امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276455
۶۳۸
۱
۰
نسخه چاپی

کوچینگ | تمام اطلاعات درباره کوچینگ که باید بدانید!

کوچینگ | تمام اطلاعات درباره کوچینگ که باید بدانید!

کوچینگ چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت کوچینگ فرآیندی است که عملکرد و کارآیی فرد را بهبود می‌بخشد و بیشتر بر روی حال تمرکز دارد تا این که بخواهد به گذشته یا آینده دور بپردازد.

کوچینگ یک گفتگوی آگاهانه به‌منظور توانمند کردن یک فرد یا گروه در جهت رسیدن به اهداف است. کوچ‌ها با مراجعین خود صحبت کرده و مسیر موردنظر در جهت رسیدن به هدف را با وی ترسیم می‌کنند. آنها در واقع با مراجعه‌کننده خود شریک می‌شوند تا به آن‌ها برای طراحی و رسیدن به آنچه تمایل دارند دست پیدا کنند کمک کنند.

کوچینگ به شفافیت مسیر و اقدام اصولی و آگاهانه کمک شایانی می‌کند. همچنین روندی است که جهت بهبود عملکرد افراد در زندگی حرفه‌ای، اجتماعی و حتی عاطفی به کار گرفته می‌شود.

تمرکز کوچینگ به‌جای گذشته بر حال و آینده (نزدیک) فرد است و به کنکاش و رفع مسائل و مشکلات گذشته نمی‌پردازند. در این فرآیند، باور بر این است که افراد بهترین مسیر را خودشان می‌توانند تشخیص دهند. ازاین‌رو در این فرآیند، انتخاب‌کننده و پیش برنده جلسه خود مراجعه‌کننده است و کوچ فقط نقش یک تسهیلگر را بازی می‌کند.

در کوچینگ، کوچ به فرد کمک می‌کند تا عملکردش را بهبود بخشد یا به عبارت دیگر به او کمک می‌کند تا خودش یاد بگیرد.

کوچینگ هنر تسهیل کردن راه برای رسیدن به هدف است. کوچینگ مجموعه مهارت‌هایی است که استعدادها و پتانسیل‌های فرد را شکوفا می‌کند تا فرد بتواند در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود کارآیی و عملکرد بهتری داشته باشد.

کوچینگ به فرد فرصت می‌دهد تا برای خود اهدافی مشخص کند و در راستای محقق شدن این اهداف گام برداشته و اقداماتی صورت دهد. کوچ راه را برای رسیدن به این اهداف و موفقیت فرد هموار می‌کند، به او انگیزه می‌دهد تا تعهد و مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد.

پاسخ بزرگان به سؤال کوچینگ چیست؟

ارائه تعریفی دقیق و واضح از کوچینگ شاید نیازمند نوشتن مطلبی به اندازه یک کتابچه باشد، اما می‌توان با مراجعه به تعریفی که برخی از بزرگان از کوچینگ ارائه کرده‌اند، بیشتر و بهتر با این مفهوم آشنا شد.

کوچینگ چیست؟ از نگاه تیموتی گالووی

یکی از سرشناس‌ترین افراد تاریخ کوچینگ، «تیموتی گالووی» نویسنده کتاب «بازی درونی تنیس» است که شاید بتوان او را مهم‌ترین فرد در شکل‌گیری این متد عنوان کرد. تیموتی گالووی در تعریف کوچینگ می‌گوید: «کوچینگ به‌جای اینکه به افراد آموزش دهد، به آن‌ها کمک می‌کند تا خود یاد بگیرند». ترجمه روان این جمله مصداق ضرب‌المثل معروفی است که می‌گوید «اگر می‌خواهید کسی را یک وعده سیر کنید به او ماهی بدهید؛ اما اگر می‌خواهید او را تا آخر عمر سیر کنید به او ماهیگیری یاد دهید».

کوچینگ چیست از زبان جان وایت مور

«جان وایت مور»  نویسنده کتاب «کوچینگ برای عملکرد» یکی از تأثیرگذارترین افراد در شکل‌گیری متد کوچینگ است که با تأثیر گرفتن از تیموتی گالووی به توسعه این متد پرداخت. یکی دیگر از تعاریف کوچینگ را می‌توان در پاسخ جان وایت مور به سؤال کوچینگ چیست یافت؛ «کوچینگ گشودن استعدادهای افراد برای به حداکثر رساندن قابلیت‌های آنان است».

کوچینگ چیست؟ به بیان اریک پرسلو

«اریک پَرسلو» (Eric Parsloe) بنیان‌گذار «کنسول اروپایی منتورینگ و کوچینگ» و نویسنده کتاب «کوچینگ و منتورینگ» است. پرسلو کوچینگ را این‌گونه تعریف می‌کند؛ «کوچینگ فرایندی است که امکان یادگیری و توسعه را فراهم کرده و بدین ترتیب عملکرد را بهبود می‌بخشد».

کوچینگ چیست با تعریف سارا گورنال

«سارا گورنال» نویسنده کتاب «هنر کوچینگ» در پاسخ کوچینگ چیست نوشته است؛ «کوچینگ یک راهبرد عمل‌گرایانه است که به افراد کمک می‌کند تا به اهدافی که هویت خود را بر اساس آن تعریف کرده‌اند دست یابند».

کوچینگ چیست؟ به تعریف فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF)

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ یا همان ICF را در کنار ICC می‌توان بزرگ‌ترین مرجع جهانی برای ارائه دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های کوچینگ و همچنین آموزش کوچ به شمار آورد. مطابق با تعریف ICF کوچینگ عبارت است از «همراهی کوچ با مراجعه‌کننده‌ها در یک فرایند فکری عمیق و خلاقانه که الهام‌بخش آن‌ها برای به حداکثر رساندن استعدادهای حرفه‌ای و شخصی آن‌ها است».

کوچینگ | تمام اطلاعات درباره کوچینگ که باید بدانید!

تاریخچه کوچینگ

این داستان از روستایی در شمال غربی مجارستان با نام کاکس (Kocs) شروع می‌شود. روستای کاکس در قرن پانزدهم میلادی از طریق ساختن چرخ و حمل کالا بین وین و بوداپست معاش خود را می‌گذراند.

در همین احوال یک سازنده درشکه، کالسکه‌هایی را طراحی کرد که نسبت به سایر کالسکه‌های آن زمان بزرگ‌تر و راحت‌تر بود. این کالسکه‌ها با نام کالسکه‌های کاکس شناخته ‌شدند و این کلمه بعدها به کوچ در زبان انگلیسی تغییر شکل داد.

این کلمه در آلمانی با کلمه Kutsche، در فرانسه با کلمه Coche و در انگلیسی با نام Coach به کار رفت. اکنون همه کلمات مشابهی که در زبان انگلیسی برای موتورها یا سایر وسایل نقلیه استفاده می‌شود، ریشه در این کلمه دارد.

کوچ کیست؟

این افراد، تسهیل گرانی هستند که به شما کمک می‌کنند به آگاهی برسید و مسائل را خودتان کشف کنید و یاد بگیرید. آنها،  هرگز به شما راهکار مشخص نمی‌دهند، بلکه آن‌ها با استفاده از ابزارهایی کارآمد در حرفه خود (مانند گوش دادن فعال، پرسیدن سؤالات مؤثر و قدرتمند و بازخورد)، به شما کمک می‌کنند تا نقشه راه را برای پیشبرد اهدافتان تعیین کنید.

آن‌ها در حقیقت به افراد کمک می‌کنند که خودشان با رسیدن به آگاهی و پاسخ‌ها، میان آن‌کسی که هستند و آن‌کسی که می‌خواهند باشند پلی ایجاد کنند. همچنین به افراد کمک می‌کنند تا افکار و پیچیدگی‌های ذهن خود را خودشان سروسامان دهند، ساده کنند و به شفافیت برسند.

مسئولیت کوچ به این شکل تعریف می‌ شود:

- کشف، وضوح و همراه شدن با آنچه مراجعه‌کننده می‌خواهد به آن برسد.
- تشویق مراجعه‌کننده برای کشف دنیای خود
- یافتن راه‌حل‌ و استراتژی‌های مراجعه‌کننده
- کمک به مراجعه جهت انتخاب مسیر و مجاب کردن او به مسئولیت‌پذیری

کوچ چه کارهایی انجام نمی‌ دهد:

- او برای مراجعه‌کننده تصمیم نمی‌گیرد.
- او مسیر مشخص به مراجعه‌کننده پیشنهاد نمی‌کند.
- او آموزش نمی‌دهد یا توصیه نمی‌کند.

به‌عبارت‌دیگر، مراجعه‌کننده است که تصمیم می‌گیرد که هدف یا مشکل خودش چیست و می‌خواهد بر چه چیزی تمرکز کند، نه یک کوچ.

این فرد ماهر، آموزش نمی‌دهد یا توصیه نمی‌دهد اما سؤال می‌پرسد و گوش می‌دهد. همچنین پیگیر یادگیری فردی، رشد و تغییر مراجعه‌کننده است.

در یک ارتباط کوچینگی این مراجعه‌کننده است که مراحل حرکت و عمل خود را مشخص می‌کند.

کوچینگ | تمام اطلاعات درباره کوچینگ که باید بدانید!

انواع گرایش‌های کوچینگ

انواع گرایش‌های کوچینگ را می‌توان به ویژه با سرویس‌های ارتباطی امروز و با روش‌های مختلفی به کار گرفت. جواب سؤال کوچینگ چیست تاحدودی گسترده است و امروزه نه فقط به صورت حضوری بلکه با ابزارهای اینترنتی در بستر وب می‌توان جلسات کوچینگ کاملاً تخصصی بصورت وبینار برگزار کرد و خدمات گسترده‌تری ارائه داد.
کوچینگ را از نظر تعداد افراد حاضر در جلسه می‌توان به فردی و گروهی تقسیم کرد ولی انواع کوچینگ در طول سال‌ها در گرایش‌های متفاوتی ارائه شده است که باید مهم‌ترین آن‌ها را بشناسیم؛

- کوچینگ فردی و کوچینگ توسعه فردی
- کوچینگ کسب و کار (بیزینس کوچینگ)
- کوچینگ رهبری و کوچینگ مدیران
- کوچینگ زندگی (لایف کوچینگ)
- کوچینگ عملکردی
- کوچینگ فروش
- کوچینگ سازمانی
- کوچینگ تحصیلی

و بسیاری موارد دیگر مانند (کوچینگ والدین، انگیزشی، زوجین، سلامت، خانواده، نوجوانان، کارآفرینی، معنوی و…)

ویژگی‌های فرآیند کوچینگ

کوچینگ یک رویکرد مکالمه محور است که در آن کوچ به مراجع کمک می‌کند برای خود اهدافی مشخص کند، این اهداف می‌بایست SMART باشند؛

- صریح و مشخص
- قابل سنجش
- دست یافتنی
- واقع‌گرایانه
- دارای چهارچوب زمانی مشخص

سپس به او کمک می‌کند تا با واقعیت‌ها مواجه شود و موقعیت کنونی خود را به شکلی صریح و واقع‌گرایانه توصیف کند. در مرحله بعد مراجع به بررسی گزینه‌هایی می‌پردازد که او را در راه رسیدن به هدف کمک می‌کند و در نهایت لیستی از اقداماتی تهیه می‌کند که می‌تواند با کمک آن‌ها به هدفش برسد.

کوچ فقط مراجع را از واقعیت مشکل آگاه می‌کند و با پرسشگری قدرتمند مسئله را برای مراجع به گونه‌ای قابل فهم و ساده می کند تا در نهایت خود او با اعتماد به نفس و آگاهی تصمیم به حل مشکلش بگیرد.

  • منبع
  • خانه سرمایه
  • علی مس چی
  • پریسا موسایی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید