امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282288
۷۴۵
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه کیست بارتولن را به صورت خانگی درمان کنید؟

چگونه کیست بارتولن را به صورت خانگی درمان کنید؟

یکی از بیماری‌های زنانه، تورم غدد بارتولن است. این غدد که در اطراف منفذ واژن قرار دارند، نقش بسیار مهمی را در نرم و مرطوب نگه داشتن واژن بازی می‌کنند. غدد بارتولن مایعی را از خود ترشح می‌کنند و در صورتی که این غدد مسدود شوند، مایعات به غدد برمی‌گردند. در نتیجه باعث تورم و ایجاد کیست بارتولین می‌شوند. اگر شما هم دچار این مشکل هستید، درمان کیست بارتولن با طب سنتی را امتحان کنید.

غدد بارتولن چگونه ایجاد می‌شوند؟

در اطراف مجرای واژن، دو غده کوچک به نام بارتولن وجود دارد. وظیفه‌ی اصلی این غدد مرطوب‌سازی محیط واژن از طریق ترشح مایع است. در صورتی که این غدد بسته شوند، ترشحات قادر نیستند تا از واژن خارج شوند. در نتیجه ممکن است تورمی در این ناحیه ایجاد شود که به کیست یا غده بارتولن مشهور است. البته به طور معمول تنها یکی از دو غده بارتولن دچار تورم می‌شود.

درمان‌های مختلفی برای درمان کیست بارتولن وجود دارد. نوع درمان بستگی به عوامل مختلفی مانند اندازه کیست، میزان آلودگی، شدت درد و … دارد. ممکن است کیست شما به اندازه‌ای باشد که درمان گیاهی برای کیست بارتولن جواب بدهد؛ اما اگر غده‌ها عفونی شده باشد بهتر است تخلیه کیست و یا عمل جراحی انجام دهید. علاوه بر این ممکن است مجبور باشید تا برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها را برای درمان کیست بارتولین استفاده کنید.

عواملی که باعث کیست بارتولن می‌شوند

شاید برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که چه عواملی باعث ایجاد غده بارتولن می‌شود. برخی باکتری‌های بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک و یا باکتری‌های دستگاه گوارش مانند E.Coli، باعث ایجاد عفونت در واژن می‌شود. در صورتی‌ که این باکتری‌ها به غدد بارتولن وارد شوند، انسداد، تورم و یا عفونت در این ناحیه را به دنبال دارند.

در صورتی که عفونت در این ناحیه بیشتر شود، غدد بارتولن متورم می‌شوند. در نتیجه کیست و یا آبسه بارتولن ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی غدد بارتولن بسیار دردناک هستند. به طوری که نشستن و یا راه رفتن را برای شما مشکل می‌کند.

نشانه‌های کیست بارتولن در طب سنتی

کیست غیر عفونی و کوچک بارتولن همیشه با درد همراه نیست؛ بنابراین ممکن است شما اصلاً متوجه این کیست در واژن خود نشوید. در صورتی که کیست بارتولین رشد کند و خیلی بزرگ و یا عفونی شود، ممکن است نزدیک واژن خود احساس تورم یا توده‌ای بکنید. در این شرایط این کیست می‌تواند کمی ناراحت‌کننده و یا آزار دهنده باشد. همچنین اگر کیست شما حالت عفونی داشته باشد، در طی چند روز این اتفاق برای شما می‌افتد.

به‌ صورت کلی اگر دچار کیست بارتولن در واژن خود شده باشید، معمولاً علائم و نشانه‌های زیر را دارید:

  • تب بالا به دلیل عفونی بودن کیست
  • احساس درد و ناراحتی هنگام راه رفتن و یا نشستن
  • وجود توده در نزدیکی واژن
  • تورم لگن در یک طرف
  • دردناک بودن رابطه جنسی
  • قرمزی و متورم شدن پوست در نزدیکی واژن

گاهی ممکن است کیست بارتولن بعد از درمان نیز دوباره به وجود بیاید. در چنین شرایطی نیاز است تا دوباره درمان کیست بارتولن با طب سنتی را از سر بگیرید.

درمان کیست بارتولن با طب سنتی

زردچوبه: برای درمان کیست بارتولین، از معجزه‌ی زردچوبه استفاده کنید. زردچوبه خاصیت ضد عفونی‌ کننده طبیعی داشته و باعث کوچک شدن انواع تومورها می‌شود.

میوه‌های دارای ویتامین C: ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همین ویژگی باعث می‌شود تا کیست‌های شما به‌ طور طبیعی درمان شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که از کیست های بارتولین رنج می‌برید، ویتامین C را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای این منظور بهتر است میوه‌هایی که سرشار از ویتامین C هستند را مصرف کنید. این امر باعث بهبودی و کاهش درد و تورم ناشی از کیست بارتولین می‌شود.

ماست: برای درمان کیست واژن، روزانه تا ۲ لیوان ماست نوش جان کنید. ماست به دلیل داشتن باکتری لاکتوباسیلوس باعث می‌شود تا سطح باکتری واژن شما به حالت تعادل برسد. همچنین شما می‌توانید برای درمان کیست بارتولن ماست را به صورت موضعی استفاده کنید.

حمام آب: اگر شما هم از دردهای کیست بارتولن خسته شده‌اید، برای درمان کیست بارتولن با طب سنتی حمام آب گرم را به شما پیشنهاد می‌دهیم. به این دلیل که بعد از حمام آب گرم، کیست‌های شما پاره شده و مایع درون آن تخلیه می‌شود. برای درمان کافی است تا هر روز درون یک وان آب گرم بنشینید. این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

درمان کیست بارتولین به کمک روغن‌های گیاهی

روغن درخت چای: اگر به دنبال درمان گیاهی برای کیست بارتولن هستید، روغن درخت چای را امتحان کنید. روغن درخت چای می‌تواند به طور مؤثر کیست‌ های بارتولن را از بین ببرد. برای درمان کافی است تا لبه‌های واژن خود را با روغن رقیق شده‌ی درخت چای ماساژ دهید.

همچنین می‌توانید روغن درخت چای را به‌ صورت خوراکی مصرف کنید. برای این منظور کافی است تا روغن درخت چای، روغن زیتون، سیر تازه و عسل را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس این معجون را نوش جان کنید.

علاوه بر این می‌توانید مقداری از روغن درخت چای را به آب وان اضافه کنید. سپس درون وان بنشینید. این روش درمانی می‌تواند دردهای ناشی از کیست بارتولن را تسکین دهید.

روغن نارگیل: اگر می‌خواهید از شر کیست‌ های بارتولن و دردهای ناشی از آن خلاص شوید، روغن نارگیل را به شما توصیه می‌کنیم. به کمک این روغن گیاهی می‌توانید کیست‌های خود را از بین ببرید. برای درمان کافی است تا مقداری از روغن نارگیل را با زردچوبه ترکیب کنید. سپس آن را بر روی واژن خود بمالید. جذب روغن نارگیل توسط بدن باعث کوچک شدن کیست‌ها می‌شود.

علاوه بر این می‌توانید مقداری روغن نارگیل و سیر خرد شده را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس این خمیر را بر روی کیست خود بمالید. این کار را به اندازه ۱ یا ۲ بار در روز تکرار کنید تا تأثیر آن را ببینید.

روغن کرچک: روغن کرچک یک درمان گیاهی برای کیست بارتولن است. نتایج استفاده از این روغن نشان می‌دهد که استفاده از آن باعث کوچک شدن کیست و درمان آن می‌شود. به‌ طوری‌ که بعد از بهبودی دوباره این مشکل را تجربه نخواهید کرد.

درمان گیاهی کیست بارتولن

آلوئه‌ ورا: برای درمان کیست بارتولن با طب سنتی از خواص شگفت‌انگیز آلوئه ورا بهره ببرید. خواص ضد التهابی آلوئه ورا یک درمان مؤثر برای بهبود و کاهش التهابات ناشی از کیست های بارتولن است. برای این منظور کافی است تا مقداری از ژل آلوئه ورا را بر روی کیست خود بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه می‌توانید واژن خود را با آب گرم بشویید. این کار را ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید تا نتیجه‌ی مثبت آن را ببینید.

علاوه بر این می‌توانید مقدار یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با مقداری پودر زردچوبه ترکیب کنید. سپس این خمیر را بر روی کیست واژن خود بمالید. بعد از نیم ساعت می‌توانید واژن خود را با آب گرم بشویید.

سرکه سیب: یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان انواع بیماری‌ها سرکه سیب است؛ بنابراین می‌توانید از سرکه سیب برای درمان گیاهی کیست بارتولن نیز استفاده کنید. برای این منظور کافی است تا مقدار دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با مقدار کمی آب ترکیب کنید. سپس واژن خود را با آن ماساژ دهید. البته توجه به این نکته ضروری است که قبل از استفاده از سرکه سیب، باید مطمئن شوید که نسبت به آن حساسیت ندارید.

سیر: برای بهبود دردهای ناشی از کیست بارتولن از خواص آنتی‌بیوتیکی سیر استفاده کنید. این ماده شفابخش کمک می‌کند تا باکتری‌های اطراف کیست بارتولن از بین برود. در نتیجه خطر عفونت را به مقدار بسیار زیادی کاهش می‌دهد. برای این منظور کافی است تا مقداری از سیر را رنده کنید تا به‌ صورت خمیر دربیاید. سپس آن را بر روی کیست خود بمالید. بعد از ۲ دقیقه می‌توانید آن ناحیه را با آب گرم بشویید.

آزمایش‌های مؤثر برای وجود غده بارتولن

اگر احساس یک توده و یا غده در نزدیکی واژن خود می‌کنید، برای تشخیص وجود کیست بارتولن تنها نیاز است تا پزشک شما، معاینه فیزیکی انجام دهد؛ بنابراین برای تشخیص غده بارتولن نیاز به هیچ تست و یا آزمایش اضافی ندارید. تنها برای تشخیص نوع باکتری که عفونت را در واژن شما ایجاد کرده است، نمونه‌هایی گرفته می‌شود. این نمونه‌ها از مواد تخلیه شده از دهانه رحم به راحتی قابل گرفتن است.

مدت ۴۸ ساعت نیاز است تا نتایج آزمایش شما مشخص شود. سپس پزشک براساس نتیجه تست شما، نوع درمان را مشخص می‌کند.

آیا نیاز به مراجعه به پزشک است؟

در صورتی که با درمان‌های گیاهی و خانگی گفته شده در بالا درمان نشدید، بهتر است که سریعاً به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر در نزدیکی دهان واژن خود یک توده دردناک و بزرگی را احساس می‌کنید که همراه با درد شدید است، بهتر است از خود درمانی پرهیز کرده و سریعاً با پزشک متخصص مشورت کنید. علاوه بر این اگر سن شما بیشتر از ۴۰ سال است، ممکن است این توده نشانه‌ی یک بیماری دیگر باشد. در نتیجه توصیه ما به شما این است که حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

راه‌های جلوگیری از ایجاد غده بارتولن

اگرچه راه حل قطعی برای جلوگیری از ایجاد کیست بارتولن وجود ندارد، اما می‌توانید با رعایت بهداشت در رابطه جنسی مانند استفاده از کاندوم و برخی دیگر از عادت‌های بهداشتی، از بروز کیست و یا غده‌های عفونی پیشگیری کنید.

  • منبع
  • ایده آل مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید