امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 268716
۲۰۵۲
۱
۰
نسخه چاپی
باداب سورت

چشمه های باداب سورت را بشناسید + فیلم

یکی از چشمه های پلکانی کم‌نظیر در جهان باداب سورت می باشد. این چشمه‌ها دومین میراث طبیعی ایران بعد از کوه دماوند می باشند که توسط میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. همچنین این اثر پس از پاموک‌کاله ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان شناخته شده است

چشمه های باداب سورت را بشناسید + فیلم
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

چشمه های باداب سورت را بشناسید

یکی از چشمه های پلکانی کم‌نظیر در جهان باداب سورت می باشد. این چشمه‌ها دومین میراث طبیعی ایران بعد از کوه دماوند می باشند که توسط میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. همچنین این اثر پس از پاموک‌کاله ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان شناخته شده است.

باداب سورت در ارتفاع 1841 متری از سطح دریاست که اثری بی نظیر در ایران به شمار می رود و مانندش در دنیا بسیار کم است. باداب سورت چشمه ای است هزاران ساله با طبقات بسیار که هر قسمت آن به رنگی در آمده و رنگ و بویی متفاوت دارد. می توان ساعت ها به این شاهکار آفرینش نگریست و از تماشایش لذت برد. شاهکاری که در سال های بسیار و با همکاری عناصر طبیعی همچون باد و آب شکل گرفته است.

چشمه های باداب سورت را بشناسید + فیلم
 

روستای اروست در بخش چهاردانگه‌ شهرستان ساری از این اثر میزبانی می کند و مردمش پذیرایی خوبی از گردشگران انجام می دهند. سالانه گردشگران بسیاری به شوق دیدن این جاذبه طبیعی به سوی ساری می روند و به روستای اروست رهسپار می شوند. روستای تاریخی و بزرگ اروست چندین محله قدیمی دارد که نام یکی از آنها سورت است. این محله در گذشته های بسیار دور ناحیه ای زرتشتی نشین بود که سورت لنگه خوانده می شد. می گویند که زرتشتیان بر فراز چشمه های باداب سورت با آداب و رسوم خاصی به عبادت خداوند مشغول می شدند و بعدها به اسلام ایمان آوردند. برای همین است که اهالی روستا چشمه را متعلق به خود می دانند و برای حفظ آن تلاش می کنند. این اثر از شمال به ارتفاعات جنگلی با درختان سوزنی برگ محدود می شود و از جنوب به دره های پایین دست مشرف است. در شرق باداب سورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته ای و درختچه‌ وجود دارد و در غرب آن نیز روستای اروست دیده می شود.

باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد. در سال ۱۳۸۷، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابرکوه به عنوان سه اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند. چشمه‌های باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان بوده و یکی از برنامه‌های مهم برای باداب سورت ثبت جهانی آن به عنوان یک اثر طبیعی بی نظیر است. این اثر قرار است به عنوان یک ژئوپارک به ثبت جهانی برسد و با چشمه های پاموکاله ترکیه خواهر خوانده شود.

چشمه های باداب سورت را بشناسید + فیلم
 

ویژگی‌ها چشمه های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت شامل دو چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمه پرآب دارای آب بسیار شور و دارای استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است که عمدتا در تابستان برای آب تنی استفاده می‌شود و برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است. همچنین این چشمه به علت شور بودن در فصل زمستان یخ نمی‌زند. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی بوده و در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته است.

جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه‌ی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبه‌ی اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم‌اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است.

چشمه های باداب سورت را بشناسید + فیلم
 

خوشگذرانی در باداب سورت

برای آنکه لحظات خوشی را در باداب سورت تجربه کنید می توانید به فعالیت های زیر مشغول شوید:

آب تنی: در حوضچه شور باداب سورت می توانید تنی به آب بزنید و از خواص درمانی آن نیز بهره ببرید. فقط به یاد داشته باشید که ورود به این حوضچه برای بانوان مقدور نیست و کسانی که شنا بلد نیستند نیز نباید وارد حوضچه شوند.

عکاسی: چشمه باداب سورت یکی از سوژه های مورد علاقه عکاسان به ویژه عکاسان طبیعت است. البته نگران نباشید، اگر عکاس حرفه ای نیستید و تجهیزات هم ندارید می توانید با دوربین های ساده و گوشی موبایل تان هم شاهکاری دیدنی خلق کنید.

تماشای آسمان شب: اقامت شبانه در کنار چشمه باداب سورت ممنوع است؛ اما می توانید ساعاتی را در آنجا بگذرانید و از تماشای ستاره باران شب لذت ببرید و جلوه ای تازه از چشمه ها را به تماشای بنشینید.

تفریحات هوایی: قرارگیری چشمه ها در ارتفاعات و وزش باد شرایط مناسبی جهت پرواز با کایت و چتر را مهیا کرده است؛ اما افرادی که قصد پرواز دارند باید از قبل هماهنگی های لازم را به عمل آورند.

 


 

  • منبع
  • karnaval.ir
  • kojaro.com
  • irandehkadeh.com

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید