امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284743
۵۲۳
۱
۰
نسخه چاپی

کربوکسی تراپی چیست؟ کربوکسی تراپی چه کاربردها و مزایایی دارد؟

کربوکسی تراپی یکی از محبوب‌ترین روش‌های جوان‌سازی بدون جراحی است که در تمام دنیا به اثربخشی عالی برای توقف پیری زودرس شهرت دارد. بیشتر طرف‌داران این روش درمانی کسانی هستند که زیبایی پوست آنها تحت‌تأثیر افزایش سن یا عوامل ژنتیکی قرار گرفته است و دنبال روشی امن برای بازیابی آن می‌گردند.

کربوکسی تراپی چیست؟

کربوکسی تراپی چیست؟

کربوکسی تراپی نوعی روش درمانی پیشرو برای جوان‌سازی پوست است. در این روش درمانی گاز کربن دی‌اکسید برای کاهش سلولیت‌ها، ترک‌های پوستی، چین‌و‌چروک‌ها و تیرگی زیر چشم جلدی و زیرجلدی تزریق می‌شود. محتوای اکسیژن این گاز به‌سرعت رگ‌های خونی را باز می‌کند و ظاهر پوست را التیام می‌بخشد. گفتنی است که این روش درمانی به کلاژن‌سازی نیز کمک می‌کند و رسوبات چربی را از بین می‌برد؛ به همین خاطر به درمان‌های تهاجمی و پرخطر مثل لیپوساکشن ترجیح داده می‌شود. حتی برخی از پزشکان برای درمان اختلال نعوظ، آرتریت حاد، سندرم رینود و آلوپسی ناشی از گردش خون ضعیف به این درمان غیرجراحی روی می‌آورند. می‌توان از این روش برای کل نواحی صورت، گردن، بازوها، پاها (کشاله ران)، باسن، شکم و ناحیه ژنیتال با هدف افزایش گردش خون، بهبود وضعیت ارتجاعی پوست و رفع چین‌وچروک‌های دور چشم استفاده کرد.

کربوکسی تراپی صورت

کربوکسی تراپی صورت نوعی مزوتراپی و جایگزینی عالی برای کرم‌های جوان‌ساز دیربازده و درمان‌های پرخطر و تهاجمی است. افرادی که دچار لکه‌ها یا چروک‌های زودرس شده‌اند، می‌توانند برای توقف پیری زودرس و بهبود فرایندهای بازسازی پوست این روش درمانی کم‌خطر را امتحان کنند.

کربوکسی تراپی برای لک صورت سبب کوچک‌شدن منافذ پوست، کاهش رنگدانه‌ها و حلقه‌های سیاه زیر چشم، کاهش مویرگ‌های روی سطح پوست و تورم پوست (به‌ویژه در ناحیه زیر چشم) می‌شود. مشاهده عکس قبل و بعد کربوکسی تراپی صورت گویای تأثیر فوق‌العاده این روش درمانی برای تقویت سلامت، شادابی و روشن‌شدن پوست است.

کربوکسی تراپی واژن

کاهش خون‌رسانی به ناحیه تناسلی، تصلب شرایین و کاهش جریان خون لگنی عواملی هستند که در ایجاد سندرم نارسایی دهانه رحم، آنورگاسمی و اختلال عملکرد جنسی زنان نقش دارند. بسیاری از متخصصان برای درمان این اختلالات، جوان‌سازی با کربوکسی‌تراپی را پیشنهاد می‌کنند و به‌وفور در کلینیک‌ های زیبایی اجرا می‌شود.

کربوکسی تراپی واژن این نتایج را به‌دنبال دارد:

• خون‌ رسانی به کف لگن را بهبود می‌ بخشد

• باکتری‌ های فلور واژن را متعادل می‌کند

• خشکی واژن را به حداقل می‌رساند

• رنگدانه‌های ناحیه واژن را احیا می‌کند

• اثر مثبتی بر درمان ناتوانی جنسی دارد

• برای درمان بی‌اختیاری ادرار مفید است

تجویز گاز CO2 در شاخه علمی بالنیولوژی یکی از روش‌های درمان آمنوره (فقدان قاعدگی) یا الیگومنوره (خون‌ریزی کم در قاعدگی) محسوب می‌شود.

روش انجام کربوکسی تراپی غیرتهاجمی

زیباجویانی که اقدام به کربوکسی تراپی می‌کنند، قبل از جلسات درمان نیازی به انجام آزمایش یا آمادگی خاصی ندارند. گاز کربن دی‌اکسید توسط دستگاه کربوکسی تراپی و از طریق سوزنی باریک وارد ناحیه مدنظر می‌شود. مدت‌زمان جلسه بسته به ناحیه تحت‌درمان متغیر خواهد بود. معمولا جلسات سرپایی ۱۵ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشند و به‌تشخیص پزشک، هفته‌ای ۱ یا ۲ مرتبه انجام می‌شوند. مراحل این جلسه جوان‌سازی عبارت‌اند از:

• اندازه‌گیری و تنظیم جریان گاز کربن دی‌اکسید در مخزن مخصوص

• تزریق گاز به لوله‌های استریل با فیلتری در انتهای لوله‌ها برای جذب ناخالصی گاز

• عبور گاز از سوزن نازک در سمت مقابل فیلتر و تزریق به پوست مراجعه‌کننده

برخی پزشکان قبل از تزریق، از کرم‌های بی‌حسی استفاده می‌کنند تا تزریق گاز کاملا بدون درد باشد. با وجود این برخی از افراد بعد از جلسه، در ناحیه تزریق حس عجیبی مثل فشار و کشیدگی دارند.

کاربردهای کربوکسی تراپی

دلیل محبوبیت روزافزون این روش درمانی کاربردهای فراوان آن در نواحی مختلف بدن است که در ادامه بعضی از آنها را بررسی کرده‌ایم.

1. از بین‌ بردن سلولیت‌ها

یکی از کاربردهای بسیار مهم این روش درمانی رفع سلولیت‌های آزاردهنده در جای‌جای بدن است. این توده‌های چربی که سطح پوست را ناهموار می‌کنند و رفع آنها با ورزش چندان ساده نیست، با این روش به‌سرعت از بین می‌روند و پوستی شفاف و یکنواخت به شما هدیه می‌دهند.

2. کانتورینگ بدن و حذف چربی‌های اضافه

یکی دیگر از کاربردهای مهم‌ کربوکسی تراپی کانتورینگ (ازبین‌بردن پوست و چربی اضافه) کم‌خطر و غیرتهاجمی بدن است. برخی از پزشکان تزریق CO2 را همراه با جراحی زیبایی اجرا می‌کنند تا با کاهش تعداد سلول‌های چربی و سفت‌کردن پوست در ناحیه مدنظر، فرم بهتری به بدن بدهند.

3. کاهش ترک‌های پوستی و آثار زخم

کاربرد دیگر کربوکسی تراپی کاهش ترک‌های پوستی و حتی محوکردن آنهاست. کسانی که بر اثر بارداری یا تغییر وزن دچار ترک‌های پوستی روی شکم و سینه و ران پا می‌شوند، می‌توانند با چند جلسه تزریق دی‌اکسید کربن و تحریک فیبروبلاست‌ها، تولید کلاژن و الاستین و اسید هیالورونیک را بهبود بدهند و آثار به‌جای‌مانده را از بین ببرند.

4. درمان لک صورت و سیاهی زیر چشم

همچنین از فواید کربوکسی تراپی صورت بدون تزریق باید به درمان سیاهی زیر چشم اشاره کرد که علت آن انبساط عروق خونی ناحیه زیر چشم است. برخی پزشکان از تزریق کربن دی‌اکسید در کنار سایر روش‌های درمانی برای بهبود زخم‌های مزمن ناشی از دیابت یا عارضه PAD استفاده می‌کنند.

عوارض کربوکسی تراپی

تزریق کربن دی‌اکسید روشی بدون درد با حداقل عوارض جانبی ممکن در مقایسه با سایر درمان‌های مشابه است، به‌خصوص اگر برای درمان ترک‌های پوستی و اسکار استفاده شود. اما اگر هدف ازبین‌بردن سلولیت و رسوبات چربی زیر پوست باشد، فرد حین تزریق فشار کمی احساس می‌کند که ناشی از انبساط گاز است. این حس دقیقا مثل فشاری است که موقع تست فشارخون تجربه می‌کنید.

مشاهده کبودی در ناحیه تزریق تا ۱ هفته بعد از جلسات کاملا طبیعی است. احساس داغی، خارش یا سوزن‌سوزن‌شدن به‌خاطر فعال‌شدن گاز CO2 و افزایش گردش خون است که می‌تواند تا ۲۴ ساعت ادامه پیدا کند. اگر محل تزریق زیر چشم باشد، مقداری پف می‌کند و چند روز بعد با جذب گاز توسط بدن بهبود می‌یابد.

موارد منع کربوکسی‌تراپی

اگرچه عوارض کربوکسی تراپی از سایر روش‌ها کمتر است و روش درمانی امنی محسوب می‌شود، استفاده از آن به زنان باردار یا شیرده و افرادی که با مشکلات زیر دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، توصیه نمی‌شود:

• مشکل انعقاد خون

• بیماری قلبی شدید

• سابقه سکته

• فشار خون بالا

• عفونت پوستی فعال

• تب

• ترومبوفلبیت و فلبوترومبوز

• قانقاریا

• آمبولی حاد

• نارسایی کلیوی

• چاقی شدید با BMI بالای ۲۵

در روز تزریق نباید علائم بیماری‌های عفونی یا التهابات پوستی مانند زرد زخم، هرپس سیمپلکس یا هرپس زوستر در بیمار مشاهده شود.

مراقبت‌ های قبل و بعد کربوکسی‌ تراپی

قبل از کربوکسی تراپی دست‌کم به‌مدت ۳ روز رژیم نوشیدنی مناسب (۲ تا ۳ لیتر آب در روز) داشته باشید و ۳ تا ۵ روز بعد از تزریق بیشتر از حالت عادی مایعات مصرف کنید. حفظ رژیم غذایی سالم و متعادل از مراقبت‌های اصلی این روش درمانی است. می‌توانید برای جذب بهتر گاز تزریق‌شده ورزش کنید، اما باید تا چند روز سیگار و داروهای مسکن قوی را کنار بگذارید.

افرادی که برای کاهش چربی و ازبین‌بردن سلولیت به این درمان روی آورده‌اند، نمی‌توانند تا ۲۴ ساعت وارد آب استخر یا وان حمام شوند. در صورت بروز علائم غیرطبیعی، حتما با پزشک تماس بگیرید.

ماندگاری کربوکسی تراپی

مدت ماندگاری کربوکسی تراپی تا حد زیادی به سبک زندگی فرد بستگی دارد و برای افرادی که آب کافی می‌نوشند، سیگار نمی‌کشند و ورزش را در برنامه روزانه خود دارند، طبیعتا بیشتر است. اکثر پزشکان ماندگاری این روش جوان‌سازی را چند ماه تا چند سال اعلام می‌کنند، اما معمولا در اکثر افراد پس از ۵ تا ۶ ماه پوست رفته‌رفته به حالت اولیه بازمی‌گردد و افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال می‌توانند پس از این بازه زمانی دوره بعدی را آغاز کنند. با افزایش سن افراد، فاصله جلسات درمانی به ۳ تا ۴ ماه یک بار کاهش می‌یابد.

هزینه کربوکسی تراپی

هزینه کربوکسی تراپی بسته به کلینیک انتخابی و تعداد جلسات موردنیاز مراجعه‌کننده برآورد می‌شود و عوامل دیگری مانند شهرت پزشک انتخابی، موقعیت منطقه‌ای کلینیک زیبایی، مقدار گاز تزریق‌شده و ناحیه تحت‌درمان بستگی دارد. این روش جوان‌سازی در شهرهای مختلف با توجه به میزان تقاضا قیمت متفاوتی دارد و در صورت ادامه‌داربودن جلسات کربوکسی تراپی، هزینه آن بیشتر می‌شود. بنابراین نمی‌توان یک رقم مشخص به‌عنوان قیمت کربوکسی تراپی صورت و بدن اعلام کرد.

  • منبع
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید