امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285229
۳۸۲
۱
۰
نسخه چاپی

چطور برای شغلی پایین‌تر از سطح توانمندی‌هایمان درخواست دهیم؟

شاید ناعادلانه‌ترین اتفاق دنیا ردشدن به‌خاطر صلاحیت بیش از حد باشد که احساس نا‌امیدی آمیخته به حیرت و سؤال «چرا به‌خاطر تجربه بیشتر کنار گذاشته شده‌ام؟» را به جانمان می‌اندازد. همیشه بهترین گزینه‌های یک موقعیت شغلی به‌قدر نیازمندی‌های آن شغل توانمندی دارند؛ نه بیشتر و نه کمتر.

 چطور برای شغلی پایین‌تر از سطح توانمندی‌هایمان درخواست دهیم؟

چرا کارفرما فردی با صلاحیت بیش از حد نمی‌خواهد؟

1. حقوق تعیین‌شده را برای او کم می‌داند

مقدار زیادی از نگرانی مدیران بابت حقوق پرداختی است. طبیعتا افراد باصلاحیت توقع حقوقی متناسب با میزان تجربه خود را دارند که عموما از بودجه تعیین‌شده برای موقعیت‌های شغلی پایین‌رده بیشتر است.

2. می‌ترسد متقاضی شغلش را موقتی در نظر بگیرد

فردی که مدتی طولانی بیکار بوده است و حالا برای شغلی با نیازمندی‌های کمتر از توانمندی‌های خود رزومه می‌فرستد، این زنگ‌ خطر را در ذهن کارفرما به صدا درمی‌آورد که «احتمالا برای پرکردن وقت خود دنبال شغلی موقت است» یا «این موقعیت برای او سکوی پرتاب به پله‌های بعدی است». اولویت کارفرما پذیرش متقاضیانی است که به همراهان وفادار سازمان تبدیل شوند.

3. احتمال می‌دهد دستورپذیر و آماده جهت‌گیری نباشد

هرچه مرتبه علمی و حرفه‌ای فرد بالاتر باشد، دستورگرفتن از مافوقی که تجربه و دانش کمتری دارد برایش سخت‌تر می‌شود و این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد. بنابراین کارفرما ترجیح می‌دهد رده‌بندی شغلی کارمندان متناسب با تجربه کاری و میزان سواد آنها باشد.

4. وظایف کاری را برای او حوصله‌سربر می‌داند

اولویت اول سازمان‌ها استخدام کارکنانی است که از انجام وظایف شغلی خود لذت ببرند و نه به زور و اکراه، بلکه با میل و اشتیاق تکمیلشان کنند. استخدام فردی با صلاحیت بیش از حد برای مدیران نگران‌کننده است، چراکه احتمال می‌دهند خیلی زود از سادگی وظایف خود خسته شود و به‌دنبال فرصت شغلی دیگر بگردد تا استعداد‌هایش را به چالش بکشد!

نوشتن رزومه برای شغلی پایین‌تر از سطح توانمندی‌ها

رزومه شما گویای مسیر کاری شماست و باید خط‌به‌خط آن را صادقانه و به‌دور از اغراق بنویسید. البته می‌توانید با گلچین‌کردن مهارت‌ها و سوابق شغلی، خود را گزینه‌ای مناسب برای شغل مدنظر معرفی کنید. رعایت این نکات هنگام نوشتن رزومه کاری، شما را یک قدم به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند.

1. رزومه را متناسب با مهارت‌های درخواستی تنظیم کنید

اگر موقعیت شغلی به‌وضوح پایین‌تر از سطح توانمندی‌های شماست، رزومه را طوری بنویسید که به کارفرما نشان دهد تجربه شما متناسب با موقعیت شغلی مدنظر است؛ تجربه‌های فراتر از نیاز شرکت را ننویسید و فقط مهارت‌های لازم را درج کنید.

2. از مدارک پیشرفته و مدارج بالاتر حرفی نزنید

تک‌تک مدارکی را که در طول سال‌های کاری به دست آورده‌اید، در رزومه فهرست نکنید. حق دارید بخواهید اعتبار خود را نزد مدیر شرکت افزایش دهید، اما نه آن‌قدر که صلاحیت‌تان برای موقعیت شغلی بیش از حد به نظر برسد. اگر ارائه نیمی از مدارک شما برای پذیرفته‌شدن کافی است، با ارسال تمام مدارک احتمال پذیرفته‌شدن را به‌کل از بین نبرید.

3. تاریخ دقیق فارغ‌التحصیلی را ننویسید

با نوشتن تاریخ فارغ‌التحصیلی در رزومه کاری عملا مدت‌زمان سابقه کاری خود را در اختیار کارفرما گذاشته‌اید. از آنجا که عموم افراد بعد از فارغ‌التحصیلی شروع به کار می‌کنند، کارفرما این فاصله زمانی را سابقه کاری متقاضی قلمداد می‌کند و اگر زیاد باشد، به صلاحیت بیش از حد او برای شغل مدنظر شک می‌کند!

4. کل سوابق شغلی را موبه‌مو ذکر نکنید

علاوه بر مدارک پیشرفته و مهارت‌های تخصصی، سابقه فعالیت در موقعیت‌های شغلی برتر نیز باید از رزومه حذف شوند. البته فاصله زمانی زیاد بین فعالیت‌های قبلی برای کارفرما شک‌بر‌انگیز است. اگر رزومه شما برای مصاحبه تأیید شد، برای توضیح در این باره آماده باشید.

5. روی مهارت‌ها و دستاوردهای خود تمرکز کنید

چند استراتژی متفاوت برای نوشتن رزومه وجود دارد. بعضی از آنها بر موفقیت‌ها و مهارت‌های تخصصی فرد تمرکز دارند و برخی دیگر بر سابقه کاری و فعالیت‌های قبلی متقاضی. اگر قصد ارسال رزومه برای شغلی پایین‌تر از سطح توانمندی‌های خود را دارید، تمرکز خود را روی ارائه دستاوردها و مهارت‌هایی بگذارید که در حیطه موقعیت شغلی مدنظر باشند.

6. در انتهای رزومه، توضیحی کوتاه بنویسید

در بخش خلاصه رزومه، انگیزه خود از طرح درخواست شغلی و دلیل رضایت‌دادن به شغلی پایین‌تر از سطح توانمندی‌هایتان را در چند جمله توضیح دهید. برای نوشتن این بخش به چند نکته دقت کنید:

• توضیح دهید چرا به‌دنبال فرصت شغلی جدید می‌گردید و چه انگیزه‌ای از کارکردن در این بخش دارید.

• عنوان کنید چرا به شغلی پایین‌تر از سطح تجربه خود رضایت داده‌اید؛ اینکه از ارتقاء شغلی و موقعیت‌های مدیریتی لذت نمی‌برید یا ترجیح می‌دهید وظایف سبک‌تری داشته باشید.

• وارد جزئیات نشوید؛ یک یا دو جمله برای این بخش کافی است.

7. رزومه را به زبان ساده بنویسید

هرچه زبان رزومه صلابت بیشتری داشته باشد، خواننده سریع‌تر متوجه تجربه و صلاحیت فرد می‌شود. پس اگر برای شغلی پایین‌تر از سطح تجربه خود رزومه می‌فرستید، بهتر است عبارات ساده و جملات بی‌تکلف را جایگزین کنید.

نکاتی درباره نامه پوششی (کاور لتر)

رزومه‌ای که می‌فرستید، بخشی از روال درخواست شغل است. بخش دیگر نامه پوششی یا کاور لتر است که در آن توضیح می‌دهید چرا به‌دنبال این موقعیت شغلی هستید در حالی که تجربه و دانش فعالیت در موقعیت‌های بهتر را دارید. مثلا:

• بازنشسته‌اید ولی همچنان دوست دارید در آن حیطه کاری فعالیت کنید؟

• دلیل اشتیاقتان صرفا علاقه شخصی به موقعیت شغلی یا اسم‌و‌رسم سازمان مدنظر است؟

• دوست دارید از پشت‌میز‌نشینی و موقعیت‌های مدیریتی فاصله بگیرید و دوباره کار عملی را شروع کنید؟

این نامه بهترین فرصت برای توضیح انگیزه شخصی و اثبات بهترین‌بودن شما برای آن موقعیت شغلی است.

صحبت درباره صلاحیت بیش از حد در جلسه مصاحبه

اگر در طول مصاحبه شغلی مسئله صلاحیت بیش از حد مطرح شد، از مصاحبه‌کننده بخواهید نگرانی‌های خود را دقیق و شفاف برایتان توضیح دهد. وقتی به عمق نگرانی‌های مدیر شرکت بابت استخدام افراد با دانش و تجربه بیش از انتظار پی ببرید، راحت‌تر می‌توانید با توضیحات خود این نگرانی‌ها را برطرف کنید. سعی کنید سؤالات مصاحبه‌کننده را پیش‌بینی کنید تا روز مصاحبه با جواب‌های قانع‌کننده آماده پاسخ‌گویی باشید.

و در آخر، هیچ‌وقت به‌خاطر ردشدن درخواست‌تان برای شغلی پایین‌تر از سطح توانمندی‌های خود دلسرد نشوید. دستی به محتویات رزومه و کاور لتر خود بکشید و پاسخ‌های بهتری برای روز مصاحبه آماده کنید تا درنهایت این مانع را از میان بردارید.

  • منبع
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید