امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281177
۸۰۲
۱
۰
نسخه چاپی

پیشگیری و درمان قطعی جوش‌های واژن

پیشگیری و درمان قطعی جوش‌های واژن

دستگاه جنسی خانم­ها بسیار حساس است. در اکثر مواقع، جوش­های واژینال مشکل جدی ایجاد نمی‌­کنند، اما می­‌توانند احساس ناراحتی در خانم­ها ایجاد کنند.

دلایل ایجاد جوش در واژن

عواملی که باعث ایجاد جوش­های واژینال می­شوند، همیشه به راحتی قابل تشخیص نیستند؛ اما دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است جوش­هایی در اطراف دستگاه تناسلی بوجود آورند. بعضی از آنها عبارتند از:

التهابات پوستی در اثر تماس

جوش­های واژینال اکثرا در اثر التهابات پوستی ایجاد می­شوند. در واقع، این التهابات نوعی واکنش پوست است که در اثر تماس با مواد حساسیت­ زا ایجاد می­شود. موادی که ممکن است باعث ایجاد جوش­های واژینال شوند:

  • صابون‌ها و شوینده‌ها، به خصوص اگر از نوع معطر باشند.
  • دستمال مرطوب، دئودورانت‌ها، لوسیون‌ها، پودرها و عطرها
  • تامپون یا نوار بهداشتی
  •  دوش واژینال
  • کاندوم‌ها، روان‌کننده‌ها یا محرک‌های جنسی
  •  داروهای موضعی
  • مواد شوینده‌ای که برای لباس زیر استفاده می‌شود.
  • تعرق زیاد در قسمت واژن
  • ترشحات واژن
  •  ادرار عفونی
  •  آب منی

فولیکول­ها

جوش در ناحیه­ تناسلی می­تواند در اثر عفونت فولیکول­های مو به دلیل رشد باکتری­ها ایجاد شود. شیو کردن و تیغ زدن موهای این ناحیه می­تواند منجر به این مشکل شود. بعد از شیو، با رشد مجدد ممکن است مو به داخل پوست نفوذ کرده و باعث التهاب شود. در موارد حادتر، مو بعد از داخل شدن، درون پوست شروع به رشد کردن می­کند. تیغ زبر می­تواند همچنین منجر به تاول، برآمدگی و احساس سوزش در پوست­های حساس بشود.

هیدرآدنیت چرکی

هیدر آدنیت چرکی یا HS یک بیماری مزمن پوستی است که غدد تعرق را درگیر می­کند. این بیماری به صورت جوش­های چرکی در نقاطی از بدن که پوست دچار اصطکاک و کشیدگی می­شود، از جمله ناحیه تناسلی ظاهر می­گردد. دلیل اصلی این بیماری هنوز کاملا مشخص نشده ­است؛ اما راهکارهایی برای برطرف کردن و کاهش آن وجود دارد.

زگیل آبکی

زگیل یک عفونت ویروسی است که می­تواند باعث ایجاد جوش­ در هر جای بدن، از جمله دستگاه تناسلی شود. در برخی از موارد درمان خاصی برای رفع آن وجود ندارد؛ اما چندین دارو به صورت موضعی و خوراکی برای رفع آن موجود است. در مواقع ضروری، با مراجعه به دکتر می­توان آن را با جراحی ساده از بین برد.

آیا ترکاندن و فشار دادن جوش واژینال بی­خطر است؟

بهتر است فکر ترکاندن جوش­ واژینال را از سر خود بیرون کنید. یکی از دلایل مهم این است که با ترکاندن جوش ممکن است باعث انتشار عفونت به مناطق دیگر شوید و به این ترتیب شرایط را بدتر کنید. همچنین این ناحیه بسیار حساس است و به راحتی دچار التهاب می‌شود.

برخی از جوش­ها در نواحی واژن ممکن است بعد از چند روز بزرگ شده و همچنین چرکی و دردآور شوند. در این صورت به هیچ عنوان نباید این جوش­ها را فشار داد. در این مواقع، اگر جوش به خودی خود نترکید، حتما برای درمان جوش به پزشک مراجعه کنید تا از عفونت جلوگیری کند.

چگونه می­‌توان جوش­های واژینال را درمان کرد؟

در موارد طبیعی، جوش­های واژینال به خودی خود خوب می­شوند، اما اگر بعد از مدتی، شرایط رو به بهبودی پیش نرفت، باید به دکتر مراجعه کرد.

پمادها و داروهای موضعی می­توانند برای درمان جوش­های واژینال که در اثر التهابات ایجاد می­شوند، بکار برده­شوند. آنتی­هیستامین می‌تواند یکی از گزینه­‌های مناسب برای کاهش حساسیت و آلرژی باشد.

اگر جوش در اثر حساسیت و التهاب به وجود آمده­باشد، باید علت اصلی را پیدا و آن را رفع کرد. برای این منظور، باید تمام محصولاتی که در تماس با واژن قرار می­‌گیرد را برای مدتی حذف کرد و سپس دوباره شروع به مصرف تک تک آن­ها کرد تا محصول حساسیت ­زا مشخص شود. جوش­هایی که در اثر موهای زیرپوستی ایجاد می­شوند، معمولا بعد از مدتی از بین می­روند.

درمان زودهنگام جوش­هایی که در اثر HS به وجود می­آیند، می­تواند شرایط را بدتر کند و اکثر اوقات، معالجه­ی خاصی برای HS لازم نیست. اگر بعد از مدتی این جوش­ها برطرف نشدند، باید به دکتر برای تجویز دارو مراجعه کرد.

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث ایجاد جوش­ها می­شود، از مصرف داروهای بدون نسخه خودداری کنید و به پزشک مراجعه کنید.

برآمدگی­های ایجاد شده در واژن ممکن است جوش نباشد

به نظر می­رسد که هر برآمدگی بر روی پوست، جوش باشد اما این تفکر اشتباه است. برآمدگی­های ایجاد شده بر روی پوست می­توانند کیست، زگیل، تبخال و اسکین تگ باشند. برخی از مشکلاتی که ممکن است به صورت برآمدگی در واژن ظاهر شوند، عبارتند از:

کیست بارتولن: این کیست معمولا در یک سمت ورودی واژن ایجاد می­شود. اگر بعد از چند روز این کیست از بین نرفت و درد آن بیشتر شد، باید به پزشک مراجعه کرد. کیست­های بزرگ توسط پزشک تخلیه می­شوند.

تبخال ناحیه تناسلی: تبخال­ها شبیه جوش هستند و در اطراف واژن، روده و مقعد ظاهر می­شوند. خوشبختانه تبخال دستگاه تناسلی قابل معالجه است.

زگیل ناحیه تناسلی: زگیل را عموما به جای جوش اشتباه می­گیرند. زگیل­ها هم به صورت تکی و هم به صورت چندتایی ظاهر می‌شوند. زگیل­ها در اثر ویروسی به نام HPV و عفونت­های شایع مقاربتی ایجاد می­شوند و قابل درمان هستند.

اسکین تگ: اسکین تگ­ها ممکن است به شکل جوش ظاهر شوند، اما آن­ها فقط تکه­های کوچکی از بافت پوستی هستند که هیچ خطری ندارند. با این حال، اسکین تگ­ها در ناحیه دستگاه تناسلی تحریک ­کننده هستند و پزشک به راحتی می­تواند آن­ها را از بین ببرد.

چگونه می­توان از ایجاد جوش­های واژینال جلوگیری کرد؟

هنگامیکه دلیل ایجاد جوش مشخص شود، به راحتی می­توان از تشکیل مجدد آن جلوگیری کرد. برای پیشگیری از التهابات احتمالی در ناحیه­ی تناسلی به نکات زیر توجه کنید.

  • از پوشیدن لباس­های تنگ خودداری کنید.
  • از لباس­های زیر تماما نخ و پنبه‌­ای استفاده کنید.
  • در صورت مشاهده­‌ی هرگونه برآمدگی در ناحیه­ی واژن، از لمس کردن آن خودداری کنید.
  • هنگام شستشو و حمام کردن از آب خیلی داغ استفاده نکنید.
  • از صابون­های معطر استفاده نکنید.
  • اگر سابقه­ چنین مشکلی را دارید، حتما با دکتر خود در خصوص محصولات مناسب پوستی مشورت کنید.

نتیجه­ گیری

در اکثر موارد، جوش­های واژینال به خود خودی در کمتر از چند هفته از بین می­روند. اما باید علت اصلی ایجاد آن بررسی شود و با توجه به آن راهکارهایی برای رفع آن بکار برده و از تشکیل مجدد این جوش­ها پیشگیری کرد. در موارد جدی­تر که به دکتر مراجعه می­شود، باید کارهایی که دکتر پیشنهاد می­دهد را انجام داد و اصلاحاتی را در روتین­های روزانه خود بکار گرفت تا از ایجاد مجدد این جوش­ها پیشگیری شود.

  • منبع
  • اُکالا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید