امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281903
۳۵۳
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه مطالعه کردن را تبدیل به یک عادت کنیم؟

چگونه مطالعه کردن را تبدیل به یک عادت کنیم؟

همه ما برای تناسب اندام، غذا خوردن، تفریح، بیرون رفتن و هزاران کار دیگر برنامه‌ریزی داریم. پس چرا نباید مطالعه کردن را به یک عادت تبدیل کنیم؟ با خواندن کتاب به نقاطی از دنیا سفر می‌کنیم و با شخصیت‌های مختلفی آشنا می‌شویم که شاید در واقعیت، نه فرصت و نه امکانش را داشته باشیم. با مطالعه‌ی کتاب‌های مختلف، به ‌لطف قدرتی که قلم اکثر نویسنده‌ها در توصیف مکان‌ها و شخصیت‌ها دارند، احساس می‌کنیم آن‌ها را از نزدیک می‌بینیم و لمسشان می‌کنیم. واقعا چه چیزی از این بهتر وجود دارد؟ اگر دوست دارید هر چه زودتر مطالعه کردن را به یک عادت تبدیل کنید، در قدم اول خرید کتاب را فراموش نکنید و سپس راه‌حل‌های زیر را انجام دهید.

1. برای کتاب‌‌ خواندن وقت تعیین کنید

اول از همه باید ساعات مشخصی از شبانه‌روز را تعیین کنید تا در این ساعات حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه کتاب بخوانید. اگر زمان را کوتاه در نظر بگیرید، دیرتر خسته می‌شوید و هیچ محرک دیگری نمی‌تواند جلوی انگیزه‌ی شما را بگیرد. در همین زمان کوتاهی که در نظر گرفتید، فقط روی مطالعه خود تمرکز کنید. مجموع همین ده دقیقه‌های کوچک در یک روز، به تدریج به ۳۰ دقیقه و یا بیشتر خواهید رسید. به این صورت که ناگهان به خود می‌آیید و می‌بینید یک ساعت یا دو ساعت مشغول مطالعه کردن بوده‌اید. این تمرین به مرور به یک عادت کتابخوانی تبدیل می‌شود.

2. فهرست تهیه کنید

فهرستی از کتاب‌های خوب و کتاب‌هایی که دوست دارید بخوانید را تهیه کنید. هر زمان که از طریق شبکه‌های اجتماعی یا از زبان کسانی که می‌دانید اهل مطالعه‌اند، کتاب خوبی معرفی شد، نام آن را به فهرست خود اضافه کنید.

3. مکانی دنج و راحت پیدا کنید

جایی را در خانه‌تان انتخاب کنید که بتوانید راحت روی صندلی یا مبل بنشینید و شروع به خواندن کتاب کنید. هنگام کتاب خواندن دراز نکشید، چون باعث خواب‌آلودگی‌تان می‌شود. نکته دیگر این است که محل مطالعه‌ی شما باید از تلویزیون، موسیقی یا سروصدای اعضای خانواده دور باشد.

4. از تلویزیون کمتر استفاده کنید

اگر واقعا هدف شما این است که به مطالعه کتاب عادت کنید، سعی کنید وابستگی‌تان را به تلویزیون کمتر کنید. می‌دانیم که ترک این عادت دشوار است، اما هر دقیقه‌ای که از تلویزیون کمتر استفاده کنید، می‌توانید به زمان مطالعه‌ خود اضافه کرده و بعد از مدتی این دقیقه‌ها به ساعت‌هایی تبدیل می‌شوند که آن‌ها را با مطالعه سپری‌شان می‌کنید.

5. مطالعه را به تجربه‌ای لذت‌ بخش تبدیل کنید

از دقایق هر چند کوتاه مطالعه خود تجربه‌ای شیرین و لذت بخش بسازید. به طوری‌‌که برای رسیدن به آن دقایق، لحظه‌ شماری کنید. برای این کار می‌توانید بهترین جای خانه را انتخاب کنید و مطالعه را آغاز کنید. بد نیست در حین مطالعه، خودتان را به یک فنجان چای یا قهوه نیز مهمان کنید.

6. کتاب صوتی گوش دهید

اگر جای مناسبی برای مطالعه کردن و تمرکز ندارید، با خودروی خود به سر کار می‌روید و مسافت طولانی را طی می‌کنید و یا هر دلیل دیگر، می‌توانید به جای مطالعه کردن، کتاب صوتی گوش دهید. کتاب صوتی این امکان را به شما می‌دهد تا حس کنید راوی داستان کنار شما نشسته و برای شما کتاب می‌خواند. با این کار می‌توانید در خانه به کارهای خود رسیدگی کنید و فقط تمرکز خود را روی مطالعه کردن نگذارید.

  • منبع
  • ستاره

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید