امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276722
۱۰۱۳
۱
۰
نسخه چاپی

چرا باید پس از عمل زیبایی بینی چسب بزنیم؟

چرا باید پس از عمل زیبایی بینی چسب بزنیم؟

علت چسب زدن بینی بعد از عمل زیبایی

تقریبا در همه موارد بعد از جراحی زیبایی بینی توصیه می شود که بیماران،  بینی شان را چسب بزنند.

چسب زدن بینی بعد از جراحی زیبایی بینی برای کمک به کنترل ورم (تورم) بینی انجام می شود. در هفته های اولیه بعد از جراحی بینی, ممکن است بینی متورم شود، به خصوص در اطراف نوک بینی. چسب زدن فشار کمی بر روی پوست ایجاد می کند تا از گسترش پوست و بافت نرم بینی جلوگیری کند.

علاوه بر این، بعد از جراحی زیبایی بینی ، شکل زیرین بینی با تغییر در شکل غضروف بینی تغییر یافته است. چسب زدن به پوست بینی کمک می کند تا سریعتر به فرم ایده آل خود نزدیک شود.

این موضوع بخصوص در بیمارانی که پوست نسبتا ضخیم تری دارند مفیدتر است. این بیماران پوستی دارند که زمانی بیش از حد میانگین برای جمع شدن پس از عمل نیاز دارند.

این جنس پوست ها همچنین استعداد بیشتری برای تشکیل بافت سفت اسکاری در بین پوست و اسکلت استخوانی غضروفی شان دارند. اگر این بافت قبل از جمع شدن کامل پوست بینی روی اسکلت آن تشکیل شود، از ادامه روند جلوگیری کرده و در برخی شرایط با ایجاد پرشدگی در نواحی مختلف بینی بخصوص در ناحیه نوک بینی ، باعث دور شدن از نتایج ایده آل موردنظر می شود.

چسب زدن  بینی همچنین زنگ خطری برای اطرافیان محسوب میشود که متوجه وضعیت شما ومراقب باشند .با چسب زدن به بینی ، به اطرافیان خود هشدار می دهید تا از تماس با بینی شما و یا شوخی و یا هر بی احتیاطی که  ممکن است به بینی شما آسیب برساندخودداری کنند .

طول مدت چسب زدن به بینی پس از عمل زیبایی

چسب زدن معمولا در چند هفته اول تا یک ماه پس از عمل موثر می باشد و آن هم در صورتی که تحت نظارت دقیق جراحتان باشد.

برخی توصیه به ادامه استفاده از چسب بینی در شب ها برای ۱-۲ ماه دیگر می کنند، ولی گاهی بیمارانی هستند که ۶ ماه تا یکسال پس از عمل هم در حال چسب زدن هستند.

بنظر میرسد استفاده از چسب بینی در این بیماران، فایده آنچنانی برایشان بهمراه نخواهد داشت ، چرا که نمی توان پس از مدت زمان ذکر شده ، روند طبیعی فروکش کردن ورم پس از عمل را در بینی با فشار چسب تسریع کرد و تنها صبر و انتظار در حد ۶ تا ۱۲ ماه ، اقدام مناسب برای دیدن نتیجه نهایی عمل بینی خواهد بود.

آیا چسب زدن در بالا نگه داشتن نوک بینی موثر است؟

در اینجا سوالی که اغلب برای بیماران پیش می آید این است که آیا چسب زدن پس از جراحی باعث بالا نگه داشتن نوک بینی می شود؟

بالا بردن نوک بینی معمولا ناشی از دستکاری در غضروف های تحتانی بینی و همین طور غضروف میانی بینی در خط وسط است و در صوتیکه جراح در حین عمل این دستکاری را انجام داده باشد نوک بینی به بالا خواهد چرخید.

هدف از چسب زدن در درجه اول کاهش میزان ورم بینی و سپس کاهش فاصله میان پوست و اسکلت دستکاری شده زیرین است و اگر در حین عمل اقدامات لازم برای بالا بردن نوک بینی انجام نشده باشد نمی توان با کمک چسب بینی به تنهایی آنرا بالا نگهداشت.

چرا باید پس از عمل زیبایی بینی چسب بزنیم؟

نحوه صحیح چسب زدن بینی

در واقع نحوه چسب زدن بینی به صورت صحیح به شرح زیر می باشد:

- بینی و گونه های خود را با آب گرم و صابون ملایم و یا یک تکه پنبه ی آغشته به الکل بشویید. به کمک یه حوله ی نرم، صورت خود را کاملا خشک کنید. به مدت 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا پوست کاملا خشک شود.

- از یک نوار چسب مناسب استفاده کنید و برای راحتی بیشتر آن را در پایه چسب قرار دهید. بسته به اندازه ی بینی خود، یک نوار 10 تا 12 سانتی متری جدا کرده و آن را به شکل U لاتین، در زیر بینی خود قرار دهید. اجازه دهید که نوار سوراخ های بینی را بپوشاند. وسط نوار باید در زیر نوک بینی قرار گرفته و بقیه ی نوار از کنار بینی به سمت بالا بروند. لبه های نوار باید تا نزدیکی زیر چشم ادامه پیدا کنند. هدف این نوار، حمایت از نوک بینی و جلوگیری از افتاده شدن بینی تازه شکل گرفته می باشد.

- از سه تکه نوار 3 تا 5 سانتی متری، به صورت عرضی بر روی بینی استفاده کنید و آن ها را به صورتی که مقداری از هر کدام در زیر دیگری قرار بگیرد، از پل تا نوک بینی بچسبانید. این نوار ها را به آرامی و با احتیاط روی بینی بچسبانید.

- دوباره یک لایه چسب عرضی روی بینی خود چسبانده و به آرامی آن را بمالید تا محکم بر روی لایه های قبلی قرار بگیرد.

- در نهایت، قسمت کوچک بیرون زده ی چسب را با نوک قیچی جدا کنید.

توجه داشته باشید که نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل بسیار مهم می‌باشد و نکات ذکر شده باید با دقت انجام شود.

همچنین توجه داشته باشید که معمولا متخصصان و جراحان زیبایی روش های متفاوتی را برای چسب زدن بینی پس از عمل زیبایی پیشنهاد می کنند، بنابراین در مورد نحوه چسب زدن پس از عمل بینی نخست با جراح خود مشاوره کنید.

طرز جدا کردن چسب از بینی

جدا کردن چسب  بینی باید با دقت بسیار انجام شود. شما نمی توانید یک انتهای چسب را گرفته و به سادگی آن را از روی بینی خود بکنید. این کار، هدف اصلی چسب که تشویق پوست برای چسبیدن بیشتر به بینی است را، با شکست مواجه می کند. اگر بتوانید از یک محلول جدا کننده ی چسب برای شل کردن اتصال نوار ها به پوست استفاده کنید، بسیار مفید خواهد بود.

همچنین می توانید هنگام گرفتن یک دوش آب گرم و با کمک کف صابون، چسب ها را به آسانی جدا کنید. توصیه می شود که برای گرفتن انتهای چسب ها، از یک موچین و یا یک وسیله ی مشابه آن استفاده کنید. به آرامی انتهای چسب را از روی پوست جدا کرده و بلافاصله آن را 180 درجه برگردانید و کندن بقیه ی چسب را به همین جهت و در همین زاویه انجام دهید. به طوری که چسب را از روی پوست به طرف بالا نکشید بلکه با کشیدن آن به صورت موازی با پوست، آن را از پوست جدا کنید. این کار به کم کردن خطر کشیدن پوست به سمت بالا و جدا کردن آن از استخوان و غضروف های زیر آن، تا حد امکان کمک می کند.

  • منبع
  • دکتر سهرابی
  • دکتر علیرضا سودمند

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید