امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280035
۷۵۶
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه از شرمساری بدن خود دست برداریم: 9 نکته مفید

چگونه از شرمساری بدن خود دست برداریم: 9 نکته مفید

شرمساری بدن یک چیز وحشتناک است. عزت نفس فرد را از بین می برد و می تواند آسیب های عاطفی و روانی ایجاد کند که ممکن است تا آخر عمر باقی بماند.

این نوع آسیب زمانی می تواند موذیانه تر باشد، زیرا به نظر می رسد راهی برای فرار از هجوم وجود ندارد.

پس چگونه مردم می توانند از شرمساری خود دست بردارند؟ و چگونه می‌توانند (یا باید) پاسخ دهند اگر توسط دیگران شرمنده می شوند؟ بیایید نگاهی بیندازیم که این نوع صحبت های منفی از کجا ناشی می شود و چگونه می توان با آن برخورد کرد.

شرمندگی بدن دقیقاً چیست؟

به عبارت ساده شرمساری بدن زمانی است که دیگران اظهارات منفی، تنفرآمیز یا نامناسب دیگری در مورد شکل فیزیکی فرد دیگر بیان می کنند.

اینها می‌توانند وزن (خیلی چاق، خیلی لاغر)، ویژگی‌های قومیتی (موهای گره‌خورده)، تفاوت‌های فیزیکی (ناتوانی، بدشکلی)، یا فقدان ویژگی‌های ایده‌آل را هدف قرار دهند.

آنها مشاهدات یا اظهارات افراد دیگر هستند و معمولاً برای آزار یا تحقیر دیگری استفاده می شوند.

مواقع دیگر، دوستان یا اعضای خانواده ظاهراً خوش‌نیت ممکن است این نظرات را تحت پوشش تلاش برای کمک کردن بیان کنند، حتی اگر از آنها هرگز درخواست کمک نشده باشد.

وقتی صحبت از شرمساری به میان می‌آید، یک روایت درونی دائمی پر از توهین و انتقاد ایجاد می‌کند. شرم از خود ناشی می شود و به سمت خود هدایت می شود و نوعی مارپیچ شرم درونی واقعاً وحشتناک ایجاد می کند.

چند نمونه از شرمساری بدن توسط افراد دیگر چیست؟

راه‌های بی‌شماری وجود دارد که مردم از دیگران شرمنده می‌شوند. اینها می توانند از انتقادهای بسیار صریح و آشکار تا تعارفات پشت سرانه ظریف متغیر باشند. بیایید به برخی از رایج ترین آنها نگاهی بیندازیم:

  • یکی از اعضای خانواده یا شریک زندگی که می پرسد آیا واقعاً نیاز به خوردن X دارید؟ با اشاره به چیزی که ممکن است کالری یا چربی بالایی داشته باشد.
  • شخصی که می‌گوید «شما خیلی شجاع هستید که این لباس را بپوشید»، به این معنی که اندامی که دارید برای لباسی که انتخاب کرده‌اید مناسب نیست.
  • کامنت هایی که به یه آدم خیلی لاغر می گوید: برو ساندویچ بخور.
  • گفتن اینکه یک زن/مرد واقعی دارای ویژگی X است، بنابراین به این معنی است که هر کسی که آن را ندارد به نوعی واقعی نیست.
  • مورد تمسخر قرار گرفتن در طول یا بعد از تغییر جنسیت. یا به شما گفته می شود که شما یک نسخه زشت از جنسیتی که با آن هویت خود را می سازید.
  • دوستانی که به شما می گویند نگران سلامتی شما هستند.
  • کسی می گوید که دیگری باید رژیم غذایی یا رژیم ورزشی خاصی را امتحان کند زیرا برای او بسیار خوب است.
  • نظراتی در مورد اینکه چگونه یک فرد با رنگ یا مدل موی متفاوت "خیلی بهتر به نظر می رسد".
  • متخصصان مراقبت های بهداشتی که به این نکته اشاره می کنند که وزن شما کاملاً مسئول مسائل سلامتی خاص است.
  • والدینی که ظاهر شما را با ظاهرشان در سن شما مقایسه می کنند.
  • دوستان و همکارانی که به کسی می گویند وحشتناک به نظر می رسد، یا خسته است، یا باید کمی آرایش کند.
  • اعضای خانواده به این نکته اشاره می کنند که شخص هرگز مورد محبت یا خواسته نخواهد بود مگر اینکه فرم بدن خود را تغییر دهد یا لباس متفاوتی بپوشد.
  • نظراتی در مورد اینکه چگونه شریک زندگی شما باید «واقعاً شما را دوست داشته باشد» تا با وجود ظاهر فیزیکی یا ناتوانی شما کنار شما بماند.
  • والدین در مورد اینکه چگونه می‌خواهند شما ویژگی‌های فیزیکی X را به جای ویژگی‌های پایین تری که دارید، به ارث می‌بردید، اظهار نظر می‌کنند.
  • شریک عاشقانه ای که پیشنهاد می دهد برای جراحی سینه هزینه کند تا از نظر فیزیکی برای آنها جذاب تر باشید.
  • اعضای خانواده به شما می گویند چه بپوشید تا «نقایص» خود را پنهان کنید، یا مدل موی خود را امتحان کنید تا کمتر شبیه قومیت خود و بیشتر شبیه یک مدل مورد قبول به نظر برسید.
  • شما واقعاً به دنبال اندازه / قد / قومیت، توانایی بدنی خود هستید.
  • نظرات در مورد فراوانی موهای بدن (یا کمبود آن).
  • پسری که در رختکن به دلیل داشتن اندام تناسلی کوچک یا سینه نرم مورد تمسخر قرار می گیرد.
  • افرادی که بی میلی خود را از فکر صمیمیت با شما به دلیل ویژگی جسمانی X در میان می گذارند.
  • پرسیدن اینکه آیا کسی وزن کم کرده یا اضافه کرده است، زیرا ظاهر بسیار خوبی دارد. ممکن است فرد با یک نگرانی سلامتی یا آسیب شخصی دست و پنجه نرم کند.

چگونه افراد از بدن خود شرمنده می شوند؟

این به بخش قبل گسترش می‌یابد زیرا مردم اغلب بر اساس نظراتی که از دیگران شنیده‌اند، خود را شرمنده می‌کنند.

به عنوان مثال، زنی که مدام به خاطر داشتن بدن پسرانه و غیر زنانه مورد تمسخر قرار می گیرد، ممکن است هر بار که در آینه نگاه می کند به خود خیره شود. یا ممکن است اصرار داشته باشند که یک پیراهن بپوشند تا عاشقان فرصتی برای تمسخر اندازه سینه کوچک او نداشته باشند.

از طرف دیگر، شخصی که نسبت به یک ویژگی فیزیکی خاص احساس بدی دارد، ممکن است با شوخی تحقیرآمیز درباره خود به عنوان مکانیزم مقابله روی آورد.

از این گذشته، اگر آنها خودشان و «نقایص» درک شده‌شان را مسخره کنند، وقتی شخص دیگری این کار را انجام دهد، ضرری نخواهد داشت، درست است؟ با این تفاوت که نوع خودگویی منفی مداوم، ذره ذره روح را از بین می برد، به جای اینکه سنگ را از بین ببریم.

برخی از افراد ممکن است از خوردن غذاهایی که دوست دارند خودداری کنند، زیرا "لیاقت" لذت بردن از آن چیزها را ندارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است لباس هایی را که دوست دارند به همان دلیل نپوشند.

یکی از رایج‌ترین راه‌هایی که افراد از خود شرمنده می‌شوند، خودگویی منفی است. آنها ممکن است فکر کنند (یا حتی با صدای بلند بگویند) که هنگام لباس پوشیدن یا وقتی عکسی از خود می بینند منزجر کننده هستند. آن‌ها از اعضای بدن، ویژگی‌های ناپسند و غیره انتقاد می‌کنند و در نتیجه احساس شرم و نفرت شدید از خود می‌کنند.

چگونه از شرمساری بدن خود دست برداریم: 9 نکته مفید

اگر عادت انتقادی نسبت به خودتان را پیدا کرده اید، مدتی طول می کشد تا این عادت را ترک کنید. در واقع، اگر شرمساری از دوران کودکی بخشی از برنامه روزانه شما بوده است، باید برخی از رفتارهای ریشه‌دار را فراموش کنید.

1. با خود مهربان تر باشید.

این یک شب بهبود نمی یابد و بدون شک روزهای خوب و بدی خواهید داشت. اشکالی ندارد در حالی که روی ایجاد شفقت و مهربانی بیشتر نسبت به خود کار می کنید، با خودتان ملایم باشید.

یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار این است که یک دفترچه یادداشت و خودکار با خود داشته باشید و همه چیزهای منفی را که در طول چند روز متوجه می‌شوید در مورد بدنتان می‌گویید را یادداشت کنید. سپس به همه چیزهایی که نوشته‌اید نگاه کنید و بپرسید که اگر کسی آن چیزها را در مورد افرادی که در دنیا بیشتر دوستشان دارید بگوید، چه احساسی خواهید داشت.

اگر یک آدم نادان این چیزها را در مورد فرزندان، خواهر و برادر، بهترین دوست، شریک زندگی یا والدین شما می گفتند، آیا از آن افراد دفاع می کردید؟ آیا بلافاصله احساسات عزیزان خود را با یادآوری تمام ویژگی های شگفت انگیزی که با جهان به اشتراک می گذارند آرام می کنید؟

سپس سعی کنید خود را در لیست افرادی قرار دهید که در دنیا بیشتر دوستشان دارید. هر بار که متوجه شدید که چیزی منفی می‌گویید، یا به چیزی انتقادی فکر می‌کنید، در عوض چیزهای شگفت‌انگیز خود را به خاطر بسپارید. از خودت دفاع کن همانطور که از بهترین دوستت دفاع می کنی.

2. به یاد داشته باشید که ارزش شما به شکل ظاهری شما بستگی ندارد.

درخشش، مهربانی، خلاقیت و عالی بودن کلی شما هیچ ربطی به کشتی ای که در حال حاضر در آن ساکن هستید ندارد. شما خیلی بیشتر از گوشت و استخوان و ویژگی هایی هستید که ظاهر بیرونی شما را می سازد.

3. لحظات حساس را به فرصت هایی برای قدردانی تبدیل کنید.

به عنوان مثال، وقتی نگاهی اجمالی به خود در آینه می‌اندازید، آیا از اینکه پاهایتان خیلی چاق/خیلی لاغر/خیلی کوتاه/و غیره است ناله می‌کنید؟ در عوض، برای اینکه از شما حمایت می‌کنند و به مکان‌های شگفت‌انگیزی می‌برند، لحظه‌ای سپاسگزاری کنید.

پوست شما به شما این امکان را می دهد که در آغوش گرفتن، آفتاب و نسیم تابستانی را احساس کنید. شما می توانید چیزهای باورنکردنی زیادی را با بدنی که دارید تجربه کنید، پس سعی کنید از هر فرصتی که دارید جشن بگیرید.

هرچه بیشتر بر قدردانی تمرکز کنید، کمتر بر جنبه هایی تمرکز خواهید کرد که شما را ناامید می کند.

4. قوت های ذهنی و خلاق را پرورش دهید.

اگر در توان شما نیست که بتوانید بر تغییرات تأثیر بگذارید، مانند تغییر شکل فیزیکی و غیره، به جای آن، روی چیزی ذهنی تمرکز کنید. ذهن شما قدرتمندترین ویژگی شماست، بنابراین انرژی خود را به کارهایی بریزید که با آن می توانید انجام دهید نه کارهایی که نمی توانید با بدن خود انجام دهید.

به پروفسور استیون هاوکینگ نگاه کنید. او یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان جهان بود. یک فیزیکدان نظری و کیهان شناس که کارش علم را برای همیشه تغییر داد. او پربارترین کار خود را در حالی انجام داد که تقریباً به طور کامل مبتلا به ALS (بیماری لو گریگ) فلج بود و قادر به صحبت کردن نبود.

می توانید شرط ببندید که او در بیشتر عمرش شرمنده بود، زیرا در سن 21 سالگی تشخیص داده شد که به این بیماری مبتلا شده است... اما این شرمندگی او را از بین نبرد و او را از دستیابی به موفقیت های عظیم در طول 50 سال زندگی حرفه ای اش باز نداشت.

5. سعی کنید از مقایسه خود با دیگران دست بردارید.

از دنبال کردن اینستاگرام و سایر حساب‌های رسانه‌های اجتماعی که باعث می‌شوند احساس کنید خودتان را بی ارزش می‌کنید، خودداری کنید. برخی از مردم فکر می‌کنند که نگاه مداوم به دیگرانی که می‌خواهند شبیه آن‌ها باشند، الهام‌بخش آنها خواهد بود، اما ممکن است ایده خوبی باشد که انگیزه‌های پشت این تمایل را بررسی کنیم.

علاوه بر این، مهم است که بدانید بسیاری از ویژگی‌های فیزیکی که در عکس‌ها می‌بینید، تقویت شده‌اند. یک زن برای یک تبلیغ فتوشاپ شده و به یک نسخه ایده آل از خودش تبدیل شده است.

حتی اگر خود را با دیگران مقایسه کنید، بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید که بدن ها واقعاً نمی توانند با یکدیگر مقایسه شوند. حتی دوقلوهای همسان نیز از نظر متابولیسم، استعدادهای ژنتیکی و مواردی از این دست تفاوت هایی خواهند داشت.

6. اکانت های شبکه های اجتماعی را دنبال کنید که الهام بخش شما هستند.

تعداد بی‌شماری حساب‌های مثبت بدن در اینستاگرام، توییتر و غیره وجود دارد که مملو از افراد با انواع شکل‌ها، اندازه‌ها، رنگ‌ها و توانمندی‌ها هستند و تنوع را در حالی که کارهای دیدنی انجام می‌دهند جشن می‌گیرند.

7. از هر روایتی که ممکن است ایجاد یا تداوم بخشید آگاه شوید.

شرمساری بدن هرگز اشکالی ندارد. با این حال، دیگران ممکن است فکر کنند که شما با شنیدن نظرات خاصی از آنها مشکلی ندارید زیرا خودتان آنها را می گویید. علاوه بر این، اگر و زمانی که شما درگیر خودگویی منفی می‌شوید، ممکن است گیج شوند، و اگر سعی در ارائه کمک یا درک داشته باشند، آنها را سرزنش کنید.

به عنوان مثال، اگر شما مرتباً به همکاران خود شکایت می کنید که چقدر از بینی خود متنفر هستید. سپس یک روز، شخصی به شما پیشنهاد می دهد که می تواند یک جراح پلاستیک خوب را به شما پیشنهاد کند. اگر پاسخ شما این است که "بدن من را مسخره نکنید!" پس می توانید تصور کنید که چرا آنها گیج می شوند.

به آنچه در مورد خود به طور روزانه به دیگران می گویید توجه داشته باشید. اگر متوجه شدید که خود را در خودگویی منفی درباره بدنتان در کنار آنها قرار می دهید، ممکن است آنه نیز به شما بپیوندند یا تلاش آنها برای کمک کردن ممکن است باعث شود که شما حتی بدتر شوید.

اگر این اتفاق افتاد، می‌توانید سعی کنید به آنها توضیح دهید که نیازی به مشاوره ندارید یا نمی‌خواهید، و اگر چه در حال گذراندن یک راه حل دشوار هستید، سعی می‌کنید مثبت‌تر در مورد خودتان رفتار کنید.

8. روی پذیرش خود کار کنید.

ممکن است آرزو کنید ای کاش قد، شکل چشم، رنگ پوست، ساختار استخوانی یا ویژگی های بی شمار دیگری را داشتید.

علاوه بر این، بدن به طور تصاعدی در طول زمان تغییر می کند: برای مثال، زنی که چندین بار بارداری را پشت سر گذاشته است، همان هیکلی را که در ۱۶ سالگی داشت، نخواهد داشت.

یک پسر ممکن است بخواهد با کسی که می‌خواهد دور هم جمع شود، اما مطمئن است که او جذب او نمی‌شود، زیرا او به اندازه کافی قوی، به اندازه کافی پیر، به اندازه کافی جوان نیست.

هر کدام از ما آنچه را داریم داریم. نهایت. ما می‌توانیم سعی کنیم چند چیز را در مورد خود تغییر دهیم تا ظاهر خود را بیشتر به ترجیحات شخصی خود تغییر دهیم، اما بیشتر این تغییرات موقتی خواهند بود.

تو کافی هستی.

9. به دنبال کمک حرفه ای باشید.

اگر متوجه شدید که واقعاً تحت تأثیر تأثیرات شرمساری بدن قرار گرفته اید، ممکن است بخواهید با یک درمانگر صحبت کنید. قلدری، شرمساری و سایر اعمالی که باعث کاهش عزت نفس فرد می شود، می تواند اثرات طولانی مدت جدی بر روان فرد داشته باشد.

علاوه بر اختلالات خوردن و آسیب رساندن به خود، افراد می توانند از اضطراب، افسردگی و خستگی آدرنال رنج ببرند. یا بدتر.

اگر نیاز به صحبت با یک متخصص برای کمک به شما در انجام همه این موارد دارید، خجالت نکشید. شرمساری عادتی سخت برای رهایی از آن است. علاوه بر این، تحقیر و انتقاد مداوم توسط افراد به اصطلاح عزیز می‌تواند واقعاً برای شما سخت باشد.

یک درمانگر یا مشاور می تواند به شما کمک کند مکانیسم های مقابله ای قوی تری ایجاد کنید و به شما راهنمایی و پشتیبانی در مورد نحوه برخورد با کسانی که شما را عذاب می دهند ارائه دهد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید