امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279392
۱۰۲۹
۱
۰
نسخه چاپی

چه ویتامین هایی می توانند به التهاب کمک کنند؟

چه ویتامین هایی می توانند به التهاب کمک کنند؟

تحقیقات در طول سال ها به ویتامین های خاصی با ترکیبات ضد التهابی اشاره کرده است. این ویتامین ها را می توان به شکل مکمل و با خوردن غذاهایی که به طور طبیعی حاوی آنها هستند به دست آورد.

در اینجا لیستی از شش ویتامین که دارای خواص ضد التهابی هستند و غذاهایی که منابع غنی آنها هستند، آورده شده است.

ویتامین A

مطالعات نشان داده اند که ویتامین A می تواند سیستم ایمنی را از فعالیت بیش از حد و ایجاد التهاب دور نگه دارد. ویتامین A به دو شکل موجود است: بتاکاروتن یک پروویتامین است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و ویتامین A یک آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. رژیم های غذایی سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A می توانند به کاهش التهاب کمک کنند.

منابع غذایی

غذاهای غنی از ویتامین A عبارتند از هویج، قاصدک، کلم پیچ، کلم سبز، اسفناج و طیف گسترده ای از سبزیجات برگ دار.

ویتامین های B

افرادی که ویتامین B6 پایینی دارند اغلب دارای سطوح بالایی از پروتئین واکنش‌گر C هستند، ترکیب دیگری که مسئول التهاب، به‌ویژه در بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید است.

برای کاهش التهاب و افزایش ویتامین B6، سعی کنید از غذاهای سرشار از ویتامین B مانند کلم پیچ، فلفل دلمه ای، قارچ، طالبی، ماهی تن و مرغ استفاده کنید.

یک مطالعه نشان داد که حتی دوزهای پایین اسید فولیک (همچنین به عنوان فولات، یکی دیگر از ویتامین های B شناخته می شود) مکمل مصرف شده روزانه و برای دوره های کوتاه ممکن است التهاب را کاهش دهد.

منابع غذایی

منابع غذایی فولات عبارتند از: نخود سیاه چشم، سبزی های با برگ تیره، مارچوبه و جگر.

ویتامین C

ویتامین C برای کمک به حفظ سلامت و عملکرد خوب سیستم ایمنی شناخته شده است. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد ویتامین C می تواند از شر رادیکال های آزاد که مسئول ایجاد التهاب هستند خلاص شود

ویتامین C، مانند ویتامین های B، ممکن است به کاهش پروتئین واکنشی C نیز کمک کند. مکمل ها مفید هستند، اما همیشه بهتر است سعی کنید ویتامین C را از رژیم غذایی خود دریافت کنید.

منابع غذایی

برای دریافت ویتامین C بیشتر از رژیم غذایی خود، از انواع میوه ها و سبزیجات استفاده کنید، که سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند سلامت را بهبود بخشند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهند.

ویتامین D

بر اساس یک گزارش از Food & Nutrition Research، تا 41.6 درصد از آمریکایی ها کمبود ویتامین D دارند. علاوه بر این، محققان می دانند که بهبود ویتامین D می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند

گزارش دیگری که در مجله ایمونولوژی منتشر شده است نشان می دهد که رویدادهای مولکولی و سیگنالی خاص مسئول توانایی ویتامین D در مهار التهاب هستند. علاوه بر این، افراد با سطوح پایین ویتامین D قطعا می توانند از مکمل ویتامین D بهره مند شوند

ویتامین D به طور طبیعی پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید توسط بدن تولید می شود، اما همه نمی توانند تمام ویتامین D خود را از این طریق دریافت کنند. هرکسی که به پایین بودن سطح ویتامین D خود مشکوک است باید در مورد آزمایش و مکمل با پزشک خود صحبت کند.

منابع غذایی

بهترین منابع غذایی ویتامین D ماهی، زرده تخم مرغ، گوشت اعضای بدن و غذاهای مکمل ویتامین D از جمله شیر است.

ویتامین E

ویتامین E یکی دیگر از ویتامین های آنتی اکسیدانی است که می تواند التهاب را کاهش دهد. نتایج یک متاآنالیز در سال 2015 که در مجله اروپایی تغذیه بالینی گزارش شده است، تأیید می کند که ویتامین E دارای خواص ضد التهابی است و مکمل می تواند برای افرادی که با شرایط التهابی زندگی می کنند مفید باشد.

منابع غذایی

ویتامین E به طور طبیعی در مغزها و دانه ها از جمله بادام و تخمه آفتابگردان یافت می شود. بسیاری از میوه ها و سبزیجات نیز سرشار از ویتامین E هستند، از جمله آووکادو و اسفناج.

ویتامین K

یک گزارش در مجله متابولیسم نشان داد که ویتامین K می تواند نشانگرهای التهابی را کاهش دهد، به لخته شدن خون کمک کند و از سلامت استخوان محافظت کند.

مردان بزرگسال باید روزانه 120 میکروگرم ویتامین K دریافت کنند، در حالی که زنان باید 90 میکروگرم ویتامین K دریافت کنند. اعداد توصیه شده روزانه برای کودکان و نوزادان کمتر است

منابع غذایی

دو نوع ویتامین K وجود دارد: ویتامین K1 و K2. ویتامین K1 در سبزیجات برگدار از جمله کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی و کلم یافت می شود، در حالی که K2 در مرغ، جگر و تخم مرغ یافت می شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید