امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286748
۱۷۲
۱
۰
نسخه چاپی
نکاتی در این باره که چگونه گردشگری مودب و محترم باشید

چگونه اینستاگرام شما را به گردشگر بدتری تبدیل می‌کند؟!

یکی از مفاد دستورالعمل تازه آن است که هنگام حضور در بالی به ویژه زمانی که آنلاین هستید و در حال انتشار تصاویر لایو از خود می باشید حق ندارید رفتار تهاجمی داشته باشید و هم چنین نمی توانید از واژگان تند در مورد مردم محلی و بومی آنجا مقام های دولتی و یا سایر گردشگران استفاده کنید. این امر نشان دهنده نقش رسانه های اجتماعی به عنوان بخشی از مشکل در رفتار بد گردشگران است.

چگونه اینستاگرام شما را به گردشگر بدتری تبدیل می‌کند؟!

سفر در تابستان سال جاری به سرعت رونق گرفته و همزمان با آن رفتار بد گردشگران نیز وضعیت مشابهی را دارد. مقاصد محبوب در سالیان اخیر شاهد افزایش حوادث مربوط به گردشگران بوده اند. گزارش‌های مربوط به مجازات گردشگری که نام خود و دوست اش را روی دیوار بنای کولوسئوم در رم حک کرده بود نشان می‌دهد که رفتار گردشگران حتی در اماکنی که در گذشته به ندرت شاهد مشکل بودند بدتر شده است.

با این وجود، علل و انگیزه‌های پشت چنین رفتار‌های زشتی از سوی گردشگران چیست؟ تحقیقات نشان می‌دهد که یک عامل تاثیرگذار در این باره رسانه‌های اجتماعی هستند. اینستاگرام و تیک تاک یافتن رستوران‌های جالب و کشف مقاصد جدید را برای افزودن به فهرست مناطق هدف به منظور بازدید گردشگران آسان‌تر کرده اند. با این وجود، این دموکراتیزه شدن شرایط سفر پیامد‌های دیگری نیز داشته است.

از آنجایی که افراد اکنون ارتباطاتشان در رسانه‌های اجتماعی از محیط خانه شان برقرار می‌کنند تصور می‌کنند رفتاری که معمولا در خانه انجام می‌دهند در آن مقصد برای گذراندن تعطیلات نیز قابل قبول است.

افراد احتمالا در زمان گذراندن تعطیلات رفتار‌های بیش‌تر لذت جویانه را از خود نشان می‌دهند. در حال حاضر مسافران برای اثبات نحوه رفتار دیگران به رسانه‌های اجتماعی نگاه می‌کنند.

اگر همسالان آنان در هنگام گذراندن تعطیلات احتیاط را در نوع رفتارشان کنار بگذارند این امر می‌تواند باعث ایجاد دومینویی از رفتار بد شود. از آنجا که گردشگران اغلب در هتل‌ها و استراحتگاه‌ها دور از جوامع محلی پناه می‌گیرند ممکن است (به اشتباه) فکر کنند که سفر به مکانی دور از خانه فرصتی برای رفتار بد بدون عواقب است. آنان تاثیری را که اعمال شان بر مردم محلی یا اقتصاد‌های محلی می‌گذارد یا دست کم گرفته یا نادیده می‌گیرند.

تاثیر اینستاگرام

زمانی که افراد به یک مکان زیبا سفر می‌کنند وسوسه انتشار عکس و فیلم در رسانه‌های اجتماعی زیاد است. با این وجود، این وضعیت باعث ایجاد چرخه‌ای می‌شود که به سفر‌های خودسرانه‌تر دامن می‌زند.

گردشگران ابتدا می‌بینند که دوستان شان عکس‌هایی را از یک مکان پست می‌کنند (که از طریق تگ‌های جغرافیایی مکان آن مشخص می‌شود). سپس آنان می‌خواهند از همان مکان‌ها بازدید کنند و عکس‌های مشابهی را از خود در آنجا بگیرند. در نهایت آنان عکس‌ها را در همان رسانه‌های اجتماعی که عکس‌های اولیه را دیدند منتشر می‌کنند.

امکان سفر و انتشار تصاویر فرد در همان مکان‌هایی که از طریق رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات آنلاین شناخته اند می‌تواند نوعی موقعیت اجتماعی باشد. با این وجود، این بدان معناست که در برخی موارد مسافران به جای آن که انرژی خود را صرف کاوش، کشف یا احترام گذاشتن به آداب و رسوم محلی کنند صرفا صرف تولید محتوا می‌کنند.

بالی یکی از مقاصد با شهرت گردشگری ناشی از رسانه‌های اجتماعی است. جزیره‌ای فتوژنیک و مملو از استراحتگاه‌های یوگا جذابیت زیادی برای اینفلوئنسر‌ها دارد. با این وجود، مقام‌های محلی بالی در واکنش به رفتار‌های نادرستی که از جانب گردشگران مشاهده شده دستورالعمل‌های جدیدی را برای بازدیدکنندگان در ژوئن(خرداد) ارائه کردند.

این دستورالعمل‌ها شامل قوانینی درباره رفتار مناسب در معابد مقدس، محیط اطراف جزیره و با مردم محلی و احترام قائل شدن برای محیط و اماکن آن منطقه بوده است.

در حال حاضر در بالی گردشگران برای اجاره موتورسیکلت نیاز به کسب مجوز دارند. هم چنین، مسافران در بالی صرفا باید در هتل‌ها و ویلا‌های ثبت شده اقامت داشته باشند. (که بر تعدادی از املاک ارائه شده در Airbnb تاثیر می‌گذارد). بالی هم چنین "گروه ویژه گردشگری" را برای اعمال محدودیت‌ها تعیین کرده که در صورت لزوم تحقیقات در مورد تخلفات رخ داده از سوی گردشگران را انجام می‌دهد.

یکی از مفاد دستورالعمل تازه آن است که هنگام حضور در بالی به ویژه زمانی که آنلاین هستید و در حال انتشار تصاویر لایو از خود می‌باشید حق ندارید رفتار تهاجمی داشته باشید و هم چنین نمی‌توانید از واژگان تند در مورد مردم محلی و بومی آنجا مقام‌های دولتی و یا سایر گردشگران استفاده کنید. این امر نشان دهنده نقش رسانه‌های اجتماعی به عنوان بخشی از مشکل در رفتار بد گردشگران است.

مقاصد دیگر نیز اقدامات مشابهی را انجام داده اند. ایسلند، هاوایی، پالائو، نیوزیلند و کاستاریکا تعهداتی را برای بازدیدکنندگان به منظور رعایت قوانین و آداب و رسوم محلی پذیرفته اند. در این باره می‌توان به کارزار‌های ایجاد شده از طریق هشتگ‌هایی مانند "بیش‌تر شبیه فنلاندی‌ها باش" و "چگونه به آمستردام سفر کنیم" اشاره کرد که با هدف جذب گردشگران خوش رفتار ایجاد شده اند.

در نقاطی از جهان که چنین تلاش‌هایی موفقیت آمیز نبودند برخی از نقاط مانند خلیج معروف مایا در تایلند به طور موقت در‌های خود را به روی گردشگران بسته اند.

به یاد داشته باشید که هنگام سفر شما مهمان جوامع میزبان هستید. در ادامه چند راه برای کسب اطمینان از این که گردشگر خوبی خواهید بود را ذکر می‌کنیم:

۱- تحقیقات خود را انجام دهید

حتی اگر یک مسافر باتجربه باشید ممکن است متوجه تاثیر اقدامات تان بر جوامع محلی نباشید. با این وجود، اندک اطلاعات ناشی از تحقیقات شخصی تان یا داده‌های ارائه شده توسط مقام‌های محلی ممکن است به شما برای کمک به این منظور مناسب و کافی باشد.

پیش از انجام سفر دستورالعمل‌ها یا اطلاعات مربوط به هنجار‌های فرهنگی یا ایمنی محلی را جستجو کنید. این که با آداب و رسوم آن کشور موافق هستید یا خیر اهمیتی ندارد.

اگر آن کشور محافظه‌کارانه‌تر از چیزی است که به آن عادت داشته اید باید به این موضوع توجه کنید. عدم توجه به این موضوع می‌تواند برای تان پیامد‌های سنگینی داشته باشد مانند مورد بازداشت دو اینفلوئنسر که به دلیل رفتار بی پروا در معبدی در بالی بازداشت شدند.

۲- گوشی تلفن همراه خود را زمین بگذارید

تحقیقات نشان می‌دهند که در هنگام سفر اگر افراد بیش از آن که بر روی مقصد تمرکز کنند بر روی وسایل شان متمرکز باشند این موضوع ممکن است باعث شود از محیط اطراف خود بیگانه شوند. اغلب خاطره انگیزترین تجربه‌های سفر زمانی هستند که با فردی ارتباط معناداری داشته باشید یا نکته تازه‌ای را یاد بگیرید که پیش‌تر هرگز آن را تجربه نکرده اید. اگر دائما به گوشی تلفن همراه خود نگاه کنید این کار دشوارتر می‌شود.

۳- از نفوذ خود برای نیات خیر استفاده کنید

در پست‌های محبوب "اینستاگرام در مقابل واقعیت" اینفلوئنسر‌ها جمعیت و صف‌های زیادی را در پس زمینه محبوب‌ترین مکان‌های اینستاگرامی برای عکسبرداری نشان می‌دهند.

نشان دادن شرایط نه چندان پر زرق و برق پشت این تصاویر نمادین می‌تواند بر ارتباطات رسانه‌های اجتماعی شما تاثیر بگذارد و نشان می‌دهد که کاوش و کشف جامعه میزبان برای تان مهم‌تر از صرف گرفتن یک عکس سلفی عالی از خودتان بوده است.

این عمل می‌تواند منجر به تغییر برداشت کلان تری درباره گردشگری ناشی از رسانه‌های اجتماعی شود.

  • منبع
  • فرارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید