امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288187
۱۴۲
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه از شر کپک در هر گوشه ای از خانه خلاص شویم؟

چگونه از شر کپک در هر گوشه ای از خانه خلاص شویم؟

تابه‌حال با لکه‌های عجیب رنگی روی دیوار خانه‌تان مواجه شده‌اید که در عرض چند روز رشد کنند؟ این لکه‌ها کلنی کپک دیوار هستند که اگر به آنها توجه نکنید، باعث پوسیدگی دیوار و کفپوش‌های خانه‌تان می‌شوند و حتی ممکن است شما را بیمار کنند. کپک دیوار مشکل شایعی در مناطق مرطوب است که ازبین‌بردن آن چالش‌هایی دارد.

کپک دیوار چطور ایجاد می‌شود؟

اگر فکر می‌کنید کپک‌ فقط در زیرزمین‌های تاریک و نمور رشد می‌کند، سخت در اشتباهید. هاگ‌های کپک در اطراف ما وجود دارند و مقداری رطوبت و گرما آنها را فعال می‌کند. اگر کپک را از بین نبرید، خیلی زود یک کلنی کپک در خانه‌تان به وجود می‌آید. کپک‌ها می‌توانند روی هر سطحی رشد کنند؛ از چوپ و کاشی گرفته تا دیوار و سطوح پلاستیکی. برای پیشگیری از ایجاد کپک روی دیوار باید محیط اتاق‌هایتان را خشک و خنک نگه‌ دارید.

مقدار کمی کپک شما را بیمار نمی‌کند، اما باید خیلی زود آنها را از بین ببرید چراکه کپک سرعت رشد زیادی دارد، راحت در هوا پخش می‌شود و می‌تواند به تمام قسمت‌های خانه سرایت کند. کپک دیوار ممکن است آلرژی‌زا، بیماری‌زا یا سمی باشد و آن را به رنگ سیاه، سبز، قهوه‌ای یا سفید ببینید. اگر قسمت کوچکی از دیوار خانه‌تان درگیر کپک شده، می‌توانید با روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم آنها را از بین ببرید. البته برای ازبین‌بردن کپک‌های وسیع باید از افراد متخصص کمک بگیرید.

راهکارهای از بین بردن کپک دیوار

کپک‌ها خیلی سریع رشد می‌کنند، بنابراین وقتی اولین نشانه‌های وجود کپک را مشاهده کردید باید آن را از بین ببرید. اگر بوی کپک‌زدگی احساس می‌کنید، باید خیلی زود درصدد رفع مشکل باشید چراکه بو نشان‌دهنده وجود کلنی کپک‌هاست. دیوار‌های مرطوب، نشتی شیر آب یا تجمع رطوبت در دست‌شویی از دیگر زنگ‌ خطرهایی‌اند که باید حواستان به آنها باشد.

وسایل لازم برای از بین بردن کپک روی دیوار

برای از بین بردن کپک‌های دیوار به این لوازم و تجهیزات نیاز دارید:

• دستکش محافظ

• عینک محافظ

• ماسک

• سطل پلاستیکی

• اسفنج

• دستمال میکروفایبر

• پیمانه‌های اندازه‌گیری

• بطری اسپری

• برس نرم

• وایتکس

• مایع ظرف‌شویی

• آب اکسیژنه

• سرکه سفید

روش از بین بردن کپک روی دیوار

برای از بین بردن کپک دیوار ابتدا باید اسپری ضد کپک دیوار درست کنید. برای این کار کافی است یک واحد مایع ظرف‌شویی، ۱۰ واحد وایتکس و ۲۰ واحد آب را با هم مخلوط کنید. از بین بردن کپک با وایتکس یکی از بهترین روش‌های مقابله با کپک‌های خانگی است. مایع ظرف‌شویی هم باعث می‌شود مواد مدت طولانی‌تری به دیوار بچسبند و وایتکس فرصت بیشتری داشته باشد تا کپک‌ها را از بین ببرد.

اگر سطح درگیر با کپک بسیار کوچک است، می‌توانید از سرکه یا آب اکسیژنه هم استفاده کنید. یعنی به‌جای وایتکس، سرکه سفید یا آب اکسیژنه را با مایع ظرف‌شویی و آب ترکیب کنید.

وقتی محلول مدنظرتان آماده شد، به دستکش و عینک و ماسک محافظ مجهز شوید تا هاگ‌های کپک روی پوست‌تان ننشیند و وارد دستگاه تنفسی‌تان نشوند. همچنین پنجره‌ها را باز و سیستم تهویه را فعال کنید تا گردش هوای محیط حفظ شود.

اسپری کپک دیوار را به مقدار کافی روی سطح آلوده بپاشید. اگر کپک‌ها نزدیک سقف خانه هستند، مواد را با اسفنج روی سقف و دیوار اعمال کنید و با برس آنها را پخش کنید. حال باید صبر کنید تا اسپری ضد کپک دیوار اثر کند و قارچ دیوار را از بین ببرد. در این مرحله سطح را با حوله و دستمال خشک نکنید. اجازه دهید مواد با هوای محیط خشک شوند. درنهایت اگر لکه‌های کثیفی روی دیوار باقی ماندند، با دستمال مایکروفایبر و مواد شوینده تمیزشان کنید.

از بین بردن کپک سطوح دیگر

کپک روی هر سطحی ممکن است ایجاد شود. کاشی‌های دست‌شویی، پرده‌های پلاستیکی حمام، کفپوش‌های چوبی و حتی پارچه‌ها ممکن است کپک بزنند. برای از بین بردن کپک آنها باید ابتدا سطح را با اسپری ضد کپک ضدعفونی و سپس آنها را به‌خوبی آبکشی کنید. فراموش نکنید حین این مراحل دست‌ها و صورت خود را بپوشاند تا ذرات کپک وارد بدنتان نشوند. اگر کاشی‌ها و کفپوش‌ها مدت طولانی با کپک درگیر باشند، می‌پوسند و مجبور می‌شوید آنها را تعویض کنید، ولی کلنی‌های کوچک کپک را می‌توانید خودتان از بین ببرید. کپک روی لباس را نیز باید به همین شکل ضدعفونی کنید. مواد را با برس نرم روی سطح بکشید و سپس به‌خوبی آبکشی کنید و اجازه دهید لباس در معرض هوای تازه باشد تا کاملا خشک شود.

چگونه از شر کپک در هر گوشه ای از خانه خلاص شویم؟

جلوگیری از ایجاد کپک دیوار

کارشناسان حفاظت از محیط‌زیست می‌گویند هیچ روش مشخصی برای جلوگیری قطعی از رشد کپک وجود ندارد. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید کنترل روطبت است. حتی اگر کپک دیوار را از بین ببرید و محیط اتاقتان مرطوب باشد، کپک‌ها دوباره رشد می‌کنند. پس باید بعد از از بین بردن کپک دیوار، تهویه محیط را طوری تنظیم کنید که دیوارها نم نگیرند.

اگر در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید، باید از انواع رطوبت‌گیر کمک بگیرید که دیوارهایتان کپک نزنند. اتاق لباس‌شویی و دست‌شویی باید سیستم تهویه قوی داشته باشند. بعد از دوش‌گرفتن هم درها و پنجره‌ها را باز کنید تا رطوبت خارج شود. پرده حمام را هم باید باز بگذارید تا خشک شود. اگر انباری خانه‌تان در زیر زمین یا اتاق زیرشیروانی است، باید از انواع رطوبت‌گیر بین وسیله‌ها استفاده کنید تا کپک نزنند.

سخن آخر

کپک دیوار یکی از مشکلات رایج در مناطق مرطوب است. اگر به رشد کپک‌ها توجه نکنید، خیلی زود کلنی بزرگی تشکیل می‌دهند. یکی از عوارض کپک در خانه این است که به دیوارها، کاشی‌ها و کفپوش‌ها نفوذ می‌کند و باعث پوسیدگی می‌شود. علاوه‌بر این، ممکن است خطراتی برای سلامتی اعضای خانواده داشته باشد. بنابراین بهتر است در اولین فرصت آنها را از بین ببرید و محیط زندگی‌تان را عاری از آلودگی کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید