امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281698
۸۰۱
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه می توان تشخیص داد پریود هستید یا باردار؟

چگونه می توان تشخیص داد پریود هستید یا باردار؟

بسیاری از زنان نمی‌توانند تفاوت علائم پریود و بارداری را تشخیص دهند؛ چراکه شباهت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد.

شایع‌ترین علائم اولیه بارداری و پریود عبارتند از: نوسانات خلقی، افزایش حجم ادرار و حساسیت سینه‌ها. این دو، علائم و نشانه‌های مشابه دیگری هم دارند، اما تفاو‌ت‌های منحصر به فردی بین آن‌ها وجود دارد؛ از سوی دیگر، بعضی از علائم فقط در دوران بارداری رخ می‌دهند.

تنها راه مطمئن برای تشخیص بارداری، استفاده از تست‌های خانگی است که می‌توانید آن‌ها را بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنید؛ با این حال، بهتر است تفاوت علائم پریود و بارداری را هم بشناسید.

در مقاله درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های بارداری و پریود صحبت می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

دوره پریودی چیست؟

به فرآیند خونریزی از واژن که در پایان هر چرخه قاعدگی رخ می‌دهد، دوره پریودی یا دوره قاعدگی می‌گویند. قاعدگی از دوران بلوغ شروع می‌شود و تا یائسگی ادامه می‌یابد.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) وضعیتی است که با علائم جسمی و روانی مشخص می‌شود. معمولا این سندرم پس از تخمک‌گذاری (اواسط چرخه قاعدگی) آغاز می‌شود و با شروع پریود به پایان می‌رسد.

رایج‌ترین علائم PMS عبارتند از:

  • تحریک‌پذیری
  • افسردگی
  • گریه کردن
  • خستگی
  • نفخ
  • آکنه
  • حساسیت سینه‌ها
  • تغییر اشتها

علائم مشترک بارداری و دوره قاعدگی

در بسیاری از زنان، علائم اولیه بارداری شبیه علائم نزدیک شدن به دوره قاعدگی یا PMS هستند. از مهم‌ترین علائم مشترک بین این دو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد سینه‌ها

در زنانی که سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنند، در نیمه دوم چرخه قاعدگی سینه‌ها متورم شده و حساسیت آن‌ها افزایش می‌یابد. درد و حساسیت سینه‌ها از خفیف تا شدید متغیر است و معمولا درست قبل از شروع پریود شدت آن به اوج می‌رسد.

ممکن است احساس کنید که بافت سینه شما، به خصوص در نواحی بیرونی، برجسته و متورم شده است؛ همچنین علاوه بر درد و حساسیت سینه‌ها، احتمالا احساس پری هم در آن‌ها خواهید داشت.

در اوایل بارداری، سینه‌های شما دردناک یا به لمس حساس می‌شوند؛ به‌علاوه، ممکن است احساس پری و سنگینی بیشتری داشته باشند.

تغییر خلق و خو

این احتمال وجود دارد که قبل از پریود به دلیل PMS زودرنج و کمی بدخلق شوید؛ همچنین ممکن است گریه کنید و مضطرب باشید. این علائم معمولا پس از شروع قاعدگی از بین می‌روند.

کمی ورزش و خواب کافی به رفع علائم PMS  کمک می‌کند. اگر احساس غم، ناامیدی یا کمبود انرژی بیش از دو هفته طول کشید، به پزشک مراجعه کنید؛ چون ممکن است دچار افسردگی شده باشید.

در دوران بارداری هم ممکن است خلق و خوی شما تغییر کند که مشکلات مرتبط با آن می‌توانند تا زمان زایمان ادامه پیدا کنند.

به احتمال زیاد در دوران بارداری احساساتی می‌شوید. ممکن است به وجد آمده و مشتاقانه منتظر عضو جدید خانواده خود باشید، اما گاهی اوقات هم غمگین بوده و گریه ‌کنید.

همانند سندرم پیش از قاعدگی، تغییر خلق و خو در دوران بارداری هم می‌تواند نشان‌دهنده افسردگی باشد. اگر نگران علائم خود هستید و فکر می‌کنید که ممکن است افسرده باشید، حتما با پزشک صحبت کنید. افسردگی در دوران بارداری شایع است و باید درمان شود.

خستگی

مشکلات خواب و احساس خستگی در اثر سندرم پیش از قاعدگی شایع است. این علائم باید با شروع قاعدگی از بین بروند. انجام تمرینات ورزشی می‌تواند به بهبود خواب و کاهش خستگی شما کمک کند.

در دوران بارداری، افزایش هورمون پروژسترون می‌تواند شما را خسته کند. غالبا خستگی در سه ماهه اول بارداری بیشتر است، اما می‌تواند در طول بارداری هم ادامه داشته باشد. برای مقابله با این مشکل حتما خوب غذا بخورید و زیاد بخوابید.

سردرد

سردرد می‌تواند از علائم بارداری باشد، اما بسیاری از زنان قبل از شروع قاعدگی هم سردرد یا میگرن را تجربه می‌کنند.

یبوست

افزایش هورمون پروژسترون به اختلالات گوارشی از جمله یبوست منجر می‌شود. از آنجاکه سطح پروژسترون در نیمه دوم چرخه قاعدگی افزایش می‌یابد، یبوست می‌تواند با نزدیک شدن به دوره قاعدگی یا در زنان مبتلا به PMS ایجاد شود.

به همین ترتیب، تغییرات هورمونی در اوایل بارداری هم ممکن است باعث یبوست شوند.

افزایش حجم ادرار

اگر در دوران بارداری به‌سر می‌برید یا در شرف پریود شدن هستید، ممکن است حجم ادرارتان افزایش پیدا کند.

چگونه می توان تشخیص داد پریود هستید یا باردار؟

تفاوت علائم پریود و بارداری

مهم‌ترین علائمی که می‌توانند به تشخیص بارداری از پریود کمک کنند عبارتند از:

خونریزی

معمولا سندرم پیش از قاعدگی بدون خونریزی یا لکه‌بینی است؛ اما هنگامی که پریود می‌شوید، خونریزی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و غالبا تا یک هفته ادامه می‌یابد.

در بعضی از زنان، خونریزی خفیف واژینال یا لکه‌بینی که معمولا صورتی یا قهوه‌ای تیره است، از اولین نشانه‌های بارداری محسوب می‌شود.

غالبا خونریزی مرتبط با بارداری ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح رخ می‌دهد و به نوار بهداشتی یا تامپون نیاز ندارد. این لکه‌بینی فقط یک یا دو روز طول می‌کشد که کوتاه‌تر از پریود معمولی است.

هوس‌های غذایی

در بسیاری از زنان، سندرم پیش از قاعدگی با تغییر عادات غذایی مرتبط است. ممکن است قبل از پریود هوس شکلات، قند، شیرینی یا غذاهای شور داشته باشید یا اشتهای شما به شدت افزایش پیدا کند.

این هوس‌ها در دوران بارداری به این شکل اتفاق نمی‌افتند. در بارداری نسبت به تعدادی از غذاها ولع زیادی دارید و به بعضی از آن‌ها کاملا بی‌علاقه هستید؛ همچنین ممکن است از بعضی از بوها و مزه‌ها بیزار باشید، حتی آن‌هایی که در گذشته مورد علاقه شما بوده‌اند. این تغییرات می‌توانند در طول بارداری باقی بمانند.

به‌علاوه، ممکن است در دوران بارداری مشکلی به نام پیکا را تجربه کنید که با خوردن اقلامی که ارزش غذایی ندارند، مانند یخ، خاک، تکه‌های رنگ خشک شده یا قطعات فلز مشخص می‌شود. در صورت مشاهده علائم پیکا فورا با پزشک خود صحبت کنید.

حالت تهوع یا استفراغ

تفاوت علائم پریود و بارداری را می‌توان از نظر مشکلات گوارشی هم بررسی کرد. حالت تهوع و استفراغ بیشتر در اوایل بارداری دیده می‌شوند و از علائم رایج نزدیک شدن به دوره قاعدگی یا سندرم پیش از قاعدگی نیستند.

کرامپ (گرفتگی عضلات)

اگر به سندرم پیش از قاعدگی مبتلا باشید، ممکن است دیسمنوره را تجربه کنید که به معنی کرامپ‌هایی است که ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از قاعدگی اتفاق می‌افتند. احتمالا درد در طول قاعدگی کاهش می‌یابد و در نهایت تا پایان خونریزی از بین می‌رود.

غالبا دردهای قاعدگی پس از اولین بارداری یا با افزایش سن کاهش می‌یابند. بعضی از زنان با شروع یائسگی، گرفتگی عضلات را بیشتر تجربه می‌کنند.

در اوایل بارداری، ممکن است کرامپ خفیف را تجربه کنید. این کرامپ‌ها احتمالا مانند کرامپ‌هایی هستند که در طول دوره قاعدگی به آن‌ها دچار می‌شوید، اما قسمت پایین شکم یا کمر را درگیر می‌کنند؛ از سوی دیگر کرامپ برای بیشتر زنان مبتلا به PMS دردسرساز است، اما در دوران بارداری به شکل خفیف رخ می‌دهد.

اگر سابقه سقط جنین دارید، این علائم را نادیده نگیرید و استراحت کنید. در صورتی که کرامپ فروکش نکرد، با پزشک خود صحبت کنید.

علائم خاص دوره پریودی

برای اینکه در تشخیص تفاوت علائم پریود و بارداری سردرگم نشوید، باید با علائم خاص دوره پریودی آشنا باشید. خونریزی مهم‌ترین علامت دوران قاعدگی است. در دوره پریودی، دیواره رحم فرو می‌ریزد و به شکل خون از واژن خارج می‌شود.

علائم خاص بارداری

علائم بارداری قبل از پریود و همچنین در تمام مراحل بارداری از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ با این حال، بعضی از علائم مشخصه بارداری هستند و به ندرت در دوره پریود دیده می‌شوند، از جمله:

  • عقب افتادن پریود: فقدان قاعدگی از علائم بارز بارداری است.
  • کرامپ یا خونریزی لانه‌گزینی: همان‌طور که گفته شد، ممکن است در زمان لانه‌گزینی جنین در رحم، بعضی از زنان کرامپ و خونریزی بسیار خفیفی داشته باشند که با خونریزی دوران قاعدگی متفاوت است.
  • ترشحات واژن: افزایش تولید استروژن در بارداری به افزایش ترشحات شیری و سفید رنگ واژن منجر می‌شود.
  • تیره شدن نوک سینه: تیره شدن یا بزرگ شدن نوک سینه می‌تواند یک یا دو هفته پس از لقاح رخ دهد؛ همچنین احتمال وقوع آن در اواخر بارداری هم وجود دارد.

چه زمانی این علائم نشان‌دهنده سایر بیماری‌ها هستند؟

فقدان قاعدگی یا تاخیر در شروع آن همیشه نشان‌دهنده بارداری نیست. اگر این علامت همراه با علائم زیر رخ دهد، می‌تواند نشانه بیماری‌های دیگری باشد:

  • بی‌نظمی‌های قاعدگی، رشد غیرطبیعی موها، تغییر وزن ناخواسته، آکنه و ناباروری از علائم رایج سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند.
  • تاخیر یا عقب افتادن پریود و ترشحات غیرطبیعی از سینه‌ها ممکن است به افزایش هورمون پرولاکتین مربوط باشند.
  • پرکاری تیروئید با عقب افتادن پریود، تعریق بیش از حد، بی‌خوابی و ریتم غیرطبیعی قلب مشخص می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زنانی که مشکوک به بارداری هستند باید تست خانگی انجام دهند. اگر نتیجه مثبت بود، برای تایید بارداری و برنامه‌ریزی مراحل بعدی به پزشک مراجعه کنید. اگر نتیجه آزمایش منفی بود اما در عرض یک یا دو هفته از زمان مقرر پریود نشدید، با پزشک مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا احتمال پریود شدن در زمان بارداری وجود دارد؟

خیر؛ با این حال، ممکن است بعضی از زنان در هفته‌های اول بارداری خونریزی لانه‌گزینی را تجربه کنند و آن را با خونریزی پریود اشتباه بگیرند. خونریزی لانه‌گزینی از خونریزی قاعدگی خفیف‌تر است.

کدام علائم مختص بارداری هستند؟

عقب افتادن پریود، خونریزی لانه‌گزینی، ترشحات واژن و تیره شدن نوک سینه‌ها از علائم‌ دوران بارداری به شمار می‌روند.

کدام علائم بین بارداری و پریود مشترک‌اند؟

علائم مشترک عبارتند از: درد و حساسیت سینه‌ها، خستگی، تغییر خلق و خو، سردرد، یبوست و افزایش حجم ادرار.

  • منبع
  • ایده آل مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید