امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277592
۱۲۱۸
۱
۰
نسخه چاپی
Waco siege

واقعه ویکو و سرکوب فرقه داویدیان چگونه انجام شد؟

واقعه ویکو و سرکوب فرقه داویدیان چگونه انجام شد؟

فرقه داویدیان

فرقه داویدیان یکی از شاخه‌های دین مسیحی و منشعب از کلیسای ادونتیست است. این شاخه در سال 1830 در آمریکا توسط فردی به‌نام ویلیام میلر که کشاورزی انگلیسی بود، پایه‌گذاری شد؛ ویلیام میلر که تحصیلات چندانی نیز نداشت، بازگشت مسیح را طبق فرازهایى از کتاب مقدس مانند رساله دوم پطروس و دانیال، سال 1843 میلادی پیش‌بینى و در سال 1841 میلادی این نظریه خود را منتشر کرد.

شاخه داویدیان تا سال 1955 همچنان به‌عنوان یک شاخه ادونتیست شناخته می‌شد.

این فرقه به ظهور منجی باور داشت و برای آن تاریخ 1843 را نیز تعیین کرد که با محقق نشدن این پیش‌بینی، این شاخه کم‌کم به فرق گوناگونی تقسیم گردید.

ادونتیست‌های تبشیری، کلیسای مسیحی ادونت، کلیسای خدا و عیسی مسیح از مهم‌ترین فرق منشعب از شاخه داوودیه‌ است.

ورنن وین هوول رهبر شاخه داویدیان که بعدها نام خود را به دیوید کورش (David Koresh) تغییر داد، از مهم‌ترین رهبران این شاخه ‌است.

واقعه خونین ویکو

حادثه وِیْکو یادآور محاصره نظامی محل زندگی فرقهٔ مذهبی داویدیان در تگزاس است که نهایتا از سوی ارتش آمریکا در تاریخ ۱۹ آوریل ۱۹۹۳ مورد حمله قرار گرفت.

داویدی ها در منطقه ای در ۱۴ کیلومتری شمال شرقی ویکو در ایالت تگزاس سکونت داشتند.

ایالت تگزاس در تاریخ آمریکا به جدائی طلبی مشهور است و جنگ‌هایی را نیز برای استقلال و جدایی از ایالات متحده آمریکا تجربه کرده است. دیوید کــوروش در دوران رهبری فرقه داوودیه دست به اقدامات و اظهاراتی زد که حساسیت مقامات مرکزی را برانگیخت.

دیوید کــورش به عنوان یک رهبر مسیحی، در سخنرانی های خود علیه کاخ سفید، از وجود تبعیض نژادی و مذهبی در آمریکا شکایت داشت و وضع غیرعادلانه و تبعیض آلود موجود را خلاف خواسته‌های مسیح دانسته ، به چالش می‌کشید و آنها را در تضاد با آموزه های انجیل اعلام می‌کرد.

اگرچه فعالیت‌های کــورش دارای انگیزه های جدائی طلبانه نبود اما از نظر مقامات امنیتی محلی به‌نوعی زمینه‌سازی برای آغاز اعتراضات مدنی و اجتماعی در تگزاس بشمار می‌ آمد.

محاصره ویکو در 28 فوریه 1993 آغاز شد و 50 روز بعد در 19 آوریل با خشونتی کم‌نظیر به پایان رسید. محاصره زمانی آغاز شد که اداره نظارت بر الکل، دخانیات، سلاح‌های گرم و مواد منفجره اقدام به اجرای حکم تفتیش در محدوده شاخه داویدیان در مرکز مونت‌کارمل کرد.

در 28 فوریه و کمی پس از تلاش برای اجرای حکم تفتیش، درگیری مسلحانه شدیدی شروع شد و حدود 2 ساعت به طول انجامید.

در جریان این درگیری‌ها، 4 مامور و 6 نفر از اعضای شاخه داویدیان کشته شدند. به دلیل ناکامی اداره نظارت بر الکل، دخانیات، سلاح‌های گرم و مواد منفجره در اجرای حکم تفتیش، اف‌بی‌آی منطقه را محاصره کرد. محاصره 50 روز بعد یعنی هنگامی که حمله دوم صورت گرفت و آتش کمپ اعضای شاخه داویدیان را فراگرفت، به پایان رسید.

76 نفر در جریان این آتش‌سوزی کشته شدند که 24 نفر از آنها جزو اتباع بریتانیا بودند. در بین کشته‌شدگان، 20 نفر کودک و دو خانم باردار نیز حضور داشتند و دیوید کورش، رهبر شاخه نیز در جریان آتش‌سوزی کشته شد.

گزارش نهایی تحقیقات پیرامون این واقعه حاکیست که افراد مسلح در درون این فرقه به‌طور عمد آتش‌سوزی را به راه انداختند و زنان و کودکانشان را بهمراه خود کشتند. در حالیکه بعضی از اعضای این فرقه از جمله تیموتی مک‌وی، دولت بیل کلینتون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا را مسبب این کشتار معرفی کردند. مک وی به تلافی این حادثه، ساختمان فدرال اوکلاهما سیتی را در روز 20 آوریل سال 1995 منفجر کرد که 168 کشته (از جمله چندین کودک) و 800 زخمی بر جای گذاشت.

  • منبع
  • خبرآنلاین
  • تسنیم نیوز
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید