل، کوه، طلوع خورشید یا ماه است. با این حال، اعتقاد بر این است که شعله شمع باعث میشود تا شما در این تمرین بهترین عملکرد را داشته باشید.

اعتقاد بر این است که عمل کردن از این طریق باعث تحریک چاکرای آجنا (چشم سوم) می شود که با شهود و خرد و همچنین توانایی های روحی مرتبط است.  به طور سنتی ، گفته می شود که این عمل اجازه می دهد گذشته، حال و آینده با وضوح مساوی درک شود.

همچنین ممکن است در انگلیسی از Trataka به عنوان نگاه خیره کننده یوگیک یاد شود.

رابطه بین تراتاکا و یوگا

تراتاک در بسیاری از کتابهای مقدس یوگی و هندو توصیه شده است، و طیف وسیعی از روشهای توصیه شده برای تمرین آن وجود دارد.  اگرچه به طور معمول ، یوگی فرایندی مشابه این فرآیند را دنبال خواهد کرد.

یوگا شامل شش شاخه است که Hatha Yoga یکی از شاخه های قدرتمند و محبوب است.  معنای واقعی آن “نیرو” است و از این رو شامل تکنیک های فیزیکی یوگا است.

Trataka تراتاکا یک تکنیک هاتا یوگا است که در گروه  Shatakarma / Shatkriyas شاتاکارما (شش تکنیک) در تصفیه ناحیه ذهن پیشانی قرار دارد.  این یک علم بینایی است.

Shatkarmas شاتاکارما مجموعه ای از روش های پاکسازی و تصفیه بدن از طریق روش های یوگیک است.  “Trataka” یکی از این شش اقدام است.

انواع تراتاکا

تراتاکا بر سه نوع است:

  • تراتاکای خارجی یا “Antaranga” آنتارانگا
  • تراتاکای میانه یا “madhya” مادیا
  • تراتاکای داخلی یا “Bahiranga” باهیرانگا

۱. تراتاکای خارجی

تراتاکای خارجی شامل خیره شدن به یک شی particular خاص با چشم باز و تمرکز بر همان محرک تا زمانی که اشک از چشم نریزد است.  محبوب ترین و رایج ترین اشیاء خیره کننده  “شعله شمع” تراتاکا است (شرح داده شده در زیر).

این تمرین مقدماتی برای مبتدیانی است که می خواهند در تمرین مدیتیشن تعمیق پیدا کنند.  همچنین Dharna (غلظت) ، ششمین عضو از ۸ اندام یوگا را در پزشکی ایجاد می کند.

۲. تراتاکای میانه

در مادیا یا تراتاکای میانی ، هیچ چیز خارجی برای خیره شدن انتخاب نمی شود ، بلکه نگاه به وسط ابرو (شامباوی مودرا) و نوک بینی (nasikagra drishti) متمرکز است.

همچنین می توان با ثابت نگه داشتن نگاه به یک نقطه سیاه که روی کاغذ سفید چاپ شده است ، تمرین کرد.

Madhya Trataka مادیا تراتاکا هوشیاری را در فرد افزایش می دهد و همچنین آگاهی را در آژنا چاکرا Ajna Chakra پرورش می دهد.

۳. تراتاکای داخلی

وقتی تمرین کننده به تراتاکای خارجی تسلط پیدا کرد ، آن وقت تمرین کننده می تواند به خلاء خیره شود.  این تراتاکای داخلی است.  در این تراتاکا ، تمرین کننده ذهن را بر روی یک شیء تصور شده درونی و با چشمان بسته متمرکز می کند.

تصور شده ترین شی در تراتاکای داخلی وسط ابروها ، قلب یا دکمه شکم است.

تکنیک های اجرای تراتاکا

بر اساس تمرکز بر اشیاء خارجی یا داخلی ، تکنیک های تراتاکا از انواع زیر هستند.

  • در یک اتاق تاریک و بدون کمترین مزاحمت بنشینید، به عنوان مثال: بدون حشرات ،بدون سر و صدا و غیره.
  • یک شمع را در فاصله یک بازو در جلوی خود قرار دهید و شعله باید رو به روی چشم باشد و در یک سطح با چشم باشد.
  • برای مدیتیشن در یک وضعیت راحت بنشینید ، مثلاً سیداسانا/سیدایونی آسانا (siddh-asana / Siddha yoni asana).
  • دستان خود را بر روی زانوها در مودرا گیان یا پرانا مودرا قرار دهید.
  • با بستن چشم ها تمام بدن را آرام کنید.
  • آماده شوید تا وضعیت فیزیکی ثابت را تا پایان تمرین حفظ کنید.
  •  چشمان خود را باز کنید و شروع به خیره شدن به شمع کنید.  نگاه خیره کننده هنگامی است که چشمها به نوک قرمز فتیله متمرکز شوند.
  • نگاه را تا زمانی که ممکن است حفظ کنید.
  • از پلک زدن یا فشار بر روی چشم باید خودداری شود.
  • هنگامی که چشم ها شروع به آب دادن می کنند، متوقف شوید.

انتخاب نماد تراتاکا باید با دقت انجام شود.  چیزی که روی آن تمرکز می کنید می تواند آن جنبه از وجود درونی شما را برانگیزد.

شعله به عنوان یک آهنربا طبیعی برای چشم و ذهن عمل می کند، که دید و افکار خوبی را به خود جلب می کند.  ذهن پس از آن قادر به حفظ یک تصویر عالی می شود.

روش انجام تراتاکای داخلی

مراحل اول همان مراحل تراتاکای شعله شمع است با این تفاوت که لازم نیست چشم ها باز بماند.

چشمان خود را بسته نگه دارید و نمادی یا نقطه ای از نور مانند هلال ماه یا ستاره پر از تابش و غیره را تجسم کنید.

سعی کنید آن را در یک فضای تاریک ببینید و به طور مداوم روی آن تمرکز کنید.

مدت زمان باید با تمرین به تدریج افزایش یابد. شما باید افکار، احساسات و عواطف خود را در طول مراحل مشاهده و مشاهده کنید و سعی کنید نگاه خیره را ثابت نگه دارید.

اگر تصویر حرکت کرد، آن را دوباره به موقعیت قبلی برگردانید، یعنی در مرکز و نگاه خود را تا زمانی که ناپدید شود ادامه دهید.  تصویر پس از آن باید پایدار باشد و تمرکز شما بر روی رنگ آن باشد.

چه موقع تراتاکا را تمرین کنیم؟

در زیر برخی شرایط و زمان‌بندی مناسب برای به دست آوردن بهترین نتیجه از تمرین تراتاکا آورده شده است:

  •  چهار تا شش صبح بعد از انجام آسانا و پرانایاما. ضیح ها ذهن کم تحرک است و چشم ها نیز فعالیت بیشتری دارند که می تواند تمرینات تراتاکا را تقویت کند.
  •  زمان مشخصی برای تراتاکا وجود ندارد، اما در صورت انجام معده خالی موثرتر است.
  •  وقتی اواخر شب قبل از خواب و قبل از ذکر (Japa) ژاپا یا مدیتیشن انجام می شود.
  •  در صورت احساس غرق شدن در افکار، همزمان باید مانترا ژاپا Mantra Japa انجام شود.
  •  اگر تمرکز دشوار است، تصور کنید که در یک خط مستقیم، بین مرکز ابرو و چاکرای اجنا (چاکرای چشم سوم) در پشت سر نفس می کشید

قانون تراتاکا کجا عمل می کند؟

اعتقاد بر این است که تراتاکا بر روی “چشم سوم” عمل می کند.  این واسطه انتقال انرژی به “چاکرای آجنا / چاکرای چشم سوم” است.

“چشم سوم” اصطلاحی است که برای اعمال معنوی و مراقبه ای بسیار آشنا است.  داشتن یک چشم نامرئی بین ابروهای پیشانی یک مفهوم عرفانی و معمایی است.

در سیستم چاکراها ، چشم سوم یا چشم داخلی دروازه ای برای روشنگری و حالت خود بیداری در نظر گرفته شده است.  این چشم ما را به سمت آگاهی بالاتر واسطه می کند.

تراتاکا به ما امکان می دهد فراتر از محیطی که چشم انسان می بیند تجسم کنیم.  این توانایی دیدن توانایی واقعی و آنچه احتمالاً ممکن است باشد و اتفاق بیفتد است.

از این رو ، ورزش تراتاکا برای باز کردن چشم سوم و تقویت مهارت های شهودی و خرد بالاتر استفاده می شود.  تراتاکا مرکز انرژی را باز می کند و توانایی های روحی را برای پرورش حس ششم پرورش می دهد، که به برقراری ارتباط با ذهن و اعتماد به نفس در زندگی روزمره کمک می کند. در کل تمرین و ورزش تراتاکا باعث تقویت چشم سوم و حس ششم و انرژی درمانی و… می شود.

  • منبع
  • متاراز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید