امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281446
۷۵۶
۱
۰
نسخه چاپی

چرا دندان ها زرد می شوند؟ راه های پیشگیری و رفع زردی دندان چیست؟

چرا دندان ها زرد می شوند؟ راه های پیشگیری و رفع زردی دندان چیست؟

اگر تمایل به داشتن دندان‌های سفید دارید و به دنبال علت زردی دندان های خود هستید. ما در ادامه علت زرد شدن دندان و روش پیشگیری از آن را ارائه می‌دهیم.

علت زردی دندان چیست؟

اگر چه به اندازه سایر مشکلات دندانی جدی نیست، اما زردی دندان‌ها می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس و عدم تمایل شما برای لبخند زدن شود. خوشبختانه، بهبود رنگ دندان‌ها می‌تواند به سادگی تغییر آنچه می‌خورید و می‌نوشید و نحوه مراقبت از دندان‌ها باشد. حتی ممکن است پزشک توصیه به جرم‌گیری دندان کند.

در اینجا ده علت زردی دندان آورده شده است:

1.علت زردی دندان با پیشینه ژنتیکی

گاهی اوقات زرد بودن رنگ دندان در تمام اعضای خانواده دیده می‌شود. اگر دندان‌های یکی از والدین زرد است، ممکن است دندان شما هم رنگ مشابهی دارد. قهوه‌ای مایل به قرمز، زرد مایل به قرمز، خاکستری و خاکستری مایل به قرمز چهار رنگ مشاهده شده روی دندان‌های سفید هستند که در برخی افراد دیده می‌شود.

2. زرد شدن دندان به علت نمایان شدن عاج

زمانی که مینای دندان نازک است و عاج زیرین آن نمایان می شود، دندان‌ها زرد به نظر می‌رسند. عاج یک بخش زرد مایل به قهوه‌ای عمیق در زیر مینای دندان است و اغلب مسئول زردی دندان می‌باشد. مینای دندان ضخیم عاج را می پوشاند، اما به خاطر داشته باشید که همیشه لکه‌های ایجاد شده روی سطح را مسدود نمی‌کند، یکی دیگر از دلایل زردی که در ادامه توضیح داده شده است.

3. زرد شدن دندان به دلیل نازک شدن مینای دندان

مینای دندان در اثر جویدن و قرار گرفتن در معرض اسید غذاها و نوشیدنی‌ها از بین می‌رود، در نهایت با افزایش سن، دندان‌ها شروع به زرد شدن می‌کند. دندان‌ بسیاری از افراد با نازک شدن مینای دندان با بالا رفتن سن زرد می‌شوند. اما برخی از لکه‌ها وقتی با لکه‌های غذایی مخلوط می‌شوند، رنگی مایل به خاکستری پیدا می‌کنند.

4. سیگار کشیدن علت زردی دندان

نیکوتین ناشی از سیگار لکه‌های سطحی مایل به زرد یا قهوه‌ای روی دندان‌ها به جا می‌گذارد.

5. غذاها از علل زردی دندان

بسیاری از غذاها باعث ایجاد لکه روی دندان‌ها می‌شوند. گوجه فرنگی موجود در سس، ادویه کاری و توت‌ها همگی دارای رنگدانه‌هایی هستند که با چسبیدن به مینای دندان رنگ آن را تغییر می‌دهد.

6. نوشیدنی‌ها یک علت زردی دندان

قهوه و چای دو مورد از شایع‌ترین دلایل زردی دندان هستند، اما شراب قرمز و سفید نیز بی‌تاثیر نیست. سایر نوشابه‌های تیره و روشن و نوشیدنی‌های ورزشی حاوی طعم دهنده مصنوعی نیز در زرد شدن دندان نقش دارند.

7. آنتی بیوتیک‌ها از دلایل زردی دندان

مصرف آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین در دوران رشد دندان‌ها ، آنها را لکه‌دار می‌کند. اگر مادر باردار در نیمه دوم دوران حاملگی آنتی بیوتیک مصرف کرده باشد، یا کودک پیش از هشت سالگی آن را مصرف کرده باشد، ممکن است دندان‌های کودک در دوران بزرگسالی به طور دائمی دچار زردی شود که نیازمند درمان بلیچینگ در مطب است.

8. فلوروزیس دندان از علل زرد شدن دندان

فلوراید برای سلامت دندان‌ها مفید است، اما مصرف بیش از حد فلوراید ممکن است ایجاد لکه‌های زرد یا قهوه‌ای به نام فلوروزیس کند. آب فلوراید، خمیر دندان فلوراید و قرص‌ها اصلی‌ترین منابع فلوراید هستند. از دندانپزشک در مورد میزان استاندارد مصرف فلوراید سوال کنید.

9. حوادث

بروز تصادف یا ضربه فیزیکی می‌تواند مینای دندان را بشکند و به داخل دندان آسیب برساند. این ضربه منجر به تغییر رنگ دندان می‌شود که می‌تواند نشان دهنده خونریزی باشد که نیاز به درمان توسط متخصص دارد.

10. دندان قروچه کردن

دندان قروچه عادت ناخودآگاهی است که برخی افراد هنگام استرس دارند، به خصوص در هنگام خواب. دندان قروچه برای مینای دندان مضر است و باعث ایجاد ترک خوردگی و زردی خفیف دندان می‌شود.

علت زردی دندان نیش چیست؟

از آنجاییکه دندان نیش سایش و پارگی بیشتری را متحمل می‌شود، نسبت به سایر دندان‌ها عاج بیشتری دارد. این عاج بسیار ضخیم با یک لایه نازک‌تر از مینای دندان پوشیده شده است. عاج ضخیم به علاوه مینای نازک چیزی است که باعث می‌شود این دندان‌ها زردتر از سایرین به نظر برسند.

علت زردی دندان در کودکان

دلایل زیادی وجود دارد که باعث زرد شدن دندان‌های کودکان می‌شود. شایع‌ترین علل اغلب خارجی هستند و به راحتی قابل درمان هستند، در حالی که سایر علل داخلی هستند و تشخیص آن کمی سخت‌تر است.

در زیر به علت زردی دندان در کودکان می‌پردازیم.

1. یرقان علت زردی دندان در کودکان

گاهی اوقات، نوزادانی که هنگام تولد دچار زردی شدید باشد، ممکن است هنگام شروع دندان درآوردن، دندان‌های زرد داشته باشد.

2. مکمل ها و مواد شیمیایی علت زردی دندان در کودکان

نمک‌های فلزی و مکمل‌های آهن از علل شایع زردی دندان در کودکان است. حتی برخی از انواع ضد عفونی‌کننده‌ها که در اسپری‌های گلو و خمیر دندان وجود دارد، می‌توانند منجر به تغییر رنگ شوند. به علاوه، کلرهگزیدین، یک ماده معمول برای از بین بردن پلاک دندان، می‌تواند باعث زردی موقت دندان‌ها شود.

3. غذاها و نوشیدنی ها

برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها باعث زرد شدن دندان‌ها و حتی از بین بردن مینای دندان می‌شوند. در صورت مصرف مکرر دندان‌های کودک در طول سال های رشد، رنگ آنها را تغییر دهند. مانند غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و پرتقال. پس کودک خود را عادت دهید که بعد از خوردن و آشامیدن دهان خود را بشویید تا اثرات غذاها یا نوشیدنی‌ها را به حداقل برساند.

4. زردی دندان کودکان به علت فلوروزیس

فلوئوروزیس یک وضعیت غیرقابل برگشت است که در اثر مصرف بیش از حد فلوراید ایجاد می‌شود. برای پیشگیری از فلوئوروزیس، به کودک بیاموزید با مقدار کمی خمیر دندان مسواک بزند و آن را قورت ندهد.

5. عادات ضعیف مسواک زدن از دلایل زردی دندان کودکان

اغلب کودکان از مسواک زدن متنفرند و این می‌تواند منجر به تشکیل پلاک و زرد شدن دندان‌ها شود.

6. داروها یکی از علل زردی دندان

بسیاری از داروهای کودکان حاوی آهن هستند و که می تواند باعث زردی دندان شود. این مسئله در مورد آنتی بیوتیک‌های خاص از جمله تتراسایکلین نیز صادق است.

7. ضربه و صدمه به دندان علت زرد شدن

در صورت آسیب مویرگ‌های داخل دندان بر اثر ضربه، هموسیدرین به کانال‌های دندان نشت می‌کند و رنگ آنها را تغییر می‌دهد.

8. اختلالات مادرزادی از دلایل زردی دندان در بچه ها

برخی بیماری‌های کودکان می‌تواند به زردی دندان‌ها منجر شوند. از نقص عاج و هیپوپلازی مینای دندان گرفته تا اختلالات متابولیک و حتی بیماری‌های ارثی. گاهی زردی دندان در کودکان می‌تواند علامت یک بیماری زمینه‌ای باشد.

علت زردی دندان در طب سنتی

  • چای از مهمترین علل زرد شدن دندان ها
  • سیگار کشیدن یا جویدن هر نوع ماده مخدر و مصرف انواع دخانیات حاوی توتون و تنباکو
  • مصرف برخی از میوه‌ها و سبزیجات مثل انار، شلغم و زغال اخته و …
  • عفونت‌های خاص در دوران بارداری مادر
  • پر کردن دندان با نقره
  • شیر مادر نیز ممکن است به طور طبیعی باعث زردی دندان کودک شود
  • ابتلا به برخی بیماری‌های کلیوی و عفونت‌ها

روش های پیشگیری و رفع زردی دندان

1. برای رفع زردی دندان بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید

اگر دندان های خود را به طور منظم و با دقت تمیز کنید، احتمال کمتری برای زرد شدن دندان وجود دارد.

2. برای رفع زردی دندان روش صحیح مسواک زدن را بیاموزید

اگر تکنیک مسواک زدن خود را بهبود ندهید، نقاطی روی دندان باقی می‌مانند که تمیز نشده و به مرور زرد می‌شوند

3. برای رفع زردی دندان از مسواک برقی استفاده کنید

مسواک‌های برفی بهتر عمل می‌کنند و دندان‌ها را بیشتر از زمانی که از مسواک دستی استفاده می‌کنید تمیز می‌کنند. البته وقتی صحبت از حذف پلاک دندان می‌شود، بیشتر به کیفیت مسواک زدن شما بستگی دارد تا به نوع مسواکی که به کار می‌گیرید.

4. دهانشویه مناسب انتخاب کنید

همه دهانشویه ها برای شستشوی دهان مناسبند، اما دهانشویه‌هایی که خاصیت ضد باکتریایی دارند پلاک‌های مسبب زردی دندان را کاهش می دهند.

5. نوشیدن‌ها را جرعه جرعه از طریق نی مصرف کنید

برای جلوگیری از لکه شدن دندان‌ها به خصوص پس از جرم گیری یا بلیچینگ، نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای و کولا را از طریق نی بنوشید تا دوباره دندان شما زرد نشوند.

6. برای پیشگیری از زرد شدند دندان‌ها به ملایمت مسواک بزنید

همانطور که محصولات ساینده مینای دندان را از بین می‌برند، مسواک زدن شدید با مسواک زبر نیز می تواند مینا و عاج دندان را مورد سایش قرار دهد، که منجر به زردی دندان می‌شود.

  • منبع
  • آلامتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید