امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273504
۳۶۰۱
۳
۰
نسخه چاپی
Amebiasis

آمیبیاز (اسهال‌ خونی‌ آمیبی) | علائم آمیبیاز | علل‌ بیماری آمیبیاز | درمان های گیاهی آمیبیاز

علل‌ بیماری آمیبیاز یك‌ انگل‌ میكروسكپی‌ به‌ نام‌ آنتاموبا هیستولیتیكا ، كه‌ توسط‌ پشه‌، سوسك‌ حمام‌، و تماس‌ مستقیم‌ با دستمال‌ یا غذای‌ آلوده‌ به‌ مدفوع‌ انتقال‌ می‌یابد

آمیبیاز (اسهال‌ خونی‌ آمیبی)

آمیبیاز اسهال‌ خونی‌ آمیبی

آمیبیاز (اسهال‌ خونی‌ آمیبی)  یك‌ عفونت‌ انگلی‌ روده‌ بزرگ‌ و گاهی‌ كبد می باشد. این بیماری اگرچه در بسیاری از کشورها شایع می باشد اما در کشورهای درحال توسعه بیشتر دیده می شود.

علایم‌ شایع‌ آمیبیاز

  • 1. تب‌
  • 2. خستگی‌
  • 3. لرز شدید
  • 4. كاهش‌ وزن‌
  • 5. گاز و نفخ‌ شكم‌
  • 6. دل‌ پیچه‌ و حساسیت‌ شكم‌ به‌ لمس‌
  • 7. گاهی‌ مخاط‌ و خون‌ در اجابت‌ مزاج‌
  • 8. دردهای‌ عضلانی‌ اگر كبد گرفتار شده‌ باشد
  • 9. درد در ناحیه‌ كبد و سمت‌ راست‌ شكم‌
  • 10. گاهی‌ زرد شدن‌ چشم‌ها و پوست‌
  • 11. گاهی‌ هیچ‌ علامتی‌ وجود ندارد.
  • 12. اسهال‌ متناوب‌ همراه‌ با اجابت‌ مزاج‌ بد بو. در مراحل‌ اولیه‌، غالباً قبل‌ از اسهال‌ یبوست‌ وجود دارد.

علل‌ بیماری آمیبیاز

یك‌ انگل‌ میكروسكپی‌ به‌ نام‌ آنتاموبا هیستولیتیكا ، كه‌ توسط‌ پشه‌، سوسك‌ حمام‌، و تماس‌ مستقیم‌ با دستمال‌ یا غذای‌ آلوده‌ به‌ مدفوع‌ انتقال‌ می‌یابد.

شایع‌ترین‌ منابع‌ عفونت‌ عبارتند از: آلودگی‌ در افرادی‌ كه‌ با غذا سروكار دارند. معیوب‌ بودن‌ لوله‌كشی‌ هتل‌ یا كارخانه.‌ سبزیجات‌ یا میوه‌های‌ خامی‌ كه‌ با كود انسانی‌ پرورش‌ یافته‌اند یا در آب‌ آلوده‌ شسته‌ شده‌اند.

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر بیماری آمیبیاز

1. محیط‌ زندگی‌ شلوغ‌ و غیربهداشتی‌
2. مسافرت‌ به‌ مناطق‌ با زیرساخت‌های‌ بهداشتی‌ نامطلوب‌
3. زندگی‌ در مؤسسات‌ نگهداری‌ مختلف‌ مثل‌ خانه‌ سالمندان‌ و غیره‌

علائم آمیبیاز

تشخیص بیماری آمیبیاز

معمولاً در آزمایش مدفوع، دیدن انگل یا تخم آن به تشخیص کمک می‌کند. درمان جبران آب و الکترولیت در فاز حاد اسهال و مصرف طولانی آنتی بیوتیکها مانند مترونیدازول است. رعایت بهداشت فردی و دفع صحیح فاضلاب برای جلوگیری از انتشار بیماری ضروری است.

پیشگیری از بیماری آمیبیاز

- دستان‌ خود را به‌ طور مرتب‌ بشویید، خصوصاً قبل‌ از غذا خوردن‌ اگر در منطقه‌ای‌ هستید که‌ غذا و آب‌ ممکن‌ است‌ در آنجا آلوده‌ باشد، اقدامات‌ زیر ضروری‌ هستند:

- آب‌ آشامیدنی‌ را ۵ دقیقه‌ بجوشانید.

- برای‌ مسواک‌ کردن‌ و شستن‌ دندان‌ها از آب‌ شیر استفاده‌ نکنید و مراقب‌ باشید هنگام‌ حمام‌ کردن‌ آب‌ قورت‌ ندهید.

- از خوردن‌ میوه‌ با پوست‌ یا سبزیجات‌، ماهی یا صدف‌ خام‌، یا هرگونه‌ محصول‌ لبنی‌ مشکوک‌ (بستنی‌، شیر، کره‌ و غیر) خودداری‌ کنید.

عواقب‌ مورد انتظار در بیماری آمیبیاز

در اكثر موارد بدن‌ عارضه‌، اسهال‌ آمیبی‌ در عرض‌ 3 هفته‌ با درمان‌ خوب‌ می‌شود. در مواردی‌ كه‌ فرد به‌ صورت‌ حامل‌ بیماری‌ در آمده‌ است‌، هیچ‌ علامتی‌ ممكن‌ است‌ وجود نداشته‌ باشد. در موارد شدید، امكان‌ دارد اسهال‌ خونی‌ شدید بروز كند كه‌ نیاز به‌ درمان‌ در بیمارستان‌ وجود دارد.

عوارض‌ احتمالی‌

1. آبسه‌ ریه‌
2. آبسه‌ مغز
3. هپاتیت‌ یا آبسه‌ كبد
4. عفونت‌ پرده‌ دور قلب‌
5. پریتونیت‌ (التهاب‌ پرده‌ صفاق‌ كه‌ سطح‌ حفره‌ شكم‌ را می‌پوشاند).

درمان‌ آمیبیاز

اقدامات‌ تشخیصی‌ ممكن‌ است‌ عبارت‌ باشند از آزمایش‌ مدفوع‌ و خون‌؛ سی‌تی‌ اسكن‌ در موارد شك‌ به‌ گرفتاری‌ كبد و در صورت‌ لزوم‌، نمونه‌برداری.‌ در مورد بهداشت‌ شخصی‌ بسیار مراقب‌ باشید. مرتب‌ حمام‌ كنید و پس‌ از اجابت‌ مزاج‌ و قبل‌ از دست‌ زدن‌ به‌ غذا یا مواد غذایی‌ دستان‌ خود را با آب‌ گرم‌ و صابون‌ بشویید. در مواردی‌ كه‌ آبسه‌ كبد وجود دارد، جراحی‌ ممكن‌ است‌ ضروری‌ باشد.

داروها

1- امكان‌ دارد مترونیدازول‌ یا یدوكینول‌ (یا هر دو)، پارومومایسین‌، یا دیلوكسانید تجویز شوند.
2- امكان‌ دارد جایگزینی‌ مایعات‌ از دست‌ رفته‌ برای‌ درمان‌ اختلال‌ آب‌ و الكترولیت‌ به‌ وجود آمده‌ در اثر اسهال‌ ضروری‌ باشد.

فعالیت‌

به‌ هنگام‌ حمله‌ حاد اسهال‌ در رختخواب‌ استراحت‌ كنید. فعالیت‌های‌ عادی‌ خود را وقتی‌ آغاز كنید كه‌ تب‌ رفع‌ شود و اسهال‌ رو به‌ بهبود گذارد.

رژیم‌ غذائی‌

رژیم‌ غذایی‌ شامل‌ غذاهای‌ نرم‌ و تدریجاً از سر گرفتن‌ رژیم‌ غذایی‌ عادی‌.

در این‌ شرایط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نمائید:

1. اگر شما یا یكی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان علایم‌ اسهال‌ آمیبی‌ را دارید.

2- اگر یكی‌ از موارد زیر هنگام‌ درمان‌ رخ‌ دهد: دل‌پیچه‌ بیش‌ از 24 ساعت‌ طول‌ بكشد. اسهال‌ یا خون‌ در اجابت‌ مزاج‌ بیشتر شود. استفراغ‌ آغاز شود. درد در ناحیه‌ كبد آغاز شود یا زردی‌ به‌ وجود آید (زردی‌ پوست‌ یا چشم‌ها)، بثور پوستی‌ ظاهر شود. تحریك‌پذیری‌ یا سردرد شدید رخ‌ دهد.

علل‌ بیماری آمیبیاز

چه کسانی بیشتر به آمیبیاز مبتلا می‌شوند؟

آمیبیاز می‌تواند افراد را در هر سنی درگیر خود کند، اما اغلب در کودکان و نوجوانان بیشتر شایع است. همچنین در کشور‌های پرجمعیت در حال توسعه و شرایط بهداشتی غیر استاندارد شایع‌تر است. انگل مولد آمیبیاز به آب و غذا هجوم می‌کند.

درمان های گیاهی آمیبیاز

برگ خشک شده گیاه سریش

به منظور درمان گیاهی اسهال خونی برگ خشک سریش و پودر زردچوبه را به نسبت مساوی ترکیب کرده و با چند قطره روغن خردل مخلوط کنید. این خمیر را به بدن بمالید و بگذارید یک ساعت بماند. بعد با آب ولرم دوش بگیرید. به علت دارا بودن خواص آنتی بیوتیکی، برگ سریش، یک درمان گیاهی اسهال خونی محسوب می‌شود.

برگ درخت نعل اسب

جهت درمان اسهال خونی در طب سنتی عصاره ۴۵۰ گرم از برگ درخت نعل اسب را بگیرید. مساوی با مقدار عصاره به آن روغن کنجد اضافه کنید و به آن حرارت دهید تا آب بخار شود. مخلوط را خنک کنید و در ظرفی تمیز بریزید. به مدت دو تا سه هفته این مخلوط را بنوشید. آنزیم‌های موجود در برگ درخت نعل اسب به نابودی انگل‌های مسبب بیماری و درمان اسهال خونی در طب سنتی کمک می‌کند.

انجیر معابد یا انجیر بنگالی

در برخی موارد اسهال خونی آمیبی می‌تواند به سطح پوست حمله کند. پوست درخت انجیر بنگالی یا انجیر معابد به عنوان درمانی طبیعی و مؤثر برای این ییماری شناخته می‌شود. جهت درمان اسهال خونی با طب سنتی انجیر را پوست بگیرید، خوب بشویید و آنرا در سایه خشک کنید. سپس آنرا پودر کرده به شکل خمیر روی ضایعات پوستی قرار دهید.

بکرایی

میوه درخت بکرایی خواص ضد میکروبی دارد. اسید‌های موجود در این میوه به نابودی میکروب‌های بدن کمک می‌کند. میوه کال بکرایی بهتر عمل می‌کند، چون اسید بیشتری دارد. برای درمان اسهال خونی با طب سنتی یک عدد میوه نارس بکرایی را روی آتش کباب کنید. سپس گوشت میوه را جدا کرده و با مقداری شکر مخلوط کنید تا شیرین شود. حتی می‌توانید به جای شکر از عسل استفاده کنید. این مخلوط را به مدت چند هفته هر روز میل کنید تا علایم رفع شوند.

زردآلو

برگ زردآلو خاوی ترکیبات ضد سم است که در مقابله با عفونت‌های انگلی استفاده می‌شود. برای درمان اسهال خونی در کودکان و بزرگسالان ابتدا برگ‌ها را بشویید و عصاره آنرا بگیرید. این عصاره را بر روی مناطق آسیب دیده بمالید. هر روز قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید.

گواوا

میوه گواوا اثری اسیدی دارد که جلوگیری کننده از ایجاد اسهال خونی آمیبی است. به منظور درمان اسهال خونی در کودکان و بزرگسالان پنج عدد برگ گواوا را بردارید و خوب بشویید. آن‌ها را در سایه خشک کرده پودر کنید و با مقداری آب به شکل خمیر درآورید. دو تا سه بار در روز به صورت موضعی استفاده کنید.

دانه پاپایا

طبیعت ضد انگلی دارد و گسترش ارگانیزم‌های زنده مسبب بیماری را محدود می‌کند. با هدف درمان اسهال خونی در بزرگسالان و کودکان پنج قاشق غذاخوری از دانه پاپایا را هر هفته مصرف کنید.

چای سیاه

چای سیاه نیز در درمان اسهال خونی در بزرگسالان و کودکان کاربرد دارد. چای سیاه که شیرین نشده باشد خواص ضد انگلی و ضد سمی دارد. نوشیدن روزانه چای سیاه باعث می‌شود از انگل‌های شکم خلاص شوید.

  • منبع
  • ویستا
  • دکتر سانیا
  • آزمایشگاه تشخیص طبی فارابی تهران
  • باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید