امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286037
۵۵۷
۱
۰
نسخه چاپی

یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

روانشناس خوب در مسیر درمان با شما هم‌قدم شده و به شما کمک می‌کند تا اضطراب‌های خود را کاهش داده و راهی برای شادی بیابید.

روانشناس خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

روانشناس خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

1. به احساسات درونی خود اعتماد کنید

ممکن است یک روانشناس از اصول مناسبی پیروی نکند اما برای شما روانشناس مناسبی باشد. اگر در مسیر درمان به روانشناس خود اعتماد کرده‌اید به یاد داشته باشید که مهم نیست روانشناس شما بهترین روانشناس برای درمان افسردگی است یا نه، اولین گام و مهم‌ترین آن درپروسه درمان اعتماد شما به روانشناس خواهد بود.

2. پروانه روانشناسی

اولین قدم در انتخاب یک روانشناس خوب اطمینان از تحصیلات و تخصص اوست. بهتر است در دام روانشناسان زرد و اینفلوئنسرهایی که یک شبه روانشناس می‌شوند نیفتید و برای اطمینان از انتخاب یک روانشناس خوب ابتدا از تحصیلات و تخصص او اطمینان حاصل کنید.

یک روانشناس خوب باید دارای تحصیلات و آموزش مرتبط در زمینه روانشناسی باشد و تجربه کافی را در ارائه خدمات روانشناسی داشته باشد.

3. تعهد به اخلاق حرفه‌ای

یک روانشناس خوب باید از تعهد و احترام به اصول اخلاق حرفه‌ای پیروی کند و حفظ محرمانگی و کنترل تعارض منافع را به عنوان اولویت‌های اصلی خود در نظر بگیرد. اصل اولیه اعتماد بین مراجع و روانشناس در صورتی به جریان خواهد افتاد که بیمار از صلاحیت روانشناس و تعهد او به اخلاق حرفه‌ای و احترام به محرمانه بودن اسرار خود اطمینان حاصل کند. این روزها که به دلایل متعددی همه به دنبال روانشناس آنلاین هستند، بهتر است به این اصل نیز توجه و دقت لازم را مبذول داشته باشند.

4. یک روانشناس خوب مراجع خود را قضاوت نمی‌کند

با یک بار شنیدن تحلیل‌های روانشناس خود می‌توانید متوجه نحوه برخورد او با انسان‌ها و اتفاقات شوید. روانشناس خوب چه روانشناس آنلاین باشد چه حضوری، علاوه بر اینکه از تخصص درمان شما بهره‌مند است با رویدادها و اتفاقات به شیوه‌ای تحلیلی مواجه می‌شود. در این نگاه هیچکس خوب یا بد به شمار نمی‌رود و هر اختلالی به منشأیی ذهنی بازمی‌گردد.

5. توانایی گوش دادن فعال

روانشناس باید توانایی عمیق و صادقانه گوش کردن به مشکلات و نیازهای مراجعه کنندگان خود را داشته باشد. گوش دادن فعال شامل برقراری ارتباط قوی و احساسی با مراجعه کنندگان و ارائه فضای امن برای بیان احساسات و تجربیات آن‌ها است. یک روانشناس خوب باید همدردی، احترام و فهم نسبت به تجربیات و مشکلات مراجعه کنندگان خود را نشان دهد و به آن‌ها کمک کند تا روند بهبود خود را طی کنند. انتخاب روانشناس آنلاین از این جهت چالشی جدی خواهد بود. چرا که مراجعین درک دقیقی از واکنش روانشناس به سخنان خود نخواهند داشت.

6. مهارت در انواع روش‌های درمان افسردگی و سایر اختلالات روانی

یک روانشناس خوب باید توانایی برقراری تعامل موثر با مراجعه کنندگان خود را داشته باشد. او باید بتواند به درستی ارتباط برقرار کند، سوالات مفهومی بپرسد و فرآیند درمانی را به طور هماهنگ پیش ببرد. او همچنین باید توانایی تحلیل مشکلات روانشناختی را داشته باشد و بتواند تشخیص درستی درباره وضعیت روانی فرد ارائه دهد. آشنایی با انواع روش‌های درمان روز دنیا و شناخت متدهایی که مدام در حال به روز رسانی هستند از ویژگی‌های یک روانشناس با صلاحیت به شمار می‌رود.

7. تفکر انتقادی

روانشناس باید توانایی تحلیل و ارزیابی کارکردهای روانی و روش‌های درمانی را داشته باشد و در ارائه روش‌های موثر و کارآمد به مراجعان کمک کند. در تفکر انتقادی برای همه فرضیاتی که به صورت عمومی بدیهی انگاشته می‌شوند می‌توان شک کرد. در این نگاه ارزش و ضد ارزش طبق اخلاقیات اولیه انسانی تعریف می‌شوند و تابوهای فرهنگی و باید و نبایدهای اجتماعی و عرفی به کنار گذاشته می‌شوند. این نگاه به مراجع کمک می‌کند از وزن بسیاری از بارهایی که تا آن وقت بر دوش می‌کشیده است رهایی یابد.

8. روانشناس خوب روانشناسی است که خود نیز همواره در مسیر درمان است

یک روانشناس خوب درمان خود را نیز در دستور کار قرار می‌دهد و از اهمیت درمان خود نیز آگاه است. افسردگی و اضطراب‌ موقعیت‌هایی نیستند که یک شبه فردی را درگیر کنند. همه ما در طول زندگی به صورت کوتاه‌مدت یا بلند مدت با عوارض افسردگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم و روانشناسان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یک روانشناس خوب لزوم مراقبت از خود در مواجهه با اضطراب را بیشتر از باقی مردم درک می‌کند و با انجام این کار در راستای درمان مناسب بیماران خود نیز گامی بزرگ برمی‌دارد.

نتیجه گیری

به یاد داشته باشید که برای کسانی‌که اضطراب و افسردگی را تابو و ننگ می‌دانند بهترین روانشناس ایران نیز راهگشا نخواهد بود. افسردگی، اضطراب و مشکلات ناشی از نشانه‌های آن در بدن برای افراد مختلف متفاوت است. بی‌خوابی، کابوس‌های شبانه، تکرار اعمال تکرار شونده، افکاری که با آسیب به خود و دیگری همراه است یا بیماری‌های روان‌تنی همه طیفی گسترده از مشکلات اضطرابی را در برمی‌گیرند و با اقدام به موقع می‌توان درمان مناسبی برای آن‌ها فراهم کرد.

  • منبع
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید