امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287942
۲۵۳
۱
۰
نسخه چاپی

هوش مصنوعی و برملا شدن راز نقاشی مشهور رافائل

هوش مصنوعی و برملا شدن راز نقاشی مشهور رافائل

نقاشی از دوران باستان به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ بشر تبدیل شده است. نقاشی های کلاسیک هنرمندان قرن ها ما را مجذوب کرده و الهام بخش بوده است. با این حال، رازهای بسیاری در پشت این نقاشی ها نهفته است. در این مقاله، ما این اسرار را فاش خواهیم کرد و در مورد نقش فناوری هوش مصنوعی در بیان رمز و راز نقاشی های اساتید صحبت خواهیم کرد.

اهمیت فناوری هوش مصنوعی در افشای راز نقاشی ها

فناوری هوش مصنوعی (AI) انقلابی را در زمینه های مختلف از جمله هنر و فرهنگ به ارمغان آورده است. در زمینه نقاشی می توان از هوش مصنوعی برای تحلیل و بررسی آثار هنری اساتید استفاده کرد. با استفاده از یک الگوریتم هوشمند، هوش مصنوعی می تواند اسرار پنهان در این نقاشی ها را فاش کند.

یکی از کارهایی که با هوش مصنوعی انجام می شود، تشخیص و تمایز بین نقاشی های اصلی و تقلیدی است. هنرمندان اغلب سعی می کنند از سبک ها و تکنیک های استاد تقلید کنند، اما هوش مصنوعی می تواند تفاوت های بسیار ظریف بین آثار اصلی و تقلیدی را تشخیص دهد. بنابراین، فناوری هوش مصنوعی قادر است از ارزش هنرهای اصیل محافظت کند و اصالت آثار هنرمندان مشهور را حفظ کند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی همچنین می تواند به شناسایی و بازسازی قطعات نقاشی آسیب دیده یا گم شده کمک کند. نقاشی های کلاسیک اغلب در طول زمان یا به دلیل بلایای طبیعی آسیب می بینند. با این حال، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، می‌توانیم شکوه این نقاشی‌ها را بهبود بخشیم. هوش مصنوعی می‌تواند رنگ‌ها، بافت‌ها و الگوهای موجود در قطعات باقی‌مانده را تجزیه و تحلیل کند و سپس قسمت‌های از دست رفته را با دقت بالا بازسازی کند.

راز نقاشی مشهور رافائل و هوش مصنوعی

به نظر می‌رسد که رمز و راز پیرامون یکی از شاهکارهای «رافائل» که مدت‌ها موضوع بحث کارشناسان هنری بوده است،‌ توسط یک الگوریتم هوش مصنوعی حل شده باشد.

به گزارش گاردین،‌ حدود ۵۰۰ سال پس از اینکه «رافائل»، نقاش چیره‌دست رنسانس صحنه‌ای از حضور مریم مقدس و مسیح در کنار یکدیگر را نقاشی کرد، هوش مصنوعی رازی درباره این نقاشی را آشکار کرده است. به نظر می‌رسد فردی دیگر به جز «رافائل»‌ چهره یکی از شخصیت‌های حاضر در این اثر هنری را نقاشی کرده است.

تابلو نقاشی «مریم مقدس و رز»، مریم مقدس را درحالی به تصویر می‌کشد که مسیح را که طوماری در دست دارد در آغوش گرفته است. «یحیی» در کودکی نیز در پایین نقاشی درحالی که بخشی از طومار را در دست گرفته به چشم می‌خورد. در بالا و سمت چپ نقاشی نیز «یوسف نجار» به تصویر کشیده شده است.

تا قبل از اینکه در قرن نوزدهم میلادی تردیدهایی درباره اصالت آن مطرح شود، این نقاشی به عنوان اثری که «رافائل»‌ تمام بخش‌های آن را نقاشی کرده است شناخته می‌شد.

برخی از مورخان هنری حتی این فرضیه را مطرح کردند که شاگردان «رافائل»‌ این نقاشی را خلق کرده‌اند. برخی دیگر نیز اعلام کردند که به نظر می‌رسد چهره «یوسف نجار» بعدها به نقاشی اضافه شده باشد و احتمالا نمی‌تواند توسط شخص «رافائل»‌ خلق شده باشد. گروه دیگری معتقد بودند که بخش پایینی نقاشی که در آن گل رز به تصویر کشیده شده است را فرد دیگری به جز «رافائل» نقاشی کرده است. با این حال این نقاشی در اسپانیا همواره به «رافائل» نسبت داده شده است.

«حسن اوگیل»،‌ استاد محاسبات بصری در دانشگاه برادفورد این نقاشی را با استفاده از هوش مصنوعی ارزیابی کرد. نتیجه‌گیری آن شد که بخش اعظمی از نقاشی توسط «رافائل» خلق شده است، اما چهره «یوسف نجار»‌ را فرد دیگری نقاشی کرده است. بخش پایینی نقاشی نیز به احتمال زیاد توسط خود «رافائل» خلق شده است

به گفته این استاد دانشگاه،‌ این الگوریتم پس از بررسی جزئیات دقیق ۴۹ اثر غیرقابل بحث و تردید از «رافائل» ایجاد شده است و در نتیجه می‌تواند آثار معتبر هنرمند را با دقت ۹۸ درصد تشخیص دهد.

«اوگیل»‌ توضیح داد: «کامپیوتر با جزئیات بسیار دقیق به یک نقاشی نگاه می‌کند. نه فقط صورت، بلکه به تمام قسمت‌های آن نگاه می‌کند و در مورد پالت رنگ، طیف‌های رنگی و ضربه‌های قلم مو اطلاعات جمع‌آوری می‌کند. نقاشی را تقریباً از دیدگاه میکروسکوپی بررسی می‌کند، و تمام ویژگی‌های کلیدی نقاشی کردن «رافائل» را فرامی‌گیرد.»

در مورد این نقاشی،‌ بررسی‌های اولیه نشان داد که ۶۰ درصد «رافائل» آن را نقاشی کرده است. سپس کامپیوتر بخش بخش این نقاشی را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که چهره «یوسف نجار» را «رافائل» نقاشی نکرده است.

این یافته در حقیقت بخشی از مقاله‌ای است که در ژونال «هریتج ساینس»‌ منتشر شده است.

«رافائلو سانتسیو» که بیشتر با نام «رافائل»‌ شناخته می‌شود، امروزه به عنوان یک نقاش چیره‌دست شناخته می‌شود. با اینکه «رافائل»‌ در ۳۷ سالگی درگذشت، اما به عنوان یک معمار و نقاش ایتالیایی کارنامه پرباری از خود به جای گذاشت. او را بیشتر برای خلق تابلوهای نقاشی با موضوع مریم مقدس می‌شناسند.

«رافائل» نیز همچون «میکل‌آنژ»‌،‌ فرسکوهایی در واتیکان خلق کرد. «مکتب آتن»‌ که یک فرسکو بسیار مشهور است،‌ متفکران بزرگ یونانی همچون «ارسطو»‌ و «افلاطون»‌ را به تصویر می‌کشد.

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید