امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284425
۴۷۲
۱
۰
نسخه چاپی

پیشرفت‌های جدید در تولید قرص ضد بارداری مردانه‌ای که با قطع آن باروری بلافاصله برمی‌گردد

 پیشرفت‌های جدید در تولید قرص ضد بارداری مردانه‌ای که با قطع آن باروری بلافاصله برمی‌گردد

در حالی که زنان مدتهاست قرص ضد بارداری خوراکی استفاده کرده‌اند، مردان برای جلوگیری از بارداری ناخواسته به دو گزینه مکانیکی محدود شده‌اند: کاندوم و وازکتومی.

اما ممکن است به لطف کشف ژنی که فقط در بافت بیضه در چندین پستاندار از جمله انسان بیان می‌شود و غیرفعال کردن این ژن که باعث شکل و عملکرد اسپرم می‌شود، بتوان یک قرص ضدبارداری جدید مردانه ساخت.

این قرص در حین مصرف کارآیی دارد و بعد از قطع دارو به اسپرم اجازه می‌دهد عملکرد طبیعی خود را از سر بگیرد.

محققان در دانشگاه ایالتی واشنگتن ژنی به نام Arrdc5 را در بافت بیضه خوک، گاو، موش و انسان کشف کردند. هنگامی که آنها آن را در موش‌ها غیرفعال کردند، تولید پروتئینی متوقف کرد که جوندگان را به بیماری‌ای موسوم به oligoasthenoteratospermia (OAT)، که شایع‌ترین علت ناباروری مردان در انسان است، مبتلا کرد.

(Oligoasthenoteratospermia (OAT) یک وضعیت پزشکی است که با تعداد کم اسپرم، تحرک ضعیف اسپرم (آستنواسپرمی) و مورفولوژی غیر طبیعی اسپرم (تراتوسپرمی) مشخص می شود.)

این وضعیت باعث شد ۹۸ درصد از اسپرم تولید شده توسط موش‌ها به گونه ای شکل بگیرد که نتوانند با تخمک ترکیب شوند. اسپرم‌ها همچنین ۲.۸ برابر آهسته تر از گروه کنترل حرکت کردند و موش های تحت درمان به طور کلی ۲۸ درصد اسپرم کمتری تولید کردند.

گزینه ایمن تر

یکی از واضح‌ترین راه‌های تغییر باروری مردان، ایجاد راه‌هایی برای سرکوب تستوسترون در بدن است که جزء کلیدی تولید اسپرم است. مشکل این است که تستوسترون همچنین در تشکیل گلبول های قرمز خون، و استحکام عضلات و استخوان نقش دارد. بنابراین، به گفته محققان، مزیت یک رویکرد ژنتیکی این است که می‌تواند تنها اسپرم را هدف قرار دهد بدون اینکه تأثیر سرارسری یا سیستمیک داشته باشد. مهم‌تر اینکهاین روش برگشت پذیر است، که برای مثال در مورد وازکتومی این طور نیست.

جان اوتلی، نویسنده ارشد و استاد دانشکده علوم زیستی مولکولی WSU، می‌گوید: «نمی‌خواهیم هرگز توانایی تولید اسپرم را از بین ببریم، فقط به طور موقت از تولید صحیح اسپرم جلوگیری می‌کنیک. سپس، در تئوری، می‌توانیم دارو را حذف کنیم و اسپرم دوباره شروع به ساخته شدن عادی کند.»

این یافته جدید شبیه به یافته‌ای است که در اوایل سال جاری توسط محققان Weill Cornell Medicine ارائه شد، که نشان داد دوز دارویی که پروتئینی به نام sAC را مهار می‌کند در آزمایش روی موش ۱۰۰٪ در جلوگیری از بارداری مؤثر بود.

محققان، بر اساس این یافته‌ها یک پتنت موقت برای یک قرص ضد بارداری خوراکی مردانه ثبت کرده اند، با این حال، تحقیقات بیشتری برای یافتن اینکه چگونه این درمان بر روی انسان کار می کند، مورد نیاز است. محققان همچنین می‌گویند که این یافته می تواند در کاربردهای حیوانی و دامی به عنوان راهی برای کنترل جمعیت حیوانات استفاده شود. با این حال، تمرکز اصلی آنها بر روی ایجاد یک ضد بارداری خوراکی برای مردان خواهد بود.

اوتلی می‌گوید: «توسعه راهی برای مهار رشد جمعیت و توقف بارداری ناخواسته برای آینده نسل بشر واقعاً مهم است. “در حال حاضر، ما واقعاً برای پیشگیری از بارداری به جز جراحی چیزی در سمت مردان نداریم و تنها درصد کمی از مردان وازکتومی را انتخاب می‌کنند. اگر بتوانیم این کشف را به یک راه حل برای پیشگیری از بارداری تبدیل کنیم، می تواند تأثیرات گسترده ای داشته باشد.

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید