امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277695
۲۳۹۵
۱
۰
نسخه چاپی

پایان زندگی مشترک را با 21 نشانه احتمالی بشناسید

پایان زندگی مشترک را با 21 نشانه احتمالی بشناسید

نشانه های احتمالی پایان زندگی مشترک

روابط زناشویی بسیار پیچیده است. چیزی که کمتر از آن حرف زده می‌شود این است که حتی پایدارترین ازدواج‌ها فراز و فرودهای شدیدی را از سر گذرانده‌اند و توانسته‌اند از آنها به سلامت عبور کنند؛ اما گاهی وضعیتی در زندگی زناشویی پیش می‌آید که مجبورتان می‌کند تصمیم به طلاق بگیرید. اگر می‌خواهید بدانید آیا باید به رابطه عاطفی و ازدواجتان پایان دهید یا خیر نشانه های زیر را مطالعه کنید.

۱- کاری به کار هم ندارید

اگر مدت هاست که با یکدیگر ارتباط بر قرار نمی کنید، باید بدانید که زندگی مشترک شما به سراشیبی افتاده است.

مهم نیست که کدام یک از شما این ارتباط را قطع کرده اید و دیگر تلاشی نمی کنید؛ هر کدام تان که باشید باید بدانید که اگر نجنبید خیلی زود همه چیز را از دست می دهید.

شاید ندانید که قطع شدن جریان ارتباط شما شامل چه مواردی می شود. حرف نزدن به تنهایی به معنای قطع شدن رابطه شما نیست.

اگر شما احساسات تان را با هم درمیان نمی گذارید، در مورد اتفاقاتی که روزانه برای تان می افتد با هم صحبت نمی کنید، یک عالمه چیز برای مخفی کردن از یکدیگر دارید یا این که وقت گذاشتن با هر کسی را به بودن با یکدیگر ترجیح می دهید، پس باید بدانید که کار رابطه تان تمام است.

۲- روزهای خوب را به یاد نمی آورید

اگر واکنش شما به رفتارهای یکدیگر همیشه خشم است، اگر مدام شما را با رفتارهایش ناامید می کند و اگر رابطه تان آنقدر آزار دهنده شده که دیگر نمی توانید روزهای خوب، شاد و عاشقانه زندگی تان را به یاد بیاورید، زندگی مشترک شما مدت هاست که از هم پاشیده است و خبر ندارید.

اگر هنوز هم شک دارید، فهرستی از لحظه های خوب زندگی تان و چیزهایی که همسرتان در خود دارد و شما را خوشحال می کند را بنویسید. در کنار این فهرست آنچه شما را آزار می دهد و اتفاقات بدی که هر روز در زندگی تان می افتد را یادداشت کنید.

کدام بخش از این فهرست برای تان ارزش بیشتری دارد؟ لحظات خوب یا اتفاقات آزار دهنده.

حالا می توانید تصمیم بگیرید که همین طور به ویران کردن زندگی تان ادامه دهید یا این که برای نجات دادنش دست به کار شوید.

۳- شما یا همسرتان دیگر این زندگی را دوست ندارید و برای آن تلاشی نمی‌کنید

زن و شوهر هر دو باید برای حفظ زندگی تلاش کنند. اگر علاقه‌ای به مشاورۀ ازدواج ندارید یا نمی‌خواهید مشکلی را حل کنید، این شاید نشانه دیگری باشد که باید تصمیم به طلاق بگیرید و از همسرتان جدا شوید.

سالیوان می‌گوید: «اگر احساسات سرکوب‌شده‌تان آن‌قدر زیاد است که حل مشکلات برایتان اهمیتی ندارد، زمانش رسیده از این زندگی بیرون بیایید.»

البته ممکن است به‌دلیل اینکه گمان می‌کنید شما مقصر وضعیت به‌وجودآمده نیستید تلاشی برای بهبود آن نکنید. دکتر گری براون، درمانگر مشکلات زناشویی می‌گوید: «بیشتر ما تمایل داریم گناه تمام مشکلات پیش‌آمده در زندگی زناشویی‌مان را به گردن طرف مقابلمان بیندازیم؛ اما معمولا زن و شوهر ۵۰/۵۰ مقصرند.

وقتی زن و شوهر به این موضوع واقف باشند، هرکدام از آنها در برابر ۵۰ درصد از قصور خود، ۱۰۰درصد مسئولیت خود را می‌پذیرند.» البته اگر نمی‌خواهید نقص‌های خود را بپذیرید، این هم علامت دیگری است که باید متارکه کنید.

۴- برای گفت‌وگوی رودررو زمان کمی می‌گذارید

سر خود را با مسائل کاری بیش‌ازحد شلوغ‌کردن یا بیشتر اوقات مشغول تماس تلفنی با دیگران بودن نشان‌دهنده این است که زندگی زناشویی‌تان به‌ خطر افتاده است؛ به‌ویژه که این رفتارها را هم به‌عمد انجام دهید.

داون کاردی، وکیل خانواده می‌گوید: «مقداری کار مشخص در روز وجود دارد که هرکس مجبور است آن را انجام دهد؛ اما وقتی می‌بینید حجم این کارها هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود تا جایی ‌که تمام وقت‌تان، به‌ویژه روزهای تعطیلتان را هم می‌گیرد، بدین معناست که شما از همسرتان فاصله گرفته‌اید.»

الین ساویج، نویسنده کتاب «اتاق تنفس» می‌گوید: «بین زن و شوهرهایی که معمولا به ته خط رسیده‌اند اغلب فاصله می‌افتد یا آنها قبل از اینکه به‌طور رسمی از هم طلاق بگیرند، از یکدیگر فاصله می‌گیرند.»

او ادامه می‌دهد: «اگر شما دیگر وقتی برای یکدیگر ندارید یا اگر یکی از شما یا هر دویتان تمام وقت‌تان را صرف کار، دوستان یا اینترنت می‌کنید و در عین حال وقتی کنار یکدیگر نیستید راحت‌ترید، یعنی اینکه شما از یکدیگر جدا شده‌اید و زندگی زناشویی‌تان به‌طور غیررسمی به پایان رسیده است.»

۵- مانند یک فرد مجرد زندگی می کنید، نه یک فرد متاهل

زندگی مجردی می تواند عالی باشد زیرا نسبت به دیگران مسئولیت های کمتری دارید با این حال، اگر شما متاهل هستید و هنوز هم مثل دوران مجردی عمل می کنید، این یک هشدار برای زندگیتان است زیرا یک فرد متاهل باید نسبت به همسر و فرزندان متعهد باشد .

پایان زندگی مشترک را با 21 نشانه احتمالی بشناسید

۶- به حرف‌های یکدیگر گوش نمی‌دهید یا از همدیگر حمایت نمی‌کنید

سیدنی سروتو، دکتر روان‌شناس و مربی زندگی می‌گوید: «شنیدن صحبت‌های همسر، با تمام دل‌وجان، برای بقای زندگی زناشویی حیاتی است.

وقتی هیچ‌یک از زوجین برای شنیدن حرف‌های دیگری وقت نمی‌گذارد، نشان می‌دهد افکار و احساسات‌شان برای یکدیگر اهمیتی ندارد. این وضعیت بیشتر مواقع باعث می‌شود یکی از زوجین یا هر دو به‌دنبال شخص دیگری باشند تا بتوانند به او اعتماد کنند، که در نهایت به خیانت منجر می‌شود.»

در زندگی‌های زناشویی سالم، زن و شوهر درمورد تمام مسائل زندگی‌شان (از اداره خانه گرفته تا پشتیبانی از خواسته‌های شخصی یکدیگر) مانند تیم رفتار می‌کنند.

همان طور که ساویج اشاره می‌کند: «اگر هرکدام از شما در مداری کاملا جدا از یکدیگر عمل می‌کنید یا مسائل و مشکلات روزانه‌تان را تنهایی و بدون کمک یکدیگر حل‌وفصل می‌کنید، یعنی در زندگی زناشویی‌تان با مشکلی جدی روبه‌رو هستید.»

نبود تبادل شخصی و احساس صمیمیت در زندگی زناشویی نشانه بسیار بدی است؛ مخصوصا اگر مسائلتان را با کسی غیر از همسرتان در میان می‌گذارید.

۷- بیش از حد دعوا می کنید

به قول معروف دعوا نمک زندگی است و هر زن و شوهری هر از گاه با هم بگومگو می‌کنند. حتی باید بگوییم که این مشاجره‌ها به تقویت رابطه کمک می‌کند. اما اگر درگیر دعوای مداومی با همسرتان هستید، این مشاجره‌های بی‌پایان نشانه خطرناکی است.

به گفته مشاورین، اگر شما و همسرتان بیشتر از گذشته با هم دعوا می‌کنید، یک توضیح برای آن وجود دارد: “فشار و استرس خارجی بیش از حد مقصر تمام این دعواها است.”

هرچند مشاجرات زناشویی در روانشناسی لزوماً به معنای پایان رابطه نیست، روانشناسان معتقد هستند که این کشمکش‌ها علامت هشدار به پایان رسیدن زندگی مشترک است.

۸- آینده بدون همسر را برای خود تصور می کنید

اگر خود ، در10 یا 15 سال آینده زندگی تان را کاملا متفاوت و بدون همسر تصور کنید، زمان آن است که فکر کنید آیا ازدواج شما آزمون زمان را تحمل می کند یا نه.

۹- اگر او سریع از شما ناراحت می شود

اگر کارهایی را که قبلا انجام می دادید و همسرتان از انجام کارهای شما ناراحت نمی شد در صورتی که در حال حاضر با انجام آن کارها ،به شدت عصبانی می شود و منتظر یک اتفاق کوچک برای دعوا کردن مکرر با شماست.

این اتفاق بدین معنی است که رابطه شما به سمت خوبی پیش نمی رود وشریک زندگیتان دوست دارد رابطه را به اتمام برساند.

۱۰- بین خواسته‌ها و نیازهایتان سازگاری وجود ندارد

بخش مهمی از زندگی زناشویی به تلاش برای برآورده‌ساختن نیازهای همسرتان و همچنین اطمینان از اینکه نیازهای خودتان هم برآورده می‌شود می‌گذرد.

این تلاش و بده‌بستان امری مادام‌العمر است و به‌ برقراری ارتباط مداوم بین شما نیاز دارد؛ اما اگر همسرتان دائما به نیازهایتان (وقت، محبت، رابطه جنسی، کمک در بزرگ‌کردن کودکان) توجهی ندارد، یعنی شما در جای خوبی قرار نگرفته‌اید.

همچنین وقتی احساس می‌کنید بین علایقتان هیچ نوع هم‌خوانی‌ای وجود ندارد (یا تلاش می‌کنید که نوعی هم‌خوانی پیدا کنید)، یعنی زندگی زناشویی‌تان دچار مشکل شده است. ساویج می‌گوید: «زن و شوهر باید بتوانند تمام تجربه‌های موردعلاقه‌شان را باهم در میان بگذارند؛ حتی اگر یکی از آنها علاقه‌ای به آن فعالیت خاص نداشته باشد.»

اگر همسرتان علاقه‌ای ندارد تا حدی با شما کنار بیاید، نشان‌دهنده این است که از ازدواجش راضی نیست.

پایان زندگی مشترک را با 21 نشانه احتمالی بشناسید

۱۱- در مورد آینده‌تان تفکر یکسانی ندارید

گاهی‌ وقتی دو نفر تصمیم به ازدواج می‌گیرند، ممکن است یکی از آنها برنامه‌ای برای آینده در ذهن داشته باشد و آن را قبل از ازدواج به همسر آینده‌اش نگوید.

تالیا لیتمن، درمانگر ازدواج و خانواده می‌گوید: «وقتی برنامه‌های زندگی‌تان و زمانی را‌ که برای آن لازم دارید با ازدواجِ آینده‌تان هم‌سو نباشد، دچار مشکل خواهید شد.» موضوعات بسیاری در زندگی وجود دارد که می‌توانید بر سر آنها با یکدیگر سازش کنید؛ اما اگر یکی از زوجین بچه می‌خواهد و دیگری به‌طور جدی نمی‌خواهد، مسلما به دردسر خواهید افتاد.

بومن می‌گوید: «اگر بچه داشتن یا نداشتن آن‌قدرها هم برایتان مهم نیست، می‌توانید امیدوار باشید که دچار مشکل نخواهید شد؛ اما اگر داشتن بچه یکی از اهداف زندگی‌تان باشد، ممکن است مجبور شوید تصمیم به طلاق بگیرید.»

دکتر براون می‌افزاید: «اگر شما بچه می‌خواهید اما همسرتان به‌وضوح نمی‌خواهد، ممکن است بنیان زندگی‌تان به ‌هم بریزد. در این‌گونه مواقع، بهتر است از خودتان بپرسید آیا می‌توانید از چیزی اساسی مانند خواستن (یا نخواستن) یک خانواده صرف‌نظر کنید.

اگر همسرتان خانواده پرجمعیت بخواهد اما شما نخواهید، پس شاید بهتر باشد بررسی کنید که آیا ازدواجتان دوام خواهد داشت یا خیر.»

۱۲- در روابطتان احترامی وجود ندارد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ازدواج سالم، احترام دوجانبه است. وقتی حرمت‌ها شکسته شود و یکی از زوجین مدام احساس طردشدگی کند، این رابطه دیگر سالم نیست.

ساویج می‌گوید: «وقتی ازدواجتان به این نقطه برسد، ازدواجتان سمی است و شما دیگر رفتار مناسبی نخواهید داشت و در هر بحث و گفت‌وگویی یا به دیگری حمله می‌کنید یا در مقام دفاع از خود برمی‌آیید.»

این بی‌احترامی حتی ممکن است به احساس تحقیر تبدیل شود. سروتو می‌گوید: «ایجاد حس تحقیر در زن یا شوهر برای زندگی زناشویی سم است، زیرا حسی از انزجار و برتری را تا عمق وجود زن و شوهر پیش می‌برد. تحقیر با افکار منفی درمورد همسر شدت می‌یابد. تا جایی‌ که به وجود و درکی که فرد از خود دارد حمله می‌شود.

تحقیر معمولا همسران را دچار رنجش می‌کند و بین آنها آن‌قدر فاصله می‌اندازد که دیگر جایی برای ارتباط و صمیمیت بینشان باقی نمی‌گذارد.»

۱۳- رابطه زناشویی ندارید

رابطه جنسی در یک ازدواج همه چیز نیست، اما اهمیت دارد البته،داشتن رابطه زناشویی سالم به معنای چندین بار رابطه در روز نیست .

اما اگر شما از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی سالم باشید و ماه ها و یا حتی سال ها را بدون انجام رابطه زناشویی بگذرانید نشانه ای است که رابطه شما به طور جدی از بین خواهد رفت .

۱۴- ارتباط خوبی با اعضای خانواده ندارید

به‌گفته سروتو: «روابط ناموفق با فرزندان، والدین همسر و خویشاوندان سببی همگی دلایل اصلی شکست ازدواج‌اند. تلاش ناکام برای حفظ ارتباط با تمام خویشاوندان، به‌طور چشمگیری اضطراب در خانه را افزایش می‌دهد و موجب اختلافات بزرگی در ازدواج می‌شود.

این اختلافات گاهی هریک از زن و شوهر را به‌ گوشه‌ای جدا می‌راند و در نهایت، به تصمیم به طلاق و فسخ ازدواج منجر می‌شود.»

۱۵- یکی از شما دائما خیانت می‌کند

به‌گفته بومن: «ممکن است یکی از زوج‌ها، با اینکه تمایل به ازدواج داشته است، اصلا برای ازدواج ساخته نشده باشد. او ممکن است این گناه را که مدام به‌دنبال زن یا مردهای دیگر است به گردن شما بیندازد یا شما را به اینکه بیش‌ازحد حسود یا کنترل‌گر هستید متهم کند.»

وقتی اعتماد زن و شوهر به یکدیگر به این شکل دردناک و ناراحت‌کننده از بین می‌رود، به‌دست‌آوردن دوباره آن بسیار سخت می‌شود؛ به‌ویژه اگر همسر شما چند بار به شما خیانت کرده باشد.

به‌اعتقاد دکتر براون: «در این‌ وضعیت، احتمال اینکه بتوانید ازدواجتان را حفظ کنید، حتی اگر تمایل به این کار داشته باشید، بسیار کم است.» اگر همسرتان چند بار به شما خیانت کرده باشد و با این حال شما تصمیم داشته باشید ازدواجتان را حفظ کنید، بازهم نمی‌توانید کاملا به او اعتماد کنید.

لیتمن می‌گوید: «اگر با وجود تلاش و گفت‌وگوهای زیادی که بین زن و شوهر رخ می‌دهد، آنها نتوانند به یکدیگر اعتماد کنند ـ اعتمادی که اساس هر ازدواجی است ـ علامت این است که ازدواجشان دوامی نخواهد داشت.»

پایان زندگی مشترک را با 21 نشانه احتمالی بشناسید

۱۶- افسرده هستید

به‌گفته پون: «اگر برای حفظ زندگی زناشویی‌تان بسیار وقت بگذارید اما هیچ بهبودی مشاهده نکنید، به شما ضربه بزرگی وارد خواهد شد. این ضربه ممکن است سلامت روان شما را به خطر اندازد.» پون توصیه می‌کند که به سلامت ذهن و روانتان توجه کنید تا اگر دچار افسردگی شده‌اید، متوجه شوید.

اگر سال‌ها تلاش برای نجات ازدواجتان برایتان درد و رنج آورده است، بهتر است دست از این زندگی بردارید و تصمیم به طلاق بگیرید.

۱۷- دائم به شما دروغ می گوید

اگر شریک زندگی شما مدام به شما دروغ می گوید ، بدین معنی است که او به شما احترام نمی گذارد و حق دانستن حقیقت را به شما نمی دهد . اگر اعتماد میان شما از بین رود ، از رابطه چیزی باقی نمی ماند.

۱۸- به راحتی شما را نادیده می گیرد

اگر شریک زندگی تان برای قلب و احساس تان ارزش قائل نیست و شما را به راحتی نادیده می گیرد مثلا خیلی راحت برنامه هایی با شما بودن را کنسل می کند و توجهی به خواسته های شما ندارد یا با دیدن زنگ و پیغام هایتان ، چیزی به رویتان نمی آورد ، بدانید که او به دنبال بهانه ای برای بهم زدن رابطه با شماست.

۱۹- عدم حضور همسرتان باعث آرامش، آسایش و رضایت شما می شود

اگر تصور میکنید زندگی شما بدون همسرتان بسیار بهتر خواهد بود، این نشانه ای از پایان زندگی مشترک شماست.

 در هرگونه رابطه شما و همسراتان برخوردهای منفی بسیاری وجود دارند
در حال حاضر تمام تعامل های شما با همسرتان در زندگی مشترک مبتنی بر کینه، بی اعتمادی  و بی احترامی است.

تعاملات مثبت به سختی اتفاق می افتند و شما دائم مشغول  مشاجره یا دعوا هستید.

۲۰- مشاوره ناکارآمد شده است

شما و همسرتان قبلاً در جلسات مشاوره شرکت کرده بودید و سعی کردید با یکدیگر آشتی کرده و در کنار هم زندگی کنید، اما رابطه شما  به قدری صدمه خورده که دیگر با هیچ مشاوره ای قابل ترمیم نیست.

اگر مشاوره زوجین را امتحان کردید و نتیجه و پیشرفتی را مشاهده نکردید، وقت آن است که درباره ادامه زندگی مشترک خود تجدید نظر کنید.

۲۱- نبود فروتنی در معذرت‌خواهی

چنانچه آن قدر متواضع نیستید که از طرف مقابل تان عذرخواهی کنید به معنای آن است که نمی خواهید به واکنش هایی که پیش می آید پایان دهید و قطعا به دنبال آرامش نیستید. اگر طرف مقابل شما هیچوقت به علت اشتباهی که می کند از شما معذرت خواهی نمی کند می توانید برای داشتن زندگی شادتر و آرام تر مسیر خود را عوض کرده و از آن رابطه بیرون بیایید.

  • منبع
  • کیدمام
  • گزنه

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید