امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276483
۱۳۲۶
۱
۰
نسخه چاپی

وارن بافت | سه قانون مهم در زندگی وارن بافت | 8 ایده وارن بافت برای سرمایه گذاری افراد کم تجربه

وارن بافت | سه قانون مهم در زندگی وارن بافت

وارن بافت کیست؟

وارن بافت بزرگترین سرمایه گذار کشور آمریکا و دنیا می باشد. بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیا و همچنین صاحب سهام شرکت هایی همچون اپل، Bank Of America، کوکاکولا، پپسی، جنرال الکتریک و IBM می باشد. این سرمایه گذار همچنین صاحب شرکت سرمایه گذاری برکشایر هاتاوی می باشد و به عنوان یک پدر سرمایه گذاری و شخصی شناخته می شود که برای علاقمندان به بازار سرمایه و کسانی که می خواهند کسب و کار جدیدی راه اندازی کنند شناخته می شود.

وارن بافت | 8 ایده وارن بافت برای سرمایه گذاری افراد کم تجربه

زندگی وارن بافت

وارن ادوارد بافت (Warren Edward Buffett) در ۳۰ اوت سال ۱۹۳۰ متولد شد. نام مادر او لیلا و نام پدرش هووارد بود. پدر بافت، یک کارگزار بورس بود که بعدها نماینده کنگره شد. بافت، دومین فرزند خانواده بود و ۲ خواهر داشت. وی در سنین بسیار پایین، استعداد حیرت‌‌انگیزی در مسائل پولی و تجاری از خود نشان داد. او توانایی فوق‌‌العاده ای در محاسبه ستون‌‌هایی از اعداد بدون آمادگی قبلی داشته است، نبوغی که هنوز هم همتایان تجاری او را شگفت‌‌زده می‌‌کند.

وارن بافت در آن دوران کارش را با فروش خانه به خانه آدامس، نوشابه کوکاکولا و مجلات هفتگی شروع کرد و مدتی نیز در مغازه پدربزرگ‌اش مشغول به کار شد.

زمانیکه  وارن بافت تنها ۶ سال داشت، ۶ بسته کوکاکولا به قیمت ۲۵ سنت از فروشگاه پدربزرگ خود خریداری نمود و هر بطری را به قیمت ۵ سنت فروخت. در نتیجه، سودی ۵ سنتی کسب کرد. هنگامیکه سایر کودکان هم‌‌سن وارن در حال انجام بازی‌‌های لی‌‌لی و جکز بودند، وی در حال پول درآوردن بود. پنج سال بعد، بافت، اولین قدم خود را به سمت دنیای امور مالیِ پیشرفته برداشت.

وارن بافت | سه قانون مهم در زندگی وارن بافت | 8 ایده وارن بافت برای سرمایه گذاری افراد کم تجربه

در ۱۱ سالگی سه سهم شرکت سایتزسرویس را به قیمت هر سهم ۳۷ دلار خرید. پس از مدتی، قیمت هر سهم به ۲۷ دلار کاهش یافت. وی دست نگه داشت و پس از مدتی هر سهم را ۴۰ دلار فروخت؛ ولی سیر صعودی قیمت سهام مذکور ادامه یافت و به ۵۰۰ دلار رسید. این تجربه بعدها به یکی از بزرگ‌ترین درس های سرمایه‌گذاری وارن بافت تبدیل شد و این پیام را در بر داشت که صبر و شکیبایی یکی از اصول اولیه سرمایه‌گذاری است که در زندگی نامه وارن بافت به آن اشاره شده است.

بافت در سن ۱۶ سالگی تحصیلات‌اش را در رشته اقتصاد در دانشگاه پنسیلوانیا آغاز کرد. پس از سپری کردن دو سال در پنسیلواینا، به دانشگاه نبراسکا رفت تا تحصیلاتش را در آن‌جا به پایان برساند و در سن ۲۰ سالگی با درآمد ده هزار دلاری دوران کودکی‌اش از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

او در سال ۱۹۵۱ مدرک لیسانس خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه کلمبیا، جایی که در کلاس‌های اقتصاددان بزرگ، بنجامین گراهام حضور یافته بود، دریافت کرد. وارن بافت پس از آن، تحصیلاتش را در موسسه مالی نیویورک ادامه داد.

بافت با الهام از کتاب «سرمایه گذار هوشمند» گراهام به مدت سه سال به فروش اوراق بهادار بافت-فالک پرداخت و همچنین به مدت دو سال به عنوان تحلیل‌گر در شرکت گراهام-نیومن در خدمت استادش گراهام بود.

وارن بافت در سال ۲۰۰۶ و در سن ۷۶ سالگی با آسترید مرکس، شریک قدیمی خود ازدواج کرد. بافت پیش از ازدواج دوم، با اولین همسرش سوزان تامسون از سال ۱۹۵۲ تا زمان مرگ وی در سال ۲۰۰۴ بود؛ اگرچه این زوج در دهه ۷۰ از هم جدا شدند. او و سوزان سه‌ فرزند داشتند: سوزان، هاوارد و پیتر.

8 ایده وارن بافت برای سرمایه گذاری افراد کم تجربه

شرکت برکشایر هاتاوی وارن بافت

در دوران جوانی و پس از فراغت از تحصیل، پدر وارن و استادش گراهام سعی بر منصرف کردن وی از کار در وال استریت داشتند. ولی وارن که علاقه‌ی زیادی به تجارت داشت، به گراهام پیشنهاد کرد که به صورت رایگان برای شرکت‌اش مشغول به کار شود ولی پیشنهاداش پذیرفته نشد. پس از آن، وارن سرخورده، به زادگاهش بازگشت و در مؤسسه‌ی کارگزاری پدرش مشغول به کار شد. در سال ۱۹۵۴، گراهام تغییر عقیده داده و وارن را در شرکت خود پذیرفت. ولی با تعطیلی شرکت گراهام، وارن بافت مجبور به شروع کسب و کار شخصی خود شد.

وارن بافت در سال ۱۹۵۶ شرکت مشارکت بافت را با مسئولیت محدود در زادگاهش اوماها تأسیس کرد.​ وی با استفاده از تکنیک‌هایی که از گراهام آموخته بود شرکت‌های زیادی را که ارزشی بیش از تخمین‌ تحلیل گران داشتند شناسایی کرده و از همین طریق تبدیل به یک میلیونر شد؛​ یکی از این شرکت‌ها، نساجی برکشایر هاتاوی بود. او که در اوایل دهه ۱۹۶۰ شروع به جمع‌آوری سهام این شرکت کرده بود، تا سال ۱۹۶۵ کنترل کامل آن را در دست گرفت.

با وجود موفقیت شراکت بافت، در سال ۱۹۶۹ این شرکت را منحل کرد تا بر توسعه برکشایر هاتاوی تمرکز کند. بافت تولیدات نساجی برکشایر هاتاوی را به تدریج به صفر رساند و در عوض دارایی‌های آن را با خرید سهام در رسانه‌ها (واشنگتن‌پست)، بیمه (GEICO) و نفت (اکسون) گسترش داد. در این زمان وارن بافت که اکنون به موفقیت‌های بزرگی دست یافته بود، سرمایه گذاری های به ظاهر ضعیف را به منابع پول‌سازی قدرتمندی تبدیل کرد، که از آن جمله می‌توان شرکت برادران سولومون را نام برد که رسوایی‌های زیادی به بار آورده بود.

بعد از سرمایه‌گذاری قابل‌توجه برکشایر در کوکاکولا، بافت از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۶ مدیریت این شرکت را بر عهده گرفت. وارن بافت همچنین مدیریت شرکت هلدینگ بین‌المللی سیتی‌ گروپ، هلدینگ گراهام و شرکت ژیلت را در کارنامه دارد.

وارن بافت | سه قانون مهم در زندگی وارن بافت | 8 ایده وارن بافت برای سرمایه گذاری افراد کم تجربه

سرمایه گذاری های بافت

بافت در فوریه ۲۰۱۳ شرکت اچ‌.جی‌.هینز را با دارایی‌هایی شخصی به مبلغ ۲۸ میلیارد دلار خریداری کرد. شرکت‌ باتری‌سازی دوراسل و گروه مواد غذایی کرافت در سال ۲۰۱۵ به برکشایر هاتاوی الحاق شدند تا در رده‌بندی بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید مواد غذایی و نوشیدنی ایالات متحده در جایگاه سوم قرار گیرند.

سایت Drive 2vote

در سال ۲۰۱۶، بافت Drive2Vote را راه‌اندازی کرد که وب سایتی با هدف تشویق اهالی نبراسکا برای رأی‌ دادن و همچنین کمک به ثبت و هدایت رای‌دهندگان در مسیرهای طولانی منتهی به محل رای‌گیری است.​

بافت که حامی هیلاری کلینتون نامزد ریاست‌جمهوری دموکرات بود، در سال ۲۰۱۵ دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه را به چالش اشتراک بازده‌ مالیاتی دعوت کرد. او در جریان یک گردهمایی انتخاباتی در ۱ اوت در اوماها گفت: «حاضرم با او در هر زمانی پیش از انتخابات در اوماها یا مارالاگو ملاقات کنم یا او می‌تواند مکان مورد نظر‌اش را انتخاب کند. بازده مالیاتی یکدیگر را به اشتراک می‌گذاریم. حسابرس‌ها، بازده مالیاتی هر دو ما را زیر نظر دارند؛ و باور کنید، هیچ‌کس جلوی ما را از صحبت در مورد بازده مالیایتی نخواهد گرفت». با این‌که ترامپ پیشنهاد را نپذیرفت، این موضوع در نهایت مانع از انتخاب وی به ریاست‌ جمهوری نشد.

 سه قانون مهم در زندگی وارن بافت

شرکت های IBM و Apple

وارن در می ۲۰۱۷ اعلام کرد که حدود ۸۱ میلیون سهم متعلق به شرکت IBM را به فروش رسانده‌ و بر این باور است که ارزش این شرکت نسبت به شش سال قبل کاهش یافته است. پس از فروش دیگری در سه‌ماهه سوم، سهم او در شرکت به ۳۷ میلیون سهم تقلیل یافت.​ از طرف دیگر، او سرمایه‌گذاری در اپل را ۳ درصد افزایش داد و با به جریان انداختن حواله ۷۰۰ میلیون سهم، به بزرگ‌ترین سهامدار بانک آمریکا تبدیل شد. وی در ابتدای سال بعد تعداد بیشتری از سهام اپل را خریداری کرد تا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری برکشایر هاتاوی را رقم زند.

 8 ایده وارن بافت برای سرمایه گذاری افراد کم تجربه

سرمایه‌گذاری در خدمات درمانی

در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸، برکشایر هاتاوی، جی‌پی مورگان، چیس و آمازون طی انتشار خبری به صورت رسمی اعلام کردند که اجرای طرحی گروهی را برای تشکیل یک شرکت خدمات بهداشتی جدید برای کارمندان آمریکایی در نظر دارند.

طبق این خبر، شرکت مذکور، اهداف و محدودیت‌های شرکت‌های سودمحور را نخواهد داشت، چرا که در تلاش است هزینه‌ها را کاهش داده و روند کلی خدمات درمانی را برای بیماران با تمرکز اولیه بر راه‌حل‌های مبتنی بر تکنولوژی‌ آسان کند.

بافت که هزینه‌های درمانی را به زالویی سیری‌ناپذیر در اقتصاد آمریکا تشبیه کرده، در این باره می‌گوید: «بر این باوریم که پشتوانه قرار دادن سرمایه‌های مشترک‌مان برای درخشان‌ترین استعدادهای کشور می‌تواند در درازمدت، هزینه‌های فزاینده درمانی را کنترل کرده و همزمان رضایت بیماران را جلب کند».

طبق گزارش‌هادر ماه مارس، شرکت هوم‌سرویس متعلق به برکشایر هاتاوی که در جایگاه دوم رده‌بندی بزرگ‌ترین مالکان کارگزاری مسکونی در آمریکا است، بیش از پیش به کسب رده اول این فهرست نزدیک شده است. در حال حاضر شرکت ریلوجی ان‌آر تی، در رتبه اول این فهرست قرار دارد. ​در زندگی نامه وارن بافت، وی در سال ۲۰۰۰ آگاهی چندانی از خریداری هوم‌سرویس به عنوان بخشی از شرکت انرژی میدامریکن توسط برکشایر هاتاوی نداشته است. طبق آمار، وارن بافت در حال حاضر ثروتی ۸۷.۵ میلیارد دلاری دارد.

وارن بافت | سه قانون مهم در زندگی وارن بافت | 8 ایده وارن بافت برای سرمایه گذاری افراد کم تجربه

خالص دارایی وارن بافت

وارن بافت سال 2020 در 89 سالگی با ثروت خالص 67/5 میلیارد دلار ، بعنوان چهارمین میلیاردر جهان شناخته می شود

او در سال 2019 با ثروت 82/5 میلیارد دلار سوم بود و در سال 2018 با ثروت 112 میلیارد دلاری در صدر لیست ثروتمندان جهان قرار داشت

سه قانون مهم در زندگی وارن بافت

برای بسیاری از علاقمندان به زندگی وارن بافت، دانستن قانون های مهم در زندگی وی می تواند بسیار با اهمیت باشد و از این روی ما در ادامه شما را با سه قانون مهم در زندگی وارن بافت آشنا می کنیم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود.

وارن بافت | سه قانون مهم در زندگی وارن بافت

قانون اول : هرگز پولت رو از دست نده!

خود وارن بافت تا سال 2008 بیشتر از 23 میلیارد دلار ضرر کرده است ولی چطور این قانون را برای طرفدارانش وضع کرده است؟ این سوال شاید در ذهن شما هم ایجاد شده باشد و در جواب به آن می توان گفت که وارن بافت در واقع می گوید که با یک سرمایه گذاری شتابزده و یا احساسی، قمار کردن و عدم شناخت یک بازار سرمایه گذاری می تواند باعث شود که شما پولتان را از دست بدهید و از این روی می گوید که هرگز پولت رو از دست نده!

در واقع اگر می خواهید به عنوان یک حرفه ای در بازار سرمایه کار کنید، باید بدانید که چه زمانی سهام بخرید و چه زمانی سهام خود را به فروش برسانید! همچنین باید بدانید که در بازار سرمایه هیچ چیز به گفته توده مردم نیست و باید به اهداف خود تمرکز داشته باشید و بر این اساس نسبت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه اقدام نمایید.

قانون دوم : یک کسب و کار منطقی پیدا کنید

بافت پس از خواندن کتاب منطق سرمایه گذاری گراهام به این نتیجه دست پیدا کرد که خرید سهامی از یک شرکت به معنای خرید قسمتی از این کسب و کار می باشد. پس باید یک بازار سرمایه را انتخاب کنید که در بلند مدت بتواند چشم انداز خوبی داشته باشد. مهم ترین پارامترهای یک کسب و کار منطقی، حاشیه سود مناسب و میزان تسلط شرکت مذکور بر بازار می باشد. پس باید همواره به دنبال نکات مثبت در زمینه یک کسب و کار باشید و به دید منطقی از یک کسب و کار برسید. هیچ گاه نباید به صورت احساسی وارد بازار سرمایه شوید. وارن بافت یک پیشگو نیست، بلکه می تواند درک درست و منطقی از یک کسب و کار داشته باشد و بر این اساس وارد بازار سرمایه گذاری شود.

سه قانون مهم در زندگی وارن بافت

قانون سوم : سهام فوق العاده بیابید!

شما باید ریسک های یک بازار را بشناسید و بر این اساس یک سهام فوق العاده پیدا کنید. این کار سختی نیست و تنها لازم است که در زمان ورود به بازار سرمایه بدانید که کدام سهام می تواند آینده بهتری داشته باشد و هنوز سود خود را نداشته است. نسبت قیمت به ارزش افزوده کارخانه یا بنگاهی که می خواهید سهام آن را خریداری کنید باید در نظر داشته باشید و بر این اساس نسبت به خرید سهام فوق العاده اقدام کنید.

به طور کلی بافت توانسته است با این قانون و یافتن سهام فوق العاده از شرکت های معتبر سرمایه خود را چندین برابر کند و همانطور که می گوید می توانید با یافتن سهام فوق العاده، سرمایه خود را دگرگون کنید! همواره باید به یاد داشته باشید که همه سهام های عرضه شده ارزش برابر با قیمت ندارند و باید به دنبال سهامی باشید که در طول زمان می تواند سود داشته باشد. این قوانین را می توان چکیده ای از زندگینامه وارن بافت در زمینه سرمایه گذاری دانست. این سه قانون می تواند به شما کمک کند تا تجربه ای موفق از سرمایه گذاری در بازارهای سهام و بورس داشته باشید.

اما شاید این قوانین برای کسانی که قبلا در بازارهای بورس و سرمایه فعالیت داشته اند بتواند گزینه ای مناسب باشد. وارن بافت همچنین برای کسانی که می خواهند وارد بازار کار شوند 8 ایده ناب داده است که بر این اساس بتوانند یک سرمایه گذاری موفق داشته باشند.

وارن بافت | سه قانون مهم در زندگی وارن بافت | 8 ایده وارن بافت برای سرمایه گذاری افراد کم تجربه

8 ایده وارن بافت برای سرمایه گذاری افراد کم تجربه

وارن بافت زمانی که تولد 87 سالگی خود را جشن گرفت. گفت که افراد با تجربه در صورتی که با افراد سرمایه دار ملاقات کنند، افراد سرمایه دار می توانند تجربه کسب کنند و افراد با تجربه می توانند پولدار شوند. این صحبت به معنی آن است که تجربه آخرین مهارتی است که یک سرمایه گذار باید داشته باشد و بر این اساس وارد بازار بورس شود.

وارن بافت 8 نکته کلیدی در زمینه سرمایه گذاری توسط افراد مبتدی را عنوان کرده است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

نکته اول : تنوع بخشی در سرمایه گذاری شاید همواره جوابگو نباشد

افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه و بورس می شوند تصور می کنند که تنوع بخشی می تواند یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ضرر باشد. وارن بافت اینگونه تصور نمی کند و شما را به این سوال به چالش می کشد که شما چطور می توانید بر یک سبد گسترده از سرمایه نظارت داشته باشید؟ افرادی که می خواهند وارد بازار سرمایه شوند شاید نیاز به تنوع بخشی در سرمایه گذاری خود داشته باشند تا بتوانند کمی ریسک ضرر را کاهش دهند ولی افرادی که تجربه کافی در بازار بورس را دارند، هیچ گاه به دنبال خرید سهام شرکت های مختلف نیستند و به فکر آن هستند که سرمایه گذاری خود را در یک شرکت با افق روشن و متناسب با خواسته های خود انجام دهند.

نکته دوم : سرمایه گذاری بر روی توانایی های خود

شما همواره نباید در بورس سرمایه گذاری کنید! سرمایه گذاری بر روی توانایی های خودتان می تواند روش بهتری برای سرمایه گذاری باشد. تصور کنیم که شما یک برنامه نویس هستید. در صورتی که کمی از سرمایه خود را صرف راه اندازی یک کسب و کار مرتبط با برنامه نویسی کنید می توانید در کوتاه و بلند مدت نتیجه بهتری دریافت کنید. به طور کلی می توان گفت که بر اساس ایده وارن بافت بورس یک بازار ثانویه برای کسب درآمد است و نباید همه سرمایه گذاری ما در این بازار باشد.

وارن بافت | سه قانون مهم در زندگی وارن بافت | 8 ایده وارن بافت برای سرمایه گذاری افراد کم تجربه

نکته سوم : تو یک سرمایه گذار موفقی، به خودت اعتماد داشته باش!

حرف های دیگران پوچ است و نباید به آن ها توجهی داشته باشید! به خودتان اعتماد داشته باشید و اگر فکر می کنید که یک بازار سرمایه ارزش ریسک کردن را دارد، حتما وارد آن شوید و به خودتان ایمان داشته باشید که این بازار سرمایه گذاری می تواند ایده ای خوب برای کسب درآمد شما باشد. شاید این کار در ابتدا سخت باشد ولی در طول زمان متوجه می شوید که خودتان می توانید بهترین راهنما برای خودتان باشید.

نکته چهارم : وضعیت و حوزه کاری شرکت مورد نظر برای سرمایه گذاری را بررسی کنید

به عقیده وارن بافت ، مردم یا اصلا فکر نمی کنند و سرمایه گذاری می کنند یا بیش از حد فکر می کنند! اگر از حوزه کاری یک شرکت اطلاعی ندارید، لزومی بر سرمایه گذاری بر روی آن شرکت وجود ندارد و باید یک استاندارد برای تحقیق در زمینه کاری شرکت را در نظر داشته باشید : در صورتی که در عرض کمتر از 10 دقیقه متوجه شدید که یک شرکت سرمایه گذاری در چه زمینه ای فعالیت دارد، می توانید بر روی آن سرمایه گذاری داشته باشید. همچنین باید دقت داشته باشید که وضعیت شرکت در چه حالی است و بر این اساس نسبت به انتخاب آن اقدام نمایید. روش های مختلفی به این منظور وجود دارد.

نکته پنجم : اخبار موثق را دنبال کنید

همواره باید دقت داشته باشید که اخبار موثق را دنبال می کنید و بر این اساس وارد بازار سرمایه شوید. هیچ گاه پس از یک کاهش قیمت سهام نباید واکنش نشان بدهید. باید اخبار را دنبال کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را در زمینه بازار سرمایه خود داشته باشید. وارن بافت می گوید در صورتی که یک شرکت صد ساله دچار افت قیمت شد، امکان جبران ضرر را دارد و می تواند دوباره در بازار بورس سود دهی داشته باشد.

نکته ششم : خرید سهام به معنای خرید بخشی از یک کسب و کار می باشد

تصور کنید که در یک محله قرار دارید و صاحب یک سوپرمارکت می باشید. برای موفقیت باید همواره دقت داشته باشید که کدام محصولات با کدام قیمت ها می توانند در جذب مشتری شما تاثیرگذار باشند و بر این اساس باید نسبت به خرید سهام اقدام کنید. پیش از خرید سهام باید دقت داشته باشید که شما بخشی از یک کسب و کار را خریداری می کنید و باید تمامی حاشیه ها و اطلاعات در مورد آن کسب و کار را بدانید.

وارن بافت | سه قانون مهم در زندگی وارن بافت

نکته هفتم : از اشتباهاتتان درس بگیرید

همانطور که عنوان کردیم، هیچ گاه نمی توان گفت که یک سرمایه گذار همواره سود می کند. حتی وارن بافت هم دچار ضرر های زیادی شده است و از این روی باید از اشتباهاتتان درس بگیرید. یک لیست از اشتباهاتی که انجام داده اید به دست بیاورید و بر این اساس دیگر آن اشتباهات را تکرار نکنید.

نکته هشتم : روزانه سرمایه گذاری نکنید

هیچ گاه نباید یک سرمایه گذار روزانه باشید و همواره باید به افق های بلند مدت توجه داشته باشید. سود دهی شما در واقع بلند مدت است و در صورتی که یک سهام از شرکتی را خریداری کرده اید، مسلما نباید انتظار درآمد و سود در روزهای اول داشته باشید. شما باید برای دهه ها سهام خود را داشته باشید و همچنین باید اطمینان کسب کنید که شرکتی که بر روی آن سرمایه گذاری کرده اید می تواند بهترین گزینه برای سود دهی شما در بلند مدت باشد.

حال ممکن است که این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا این نکات در بورس ایران و بازار سرمایه گذاری ایران نیز مصداقی دارد؟ در جواب می توان گفت که بله و سرمایه گذاری بلند مدت در کشور ایران نیز بسیار بالا می باشد. اکثر شرکت هایی که وارد بورس می شوند در طول چند سال به سود دهی می رسند و یک نمودار مثبت از خود به جای می گذارند.

  • منبع
  • فینمگ
  • خانه سرمایه
  • چارت ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید