امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279235
۱۳۱۰
۱
۰
نسخه چاپی

پولیپ کولون یا روده بزرگ و تمام اطلاعات درباره آن

علائم پولیپ کولون یا روده بزرگ

پولیپ کولون توده کوچکی از سلول ها است که روی پوشش روده بزرگ تشکیل می شود. بیشتر پولیپ های روده بزرگ بی ضرر هستند. اما با گذشت زمان، برخی از پولیپ‌های روده بزرگ می‌توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند، که ممکن است در مراحل بعدی کشنده باشد.

هر کسی ممکن است به پولیپ روده بزرگ مبتلا شود. اگر 50 سال یا بیشتر دارید، اضافه وزن دارید یا سیگار می کشید، یا سابقه شخصی یا خانوادگی پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده بزرگ دارید، بیشتر در معرض خطر هستید.

پولیپ های روده بزرگ اغلب علائمی ایجاد نمی کنند. انجام آزمایش‌های غربالگری منظم مانند کولونوسکوپی بسیار مهم است، زیرا پولیپ‌های روده بزرگ که در مراحل اولیه یافت می‌شوند معمولاً می‌توانند به طور ایمن و کامل برداشته شوند. بهترین پیشگیری برای سرطان روده بزرگ، غربالگری منظم و برداشتن پولیپ است.

علائم پولیپ کولون یا روده بزرگ

از آنجایی که اکثر افراد مبتلا به پولیپ روده بزرگ هیچ علامتی را تجربه نمی کنند، ممکن است تا زمانی که پزشک در معاینه کولون شما آن را پیدا نکند، ندانید که پولیپ دارید.

با این حال، برخی از افراد مبتلا به پولیپ روده بزرگ ممکن است این موارد را تجربه کنند:

  • خونریزی از رکتوم. این می تواند نشانه پولیپ روده بزرگ یا سرطان یا سایر بیماری ها مانند هموروئید یا پارگی های جزئی مقعد باشد.
  • تغییر رنگ مدفوع. خون می تواند به صورت رگه های قرمز رنگ در مدفوع شما ظاهر شود یا مدفوع را سیاه به نظر برساند. همچنین ممکن است تغییر رنگ در اثر برخی غذاها، داروها یا مکمل های غذایی ایجاد شود.
  • تغییر در عادات روده. یبوست یا اسهالی که بیش از یک هفته طول بکشد ممکن است نشان دهنده وجود پولیپ بزرگتر روده بزرگ یا سرطان باشد. با این حال، تعدادی از شرایط دیگر نیز می تواند باعث تغییر در عادات روده شود.
  • درد. یک پولیپ بزرگ روده بزرگ می تواند تا حدی روده شما را مسدود کند و منجر به درد شکمی شود.
  • نارسایی کمبود آهن. خونریزی از پولیپ می تواند به آرامی در طول زمان رخ دهد، بدون اینکه خون در مدفوع شما قابل مشاهده باشد. خونریزی مزمن، آهن مورد نیاز برای تولید ماده ای را که به گلبول های قرمز خون اجازه می دهد اکسیژن را به بدن شما (هموگلوبین) حمل کنند، از بدن شما می گیرد. نتیجه کم خونی ناشی از فقر آهن است که می تواند باعث احساس خستگی و تنگی نفس شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

  • درد شکم
  • خون در مدفوع شما
  • تغییر در عادات روده ای که بیش از یک هفته طول بکشد

اگر:

  • شما 50 ساله یا بیشتر هستید.
  • شما دارای عوامل خطر، مانند سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ هستید. برخی از افراد پرخطر باید خیلی زودتر از سن 50 سالگی غربالگری منظم را شروع کنند.

علل

سلول های سالم به روشی منظم رشد و تقسیم می شوند. جهش در ژن‌های خاص می‌تواند باعث شود سلول‌ها به تقسیم خود ادامه دهند، حتی زمانی که به سلول‌های جدید نیازی نیست. در روده بزرگ و رکتوم، این رشد نامنظم می تواند باعث ایجاد پولیپ شود. پولیپ ها می توانند در هر جایی از روده بزرگ شما ایجاد شوند.

دو دسته اصلی پولیپ وجود دارد، غیرنئوپلاستیک و نئوپلاستیک. پولیپ های غیرنئوپلاستیک شامل پولیپ هایپرپلاستیک، پولیپ های التهابی و پولیپ هامارتوماتوز می باشد. پولیپ های غیرنئوپلاستیک معمولاً سرطانی نمی شوند.

پولیپ های نئوپلاستیک شامل آدنوم ها و انواع دندانه دار هستند. این پولیپ ها در صورت داشتن زمان کافی برای رشد، پتانسیل تبدیل شدن به سرطان را دارند. بیشتر این پولیپ های روده بزرگ آدنوم نامیده می شوند. پولیپ های دندانه دار بسته به اندازه و محل آنها در روده بزرگ نیز ممکن است سرطانی شوند. به طور کلی، هر چه پولیپ بزرگتر باشد، خطر ابتلا به سرطان به خصوص در مورد پولیپ نئوپلاستیک بیشتر است.

عوامل خطر

عواملی که ممکن است در تشکیل پولیپ یا سرطان روده بزرگ نقش داشته باشند عبارتند از:

  • سن. اکثر افراد مبتلا به پولیپ روده بزرگ 50 سال یا بالاتر هستند.
  • داشتن شرایط التهابی روده، مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون روده بزرگ. اگرچه پولیپ ها به خودی خود تهدید مهمی نیستند، ابتلا به کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون روده بزرگ خطر کلی سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.
  • سابقه خانوادگی. اگر والدین، خواهر و برادر یا فرزندی با آنها داشته باشید، احتمال ابتلا به پولیپ یا سرطان روده بزرگ بیشتر است. اگر بسیاری از اعضای خانواده آنها را داشته باشند، خطر شما حتی بیشتر است. در برخی افراد، این ارتباط ارثی نیست.
  • سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل. تجزیه و تحلیل هشت مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ برای افرادی که سه یا بیشتر نوشیدنی الکلی در روز مصرف می‌کنند، افزایش می‌یابد. به نظر می رسد مصرف الکل همراه با سیگار نیز این خطر را افزایش می دهد.
  • چاقی، ورزش نکردن و مصرف چربی. مطالعات نشان می دهد که همه این عوامل می توانند خطر ابتلا به پولیپ را افزایش دهند. از سوی دیگر، گنجاندن فیبر بیشتر در رژیم غذایی و ورزش منظم می تواند خطر ابتلا را کاهش دهد.
  • نژاد. سیاهپوستان آمریکایی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

پیشگیری

با انجام غربالگری های منظم می توانید خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ و سرطان روده بزرگ را تا حد زیادی کاهش دهید. برخی تغییرات سبک زندگی نیز می تواند کمک کند:

  • عادات سالم را در پیش بگیرید. مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید و مصرف چربی خود را کاهش دهید. مصرف الکل را محدود کنید و تمام استعمال دخانیات را کنار بگذارید. از نظر بدنی فعال بمانید و وزن بدن خود را سالم نگه دارید.
  • در مورد کلسیم و ویتامین D با پزشک خود صحبت کنید. مطالعات نشان داده است که افزایش مصرف کلسیم ممکن است به جلوگیری از عود آدنوم روده بزرگ کمک کند. اما مشخص نیست که آیا کلسیم دارای مزایای محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ است یا خیر. مطالعات دیگر نشان داده اند که ویتامین D ممکن است اثر محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ داشته باشد.
  • اگر در معرض خطر هستید، گزینه های خود را در نظر بگیرید. اگر سابقه خانوادگی پولیپ روده بزرگ دارید، مشاوره ژنتیک را در نظر بگیرید. اگر یک اختلال ارثی برای شما تشخیص داده شده است که باعث پولیپ روده بزرگ می شود، به کولونوسکوپی منظم از سنین جوانی نیاز دارید.
  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید