امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275416
۲۱۷۹
۱
۰
نسخه چاپی
Nian

افسانه نیان در چین | افسانه نیان و رنگ قرمز در چین

افسانه نیان در چین | افسانه نیان و رنگ قرمز در چین

سه هزار سال پیش هیولایی به نام نیان خواب را از چشم مردم چین ربوده بود. وقتی سال به پایان می‌رسید، سر و کله هیولا هم پیدا می‌شد. دام ها را شکار می‌کرد، آدم‌ها را می‌ربود، خانه‌ها را خراب می‌کرد و شهر و روستا را در هم می‌کوبید.

افسانه نیان در چین

در اساطیر چین نیان هیولایی است که در کوه ها و یا دریا زندگی می‌کند. هزاران سال پیش همیشه با رسیدن فصل بهار، سر و کله او هم پیدا می‌شد. نیان به دهکده ها حمله می کرده و مردمان آن را شکنجه های سخت می داده است. این دیو غول پیکر کودکان را تنها در یک حرکت می بلعیده و موجب آزار و وحشت اهالی می شده است. دیو نیان هر سال و در بازه زمانی مشخصی پدیدار می شد. روستاییان هم همواره در تلاش بودند تا از دید این دیو ظالم پنهان شوند!

اما رهایی از دست این دیو تنها زمانی ممکن شد که مردمان دهکده متوجه شدند نیان از صداهای بلند و رنگ قرمز می ترسد. مردم برای ترساندن هیولا، تصمیم گرفتند هر سال با سر رسیدن هیولا، آتش‌بازی راه بیاندازند، فانوس‌های سرخ به در و دیوار بیاویزند و سر و صدا کنند تا بلکه هیولا از ترس دست از سر مردم بردارد. پس از نابودی نیان، هرسال چینی ها از این روز به عنوان روزی فرخنده یاد می کنند که زندگی جدیدی به آنها بخشیده است.

این روز به نام Guo Nian نامیده شده است (guo  به معنای گذر و nian به معنای سال) به عبارتی «سپری شدن و نابودی یک سال» و اینگونه است که چینی ها از این روز به عنوان روزی فرخنده یاد می کنند چرا که برای آن ها حیاتی دوباره و رستگاری به همراه می آورد.

سه هزار سال پیش افسانه «نیان» هنوز ربط زیادی به مراسم سال نوی چینی نداشت، ولی امروزه «نیان» دیگر نام هیولا نیست، بلکه در زبان چینی به معنی سال است و آنچه در افسانه‌ها آمده است، این روز‌ها مهم‌ترین بخش برگزاری مراسم سال نو در چین و کشورهای دیگر آسیایی‌است که زمان زیادی را زیر سیطره فرهنگی امپراتوری کهن مشرق‌زمین بودند. به همین خاطر هر سال در زمان سال نو مردم و بخصوص بچه ها لباس قرمز پوشیده و با ایجاد سر و صدا به جشن و پایکوبی می پردازند.

سال نوی چین بر اساس تقویم قمری، آغاز بهار نیز محسوب می‌شود. اما چون ماه‌ها بر اساس این تقویم حساب می‌شوند، آغاز بهار چینی در تقویم خورشیدی، همچنان در میانه یا پایان فصل زمستان است. ولی به هر حال این جشن هم مانند نوروز، جشن بهار به شمار می‌رود.

افسانه نیان در چین | افسانه نیان و رنگ قرمز در چین

افسانه نیان و رنگ قرمز در چین

همانگونه که بیان شد هیولای نیان از سر وصداری بلند و رنگ قرمز وحشت داشت بنابراین یکی از دلایلی که جشن های چینی ها با رقص و پایکوبی و آویزها، فانوس ها و لباس های قرمز همراه است از این افسانه نشأت می گیرد.

در واقع علاقه به استفاده از رنگ قرمز در جشن های سال نو چینی ریشه در افسانه ی نیان در فرهنگ چین دارد.

  • منبع
  • لست سکند
  • کلوب
  • سفرمی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید