امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278479
۷۸۶
۱
۰
نسخه چاپی

پوست سیب زمینی - خواص مفید و کاربردها

سیب زمینی یکی از خوشمزه ترین غذاها، که در سراسر جهان شناخته شده است. این محصول به هر شکل خورده می شود، اما در بیشتر موارد پوست آن که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مفید برای بدن است دور ریخته می شود

پوست سیب زمینی - خواص مفید و کاربردها

خواص مفید و کاربردهای پوست سیب زمینی

سیب زمینی یکی از خوشمزه ترین غذاها، که در سراسر جهان شناخته شده است. این محصول به هر شکل خورده می شود، اما در بیشتر موارد پوست آن که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مفید برای بدن است دور ریخته می شود.

پزشکی مدتهاست که از عصاره پوست سیب زمینی در تولید افزودنی های غذایی بیولوژیکی فعال استفاده می کند.

ترکیبات پوست سیب زمینی

ظاهر پوست سیب زمینی اشتها آور به نظر نمی رسد اما حاوی فیبر رژیمی (پلی ساکاریدها) است که 50٪ کل سیب زمینی را تشکیل می دهد. پوست همچنین حاوی کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین C است که برای بدن مفید است.

خواص مفید پوست سیب زمینی

1- دستگاه گوارش را عادی می کند، سموم را کاملاً از بدن خارج می کند و همچنین از جذب کلسترول و چربی ها توسط دیواره های روده جلوگیری می کند، به طور فعال از قولنج و یبوست جلوگیری می کند و به طور موثر تشکیل سرطان معده و روده را کاهش می دهد.

2- پتاسیم موجود در پوست سیب زمینی به بدن در درمان ناراحتی های معده کمک می کند.

3- از کبد در برابر تاثیرات مضر محافظت می کند.  این نتیجه گیری اخیراً پس از آزمایش روی حیوانات انجام شده است.

4- در خانه از پوست می توان به عنوان تسکین دهده در برابر سوختگی استفاده کرد. برای انجام این کار به سادگی پوست را به ناحیه آسیب دیده گذاشته و بانداژ کنید.

5- این ماده به دلیل داشتن کافئیک اسید دارای اثر ضد میکروبی است.

6- چای پوست سیب زمینی به مشکلات قلب و عروق خونی کمک می کند و فشار خون را به دلیل فیبر رژیمی تازه کشف شده ی آن کاهش می دهد.

7- پوست سیب زمینی سرشار از آنتی اکسیدان است که از سرطان ، حملات قلبی و پیری زودرس جلوگیری می کند.

8- این محصول برای غذاهای رژیمی عالی است. موادی در آن وجود دارد که مایعات را در بدن حفظ می کند و در نتیجه اشتها را کاهش داده و بر پاکسازی روده ها تأثیر می گذارد.

9- جوشانده ی تصفیه کننده سیب زمینی به دفع سنگ کلیه کمک می کند. این یکی از دستور العمل های محبوب طب سنتی است.

10- برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، پوست سیب زمینی به کاهش قند خون کمک می کند.

پوست سیب زمینی چه ضرری دارد؟

1- آسیب پوست سیب زمینی برای بدن انسان در ترکیب خاصی - سولانین - نهفته است. این در غده ها یا برآمدگی های سیب زمینی قرار دارد و باعث ایجاد مشکل در دستگاه گوارش و اعصاب می شود.

2- سیب زمینی سبز و جوانه زده از خطر خاصی برخوردار است زیرا پوست در این سیب زمینی ها سمی است. استفاده از چنین پوست سیب زمینی هایی برای درمان به شدت ممنوع است زیرا تمام مضرترین مواد در این پوست وجود دارند.

3- تهدید بعدی برای سلامتی در آفت کش های فرآوری شده و افزودنی های مختلف سیب زمینی است. 

برای اینکه از پوست سیب زمینی مسموم نشوید، سیب زمینی ارگانیک بخرید یا خودتان آن را پرورش دهید.

دستور العمل های عامیانه با پوست سیب زمینی

1- بیمارانی که از فشار خون بالا رنج می برند، می توانید یک نوشیدنی مخصوص چای را برای تصفیه خون تهیه کنید. برای انجام این کار ، پوست سیب زمینی را به مدت پنج دقیقه بجوشانید، سپس روزی یک لیوان، سه بار در روز مصرف کنید.

2- در صورت بروز مشکل در سیستم تنفسی، باید سیب زمینی را همراه با پوست بجوشانید و آن را له کنید، سپس یک قاشق روغن نباتی و چند قطره ید به آن برگردانید. همه اینها را باید هم بزنید و مخلوط حاصل را به صورت کمپرس روی سینه بمالید، روی آن را با چیزی گرم بپوشانید. توصیه می شود این روش را قبل از خواب انجام دهید.

3- برای دفع سموم از بدن توصیه می شود، آب سیب زمینی جوشانده با پوست آن را بنوشید. اگر این آب را صبح قبل از غذا بنوشید، در مبارزه با آرتروز کمک می کند

4- برای سرماخوردگی استنشاق بخار سیب زمینی کمک می کند. پوست سیب زمینی را بجوشانید و چند حبه سیر به آن اضافه کنید. پس از آن بالای ظرف باید حدود ده دقیقه نفس بکشد. می توانید این روش را دو بار در روز تا زمان بهبودی تکرار کنید.

5- برای سرمازدگی یک بسته سیب زمینی که در پوست آنها جوشانده باشد کمک زیادی می کند. اجازه بدهید سیب زمینی های با پوست تا دمایی سرد شود که بتوان آن را نگه داشت، ورز داد و روی ناحیه سرمازده قرار داد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید