امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285167
۴۲۴
۱
۰
نسخه چاپی

چشمه بل کوتاه ترین رودخانه دنیا در کجاست؟

چشمه بل، یکی از جاذبه های حیرت انگیز ایران به حساب می آید که در منطقه اورامانات کردستان واقع است. چشمه کانی بل که حجم آب حیرت انگیزی دارد در نزدیکی روستای ناو و حجیج واقع است و به رودخانه سیروان می ریزد.

چشمه بل کوتاه ترین رودخانه دنیا در کجاست؟

چشمه بل

چشمه بل، یکی از جاذبه های حیرت انگیز ایران به حساب می آید که در منطقه اورامانات کردستان واقع است. چشمه کانی بل که حجم آب حیرت انگیزی دارد در نزدیکی روستای ناو و حجیج واقع است و به رودخانه سیروان می ریزد.

این چشمه از ارتفاعات کوهستان تخت تغذیه می شود و بسیار پر خروش است. چشمه و رود بل با ۱۵ متر طول، به عنوان “کوتاه ترین رودخانه دنیا” شناخته شده است .

این چشمه که در محل و زبان کردی به نام کانی بل معروف است و احتمالا نام خود را از خدای آب بابلیان باستان که بل نام داشت گرفته است، در دو کیلومتری هجیج و در فاصله کمی از رودخانه سیروان واقع شده و آب آن پس از خروج از دل کوه، تشکیل آبشاری پر خروش داده و به رودخانه می ریزد.

قدمت چشمه بل

محققان چشمه بل را با قدمتی حدود ۶۰ میلیون سال، مربوط به دوران کرتاسه می دانند. چشمه بل بزرگترین چشمه کارستی خاورمیانه است. کارست به معنای پدیده خوردگی و انحلال توده سنگ های کربناته است. طبق تحقیقات به عمل آمده، مشخص شده که آب معدنی کانی بل، از نظر ترکیبات شیمیایی بهترین کیفیت آب شرب را داراست. همچنین براساس آزمایشات انجام شده در این آب میزان عناصری که برای بدن ضرر دارد از جمله آرسنیک، نیترات، آمونیاک و … معادل صفر است.

دسترسی به چشمه بل

چشمه بل، میان روستای ناو از توابع شهرستان سروآباد و روستای هجیج از توابع شهرستان پاوه کرمانشاه قرار دارد. آب این چشمه پس از خروج از دل کوه، تشکیل آبشاری پر خروش داده و به رودخانه می ریزد. چشمه بل، برای منطقه اورامان اهمیت فرهنگی و تاریخی دارد. این چشمه به عنوان اثر ملی توسط سازمان میراث فرهنگی در فهست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. آبدهی چشمه بل حدود چهار هزار لیتر بر ثانیه است. آب این چشمه پس از جوشش از یک دهانه غار مانند و پس از طی مسیری حدود ۲۰۰ متر با شیب تند به رودخانه سیروان ریخته و در انتها به کشور عراق روانه می شود.

پوشش گیاهی چشمه بل

تنوع پوشش گیاهی این منطقه به خصوص گیاهان دارویی آنچنان زیاد است که دیگر منطقه اورامان را از استفاده از داروهای شیمیای انسان ساز بی نیاز کرده است. از طرفی حضور گیاهان آبزی چون عدسک آبزی یک ریشه، سرخس آبی گیاهان کنار آبزی مانند علف هفت بند، غلات و گیاهان خشک زی چون بلوط، بومادران، گل گندم، شقایق وحشی، شبدر وحشی زیبایی وصف ناپذیری در منطقه ایجاد کرده است.

  • منبع
  • سیری در ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید