امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277120
۲۵۱۵
۱
۰
نسخه چاپی

یک جوان 19 ساله آتش جنگ جهانی اول را روشن کرد

گاوریلو پرنسیپ یک جوان 19 ساله که آتش جنگ جهانی اول را روشن کرد

گاوریلو پرنسیپ که آتش جنگ جهانی اول را روشن کرد کیست؟

شاید زمانی که گاوریلو پرنسیپ 19 ساله اقدام به قتل ولیعهد پادشاهی اتریش - مجارستان و همسرش می کرد هرگز نمی پنداشت که این امر آتش جنگی ویرانگر به نام جنگ جهان اول را در تمامی دنیا روشن کند که حتی خاکسترهای آن جنگ جهانی دوم را نیز موجب شود.

در 28 ژوئن 1914 میلادی، آرشیدوک فرانتس فردیناند وارث تاج و تخت پادشاهی اتریش-مجارستان و همسرش سوفی خوتک در سارایوو توسط گاوریلو پرنسیپ 19 ساله یکی از گروه شش‌نفرهٔ تروریست‌ها (۵ صرب و یک بوسنیایی) کشته شدند. هدف سیاسی از این ترور، قطع کردن ارتباط امپراتوری اتریش - مجارستان با استان‌های اسلاوهای جنوبی بود تا زمینهٔ الحاق استان‌های مذکور به یوگسلاوی فراهم شود اما آتش جنگ جهان اول را روشن کرد که در آن میلیون ها نفر کشته شدند.

گاوریلو پرنسیپ یک جوان 19 ساله که آتش جنگ جهانی اول را روشن کرد

گاوریلو پرنسیپ با هدف های سیاسی و تحت نظارت رئیس اطلاعات ارتش صربستان عملیات ترور را انجام داد و پس از انجام آن سعی کرد خودکشی کند اما موفق نشد و او همدستانش دستگیر شدند. سوفی و آرشیدوک فردیناند (ولیعهد پادشاهی اتریش - مجارستان و همسرش) را به بیمارستان منتقل کردند اما تلاش ها برای زنده نگاه داشتن آنها بی نتیجه بود و هر دوی آنها بسرعت و یکی پس از دیگری جان باختند.

گاوریلو پرنسیپ یک جوان 19 ساله که آتش جنگ جهانی اول را روشن کرد

گاوریلو پرنسیپ که که با قاتل ولیعهد اتریش و مجارستان و همسرش جرقه جنگ جهانی اول را زد، در 25 ژوئیه 1894 به دنیا آمد و 28 آوریل 1918 در سن 24  سالگی از دنیا رفت. او یک ملی‌گرای اهل صرب بود.

پرنسیپ پس از این قتل در دادگاه به علت سن کم از مجازات اعدام جان به در برد و به بیست سال زندان محکوم شد اما سه سال و ده ماه بعد در اثر بیماری سل ناشی از شرایط بد زندان درگذشت.

اگرچه گاوریلو پرنسیپ این سوءقصد را با اهداف ملی گرایانه انجام داد اما عواقب آن تمامی جهان را در بر گرفت. اقدام او نه تنها آتش جنگ جهانی اول را روشن کرد بلکه با باقی گذاشتن اختلافات ناشی از این جنگ زمینه ساز جنگ جهانی دوم نیز شد.

  • منبع
  • تاریخ جهان
  • ویکی پدیا
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید