امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278992
۱۲۶۳
۱
۰
نسخه چاپی

گال چیست؟ سوالات متداول درباره گال

گال چیست؟ سوالات متداول درباره گال

گال انسان در اثر هجوم کنه خارش انسان به پوست ایجاد می شود. کنه میکروسکوپی گال به لایه بالایی پوست جایی که زندگی می کند نفوذ کرده و تخم می گذارد.

شایع ترین علائم گال خارش شدید و بثورات پوستی جوش مانند است. کنه گال معمولاً از طریق تماس مستقیم، طولانی مدت و پوست به پوست با فردی که گال دارد پخش می شود. گال در سراسر جهان رخ می دهد و افراد از هر نژاد و طبقات اجتماعی را درگیر می کند. گال می تواند در شرایط شلوغ که تماس نزدیک بدن مکرر است به سرعت گسترش یابد. موسساتی مانند خانه های سالمندان، مراکز مراقبت گسترده و زندان ها اغلب محل شیوع گال هستند.

علائم گال چقدر بعد از آلودگی شروع می شود؟

اگر فردی قبلاً به گال مبتلا نشده باشد، ممکن است علائم 4 تا 8 هفته طول بکشد. لازم به یادآوری است که فرد مبتلا می تواند در این مدت گال را پخش کند، حتی اگر هنوز علائمی نداشته باشد.

در فردی که قبلاً گال داشته است، علائم معمولاً خیلی زودتر (1-4 روز) پس از مواجهه ظاهر می شوند.

علائم و نشانه های آلودگی به گال چیست؟

شایع ترین علائم و نشانه های گال خارش شدید (خارش) به خصوص در شب و راش خارش دار جوش مانند (پاپولار) است. خارش و بثورات هر کدام ممکن است قسمت اعظم بدن را تحت تاثیر قرار دهد یا محدود به نقاط رایجی مانند مچ دست، آرنج، زیر بغل، تار بین انگشتان، نوک پستان، آلت تناسلی، کمر، خط کمربند و باسن باشد.

بثورات همچنین می تواند شامل تاول های ریز (وزیکول) و فلس باشد. خاراندن بثورات می تواند باعث زخم های پوستی شود. گاهی اوقات این زخم ها توسط باکتری عفونی می شوند.

نقب های ریز گاهی روی پوست دیده می شود. اینها به دلیل تونل زدن کنه گال ماده درست در زیر سطح پوست ایجاد می شوند. این نقب ها به صورت خطوط ریز برجسته و کج خاکستری مایل به سفید یا به رنگ پوست در سطح پوست ظاهر می شوند.

از آنجایی که تعداد کنه ها اغلب کم است (فقط 10-15 کنه برای هر نفر)، پیدا کردن این حفره ها ممکن است دشوار باشد. آنها اغلب در تار بین انگشتان، در چین های پوستی روی مچ دست، آرنج یا زانو و روی آلت تناسلی، سینه یا تیغه های شانه یافت می شوند.

سر، صورت، گردن، کف دست و کف پا اغلب در نوزادان و کودکان بسیار خردسال درگیر هستند، اما معمولاً بزرگسالان و کودکان بزرگتر را درگیر نمی کند.

گال چیست؟ سوالات متداول درباره گال

چگونه به گال مبتلا می شوید؟

گال معمولاً از طریق تماس مستقیم، طولانی مدت و پوست به پوست با فردی که گال دارد منتقل می شود. تماس به طور کلی باید طولانی شود، یک دست دادن یا در آغوش گرفتن سریع معمولا باعث گسترش گال نمی شود. گال به راحتی به شرکای جنسی و اعضای خانواده منتقل می شود.

گال در بزرگسالان اغلب از طریق جنسی ایجاد می شود. گال گاهی به طور غیرمستقیم با استفاده از وسایل مشترک مانند لباس، حوله، یا ملافه استفاده شده توسط فرد آلوده منتشر می شود

آلودگی گال چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص آلودگی گال معمولاً بر اساس ظاهر و توزیع معمول بثورات و وجود لانه‌ها انجام می‌شود. در صورت امکان، تشخیص گال باید با شناسایی کنه، تخم کنه یا ماده مدفوع کنه (اسکیبالا) تایید شود. این کار را می توان با برداشتن دقیق کنه از انتهای لانه آن با استفاده از نوک سوزن یا با خراش دادن پوست برای بررسی زیر میکروسکوپ برای بررسی وجود کنه، تخم یا مواد مدفوع کنه انجام داد.

مهم است که به یاد داشته باشید که حتی اگر کنه ها، تخم مرغ ها یا مواد مدفوعی پیدا نشوند، ممکن است فرد همچنان آلوده شود. معمولاً کمتر از 10-15 کنه در کل بدن یک فرد آلوده که در غیر این صورت سالم است وجود دارد. با این حال، افراد مبتلا به گال پوسته ای می توانند با هزاران کنه آلوده شوند و باید آنها را بسیار مسری در نظر گرفت.

کنه گال چقدر می تواند زنده بماند؟

کنه گال روی یک فرد می تواند تا 1-2 ماه زنده بماند. خارج از یک شخص کنه های گال معمولاً بیش از 48-72 ساعت زنده نمی مانند. کنه های گال اگر به مدت 10 دقیقه در دمای 50 درجه سانتیگراد (122 درجه فارنهایت) قرار بگیرند می میرند.

آیا گال قابل درمان است؟

بله. محصولاتی که برای درمان گال مورد استفاده قرار می گیرند، گال کش نامیده می شوند زیرا کنه های گال را از بین می برند. برخی نیز تخم گال را می کشند. قارچ کش برای درمان گال انسان فقط با تجویز پزشک در دسترس است. هیچ محصول "بدون نسخه" (بدون نسخه) برای انسان آزمایش و تایید نشده است.

همیشه دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشک و داروساز و همچنین دستورالعمل های موجود در جعبه یا چاپ شده روی برچسب را به دقت دنبال کنید. هنگام درمان بزرگسالان و کودکان بزرگتر، کرم یا لوسیون اسکابیسید در تمام نواحی بدن از گردن تا پاها و انگشتان پا استفاده می شود. هنگام درمان نوزادان و کودکان خردسال، کرم یا لوسیون را روی سر و گردن نیز بمالید. دارو باید برای مدت زمان توصیه شده قبل از شستشو روی بدن بماند. پس از درمان باید لباس تمیز پوشید.

علاوه بر فرد مبتلا، درمان برای اعضای خانواده و تماس های جنسی نیز توصیه می شود، به ویژه کسانی که تماس طولانی مدت پوست به پوست با فرد آلوده داشته اند. همه افراد باید به طور همزمان تحت درمان قرار گیرند تا از آلودگی مجدد جلوگیری شود. اگر خارش بیش از 2-4 هفته پس از درمان ادامه یابد یا اگر لانه ها یا بثورات جدید ظاهر شوند، ممکن است نیاز به درمان مجدد باشد.

هرگز از خراش کشی که برای مصارف دامپزشکی یا کشاورزی در نظر گرفته شده است برای درمان انسان استفاده نکنید!

گال چیست؟ سوالات متداول درباره گال

چه کسانی باید برای گال درمان شوند؟

هر فردی که مبتلا به گال تشخیص داده شود، و همچنین شرکای جنسی او و سایر افرادی که تماس طولانی مدت پوست به پوست با فرد آلوده داشته اند، باید تحت درمان قرار گیرند. درمان برای اعضای خانواده فرد مبتلا به گال توصیه می شود، به ویژه افرادی که تماس طولانی مدت پوست به پوست با فرد آلوده داشته اند. همه افراد باید به طور همزمان تحت درمان قرار گیرند تا از آلودگی مجدد جلوگیری شود.

اگر خارش بیش از 2-4 هفته پس از درمان ادامه یابد یا اگر لانه ها یا بثورات جدید ظاهر شوند، ممکن است نیاز به درمان مجدد باشد.

آیا حیوان خانگی باعث انتقال گال می شود؟

خیر. حیوانات گال انسان را پخش نمی کنند. حیوانات خانگی ممکن است با انواع دیگری از کنه گال آلوده شوند که در انسان زنده نمی‌ماند یا تکثیر نمی‌شود، اما باعث "کچلی" در حیوانات می‌شود. اگر حیوان مبتلا به کچلی با فردی تماس نزدیک داشته باشد، کنه حیوانی می تواند زیر پوست فرد قرار گیرد و باعث خارش موقت و تحریک پوست شود. با این حال، کنه حیوانی نمی تواند در فرد تولید مثل کند و طی چند روز خود به خود می میرد. اگرچه فرد نیازی به درمان ندارد، اما حیوان باید تحت درمان قرار گیرد، زیرا کنه های آن می توانند به فرورفتن در پوست فرد ادامه دهند و تا زمانی که حیوان با موفقیت درمان نشود، علائم ایجاد کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید