امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280328
۹۳۹
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه به کسی دلداری بدهیم؟

چگونه به کسی دلداری بدهیم؟

تا به حال دیده اید که کسی گریه کند یا غصه بخورد اما زبان خود را برای کلمات بند آمده ببینید؟ جشن گرفتن شادی یک نفر آسان است، اما وقتی کسی صدمه می بیند چطور؟ گاهی اوقات خود را در موقعیتی می یابیم که یکی از دوستان اشک می ریزد و نمی دانیم چه بگوییم یا چه کار کنیم.

اولاً، قبل از شیرجه رفتن، مهم است که هدف از آرامش دادن به کسی را درک کنیم:

هدف اصلی آرامش دادن، کاهش بار و رنج کسی با کمک به سبک کردن بار اوست. همچنین اهداف مرتبط دیگری نیز وجود دارد، مانند اینکه به طرف مقابل بفهمانیم که ما به او اهمیت می‌دهیم، یا اینکه بداند شما او را دوست دارید. اغلب، ما همچنین سعی می کنیم به طرف مقابل کمک کنیم تا موقعیت یا موضوع مورد نظر را درک کند و احساسات خود را بهتر درک کند.

اکنون که اهداف آرامش بخشیدن به کسی را فهمیدیم، چگونه از نظر احساسی حضور داشته باشیم و به کسی که آسیب دیده آرامش دهیم؟ این مقاله به دنبال ارائه نکاتی است که چگونه می‌توانیم شنونده‌های بهتری باشیم و یاد بگیریم که چگونه به کسی آرامش دهیم. کلمات ابزار قدرتمندی هستند و اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند، می توانند به طور موثری درد دیگران را کاهش دهند.

چگونه به کسی دلداری بدهیم؟

اغلب اوقات، رایج‌ترین سناریویی که افراد نمی‌دانند چه کنند یا چه بگویند، زمانی است که یک دوست صمیمی شروع به گریه می‌کند. در حالی که نکاتی در مورد اینکه چگونه می توانیم حمایت عاطفی و آرامش را برای یک دوست یا شریک زندگی خود ارائه کنیم، وجود دارد، همچنین مهم است که توجه داشته باشیم که راحتی برای هر کسی متفاوت به نظر می رسد. چیزی که ممکن است برای دوست شما مفید باشد، ممکن است برای شریک زندگی شما کارساز نباشد.

اینها چند قدمی است که می توانیم برای آرامش کسی برداریم:

1. شاهد احساسات آنها باشید

من می دانم که این روزها برای شما سخت است، و می دانم که شما آسیب می بینید…

می شنوم... انگار ناراحتی چون...

برای شروع آرامش دادن به کسی، به سادگی آنچه را که می بینید یا احساس می کنید، توصیف کنید. با شناخت آنچه شاهد هستید و با بیان مجدد آنچه که به شما گفته اند، آنها را تأیید کنید تا به آنها نشان دهید و مجدداً تأیید کنید که آنها را می شنوید. همچنین به شما کمک می کند تا مشخص کنید که با آنها همسو هستید و از احتمال سوء تعبیر وضعیت آنها جلوگیری می کند.

2. تأیید کنید که احساسات آنها منطقی است

"البته که شما ناراحت هستید، من صادقانه ناراحت شدم که ... برای من هم اتفاق افتاد."

برای تأیید احساسات دیگران، سعی کنید از همان کلمه عاطفی که به خوبی استفاده می‌کردند استفاده کنید (مثلاً ناامید، دلشکسته و غیره). گاهی اوقات، تجربیات شخصی گذشته به ما اجازه می دهد تا نشان دهیم که قادر به برقراری ارتباط هستیم. با این حال، مراقب باشید که تمرکز مکالمه را به سمت شما تغییر نکند، بلکه به اشتراک بگذارید تا نشان دهید که همدل هستید. از مقایسه تجربیات گذشته خود با آنها خودداری کنید، اما روی داستان شخص مقابل تمرکز کنید.

3. احساسات خود را به منظور درک بهتر احساسشان بیرون بکشید

به من بگو چه اتفاقی افتاد... چه احساسی به تو دست داد؟

در حالی که برخی از مردم اغلب به دنبال مشاوره یا راه حلی برای مشکل خود هستند، برخی مردم فقط می خواهند شنیده شوند. با پرسیدن اینکه چیزی چه احساسی در آن‌ها ایجاد کرده است، می‌خواهیم پاسخ بیشتری را از آنها دریافت کنیم.  این فقط به احساس آنها مربوط نمی شود، بلکه این احساس آنهاست که می توانیم بینش عمیق تری نسبت به دنیای آنها به دست آوریم.

با پرسیدن «چگونه» به جای «چی»، از گیر افتادن در پاسخ‌های تک کلمه‌ای جلوگیری می‌کنید.

به جای اینکه مستقیماً به یک راه حل پیشنهادی بپرید، مهم است که بدانید کار شما صحبت کردن نیست، بلکه وادار کردن طرف مقابل به صحبت است. با بیان شفاهی اینکه چه چیزی و چرا باعث احساس ناراحتی در آنها شده، می توانیم احساسات آنها را نیز بهتر درک کنیم. از پرسیدن سؤالات «چرا» خودداری کنید، زیرا ممکن است به جای تشویق طرف مقابل برای درک بهتر رنج خود، انتقادی به نظر برسند.

4. درد آنها را به حداقل نرسانید یا فقط روی تشویق آنها تمرکز نکنید

وقتی طرف مقابل اشک می ریزد، طبیعی است که با «گریه نکن...»، «احساس بهتری خواهی کرد» یا «شاد باش» واکنش نشان دهیم. با این حال، این غیر شهودی است، و در عوض ممکن است به عنوان تلاش برای بی اهمیت جلوه دادن احساسات طرف مقابل باشد. به جای اینکه احساسات خود را کنار بگذارید یا روی اینکه چگونه در آینده احساس بهتری خواهند داشت تمرکز کنید، در زمان حال برای آنها ظاهر شوید.

با این حال، این غیر شهودی است و در عوض ممکن است به عنوان تلاش برای بی اهمیت جلوه دادن احساسات طرف مقابل باشد. به جای اینکه احساسات او را کنار بگذارید یا روی اینکه چگونه در آینده احساس بهتری خواهند داشت تمرکز کنید، در زمان حال به حس آنها کمک کنید.

5. در صورت لزوم، محبت جسمانی را ارائه دهید

گاهی اوقات، مردم نمی خواهند صحبت کنند و شما هم نمی خواهند صحبت کنید. شاید آنها آماده اشتراک گذاری نباشند، اما اگر مناسب است، او را در آغوش بگیرید. این محبت های فیزیکی باید به طور کلی با سطح محبتی که شما به طور منظم نشان می دهید مطابقت داشته باشد.

اگر هرگز این شخص را در آغوش نگرفته اید، شاید یک دست روی شانه او کافی باشد اما اگر فردی شریک زندگی شما است، در آغوش گرفتن مناسب است.

6. حمایت و تعهد خود را تأیید کنید

این که به دوستتان بفهمانید که به او اهمیت می‌دهید و برای آنچه که او می‌گذرد متاسفید، در آن لحظه واقعاً مهم است. در حالی که ممکن است پس از صحبت با شما احساس بهتری داشته باشند، حمایت خود را مجدداً تأیید کنید و به آنها اطلاع دهید که هستید.

اگر در موقعیت دیگری قرار گرفتید که شریک زندگیتان در مواقعی که بیشتر نیاز دارید نمی تواند شما را آرام کند، راهی برای دریافت آرامش عاطفی از شریک زندگی تان پیدا کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید