امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277205
۷۲۰
۱
۰
نسخه چاپی

پروتز سینه | جراحی پروتز سینه راهی برای برطرف کردن مشکلات پستان

پروتز سینه | جراحی پروتز سینه راهی برای برطرف کردن مشکلات پستان

جراحی پروتز سینه چیست؟

جراحی بزرگ کردن سینه که با قرار گیری پروتز داخل بافت سینه همراه می باشد، با عنوان جراحی پروتز سینه شناخته می شود. با استفاده از این روش می‌توان فرم دلخواه را به سینه‌ها بخشید و نیز حجم ازدست‌رفته سینه‌ها در اثر کاهش وزن، سوءتغذیه، شیردهی و برخی بیماری‌ها را به آن‌ها برگرداند. این موضوع باعث خوش‌فرم شدن سینه‌ها می‌شود و به آن‌ها حالتی قرینه و زیبا می‌بخشد.

به‌طورکلی خانم‌ها برای رفع مشکلات مختلفی از جراحی پستان استفاده می‌کنند. هر مشکلی که به‌صورت ارثی یا در اثر افزایش سن، تصادف، حادثه و… در سینه‌ها ایجاد شده باشد، با جراحی سینه برطرف می‌شود. مشکلات ظاهری سینه‌ها از طریق جراحی پروتز سینه برطرف می‌شوند. با استفاده از این جراحی می‌توان سینه‌ها را بزرگ‌تر کرد و به آن‌ها فرم داد. انواع دیگری از جراحی‌های سینه برای رفع عیوب ظاهری و قرینه کردن سینه‌ها، برطرف کردن افتادگی و حتی کوچک کردن سینه‌های بزرگ انجام می‌شوند.

پروتز سینه یک بافت مصنوعی است که برای اصلاح فرم و شکل سینه‌ها یا حجم دهی به آن‌ها استفاده می‌شود. این پروتز ممکن است به شکل‌های مختلف و با استفاده از ترکیبات مختلفی ساخته شود. ترکیباتی که با بدن انسان سازگار هستند و در صورت قرار گرفتن در بدن به آن آسیبی وارد نمی‌کنند. پروتز سینه با استفاده از جراحی وارد بدن شخص می‌شود و به زیباتر شدن سینه‌های او کمک می‌کند.

تفاوت‌های لیفت و پروتز سینه

لیفت و پروتز سینه دو عمل کاملا جداگانه هستند و برای اهداف متفاوتی انجام می‌شوند. هدف از لیفت سینه، بالا کشیدن سینه‌ها و رفع افتادگی آن‌هاست؛ اما هدف اصلی از پروتز سینه حجم دهی به سینه‌ها و رفع عیوب ظاهری و عدم تقارن در آن‌هاست. البته پروتز سینه برای رفع افتادگی‌های خفیف نیز مفید است؛ اما برای افتادگی‌های شدید، بهتر است از روش‌های لیفت سینه استفاده شود.

روش های انجام پروتز سینه

عمل جراحی ماموپلاستی افزایشی یا قراردادن پروتز سینه ، یک عمل جراحی است که به بیهوشی نیاز دارد. در نتیجه ، در آزمایشات قبل از عمل باید نسبت به سلامتی جسمانی بیمار و مضر نبودن استفاده از داروهای بیهوشی در فرد اطمینان حاصل شود. برای انجام پروتز سینه به طور کلی سه نوع تکنیک برش در پستان ها برای قرار دادن ایمپلنت ها وجود دارد :

برش هلالی زیر چین پستان

مزیت این نوع برش این است که دسترسی راحت تری برای قرار دادن ایمپلنت به جراح می دهد و محل اسکار یا زخم ناشی از جراحی ، معمولاً توسط سوتین پوشانده می شود. در عین حال، این روش ممکن است به داکت های شیری آسیب بزند و شیردهی پس از عمل پروتز سینه را با مشکل مواجه سازد.

برش در اطراف هاله پستان

این نوع برش بیشتر در افرادی توصیه می شود که قصد شیردهی در آینده را ندارند زیرا ممکن است آسیب جدی به مجاری شیری وارد کند. در مقابل این روش نیز دسترسی راحتی به جراح برای قرار دادن ایمپلنت و حفظ تقارن پستان ها می دهد و جای زخم ها به دلیل تیرگی هاله اطراف نوک پستان کمتر قابل مشاهده است.

برش زیر بغل (axillary)

در این روش جراح از جای طبیعی چین زیر بغل برای ایجاد برش استفاده می کند. مزیت این روش این است که هیچ گونه جای زخمی روی پستان ها ایجاد نمی کند. با این حال، در صورتی که در آینده نیاز به تجدید پروتز یا انجام عمل های جراحی اصلاحی دیگر روی پستان وجود داشته باشد ، تکرار این روش میسر نخواهد بود.

رایج‌ترین نوع برش در جراحی سینه، برش زیر سینه است. طول این برش معمولا 4 تا 5 سانتیمتر است و قرار دادن پروتز سینه از طریق آن کار چندان سختی برای پزشک نخواهد بود. به دلیل محل این برش‌ها معمولا بعد از جراحی مشخص نیستند و ظاهر سینه را نیز تغییر نمی‌دهند.

پزشکان به‌ندرت برش زیر بغل را به کسی پیشنهاد می‌دهند. چراکه در این نوع برش دسترسی به سینه‌ها کمی دشوارتر است و جراح دید کافی برای قرار دادن پروتز را ندارد. برش هاله سینه نیز کاری کاملا تخصصی است. چراکه این نوع برش کاملا در معرض دید قرار دارد و پزشک باید بتواند آن را به‌خوبی بپوشاند. به همین دلیل تنها پزشکان ماهر برای افراد خاص از این نوع برش استفاده می‌کنند.

جراح پروتز را از محل برش‌ها وارد بدن می‌کند و آن را در محل مناسب می‌بندد. بافت‌های اطراف پروتز آن را نگه می‌دارند و از جابجایی آن جلوگیری می‌کنند. پس از قرارگیری پروتز در محل مناسب، برش‌ها بخیه زده می‌شوند. در بعضی موارد خاص ممکن است برش‌ها در اطراف ناف نیز ایجاد شوند.

چه کسانی می‌توانند از پروتز سینه استفاده کنند؟

جراحی پروتز سینه برای همه خانم‌هایی که دوست دارند سینه‌های خوش‌فرم تر یا بزرگ‌تری داشته باشند، مناسب است. علاوه بر این خانم‌هایی که به دلیل بیماری‌هایی نظیر سرطان سینه یا بیماری‌های مربوط به بافت پوست همه یا بخشی از سینه خود را از دست داده‌اند، می‌توانند از پروتز سینه برای اصلاح فرم سینه‌ها استفاده کنند.

همچنین اگر به هر دلیلی نظیر افزایش سن یا بارداری و شیردهی‌های پست سر هم فرم سینه‌ها تغییر کرده یا نامتقارن شده است، پروتز سینه راه‌حل مناسبی برای اصلاح فرم سینه است. در مواردی که به دلیل شیردهی، بارداری یا کاهش وزن حجم سینه‌ها کاهش پیدا کرده است نیز پروتز سینه انتخاب مناسبی است. از این روش می‌توان به افرادی که به دلیل مشکلات مادرزادی با یک سینه به دنیا آمده‌اند نیز کمک کرد.

پروتز سینه راهکاری مناسب برای خانم‌هایی است که از کوچک بودن سینه‌ها یا افتادگی آن‌ها بعد از زایمان و شیردهی رنج می‌برند. در اغلب موارد انجام این جراحی در کنار لیفت سینه کمک می‌کند که سینه‌هایی جذاب‌تر داشته باشید. به‌طورکلی می‌توان گفت که جراحی پروتز سینه برای خانم‌هایی که شرایط زیر را دارند، بسیار مناسب است:

- خانم‌هایی با سینه‌های شل و افتاده (این افتادگی ممکن است به دلیل بارداری، شیردهی، افزایش سن، کاهش وزن و… رخ داده باشد)
- خانم‌هایی با سینه‌های بسیار کوچک یا بزرگ
- خانم‌هایی که همه یا بخشی از بافت سینه خود را به دلیل سرطان سینه از دست داده‌اند.

پروتز سینه | جراحی پروتز سینه راهی برای برطرف کردن مشکلات پستان

انواع پروتز سینه

پروتز سینه از نظر حجم و شکل ظاهری

پروتز سینه را می‌توان از جنبه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. در اولین نوع دسته‌بندی، آن را از نظر شکل ظاهری و حجم طبقه‌بندی می‌کنند. از نظر حجم و برجستگی پروتزها در سه دسته با برجستگی کم، زیاد و خیلی زیاد قرار می‌گیرند. از نظر شکل ظاهری نیز پروتزها به شکل گرد یا اشکی وجود دارند. پروتز گرد مخصوص افرادی است که برجستگی بیشتر و یکدست‌تر را دوست دارند. با قرار دادن پروتز گرد در سینه‌ها، حجم همه قسمت‌های آن به یک نسبت افزایش پیدا می‌کند و سینه‌ها نیز بافتی نرم‌تر و خوش‌فرم‌تر خواهند داشت. استفاده از پروتزهای گرد به شما امکان جراحی‌های اصلاحی را می‌دهند. در واقع اگر پروتز بچرخد، پاره شود یا تغییر شکل دهد، می‌توان با یک جراحی ساده مشکلات آن را برطرف کرد.

پروتزهای اشکی حالتی شبیه به قطره اشک دارند و فرمی طبیعی‌تر به سینه می‌بخشند. پروتزهای اشکی برای خانم‌هایی مناسب است که سینه‌های بسیار کوچکی دارند یا بافت نرم سینه آن‌ها بسیار کم است. همچنین با استفاده از این پروتزها می‌توان به سینه‌های نرم و بدون شکل فرم بخشید و عدم تقارن یا نقص ظاهری سینه‌ها را برطرف کرد.

پزشک برای تعیین اینکه کدام اندازه پروتز برای شما مناسب است، معایناتی را بر روی هر شخص انجام می‌دهد. او با بررسی آناتومی بدن فرد، اندازه مناسب پروتز را برای هر شخص انتخاب می‌کند. البته قبل از هر چیز متخصصان حاضر در خانه سفید با بیمار صحبت می‌کنند تا از انتظارات او مطلع شوند. بهتر است عکس‌هایی از اندازه دلخواه سینه‌های خود تهیه کنید تا پزشک بتواند بر اساس انتظارات شما و نتایج واقعی عمل بهترین گزینه را برای شما انتخاب کند.

جنس پروتز

پروتز سینه از مواد مختلفی ساخته می‌شود. جنس‌های مختلف پروتز از نظر کیفیت تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و پزشک با توجه به شرایط بیمار از میان آن‌ها یکی را انتخاب می‌کند. تفاوت اصلی جنس‌های مختلف پروتز سینه در هزینه جراحی، احساس راحتی و محل برش جراحی است. پروتز سینه از نظر جنس به سه دسته تقسیم می‌شود که در ادامه درباره هریک توضیحاتی می‌دهیم.

پروتز سینه ثابت

پارگی پروتز سینه ثابت بر روی شکل ظاهری آن‌ها تاثیری نخواهد گذاشت. این پروتزها به‌صورت اشکی شکل عرضه می‌شوند و تراکم سیلیکون بالاتری دارند. ظاهر این پروتزها نسبت به پروتزهای آب نمکی طبیعی‌تر است اما در مقایسه با پروتزهای سیلیکونی ظاهری نسبتا غیرطبیعی دارند. به دلیل بافت سفت آن‌ها، امکان آسیب‌دیدگی آن‌ها بسیار کمتر است و معمولا برای قرار دادن آن‌ها در سینه برش‌های بزرگ‌تری لازم است.

پروتز سینه آب نمکی یا سالین

شکل ظاهری پروتز سینه آب نمکی گرد است و بعد از قرار گرفتن در سینه با استفاده از آب نمک استریل یا سالین پر می‌شود. با توجه به اینکه این پروتزها از قبل پر نشده‌اند، قرار دادن آن‌ها در بدن راحت‌تر بوده و نیاز به برش‌های کوچک‌تری دارد. برش‌های ایجادشده برای این نوع پروتزها نیز بسیار کوچک‌تر است. دیواره این پروتزها معمولا از جنس سیلیکون ساخته شده و نسبت به پروتزهای سیلیکونی مقاوم‌تر و سفت‌تر هستند. با توجه به اینکه ماده پرکننده این پروتزها با بدن سازگار است، در صورت پارگی به‌طور کامل جذب بدن می‌شود و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. البته پزشکان استفاده از آن را برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌کنند.

معمولا هزینه انجام پروتز سینه با پروتز سالین کمتر است و برش کوچک‌تری نیاز دارد. اندازه آن‌ها نسبت به پروتزهای سیلیکونی کوچک‌تر است و به همین ممکن است برای افراد لاغر که حجم سینه خیلی کمی دارند، مناسب نباشد؛ اما این پروتزها ممکن است به‌خودی‌خود خالی شوند یا چین بخورند. همچنین این پروتزها ممکن است اثراتی منفی بر روی بافت اطراف خود بگذارند.

پروتز سینه سیلیکونی

همان‌طور از نام این پروتز مشخص است، پروتز سینه سیلیکونی از جنس سیلیکون ساخته شده و حالتی ژل مانند دارد. استفاده از این پروتز برای افراد زیر 22 سال توصیه نمی‌شود و در صورت استفاده نیز شخص باید به‌طور مرتب تحت نظر پزشک باشد. در واقع سه سال بعد از قرار دادن پروتز سیلیکونی باید MRI انجام شود تا پزشک از سلامت آن مطمئن شود. بعد از آن نیز هر دو سال یک بار برای بررسی وضعیت پروتز و اطلاع از سلامت آن، MRI از شخص گرفته می‌شود.

بافت پروتزهای سیلیکونی به بافت سینه شبیه‌تر است و فرمی طبیعی‌تر به سینه می‌بخشد. این پروتزها امکان چین‌خوردگی کمتری دارند و معمولا به‌صورت خود به خوی خالی نمی‌شوند؛ اما امکان پارگی آن‌ها بیشتر است. برای قرار دادن این پروتزها در سینه برش بزرگ‌تری لازم است و هزینه انجام آن نیز بیشتر از دیگر انواع پروتز است.

عوارض احتمالی پروتز سینه

پروتز سینه مانند هر عمل زیبایی دیگر ممکن است جنبه های منفی و عوارض احتمالی به همراه داشته باشد که فرد باید قبل از تصمیم گیری در خصوص انجام عمل نسبت به آن ها آگاهی کامل داشته باشد. این ریسک ها و عوارض احتمالی عبارتند از:

- ایجاد بافت ها یا کپسول هایی در بافت سینه که ممکن است شکل ظاهری ایمپلنت را دچار تغییر یا انحراف کند
- درد سینه
- عفونت یا ماستیت سینه
- تغییرات در حساسیت سینه و نوک آن
- تغییر جای ایمپلنت پستان
- ترشح یا پارگی ایمپلنت

اصلاح هر یک از عوارض احتمالی نیازمند انجام جراحی مجدد است. در نتیجه ، در انتخاب بهترین جراح پروتز سینه دقت لازم را به عمل آورید تا از احتمال بروز این عوارض کاسته شود. با این حال باید بدانید که بسیاری از این عوارض در موارد بسیار اندکی رخ می دهند و بیان این احتمالات صرفاً جهت آگاهی شماست.

۱۰ توصیه مهم بعد از انجام پروتز سینه

- تا دو هفته بعد از عمل از خوابیدن بر روی سینه‌ها خودداری کرده و ترجیحا طاق‌باز بخوابید.
- از ماساژ دادن یا فشار دادن سینه‌ها خودداری کنید.
- بخیه‌های محل برش ظرف 10 تا 14 روز جذب می‌شوند؛ بنابراین از دست‌کاری جای بخیه‌ها و زخم جراحی خودداری کنید. درصورتی‌که از بخیه‌های جذبی استفاده نشده است، 5 تا 7 روز بعد از عمل برای کشیدن بخیه‌ها اقدام کنید. بعد از یک - هفته می‌توانید به کارهای معمولی و روزمره خود بپردازید.
- حداقل تا 1 یا 1.5 ماه بعد از عمل فعالیت‌های سنگین ورزشی، دویدن یا بلند کردن اجسام با وزن بالا ممنوع است. بعد از دو هفته با مشورت پزشک می‌توانید فعالیت‌های ورزشی سبک را شروع کنید.
- درصورتی‌که پزشک برای شما استفاده از سوتین طبی را تجویز کرده است، در همه ساعات روز به مدت 6 تا 12 هفته بعد از عمل از آن استفاده کنید.
- در زمان رانندگی به فرمان نزدیک نشوید تا فشاری به سینه‌ها وارد نکند.
- تا یک سال از آفتاب گرفتن یا انجام سولاریوم خودداری کنید.
- ترجیحا وزن خود را ثابت نگه دارید و ورزش منظم را در برنامه خود قرار دهید.
- ممکن است در ناحیه برش‌ها احساس درد داشته باشید. در چنین مواردی، باید حتما مسکن‌های تجویزشده توسط پزشک را در زمان‌های تعیین‌شده مصرف کنید.
- برای از بین بردن تورم و کبودی محل‌های برش، از کمپرس سرد استفاده کنید.

  • منبع
  • خانه سفید
  • دکتر فرهاد موسی زاده

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید