امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280047
۱۰۶۵
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه و چرا باید از شکایت دست بردارید

چگونه و چرا باید از شکایت دست بردارید

شکایت بخشی طبیعی از ارتباطات انسانی است. اغلب پاسخی به مشکلات یا راهی برای برقراری ارتباط با نارضایتی است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است افراد در این فکر باشند که آیا بیش از حد شکایت می کنند یا خیر.

مردم به دلایل مختلف از جمله به دلیل ویژگی های شخصیتی خود و به دست آوردن حمایت اجتماعی شکایت می کنند.

احتمالاً این واقع بینانه نیست که تصمیم بگیرید دیگر هرگز شکایت نکنید، اما تعیین محدودیت می تواند مفید باشد. این مقاله به بررسی برخی از دلایل شکایت افراد، تأثیر آن بر سلامتی و اقداماتی برای به حداقل رساندن شکایات روزانه می پردازد.

چرا مردم شکایت می کنند؟

مردم به دلایل مختلف شکایت می کنند. برخی از عواملی که نقش دارند:

تنظیم هیجانی: گاهی اوقات افراد به عنوان راهی برای مدیریت احساسات خود شکایت می کنند. آنها امیدوارند با تخلیه احساسات خود از شدت این احساسات ناراحت کننده بکاهند.

خلق و خوی: افراد ممکن است بیشتر در هنگام تجربه خلق و خوی منفی شکایت کنند. مشکل این است که مردم زمانی که روحیه بدی دارند بیشتر شکایت می کنند. شکایت آنها منجر به خلق و خوی منفی بیشتر می شود و یک چرخه معیوب ایجاد می کند.

شخصیت: تحقیقات نشان می دهد که برخی از ویژگی های شخصیتی در میزان شکایت افراد نقش دارند. شاید تعجب آور نباشد که افرادی که به صفتی به نام موافق بودن امتیاز بالایی می دهند کمترین احتمال شکایت را دارند.

عوامل اجتماعی: افراد دیگر نیز می توانند بر تعداد دفعات شکایت افراد تأثیر بگذارند. بودن در کنار افرادی که تمایل زیادی به شکایت دارند می تواند باعث شود که افراد نارضایتی خود را بیشتر بیان کنند. شکایت مشترک همچنین می تواند به عنوان نوعی پیوند اجتماعی عمل کند.

اینطور نیست که بیشتر مردم تمام روز دور هم بنشینند و به نکات منفی زندگی اشاره کنند. بسیاری از مردم حتی ممکن است فعالانه به دنبال آن باشند که درباره همه چیزهایی که در زندگی دارند شکرگزار باشند و در مورد آن صحبت کنند. با این حال شکایت طبیعت انسان است.

حتی افرادی که مکرراً لحظات خاص خود را با عزیزانشان به اشتراک می گذارند، علایق خود را در زندگی دنبال می کنند، در مورد قدردانی در یک مجله می نویسند، یا درگیر فعالیت های مثبت دیگری هستند، ممکن است باز هم بیشتر از آنچه نیاز دارند و بیش از آن که سالم است شکایت کنند.

اکثر مردم نیاز دارند هر از گاهی ناراحتی خود را ابراز کنند. مردم باید در مورد احساسات مثبت و منفی با عزیزانشان صحبت کنند. آنها باید در هنگام رویارویی با انتخاب ها یا موقعیت های دشوار، نظر کسانی را که به آنها اعتماد دارند، جویا شوند.

این اقدامات می تواند مثبت باشد، اما اغلب می تواند شامل به اشتراک گذاری داستان در مورد مشکلات نیز باشد. گاهی اوقات باعث شکایت یا شایعات بیش از حد می شود - و این می تواند یک شیب لغزنده باشد. شکل سالم تر شکایت شامل راه حل های طوفان فکری است.

آیا شما خیلی شکایت می کنید؟

چگونه می دانید که بیش از حد شکایت می کنید؟ توجه به ارتباط روزانه تان - چه حضوری، چه از طریق پیامک یا روش دیگر، می تواند مفید باشد. توجه داشته باشید که چقدر از محتوای مکالمات شما بر شکایات یا منفی بافی متمرکز است.

طبیعی است که متوجه شوید برخی از ارتباطات روزانه شما شامل تمرکز بر شکایات است. اما اگر متوجه الگویی شدید که بسیاری از کلمات شما بر روی منفی بودن تمرکز دارند، ممکن است نشانه ای باشد که باید راهی برای رسیدگی به شکایت خود پیدا کنید.

برخی از نشانه هایی که نشان می دهد ممکن است بیش از حد شکایت کنید:

  • شما افکار منفی را پخش می کنید اما سعی نکنید راه حلی پیدا کنید
  • شما اغلب درباره وقایع گذشته نشخوار می کنید
  • پشیمانی های زیادی را تجربه می کنید و آرزو می کنید که بتوانید به عقب برگردید و اوضاع را تغییر دهید
  • شما اغلب احساس اضطراب را تجربه می کنید
  • معمولاً بعد از شکایت عصبانی می شوید
  • شما روحیه و دیدگاه منفی نسبت به زندگی دارید
  • صحبت کردن در مورد مشکلات باعث می شود احساس درماندگی یا ناامیدی کنید

همچنین ممکن است متوجه شوید که افراد دیگر به دلیل منفی گرایی مداوم شما شروع به کنار کشیدن یا دوری از شما می کنند.

شکایت مکرر ممکن است تعداد تأثیرات مثبت را در زندگی شما کاهش دهد. افرادی که می‌خواهند با شما وقت بگذرانند، تمایل دارند از طریق نشخوار فکری مشترک، یا تکرار مکرر وقایع گذشته، احساسات منفی شما را تقویت کنند.

استراتژی هایی برای مثبت شدن بیشتر

اگر این برای شما صادق است و می‌خواهید تعهد خود را به مثبت نگه‌داشتن چیزها تا جایی که می‌توانید تجدید کنید، سعی کنید برنامه‌ای را دنبال کنید تا شکایت را به حداقل برسانید، خوش‌بینی را به حداکثر برسانید و استرس را کاهش دهید.

همانطور که بیشتر بر کاهش شکایت و به حداکثر رساندن قدردانی و هیجان خود در مورد زندگی تمرکز می کنید، احتمالاً تفاوتی در سطح استرس و سطح رضایت کلی خود از زندگی احساس خواهید کرد.

اولین قدم این است که از شکایت بیش از حد یا نشخوار فکری آگاه شوید. قدم بعدی این است که چیز جدیدی را امتحان کنید. این استراتژی های اثبات شده می تواند کمک کند:

نوشتن: نوشتن فواید زیادی در رابطه با سلامتی و تندرستی دارد. ترفند برای نوشتن موثر این است که در مورد مشکل و احساسات خود بنویسید، سپس راه حل ها را طوفان فکر کنید و نکات مثبت موقعیت خود را ببینید.

جستجوی حمایت: حمایت اجتماعی یک تسکین دهنده استرس عالی است و اگر خوش شانس باشید، افراد حامی و عاقلی در زندگی خود دارید که می توانید در هنگام ناراحتی با آنها صحبت کنید. به جای شکایت از آنها، به آنها بخندید. اگر با چالش مهم تری روبرو هستید، به آنها بگویید چه احساسی دارید، افکار آنها را دریافت کنید (و شاید در آغوش بگیرید) و به سراغ موضوعات شادتر بروید. شکایت لازم نیست.

سپاسگزار ماندن: شمردن موهبت‌هایتان می‌تواند راهی عالی برای رهایی از حال بد یا تغییر تمرکزتان از ناامیدی‌هایتان باشد. وقتی به این فکر می کنید که چقدر خوش شانس هستید، شکایت کردن سخت است.

اقدام: میل به شکایت ناشی از نارضایتی از چیزی است که در زندگی می گذرد (اغلب با احساس ناتوانی در تغییر آن همراه است). شکایات می تواند نشانه ای از نیاز به اقدام باشد. بنابراین، دفعه بعد که می خواهید شکایت کنید، به جای آن بر روی کاری که می توانید برای تغییر شرایط خود انجام دهید تمرکز کنید - و سپس (در صورت امکان) آن را انجام دهید.

پرورش خوش‌بینی: کنار گذاشتن عادات منفی با جایگزین کردن آنها با عادات مثبت بسیار آسان‌تر است. جایگزینی افکار و کلمات منفی با افکار خوش بینانه، فواید زیادی به همراه دارد. ارزش تلاش کردن را دارد، حتی اگر قصد ندارید به این زودی از شکایت دست بردارید.

اگر سعی می کنید کمتر شکایت کنید، استراتژی های زیادی وجود دارد که می تواند مفید باشد. نوشتن، یافتن حمایت، حل مشکلات و تقویت خوش بینی تنها چند تاکتیک است که ممکن است کمک کند.

چه زمانی شکایت کردن خوب است؟

شکایت کردن همیشه چیز بدی نیست. وقتی شکایت به طور موثر انجام شود، در واقع می تواند تأثیر مفیدی بر رفاه شما داشته باشد. نکته کلیدی این است که باید به روشی خاص و برای یک هدف خاص انجام شود.

در مطالعه‌ای که در مجله روان‌شناسی اجتماعی منتشر شد، محققان دریافتند که وقتی افراد برای رسیدن به یک نتیجه خاص شکایت می‌کنند، نسبت به افرادی که صرفاً به خاطر شکایت، شکایت می‌کنند شادتر هستند.

بنابراین چه کاری می توانید انجام دهید تا شکایت موثر و سازنده باشد؟ چند استراتژی که می تواند کمک کند:

از خودتان دفاع کنید. شکایت از یک هدف ضروری است، به خصوص زمانی که از خود در محل کار یا در یک رابطه دفاع می کنید. چنگ زدن مداوم در هر شرایطی به طور قطع استرس و درگیری بیشتری ایجاد می کند، اما شکایات استراتژیک که بر یافتن راه حل های عملی تمرکز دارند، می توانند این نارضایتی ها را مفیدتر نشان دهند.

از شکایت برای به دست آوردن وضوح استفاده کنید. نشخوار فکری در مورد رویدادهای گذشته می تواند مضر باشد، اما گاهی اوقات یادداشت روزانه یا صحبت در مورد چیزهایی که شما را آزاردهنده می کند می تواند به شما کمک کند تا تجربیات خود را پردازش کرده و شفاف سازی کنید.

شکایات خود را محدود کنید. روی مثبت نگه داشتن ارتباطات روزانه خود تمرکز کنید. وقتی شکایت می‌کنید، این کار را با دقت انجام دهید و از تأثیر منفی آن بر روحیه‌تان آگاه باشید.

از شکایت مشترک بپرهیزید. ممکن است وسوسه انگیز باشد که به دیگران اجازه دهید شکایات شما را تقویت کنند، اما صرف زمان زیادی برای نشخوار شکایات خود با دیگران می تواند اثرات منفی داشته باشد. در عوض، سعی کنید مدت زمانی را که با افرادی که زیاد شکایت می کنند می گذرانید محدود کنید.

شکایت در مواقعی می‌تواند مفید باشد، به‌ویژه زمانی که به منظور رسیدگی به یک مشکل آگاهانه انجام می‌شود. با محدود کردن شکایت و استفاده از آن برای دفاع از خود، می توانید مطمئن شوید که به جای اینکه شما را پایین بکشد، هدفی را دنبال می کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید