امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280641
۶۹۰
۱
۰
نسخه چاپی

کاشان و آنچه در این شهر باید ببینید

دیدنی‌های کاشان کم نیست و همه آن‌ها با فاصله کمی از هم قرار گرفته‌اند، بنابراین در سفری حتی دو سه روزه می‌شود لذت راه رفتن در بیشترشان را تجربه کرد.

کاشان، به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری متنوع، در صنعت گردشگری ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سالانه علاقه‌مندان بسیاری، برای بازدید از جاذبه‌ها و دیدنی‌های ارزشمند ایران کهن، به این شهر سفر می‌کنند.

کاشان افزون بر فرش‌های مشهور و زبانزد جهانیان، ابریشم و کاشی معروفی هم دارد. این شهر بزرگ و زیبا در حاشیه غربی کویر قرار دارد و از دیر باز به خاطر منسوجات چرمی، سرامیک، ظروف مسی، گلاب و باغ‌های پرگل قمصر زبانزد بوده است. دیدنی‌های کاشان را در این مطلب مرور کنید.

باغ  و حمام فین

۱- باغ  و حمام فین

باغ فین در انتهای خیابان امیرکبیر فعلی و در کنار چشمه سلیمانیه قرار دارد و دارای هوای مطبوع و خنک‌تری نسبت به دیگر مناطق شهر دارد. محوطه پر دار و درخت باغ و شلوغی آن و سایه درختان سر به فلک کشیده خیابان امیرکبیر، این منطقه را به تافته جدا بافته‌ای از شهر تبدیل کرده است.

در بخش جنوبی باغ فین دو حمام مهم و تاریخی وجود دارد که به نام‌های حمام بزرگ (حمام سلطنتی، به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد) و حمام کوچک (حمام خدمتکاران)، شناخته می‌شود.

حمام کوچک در دوران حکومت صفویان ساخته شده و از پیشینه کهن‌تری نسبت به حمام بزرگ برخوردار است و قتل امیرکبیر، یکی از تلخ‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات تاریخی و سیاسی ایران کهن، در آن رخ داده است.

 قمصر کاشان

۲- قمصر کاشان

از زیباترین و جالب‌ترین نقاط ایران‌زمین، قمصر کاشان است که همه آن را بواسطه گلاب خوش‌عطر و مشهورش می‌شناسند. سرزمینی مملو از گل‌های محمدی که در اواسط فصل بهار، به بهشتی بی‌نظیر در کره خاکی تبدیل شده و میزبان جمع بسیاری از گردشگران و توریست‌های سراسر جهان است.

مشاهده چشم‌انداز بی‌نظیر مزارع گل‌محمدی، استشمام عطر مدهوش‌کننده آن، تنفس هوای مطلوب بهاری و تماشای آیین گلاب‌گیری در قمصر کاشان را می‌توان در زمره دوست‌داشتنی‌ترین و هیجان‌انگیزترین کار‌هایی قرار داد که هر گردشگر در بدو ورود به این سرزمین رویایی، با آن مواجه خواهد شد.

 مسجد جامع کاشان

۳- مسجد جامع کاشان

کهن‌ترین بنای تاریخی در کاشان، مسجد جامع این شهر است که قدمت آن به دوران حکومت سلجوقیان بازمی‌گردد. این اثر ارزشمند تاریخی، به همت دختر مالک اشتر «صفیه خاتون»، ساخته شده است.

این بنای تاریخی و ارزشمند مذهبی، در ادوار مختلفی همچون «کریم‌خان زند» و «عبدالرزاق خان» حاکم کاشان، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. از زیبایی‌های قابل توجه این مسجد می‌توان به هنر خطاطی استادانی، چون «عبدالکریم» و «ابن محمد حسین محمد کاظم اصفهانی» اشاره کرد که بر دیواره‌های آن وجود دارد.

خانه بروجردی‌ها

۴- خانه بروجردی‌ها

در شهر کاشان، می‌توان عمارات و خانه‌های قدیمی با معماری زیبا و شگفت‌انگیز بسیاری را مشاهده کرد که بواسطه معماری جالب و منحصر به فرد، از شهرتی مثال‌زدنی برخوردار بوده و امروزه به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا و تاریخی، تبدیل شده است. خانه بروجردی‌ها از جمله این بنا‌های ارزشمند تاریخی است که در زمان حکومت قاجار ساخته شده است. از ویژگی‌های این خانه‌ی کهن، بادگیر‌های هلالی شکل و قرینه آن است که بام تالار و کلاه‌فرنگی قرار گرفته است.

خانه بروجردی‌ها، دو حیاط اندرونی و بیرونی، یک هشتی، راهرو، حیاط تابستان‌نشین و زمستان‌نشین، آشپزخانه، حیاط‌های سرپوشیده و زیرزمینی بزرگ دارد. تابستان‌ها و در گرمای طاقت فرسا، هوای خنک از بادگیر‌های پشت بام به زیرزمین می‌رود و در آن جریان پیدا می‌کند.

خانه طباطبایی‌ها

۵- خانه طباطبایی‌ها

یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین بنا‌های تاریخی کاشان، خانه طباطبایی است که در محله سلطان امیر احمد در بافت قدیم کاشان واقع شده است. این خانه در سال ۱۲۵۰هجری قمری ساخته شده است. خانه طباطبایی همچون دیگر بنا‌های تاریخی آن زمان برخوردار از تزئینات مجلل و باشکوه، اصالت معماری و طراحی متناسب با فرهنگ و اقلیم خاص منطقه است.

مجموعه خانه طباطبایی مشتمل بر ۳ بخش اندرونی بیرونی و بخش مخصوص خدمه است. مجموعه خانه تاریخی طباطبایی با ۴۷۰۰ مترمربع وسعت دارای ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب (زیرزمین)، ۳ بادگیر و ۲ رشته قنات است. معماری خانه طباطبایی به شیوه معماری حجاب دار، گودال باغچه، متقارن و درون گر است.

 خانه عامری‌ها

۶- خانه عامری‌ها

یکی از قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین مجموعه‌های مسکونی کاشان، خانه عامری‌هاست که قدمت آن به دوره زندیه بر می‌گردد. در دوره قاجاریه توسط سهام‌السلطنه عامری بازسازی و توسعه یافت. مساحت عرصه این مجموعه ۹۰۰۰ متر مربع با زیربنای ۱۲۰۰۰ هزارمترمربع بوده و مشتمل بر هفت حیاط مرکزی به صورت بیرونی – اندرونی و مهمانخانه می‌گردد که تا سالیان اخیر مورد استفاده و بهره برداری قرار داشته است.

کاشان و آنچه در این شهر باید ببینید

۷- خانه عباسیان

این خانه در کوی سلطان امیراحمد واقع شده است که در نیمه دوم قرن سیزدهم قمری ساخته شده است. داشتن معماری اسلامی نظیر انواع رسم‌بندی، یزدی‌بندی و قطاربندی این خانه را به یکی از زیباترین خانه‌های کاشان تبدیل کرده است. از سال ۱۳۹۰ از این خانه به عنوان رستوران و سفره خانه سنتی استفاده می‌شود.

شهر زیرزمینی نوش آباد

۸- شهر زیرزمینی نوش آباد

در نزدیکی شهر کاشان و در شهر نوش‌آباد، شهری زیرزمینی با عمقی از چهار متر تا هجده متر وجود دارد که تماما توسط بشر احداث شده است. این شهر زیرزمینی در سه طبقه و متشکل از فضا‌های مختلفی از جمله اطاق، کانال‌های متعدد، راهرو، چاه‌ها و بخش‌های دیگری است که هر کدام از این طبقه‌ها توسط چاه‌های عمودی شکل به یکدیگر متصل است. شهر زیرزمینی اویی، در دوران مختلف، با کاربری دفاعی و نظامی ساخته شده است.

این مجموعه تاریخی که از آن به نام مجموعه اویی نیز یاد می‌شود، از چندین هزار متر وسعت برخوردار است و با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسان، دارای قدمتی متعلق به پیش از اسلام است. معماران و باستان‌شناسان معتقدند که اویی تونلی است ساخته دست بشر، که در ادوار مختلف تاریخی، کاربردی نظامی و دفاعی داشته است.

  • منبع
  • فرارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید