امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288628
۱۲۵
۱
۰
نسخه چاپی

چای ماسالا و هرآنچه باید بدانید

چای ماسالا و هرآنچه باید بدانید

ماسالا از نظر لغوی به ترکیبی از ادویه‌ها گفته می‌شود و چای ماسالا به معنای چای ادویه‌دار است. این چای نوعی چای هندی است که از ترکیب چای، شیر و چندین ادویه معطر مثل زنجبیل، هل، دارچین، میخک، فلفل سیاه و رازیانه و… تهیه می‌شود. در این مقاله شما را با خواص چای ماسالا و ترکیبات آن آشنا می‌کنیم.

چای ماسالا (masala chai) در هند بسیار محبوب و پرطرفدار است. این نوشیدنی به دلیل استفاده از ادویه‌ ریاد، بسیار معطر و خوش طعم است. درشهرهای مختلف هند در اکثر کافه‌ها و رستوران‌ها این چای را می‌توان یافت. این نوشیدنی اخیراً در ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده‌ است.

خواص چای ماسالا

این نوشیدنی گرم، شیرین و معطر، دارای فواید و خواص فوق العاده‌ای است و با توجه به خواص ادویه‌جاتی که دراین مقاله به آن اشاره شده است، در مجموع می‌توان خواص زیر را برای چای ماسالا بر شمرد:

به عنوان یک نوشیدنی انرژی بخش عمل می‌کند، کافئین موجود در چای ماسالا به افزایش انرژی و نشاط کمک می‌کند.

مشکلات مربوط به هضم را از بین می‌برد. همه گیاهان و ادویه‌های مورد استفاده در تهیه چای ماسالا به درمان مشکلات گوارشی کمک می‌کنند.

دارای خاصیت ضد التهابی است و به دلیل خاصیت ضد التهابی، در کاهش التهاب و درد و تنش ناشی از التهاب در بدن مؤثر است و برای افرادی که از آرتروز رنج می برند مفید است.

ادویه جات و گیاهان مورد استفاده در چای ماسالا موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و بدن را از میکروب‌های بیماری‌زا محافظت می‌کنند.

سرشار از آنتی اکسیدان است و ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد. توصیه می‌شود افرادی که از سرطان رنج می‌برند برای بهبود سلامتی خود روزانه یک فنجان چای ماسالا مصرف کنند.

اگر به طور مرتب مصرف شود، ممکن است شکایاتی از قبیل بیقراری، ضعف، استرس و دردهای مفاصل ناشی از سندرم قبل از قاعدگی را کاهش دهد.

نوشیدن این چای در تمام فصول سال بسیار لذت بخش است. در بسیاری از موارد برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها بهتر است به جای مصرف دارو ، از گیاهان و ادویه‌ها به صورت افزودنی به غذا یا بصورت نوشیدنی‌های گرم مثل دمنوش یا چای ماسالا استفاده کنید، مگر اینکه پزشک‌تان توصیه دیگری داشته باشد.

در ادامه با بررسی ترکیبات چای ماسالا با خواص هر یک از ادویه‌های آن بطور جداگانه بیش‌تر آشنا می‌شویم.

ترکیبات چای ماسالا و خواص آنها

چای ماسالا علاوه بر طعم خوب، حاوی ترکیباتی است که روح و جسم شما را آرام می‌کند و می‌توانید با خیال راحت این چای را در لیست نوشیدنی‌های روزانه خود قرار دهید.

چای ماسالا ترکیبی از ادویه‌هایی است که خود سیاره‌ای مجزا هستند اما در این ترکیب همنشینی بی‌نظیری از طعم را رقم می‌زنند. اجازه دهید نگاهی به خواص ادویه‌جات این نوشیدنی بی‌نظیر و خوش عطر و طعم بیندازیم.

تحقیقات نشان می‌دهند ادویه‌جاتی مانند هل، زنجبیل و دارچین که برای طعم دادن به مواد غذایی استفاده می‌شوند، سرشار از ترکیبات مفید هستند. بسیاری از متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند، هیچ وعده غذایی و میان وعده‌ای را به تنهایی مصرف نکنید و به طور مرتب همراه با غذا ادویه و سبزیجات بخورید.

هل

هل دارای سه نوع می‌باشد، هل سیاه، هل سفید، و هل سبز که معمولا در چای ماسالا از نوع هل سبز استفاده می‌شود که از قضا عطری تندتر از سایر انواع هل نیز دارد.

آن‌چنان که اهل فن گفته‌اند و مطالعات نشان داده است، هل پس از صرف غذا، علاوه بر این‌که به هضم و گوارش بهتر غذا کمک می‌کند، بوی بد و نامطبوع دهان را نیز از بین می‌برد.

مواد شیمیایی موجود در هل می تواند اسپاسم روده را درمان کند، برخی باکتری ها را از بین ببرد، تورم را کاهش داده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

اثر این ادویه برای تسکین ناراحتی معده شناخته شده است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ممکن است اثر ضد التهابی نیز داشته باشد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف هل بصورت خوراکی ممکن است به کاهش فشار خون در مبتلایان به فشار خون بالا کمک کند.

 نتایج اولیه یک آزمایش نشان می‌دهد که استفاده از مخلوط اسانس زنجبیل، هل و ترخون پس از بیهوشی و جراحی ممکن است به رفع حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ کمک کند. با این حال، به نظر می رسد که این اثر بسته به تعداد داروهای مسبب استفراغ که در حین بیهوشی یا به عنوان داروهای تسکین دهنده درد در حین عمل و یا بعد از عمل تجویز می‌شود، می‌تواند متفاوت باشد. همچنین هل سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم و روی است.

فلفل سیاه

فلفل سیاه یکی از پرمصرف ترین ادویه‌ها در جهان است. ادویه‌ای که پودر آن از میوه‌های خشگ شده گیاه فلفل به دست می‌آید و سیاه رنگ است. طعم آن تندی بسیار آرامی دارد. این ادویه حاوی ماده شیمیایی به نام پیپیرین است. به نظر می‌رسد این ماده شیمیایی باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها را از بین می‌برد. پیپرین همچنین ممکن است به جذب داروها و محافظت در برابر سرطان کمک کند.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که استنشاق رایحه روغن فلفل سیاه باعث حفظ تعادل در افراد مسن هنگام بسته بودن چشمان می‌شود. این اثر درمانی شبیه به استنشاق روغن اسطوخودوس است. همچنین تخقیقات اولیه نشان می‌دهد، استفاده از این روغن از طریق بینی برای مدت یک دقیقه قبل از غذا، در سالمندانی که دچار سکته مغزی شده‌اند یا کودکانی که به دلایل مختلف، مجبورند از طریق لوله تغذیه شوند، می‌تواند بلع را بهبود بخشد. همچنین استنشاق این روغن در مردان سیگاری ممکن است هوس سیگار و اضطراب را کاهش دهد.

دارچین

یکی از مواد و ترکیباتی که اغلب در چای ماسالا به کار برده می‌شود‌ گیاه دارچین است. دارچین ادویه‌ای فوق‌العاده است زیرا شیرین اما بدون قند و بسیار کم کالری است. به علاوه ارزان و در دسترس است و می‌توانید آن‌را تقریباً به هر چیزی، از جمله قهوه و چای اضافه کنید. از آن‌جا که شیرینی دارچین فاقد قند و کالری‌ست در تهیه چای ماسالا  و دستورهای تهیه‌ی آن اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ولی خود گیاه دارچین‌، جدای از چای ماسالا دارای خواص فوق‌العاده‌ای‌ست که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره نمود.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که دارچین خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد میکربی و ضد التهابی دارد، اما در حال حاضر، مطالعات کافی برای اثبات این امر وجود ندارد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است قند خون را در افراد دیابتی کاهش دهد، اما این نتایج تایید نشده است. به هر حال مصرف دارچین می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم در کنترل دیابت باشد ولی توجه داشته باشید به اشتباه آن‌را برای درمان دیابت مصرف نکنید.

زنجبیل

از قدیمی‌ترین و پر فایده‌ترین گیااهان در طب سنتی، گیاه زنجبیل است. یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه معادل ۶ گرم، حاوی ۵ کالری، یک گرم کربوهیدرات و مقدار بسیار چربی، پروتئین و هم‌چنین فیبر می‌باشد.

از سایر ترکیبات زنجبیل می‌توان به انواع قندها، «اولئوزین» و ترکیبات سوزاننده اشاره نمود. با تحقبقات انجام پذیرفته مشخص گردیده که زنجبیل دارای خواص و فواید بسیاری‌ست که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

زنجبیل می‌تواند به رفع مشکلات معده و دستگاه گوارش کمک کند، از جمله بیماری مسافرت، کولیک، نفخ معده، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، حالت تهوع، حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی، تهوع ناشی از درمان HIV / AIDS ، تهوع و استفراغ بعد از عمل و همچنین از بین رفتن اشتها.

همچنین مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که زنجبیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و ممکن است در پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان نقش داشته باشد.

از خواص دیگر زنجبیل تسکین درد ناشی از آرتریت روماتوئید (RA)، آرتروز و درد قاعدگی است ولی شواهد محکمی برای تاثیر آن وجود ندارد.

میخک

معمولاً مستقیماً روی لثه‌ها برای درد دندان، کنترل درد هنگام کار دندانپزشکی استفاده می‌شود. اما تحقیقات علمی محدودی برای اثبات تاثیر آن در این موارد وجود دارد.

روغن میخک حاوی ماده شیمیایی به نام اوژنول است که ممکن است به کاهش درد و مبارزه با عفونت‌ها کمک کند، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از کرم حاوی گل میخک به همراه تعدادی از گیاهان از جمله ریشه جینسنگ ریشه آنجلیکا و دارچین بر روی پوست آلت تناسلی موجب بهبود انزال زودرس میگردد.

جوز هندی

تخم سخت درخت جوزبویا است که آن را آرد می‌کنند. ادویه‌ای محبوب، خوش‌مزه‌ و کمی شیرین است که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله آهن، پتاسیم، منیزیم و خانواده ویتامین B است.

دانه‌های جوز هندی در غذاها به عنوان ادویه و طعم‌دهنده استفاده می‌شود. خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد میکربی دارد و ممکن است باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد.

این ادویه حاوی مواد شیمیایی می‌باشد، که ممکن است بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارند.

جوز هندی اگر به مقدار معمول در غذاها استفاده شود، عارضه‌ای ندارد ولی مصرف طولانی مدت روزانه آن در دوزهای ۱۲۰ میلی گرم یا بیشتر با توهم و سایر عوارض روانی همراه است. مصرف دوزهای بالای این ادویه ممکن است موجب حالت تهوع، خشکی دهان، سرگیجه، ضربان قلب نامنظم و توهم شود.

رازیانه

رازیانه‌ای هم که در ترکیبات چای ماسالا وجود دارد، خود حکایتی جداست. رازیانه یک ادویه تند و شیرین است که بصورت خوراکی برای مشکلات گوارشی مختلف از جمله سوزش سر دل، نفخ، بی اشتهایی و قولنج در نوزادان استفاده می‌شود.

رازیانه همچنین حاوی ماده ای است که ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کند.

روغن دانه رازیانه می‌تواند قولنج را در نوزادان ۲-۱۲ هفته‌ای تسکین دهد. همچنین، با تجویز یک محصول حاوی رازیانه، بادرنجبویه و بابونه آلمانی به نوزادان شیرخواری که مبتلا به کولیک هستند، به نظر می‌رسد این کودکان مدت زمان کوتاه تری نسبت به سایر نوزادان مبتلا به کولیک گریه می‌کنند.

علاوه بر این، یک دمنوش حاوی رازیانه، بابونه، شاه پسند، شیرین بیان و نعناع می‌تواند شدت کولیک را در نوزادان کاهش دهد. مصرف عصاره رازیانه چهار بار در روز با شروع یک دوره می‌تواند باعث کاهش درد قاعدگی دردناک بنام دیسمنوره شود. گرچه تحقیقات دیگر نتایج متناقضی را نشان می دهد.

طرز تهیه چای ماسالا

یک فنجان شیر و مقدار کمی آب و چای خشک را با نصف قاشق چایخوری ادویه در یک شیر جوش بریزید و بگذارید به دمای جوش برسد. (ادویه‌ها شامل زنجبیل، هل، دارچین، میخک، فلفل سیاه و رازیانه و یا هر ادویه دلخواه است.)

سپس شعله را کم کرده و برای ۴ دقیقه هم بزنید. سپس به وسیله یک چای صاف کن آن‌را داخل یک فنجان صاف کنید و در صورت تمایل عسل، شکر یا شیرین کننده بدون کالری استویا را به آن اضافه کرده و نوش جان کنید.

اگر چه ممکن است دستورالعمل های متفاوتی برای تهیه چای ماسالا وجود داشته باشد، اما مواد اولیه تقریبا مشابه هم هستند. به عبارت دیگر چای ماسالا یک نوشیدنی با ادویه است که شما می‌تواند مطابق سلیقه خود ادویه‌ها را کم یا زیاد کنید. حتی می‌توانید از زعفران هم در تهیه آن استفاده کنید.

در واقع نکته مشترک بین همه چای ماسالاها  این است که در هنگام نوشیدن آن طعم و عطر ادویه‌ها را حس کنید و لذت ببرید.

چای ماسالا به صورت محصول آماده هم در بازار موجود است و می‌توانید آن‌را  خریداری کنید.

میزان مصرف چای ماسالا

گرچه در مورد میزان مصرف مجاز چای ماسالا، اطلاعاتی در دسترس نیست، ولی اگر به مقدار معمول استفاده شود، عارضه‌ای ندارد. اما بدانید که مانند سایر غذاها و نوشیدنی‌ها در مصرف آن زیاده روی نکنید و تعادل را حفظ کنید.

در بارداری و شیردهی،نیز در مورد عوارض احتمالی مصرف بیشتر از مقدار  معمول موجود در غذاها، مطلب خاصی منتشر نشده است.

در صورتی که بیماری خاصی دارید با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

 

 

 

 

  • منبع
  • اهدا دارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید