امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279544
۴۵۵
۱
۰
نسخه چاپی

چی: اصل تائوئیستی نیروی حیات

چی: اصل تائوئیستی نیروی حیات

  مرکز جهان بینی و عمل تائوئیست چی  است. کلمه چی به معنای واقعی کلمه به معنای "نفس"، "هوا" یا "گاز" است، اما به طور مجازی، چی نیروی حیات است - چیزی که اشکال جهان را زنده می کند. این ماهیت ارتعاشی پدیده ها است - جریان و لرزش که به طور مداوم در سطوح مولکولی، اتمی و زیر اتمی اتفاق می افتد.  

این اصل نیروی محرکه حیات البته در بسیاری از فرهنگ ها و سنت های مذهبی مشترک است. در ژاپن به آن "کی" و در هند "پرانا" یا "شاکتی" می گویند. مصریان باستان از آن به عنوان "کا" و یونانیان باستان به عنوان "پنوما" یاد می کردند. برای بومیان آمریکا "روح بزرگ" و برای مسیحیان "روح القدس" است. در آفریقا به نام «آش» و در هاوایی به «ها» یا «مانا» معروف است.  

در چین، درک چی در همان زبان ذاتی است. به عنوان مثال، ترجمه تحت اللفظی کاراکتر چینی به معنای "سلامت" "چی اصلی" است. ترجمه تحت اللفظی شخصیت برای "سرزندگی" "چی با کیفیت بالا" است. ترجمه تحت اللفظی شخصیت به معنای "دوستانه" "چی صلح آمیز" است. 

بسیاری از انواع مختلف چی

پزشکان طب چینی و چی‌گونگ انواع مختلفی از چی را شناسایی کرده‌اند. در بدن انسان چی وجود دارد که ما با آن متولد شده ایم، به نام یوان چی یا چی اجدادی. چی که در طول زندگی از غذا، آب، هوا و تمرین چی‌گونگ جذب می‌کنیم، هو تاین چی یا چی پس از تولد نامیده می‌شود.

  چی که در سطح بدن جریان دارد، به عنوان یک غلاف محافظ، وی چی یا چی محافظ نامیده می شود. هر اندام داخلی نیز دارای چی/نیروی حیاتی خاص خود است، به عنوان مثال. طحال-چی، ریه-چی، کلیه-چی.

  بر اساس کیهان شناسی تائوئیستی، دو شکل اساسی چی عبارتند از یین-چی و یانگ-چی - انرژی های اولیه زنانه و مردانه. بسیاری از تمرین‌های چی‌گونگ از چی بهشت و چی زمین و همچنین چی که به طور خاص از درختان، گل‌ها، دریاچه‌ها و کوه‌ها سرچشمه می‌گیرد، استفاده می‌کنند.  

چی متعادل و آزاد = سلامت
  

بینش اساسی چی‌گونگ و طب چینی (طب سوزنی و داروهای گیاهی) این است که چی متعادل و آزاد منجر به سلامتی می‌شود. در حالی که چی راکد یا نامتعادل منجر به بیماری می شود. این نه تنها در سطح بدن انسان، بلکه از نظر مناظر طبیعی -کوه‌ها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها- و سازه‌های دست‌ساز - خانه‌ها، ساختمان‌های اداری و پارک‌ها نیز صادق است.  

 همانطور که یک متخصص طب سوزنی عدم تعادل انرژی را تشخیص می دهد و برای برقراری مجدد جریان آزاد چی در بدن انسان کار می کند، تمرین کننده فنگ شویی نیز عدم تعادل انرژی را در مناظر طبیعی یا مصنوعی درک می کند و سپس تکنیک های مختلفی را برای آن اعمال می کند. آن عدم تعادل ها را برطرف کنید. در هر دو مورد، هدف ایجاد جریان بازتر انرژی در محیط داخلی یا خارجی خاص است. 

ما می‌توانیم مراسم تائوئیستی را نیز به‌عنوان شکلی از چی‌گونگ یا فنگ شویی درک کنیم، زیرا اقدامات و ترتیبات خاصی از اشیاء آیینی برای فراخوانی جریان انرژی مقدس استفاده می‌شود. مانند یک درمان قدرتمند طب سوزنی، این مراسم موفق دریچه ای را بین قلمرو انسان و قلمرو ارواح، خدایان و جاودانه ها باز می کند. 

    احساس چی

ظرفیت درک مستقیم جریان چی – دیدن یا احساس واقعی آن – چیزی است که می توان از طریق آموزش چیگونگ یا طب سوزنی پرورش داد. مانند هر مهارتی، برخی افراد در آن بهتر از سایرین هستند. برای برخی به نظر می رسد "طبیعی" است، برای برخی دیگر بیشتر یک چالش است. حتی اگر آگاهانه تزکیه یا تایید نشده باشد، بیشتر ما می‌توانیم بین فردی که «انرژی فوق‌العاده» دارد و کسی که از او «حالت بد» احساس می‌کنیم، تفاوت قائل شویم. و بسیاری از ما می‌توانیم وقتی وارد اتاق می‌شویم متوجه شویم که آیا جو آرام و برافراشته به نظر می‌رسد یا متشنج و سنگین. تا جایی که متوجه چنین چیزهایی می شویم، سطح چی را درک می کنیم. 

  اگرچه ما معمولاً عادت داریم دنیای خود را بر حسب اشکال و  اشکال جامد درک کنیم، تائوئیسم می آموزد که می توانیم خود را برای درک به روش های دیگر آموزش دهیم و نقطه خوبی برای شروع، بدن  خودمان است. اگرچه اکنون ممکن است بدن خود را جامد بدانیم، اما در سطح مولکولی بیشتر از آب تشکیل شده است - یک ماده بسیار سیال! و در سطح اتمی، 99.99٪ فضا است - یک خلاء گسترده (و بی نهایت هوشمند).  

همانطور که چی‌گونگ و کیمیاگری درونی را تمرین می‌کنیم، ظرفیت درک در تمام این سطوح مختلف را پرورش می‌دهیم - خودمان و دنیایمان را سیال و وسی ع احساس کنیم و همچنین پر از اشکال ظاهراً جامد باشیم.  

 وقتی در این مهارت مهارت بیشتری پیدا می کنیم، مستقیماً از ماهیت ارتعاشی هر چیزی که هست آگاه می شویم. نه تنها بدن خود را متشکل از الگوها و جریان‌های چی می‌دانیم، بلکه متوجه می‌شویم که «احساسات» و «افکار» نیز اشکالی از انرژی هستند. این بینش‌ها باعث ایجاد پتانسیل برای اقدامات جدید قدرتمند و خوشمزه در این دنیای لرزان و لرزان می‌شود. 

  تصور می‌شود که فناوری مدرن به دلیل شیوع میدان‌های الکترومغناطیسی (EMF) که توسط خطوط برق پرتنش، امواج مایکروویو، سیگنال‌های وای‌فای و دیگر میدان‌های نیروی جوی ایجاد می‌شوند، تداخل قابل‌توجهی با جریان طبیعی چی ایجاد می‌کند. 

  

 

 

 

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید