امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276735
۱۱۴۳
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می توان از آسم پیشگیری کرد؟

آیا می توان از آسم پیشگیری کرد؟

 آیا می توان از آسم پیشگیری کرد؟

بهترین راه پیشگیری از حملات آسم، شناسایی و اجتناب از مواجهه با مواد آلرژن و محرک در داخل و خارج از منزل یا محیط کار است. البته انجام این کار بسیار دشوار است زیرا هزاران آلرژن و عامل محرک در فضای خارج از اتاق وجود دارند.

حتی در صورت کاهش دادن آلرژن ها و محرک های داخل اتاق، کنترل آسم ممکن است چالش برانگیز باشد و اغلب به ارتباط نزدیک با پزشک و کار گروهی نیاز دارد ولی چنان چه این ارتباط برقرار شود، بیمار مبتلا به آسم می تواند با استفاده از برنامه ریزی گام به گام با این بیماری کنار بیاید و علاوه بر شناسایی عوامل برانگیزاننده و پرهیز از آنها، برنامه فعالیت خود را مشخص و تنفس خود را پایش کند و به درمان زودرس حمله های آسمی بپردازد.

مراقبت های شخصی

اگر چه بسیاری از افراد مبتلا به اسم برای تسکین نشانه های بیماری و کنترل التهاب، از دارو استفاده می کنند، شما می توانید برای بهبود بخشیدن کلی سلامتی خود و کاهش احتمال بروز حمله های آسمی، اقدامات زیر را انجام دهید:

1- ورزش

ورزش منظم می تواند قلب و ریه های شما را به نحوی تقویت کند که نیاز به کار سخت نداشته باشند. هدف، انجام ۳۰ دقیقه ورزش در اکثر روزهای هفته است. چنان چه تاکنون ورزش نمی کرده اید، انجام ورزش را به آهستگی شروع کنید و به تدریج مدت آن را افزایش دهید.

به خاطر داشته باشید که ورزش در هوای سرد می تواند موجب برانگیخته شدن آسم شود. در هنگام ورزش در هوای سرد، از ماسک صورت استفاده کنید تا هوایی که به ریه های شما می رسد گرم باشد. در هوای زیر صفر درجه ورزش نکنید. ورزش هایی مثل گلف، پیاده روی و شنا به ندرت موجب برانگیخته شدن حملات آسم می شوند. قبل از انجام هر نوع ورزش با پزشک مشورت کنید.

2- از دستگاه تهویه مطبوع استفاده کنید.

دستگاه تهویه مطبوع مقدار گرده های درختان و علف ها را که از راه هوا وارد دستگاه تنفسی می شوند کاهش می دهد و نیز رطوبت داخل اطاق را کم می کند و می تواند تماس با هیره ها (مایت های موجود در گرد و غبار را کاهش دهد. چنان چه در منزل یا محیط کار شما، سیستم تهویه مطبوع وجود ندارد در فصل گرده افشانی، پنجره ها را بسته نگه دارید.

3- گرد و غبار اثاثیه منزل را برطرف کنید.

گرد و غبار موجود بر روی پرده ها، مبلمان و اثاثیه منزل یا محیط کار خود را که می توانند موجب تشدید نشانه های آسم (به ویژه در هنگام شب شوند برطرف کنید. به عنوان مثال می توانید بالش ها، تشک ها و تختخواب ها را با روکش های ضد غبار بپوشانید و به جای فرش، از کفپوش های چوبی یا لینولیوم استفاده کنید. پرده ها و کرکره های اتاق ها باید قابل شستشو باشند.

4- رطوبت اتاق را در حد مطلوب نگه دارید.

رطوبت اتاق ها در منزل و محیط کار را در حد پایین نگه دارید. چنان چه آب و هوای محل زندگی شما مرطوب است درباره استفاده از دستگاه ضد رطوبت با پزشک مشورت کنید.

5- هوای داخل اتاق را تمیز نگه دارید.

سالی یک بار از کارخانه سازنده دستگاه تهویه مطبوع محل کار و زندگی خود بخواهید آن را کنترل کند.

فیلترهای بخاری و دستگاه تهویه مطبوع را مطابق دستورالعمل سازنده آنها تعویض کنید. چنان چه از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده می نمایید آب آن را هر روزعوض کنید.

6- عدم نگهداری از حیوانات خانگی

اگر به پوسته بدن حیوانات خانگی حساسیت دارید، حیوانات دارای پشم و پر را در خانه نگهداری نکنید.

7- اتاق ها را نظافت کنید.

اتاق ها را حداقل هفته ای یک بار تمیز کنید. در هنگام تمیز کردن اتاق ها، از ماسک استفاده کنید تا گرد و غبار وارد دستگاه تنفسی شما نشود.

8- استفاده از عدسی های تماسی را محدود کنید.

در زمانی که مقدار گرده موجود در هوا زیاد است، به جای عدسیهای تماسی (کنتاکت لنز) از عینک استفاده کنید. ذرات گرده می توانند در زیر این لنزها به دام بیفتند و موجب برانگیخته شدن آلرژی و آسم شوند.

9- بیماری بازگشت محتویات معده به مری را کنترل کنید.

همان طور که گفته شد بازگشت اسید معده به مری ممکن است به راه های هوایی ریه آسیب برساند و نشانه های آسم را تشدید کند. چنان چه به طور مکرر یا دایمی دچار ترش کردن و سوزش سردل می شوید به پزشک مراجعه کنید.

نکته

سیگار کشیدن مادر و ابتلا به بیماری تنفس ويروسی در اوایل دوران کودکی، از عوامل خطر آسم هستند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید