امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273571
۱۸۹۶
۱
۰
نسخه چاپی

کرونا و رابطه جنسی | بایدها و نبایدهای رابطه جنسی در دوران کرونا

کروناویروس یا COVID-19 و امکان برقراری رابطه جنسی در دوران همه گیری این ویروس یکی از مهمترین سوالاتی است که برای زوج ها مطرح می باشد.

کرونا و رابطه جنسی؛ بایدها و نبایدها

کروناویروس یا COVID-19 و امکان برقراری رابطه جنسی در دوران همه گیری این ویروس یکی از مهمترین سوالاتی است که برای زوج ها مطرح می باشد.

رابطه جنسی در دوران کرونا

ویروس کرونا می تواند از طریق قطرات کوچک مترشحه از بینی یا دهان از فرد به فرد دیگر گسترش یابد که در هنگام سرفه یا بازدم فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ گسترش می یابد. قطرات آغشته به ویروس بر روی اشیا و سطوح اطراف فرد بیمار باقی می ماند و سایر افراد در صورت تماس با این سطوح و عدم رعایت نکات بهداشتی ممکن است آلوده شوند و بهترین کار رعایت بهداشت فردی و خودمراقبی می باشد.

بر همین اساس توصیه می گردد از هرگونه تماس نزدیک (در فاصله ی 2 متر) با شخص آلوده – چه از طریق رابطه ی جنسی و غیره – که شما را در معرض ابتلا به ویروسی که باعث بروز بیماری کرونا قرار می دهد پرهیز شود.

هنوز مدرکی دال بر اینکه ویروس کرونا از طریق منی یا ترشحات واژن منتقل می شود یا خیر وجود ندارد اما ویروس در منی افرادی که به این بیماری دچار شده بودند یا در حال بهبودی هستند، مشاهده شده است.

در مورد پایداری ویروس در دستگاه تناسلی زنان و مردان اطلاعات معتبری در دسترس نمی باشد اما با توجه به راه های ساده‌ی انتقال ویروس، انتقال این ویروس در رابطه جنسی، با توجه به نزدیکی بدنی دو نفر با هم می تواند از طریق انتقال تنفسی قطرات از فرد مبتلا یا ناقل صورت گیرد لذا در موارد ابتلا یا مشکوک به ابتلا از انجام رابطه جنسی خودداری کنید.

با اینکه هنوز معلوم نیست که خود آمیزش جنسی باعث انتقال ویروس کرونا شود یا نه اما ثابت شده است که قطرک‌های تنفسی که هنگام سرفه یا عطسه کردن یا حرف زدن از دهان خارج می‌شوند، ویروس را در تماس‌های نزدیک به دیگران منتقل می‌کنند.

به گفته این پژوهشگران به نظر می‌رسد تماس‌های نزدیکی که در هنگام رابطه جنسی پیش‌می‌آید، خواه نا خواه خطر انتقال ویروس را از یک فرد دچار عفونت اما بدون علامت به فرد دیگری که عفونت ندارد،  بالا ببرد.

این پژوهشگران این توصیه‌ها را برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا را در حین تماس جنسی ارائه کرده‌اند:

• پرهیز از تماس جنسی قاعدتا امکان انتقال ویروس را از این راه برطرف می‌کند- اما این گزینه‌ای نیست که همه بتوانند رعایت کنند.

• پرهیز از آمیزش جنسی با کسی که کووید-۱۹ دارد یا دچار تب، سرفه، خستگی و از دست رفتن حس بویایی و چشایی است.

• دوش گرفتن پیش و پس از آمیزش.

• پرهیز از برخی فعالیت‌های جنسی مانند بوسیدن

• پاک کردن محل فیزیکی آمیزش با آب و صابون یا الکل.

آیا کووید-19 از طریق رابطه‌ی جنسی قابل انتقال است؟

به گزارش واشنگتن پست، از آن‌جا که اگر فردی به ویروس آلوده باشد، این ویروس در قطرات تنفسی فرد وجود خواهد داشت، در تمام کشورها مردم از احوال‌پرسی و بوسیدن گونه منع شده‌اند.

اما بوسیدن پارتنر به مراتب صمیمانه‌تر از یک بوسه‌ی معمولی روی گونه است. اگرچه منطقی است که بوسیدن شخص آلوده به کووید-19 می‌تواند شما را هم آلوده کند. چیزی که می‌دانیم این است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اعلام کرده است که ویروس می‌تواند از طریق «تماس نزدیک»، یعنی فاصله‌ی 2 متری با فرد دیگر منتقل شود و در نتیجه، اگر در حال بوسه یا رابطه‌ی جنسی هستید، در صورتی که همسرتان حامل ویروس باشد شما هم در معرض خطر هستید.

آیا ویروس کرونا در ترشحات واژینال یا مایع منی وجود دارد؟

گزارش هایی در مورد وجود ویروس در ترشحات واژن زنان و یا منی مردان مبتلا به کرونا منتشر شده است که این امر نگرانی درباره رابطه جنسی بویژه رابطه جنسی محافظت نشده را بالا می برد.

علایم کروناویروس مثل نشانه‌های آنفلوانزاست و شامل سرفه، عطسه و تب است. نظر ما این است که وقتی افراد دارای نشانه‌های بیماری باشند، ریسک انتقال هم بالاتر می‌رود. پس اگر نگرانید که ممکن است پارتنرشما ناقل کرونا ویروس باشد اما علامتی نداشته باشد، بهترین راه این است که تا وقتی از وضعیت سلامتی او مطمئن نشدید، رابطه‌ی جنسی نداشته باشید.

کرونا و رابطه جنسی | بایدها و نبایدهای رابطه جنسی در دوران کرونا

آیا بوسه باعث انتقال کرونا می شود؟

قطعاً. همانطور که نیویورک‌تایمز ذکر کرده، بوسیدن می‌توان موجب «انتشار قطعی» کروناویروس شود، پس به نظر می‌رسد اجتناب از این کار می‌تواند راه‌حلی ناخوشایند و البته تنها راه برای حل مشکل انتقال ویروس، تا زمانی که این مشکل برطرف شود باشد.

از آنجایی که بوسیدن یک عمل بسیار متداول در طی برقراری رابطه جنسی است و ویروس کرونا هم می تواند از طریق بزاق و بالتبع آن بوسیدن افراد انتقال پیدا کند این احتمال وجود دارد که افراد در هنگام  برقراری رابطه جنسی حتی اگر همدیگر را نبوسند اما خطر لمس همدیگر و به احتمال زیاد در معرض قرار گرفتن ترشحات تنفسی یکدیگر وجود دارد به بیماری مبتلا شوند.

توصیه های پزشکان برای رابطه جنسی در دوران کرونا

متخصصان توصیه می‌کنند، آن دسته از شرکای جنسی که جدای از هم زندگی می‌کنند و یا یکی از آنها در زمره افراد آسیب‌پذیر در برابر ویروس کرونا قرار می‌گیرد، باید از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنند.

پزشکان معتقدند در دوران شیوع ویروس کرونا افراد برای برقراری رابطه جنسی امن باید از آمیزش با کسانی که دارای علائم اولیه ابتلا به بیماری کوید-۱۹ هستند، حداقل به مدت یک هفته اجتناب کند؛ این علائم شامل تب و سرفه می‌شود.

آنها همچنین تاکید دارند که زوج‌هایی که با هم زندگی می‌کنند و در شرایط فعلی نیز با هم در قرنطینه به سر می‌برند، در صورتی که یکی از آنها جزء افراد دارای بیماری زمینه‌ای قرار می‌گیرد، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند. بیماری زمینه‌ای از نظر پزشکان شامل بیماری ریوی، قلبی، دیابت، سرطان و سایر بیماری‌هایی است که همچون ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

متخصصان بیماری‌های عفونی نیز توصیه می‌کنند که افراد پرخطر دیگر شامل زنان باردار و کسانی که بیش از ۷۰ سال سن دارند نیز فعلا از نزدیکی با شرکای جنسی خود دوری کنند.

پزشکان همچنین پیش شرط‌های برقراری رابطه جنسی امن را در دوران شیوع ویروس کرونا مستلزم شستشوی دست‌ها و وسایل آمیزشی مورد استفاده با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه می‌دانند. آنها تاکید دارند که در طول رابطه افراد باید از تماس چهره به چهره و بوسیدن اجتناب کنند تا از خطر انتقال احتمالی ویروس از طریق لمس چهره، بوسیدن و انتقال ترشحات بزاق دهان در امان بمانند. متخصصان بیماری‌های عفونی نیز توصیه می‌کنند که برای کاهش تماس مستقیم با مخاط مجاری جنسی، شرکای جنسی حتما از کاندم استفاده کنند.

پزشکان در پایان از افراد پرخطر که معمولا با چندین نفر رابطه جنسی دارند، درخواست می‌کنند که در شرایط فعلی از خانه‌های خود خارج نشوند و تحت هیچ عنوان رابطه جنسی گروهی برقرار نکنند.

  • منبع
  • همشهری آنلاین
  • دکتر جباری
  • پزشکت
  • euronews

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید