امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288496
۱۴۵
۱
۰
نسخه چاپی

چرا مچ پایتان چاق است و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

دیکشنری انگلیسی مریام – وبستر در تعریف لغت Cankle نوشته مچ پای کلفتی که از نظر پهنا تفاوتی با قسمت تحتانی ساق پا نداشته باشد. چاقی مچ پا تنها ظاهر کلی پا را تحت تأثیر قرار نمی دهد، بلکه می تواند نشانه ی یک مشکل پزشکی جدی هم باشد.

در ادامه می خواهیم با علل چاقی مچ پا و راه های رفع آن شویم.

۱- از تمرینات ورزشی مخصوص پا کمک بگیرید

چرا مچ پایتان چاق است و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

 علت: چاقی

متأسفانه بدن می تواند چربی اضافه ی خود را به راحتی در این بخش ذخیره کند. اگر اضافه وزن دارید، چاقی مچ پاهایتان می تواند نتیجه ی رژی غذایی ناسالم و سبک زندگی بدون تحرک تان باشد. بنابراین با آب کردن چربی های پای خود می توانید از مچ پای باریک تری برخوردار شوید.

چه باید کرد؟ یک برنامه ی ورزشی برای خود طراحی کنید و آن را تبدیل به یک عادت کنید. گرچه هیچ روتین ورزشی بخصوصی وجود ندارد که کمک کند به طور خاص چربی های مچ پای خود را آب کنید، اما تمرینات ورزشی مؤثر زیادی مخصوص به پا و ساق پا وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید.

۲- از مصرف نمک خودداری کنید

چرا مچ پایتان چاق است و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

علت: احتباس آب

گرچه بدن ما برای کمک به فعالیت مغز و حفظ تعادل مایعات و حجم خون به سدیم نیاز دارد، اما ما تنها به میزان مشخصی از این ماده نیازمندیم. کارشناسان می گویند روزانه نباید بیشتر از ۲،۳۰۰ میلی گرم سدیم مصرف کرد و میزان مصرف سدیم ایده آل روزانه برای اغلب بزرگسالان ۱،۵۰۰ میلی گرم است. در غیر اینصورت، بدن به دلیل وجود بیش از اندازه ی سدیم در سیستم خود درگیر احتباس آب می شود.

چه باید کرد؟ پرهیز از مصرف نمک تنها کاری نیست که می توانید برای تخطی نکردن از میزان سدیم توصیه شده انجام دهد. از آنجایی که ما از غذاهای فرآوری شده مانند چیپس، انواع نوشیدنی ها، غذاهای کنسروی و غیره، هم سدیم زیادی دریافت می کنیم، سعی کنید مصرف اینگونه مواد غذایی را هم کاهش دهید. به علاوه، کاهش مصرف سدیم باید از طریق رژیم غذایی ای انجام شود که پتاسیم زیادی دارد.

۳- پاهایتان را بالا بگذارید

چرا مچ پایتان چاق است و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

علت: بارداری

دلیل ورم مچ پا در دوران بارداری این است که بدن مادر برای برآورده کردن نیازهای جنین، مایعات بیشتری را در خود نگه می دارد. بارداری گاهی باعث می تواند باعث شود که احساس کنید پاهای خود را از یک فیل قرض گرفته اید، اما جای نگرانی نیست چون چاقی مچ پا در دوران بارداری، همچون دیگر عوارض مرتبط با این دوران، موقتی است.

چه باید کرد؟ کافی صبورانه منتظر به پایان رسیدن این دوران سخت اما شیرین شوید. در این میان می توانید مصرف نمک را کاهش دهید و چند بار در روز، پاهای ورم کرده ی خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، درارتفاعی ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر بالاتر از قلب خود بگذارید.

۴- جوراب واریس بپوشید

چرا مچ پایتان چاق است و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

علت: بیماری های عروقی

ورم پاها یکی از شایع ترین نشانه های بیماری های عروقی یا اختلالات مزمن وریدی است.

چه باید کرد؟ برای آنکه متوجه شوید واقعاً به این مشکلات دچار هستید یا خیر، به پزشک مراجعه کنید. به علاوه، می توانید از جوراب های واریس استفاده کنید که کمک می کنند جریان خون به جای رفتن به پاها، به سمت قلب برود. همچنین بالا گذاشتن پاها هم می تواند کمک کننده باشد. پیش از استفاده از این شیوه ها حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

۵- از ادرارآورهای طبیعی کمک بگیرید

چرا مچ پایتان چاق است و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

علت: احتباس آب

۷۰ درصد از آن بدن ما را آب تشکیل می دهد، به همین دلیل بدن در حفظ مقدار مناسب مایعات خود بسیار جدی عمل می کند تا مطمئن شود که همه ی سیستم های آن می توانند به خوبی فعالیت کنند. اما عوامل زیادی هست که باعث می شوند تعادل بر هم بخورد و بدن سعی کند مایعات را درون خود ذخیره کند. این عوامل می تواند مشکلات کلیوی و قلبی، بارداری، نداشتن تحرک بدنی، عوارض داروها و غیره باشد.

چه باید کرد؟ اگر دلیل چاقی مچ پاهایتان احتباس آب باشد، باید برای پیدا کردن دلیل دقیق آن به پزشک مراجعه کنید. به علاوه، می توانید از نوشیدنی های طبیعی با خاصیت ادرارآوری استفاده کنید که به بدن در دفع مایعات اضافه ی خود کمک می کنند، مثل چای قاصدک، چای سبز و چای جعفری. پیش از مصرف این نوشیدنی ها حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

۶- به داروهایتان توجه داشته باشید

چرا مچ پایتان چاق است و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

علت: بیماری ها (بیماری کلیوی، نارسایی قلبی، لخته شدن خون یا انسداد در سیستم لنفاوی و غیره)

اگر نگاه دقیق تری به داروهای خود بیاندازید، ممکن است متوجه شوید که یکی از عوارض احتمالی برخی از آن ها ورم عنوان شده است، به ویژه داروهای مربوط به بیماری های کلیوی و قلبی. اگر متوجه شدید که مچ پاهایتان یکباره با ساق پایتان یکی شده است، احتمالاً دلیل آن داروهایتان است.

چه باید کرد؟ اگر از زمانی که مصرف داروی بخصوصی را شروع کرده اید، مچ پاهایتان شروع به ورم کرده اند، پزشک خود را فوراً از این موضوع مطلع کنید، چون در بسیاری از موارد، ورم می تواند نشانه ی مشکلات پزشکی جدی ای باشد که با خوددرمانی قابل حل نیستند.

۷- بدن خود را همانگونه که هست بپذیرید

علت: استعداد ژنتیکی

باور کنید یا نه، گاهی همه چیز زیر سر ژن ها است. اگر مادر و مادربزرگ تان هم عیناً همین مسأله را داشتند، صرفاً باید با آن کنار بیایید و به چاقی مچ پاهایتان به چشم یک مشکل نگاه نکنید.

چه باید کرد؟ اگر مطمئن هستید که چاقی مچ پاهایتان هیچ دلیل پزشکی ای ندارد، طرز فکر خود را تغییر دهید و بدن تان را همانطور که هست، بپذیرید. اما اگر برای خلاصی از چاق مچ پاهایتان مصر و جدی بودید، می توانید از پزشک زیبایی کمک بگیرید.

  • منبع
  • روزیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید