امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273960
۱۶۵۳
۱
۰
نسخه چاپی
Referral Marketing

بازاریابی ارجاعی و اطلاعات کامل در مورد آن

بازاریابی ارجاعی از بهترین روش‌های بازاریابی است که یک شرکت در طول حیات خود می‌تواند از آن استفاده کند.

بازاریابی ارجاعی

بازاریابی ارجاعی که گاهی از آن با عنوان بازاریابی دهان به دهان نیز یاد می‌شود به شکل ساده شده، همان خرید یک مشتری به خاطر نظر یا پیشنهاد دیگران است.

بازاریابی ارجاعی

بازاریابی ارجاعی یا همان بازاریابی دهان به دهان، آشنایی با برند و سرویس و محصول به دلیل پیشنهاد دیگران است.

این تاکتیک در دیجیتال مارکتینگ امروزه به دلیل افرایش فروش، کاهش هزینه و موارد مشابه دیگر توانسته است یکی از روش‌های موثر در بازاریابی باشد. امروزه اغلب افراد به توصیه‌ها و پیشنهادات افراد مشهور، دوستان و نزدیکان قابل اعتماد خود بسیار توجه دارند و به طور معمول ازفروشگاه‌هایی که این افراد معرفی می‌کنند خرید خود را انجام می دهند و دلیل آن اطمینان بیشتر کاربران به پیام‌های دوستان وآشنایان به نسبت پیام‌های تبلیغاتی از خود کسب و کارها است، بنابراین تا به اینجا متوجه شدید که این روش از بازاریابی چقدر موثر است.

برای راه اندازی یک کمپین ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی نیاز به یک برنامه هدفمند و استراتژی خواهید داشت. استراتژی ریفرال مارکتینگ می تواند شامل مراحل زیر باشد:

  •     ارائه یک پیشنهاد که بتواند مشتری را وسوسه کند، مانند تخفیف 50 درصد خدمات ویژه برای مشتریان خاص
  •     اطلاع رسانی و دعوت از طریق کمپین ریفرال
  •     طراحی آسان کمپین برای کسانی که می خواهند شما را به دیگران معرفی کنند که در اصطلاح به آن ها وکیل مدافعان برند می گویند.
  •     استفاده از ابزارهای شبکه های اجتماعی
  •     هدف گیری مشتریان و یادآوری برند به آن ها
  •     تحلیل و اندازه گیری فعالیت ها

دلایل تاثیرگذار بودن بازاریابی ارجاعی

1. دقت در هدف‌گیری

اگر تا به حال از بستر‌های تبلیغاتی Google Adwords و Facebook Ads استفاده کرده باشید احتمالا دیده‌اید که چطور پول شما در جلوی چشمانتان به سرعت کم و کمتر می‌شود. به صورت کلی دو دلیل برای یک کمپین موفق وجود دارد، پیام مناسب و هدف گیری دقیق مخاطبین که در بازاریابی ارجاعی هردو در یک‌جا جمع شده‌اند. بازاریابی ارجاعی یا همان بازاریابی دهان به دهان در انتخاب مخاطبین هدف بسیار دقیق عمل می‌کند. دلیل آن این است که مشتریان شما، دوستان و اطرافیان خود را به خوبی می‌شناسند و پیام کمپین را به افرادی منتقل می‌کنند که به آن محصول یا خدمت نیاز دارند. بنابراین پیام کمپین شما بسیار موثرتر از روش‌های دیگر بازاریابی به مخاطبین شما منتقل می‌شود.

2. اعتماد

اعتماد از مرحله انتخاب تا خرید برای مشتری نقش بسیار کلیدی را ایفا می‌کند. این موضوع در حدی است که اگر ما به کسی اعتماد نداشته باشیم حتی به حرف‌هایش هم گوش نمی‌دهیم چه برسد به این که بخواهیم از او خرید کنیم. بد نیست برای فهم بهتر این موضوع به زمانی بازگردید که فروشنده‌ای قصد فروختن کالایی را به شما داشته و شما هیچ اطمینانی به حرف‌های او نداشته‌اید، آیا از او خرید کردید؟ خرید شما خرید مطمئنی بود؟

در بازاریابی ارجاع دعوت به خرید معمولا از طرف افرادی است که شما اطمینان زیادی به آن‌ها دارید، مثلا اگر یک وبلاگ نویس معروف و یا یک متخصص در تلگرام محصولی را در زمینه‌ای که به آن نیاز دارید به شما معرفی کند طبیعتا شما اعتماد بیشتری به پیشنهاد او خواهید داشت. بار‌ها و بارها تحقیقات نشان داده اند که این نوع از تبلیغات اگر توسط متخصصین و افرادی که مشتریان به آن‌ها اطمینان دارند منتشر بشوند بسیار بیشتر مورد اعتماد واقع شده و موفق‌ترند.

به یاد داشته باشید که بازاریابی ارجاعی فقط محدود به دوستان و خانواده فرد نیست بلکه هر منبعی که فرد به آن‌ها اعتماد دارد می‌تواند در این راه به ما کمک کند.

  •     خانواده و دوستان
  •     منتشر کنندگان اخبار
  •     بررسی‌ها و نظراتی که به صورت آنلاین منتشر می‌شوند.
  •     نظر افراد تاثیر‌گذار (بلاگر‌ها، ستارگان شبکه‌های اجتماعی)
  •     مشتریان قبلی
  •     گواهی نامه‌ها

3. دست یابی و شتاب‌دهی

قبلا اگر می‌خواستید به یک مصرف کننده دست پیدا کنید، خود دست‌یابی کار ساده ای نبود. دست‌یابی صرفا از طریق مواجهه مستقیم با افراد یا نهایتا با تماس تلفنی به دست می‌آمد. اما امروزه کسی که درشبکه‌های اجتماعی دنبال کنندگان زیادی دارد می‌تواند به سادگی و با یک نقد برای یک محصول موفقیت و یا در طرف دیگر، شکست را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال خویش انداز هیلاری داف در سال ۲۰۱۳ توانست تاثیر زیادی در جلب نظر مردم به قاب‌های Wildflower برای آیفون داشته باشد. درواقع امروزه با یک پست فیس‌بوک، یک توییت و یا حتی یک سلفی در اینستاگرام که در آن یک محصول خاص وجود دارد، می‌توان تعداد زیادی مشتریان بالقوه را هدف قرارداد. اگر این پست‌ها به اشتراک هم گذاشته شوند که دیگر برای کسب‌وکار مذکور نور علی نور خواهدبود. در حقیقت همین اثر اجتماعی است که بازاریابی اجتماعی را روز به روز قدرتمند تر می‌کند.

نکاتی که در بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ باید به آن ها توجه داشته باشید:

  •     رساندن مشتریانی که دعوت شده اند به محصولات و خدماتی که از طریق کمپین به آن ها معرفی شده است
  •     طراحی یک لندینگ پیج یا صفحه فرود مناسب برای فرود مشتریان دعوت شده
  •     اندازه گیری kpi ها با استفاده از utm گذاری
  •     طراحی جدول زمان بندی مناسب برای ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی
  •     ارسال درخواست مناسب برای دعوت کننده
  •     ارسال درخواست مناسب از سمت دعوت شونده
  •     بستن و محدود کردن راه های تقلب
  •     طراحی یک متن دعوت تاثیرگذار تا حد امکان صمیمی و از زبان دعوت کننده
  •     انجام تست A / B قبل از آغاز به کار کمپین تبلیغاتی
  •     استفاده از لینک های مشخص برای آسان کردن فرآیند ریفرال مارکتینگ آنلاین
  •     استفاده از بارکدQR  در هنگام ریفرال آفلاین
  •     تلاش برای ساده کردن مراحل تا حد امکان
  •  

 بازاریابی ارجاعی

نحوه استفاده از بازاریابی ارجاعی

1. خدمات استثنایی در اختیار مشتریانتان قرار بدهید

محصولات خوب برای پایه‌ریزی یک بازاریابی ارجاعی بسیار حیاتی است. در واقع خدمات مناسب به مشتریان (که خودش به نوعی جزئی از همان محصول است) و محصول با کیفیت بالا از مبانی کمپین‌های ارجاعی هستند. برای شروع، تجربه مشتری در کسب و کار خودتان را ارزیابی کنید، یعنی به عنوان یک مشتری به شرکت خود نگاه کنید و از خودتان بپرسید که چه چیزی در این شرکت هست که ارزش به اشتراک گذاری با دوستانتان را دارد.

2. به آمارهای خود توجه کنید

ممکن است شما قبلا ارجاع‌هایی را تجربه کرده باشید ولی از آن‌ها بی‌خبر باشید. سعی کنید امکانی را فراهم کنید تا متوجه شوید که کدام کانال‌های ارتباطی هستند که تاثیر بیشتری بر روی جذب مشتریانتان دارند تا بیشتر روی آن‌ها سرمایه گذاری کنید. مثلا در وب یکی از ابزارهایی که به خوبی کمک می کند تا شما بتوانید آمار کاملی در این رابطه داشته باشید Google Analytics است. این سرویس به صورت کامل به شما نشان می‌دهد که مشتریان شما از کدام کانال‌های ارجاعی آمده‌اند و کدام کانال‌ها تاثیر بیشتری روی مشتریان شما گذاشته‌اند. اگر به این داده‌ها دسترسی پیدا کنید می‌توانید با روش‌های زیر با آن سایت‌ها و کانال‌ها و همینطور بازدیدکنندگانشان تعامل بیشتری داشته باشید:

  •     پست مهمان در آن‌ها منتشر کنید.
  •     در سود خود با آن‌ها شریک بشوید.
  •     از آن‌ها بخواهید تا بیشتر از شما در مطالبشان یاد کنند.

3. استفاده از «معرف»

یکی از راهکارها برای استفاده از بازاریابی ارجاعی، استفاده از «معرف» است. برای مثال اگر مشتری وارد سایت شما شده و قصد خرید کالایی را دارد، می‌تواند در حین خرید «معرف» خود را هم معرفی کند. سپس شما می‌توانید برای فرد معرف یک درصدی تخفیف در نظر بگیرید یا یک سرویس را به رایگان در اختیارشان قراردهید. اینگونه هم مشتریان برای معرفی سرویس شما به دیگران جذب شوند و هم به نوعی مزد کاری که کرده‌اند را دریافت کنند. این کار درواقع مشابه همان استراتژی اسنپ برای جذب راننده و مسافر است.

4. کاری کنید محصولتان را به اشتراک بگذارند

راه‌های زیادی هست که فاکتورهای بازاریابی دهان به دهان را برای مشتریان‌تان ایجاد کنید. البته این موضوع تا حد زیادی به هنر شما بستگی دارد ولی خب می‌توان از نمونه‌های موفق هم ایده گرفت. 

5. آسان‌سازی ارجاع برای مشتریان

تا جای ممکن باید تمامی امکانات برای مشتریان فراهم باشد تا بتوانند به راحت‌ترین شکل ممکنه به کسب و کار شما ارجاع بدهند.برای راحتی مشتریان شما می‌توانید امکان ارجاع را به راحتی در سایتتان قرار دهید که مخاطبین به راحتی از آن استفاده کنند. اگر برنامه‌ای برای بازاریابی ارجاعی دارید به گونه‌ای باید آن را پیاده سازی کنید که برای مخاطبینتان قابل فهم و راحت باشد تا آنان برای مشارکت هیچ سختی را پیش رویشان نبینند.

6. سرمایه‌گذاری روی افراد موثر

افراد موثر در صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید مانند معدن‌های طلا هستند که کمک زیادی به فروش شما خواهند کرد. البته نکته اینجاست که این افراد تاثیرگذار باید تا جای ممکن به افرادی که مشتریان بازار هدف شما هستند نزدیک باشند. افراد تاثیرگذار و معروف شاید هزینه‌های زیادی را برای تبلیغ شما از شما بخواهند و شما نتوانید که با آن‌ها همکاری کنید اما جای نگرانی نیست. شما می‌توانید به دنبال راه‌های بسیار کم هزینه‌تر باشید مثلا پیدا کردن یک وبلاگ‌نویس مطرح یا یک استاد دانشگاه و یا یک کانال تاثیر گذار تلگرامی و موارد این‌چنینی که هزینه‌های پایین و بازگشت مناسبی برای شما دارند.

7. نظرات و پیشنهادها هم ارجاع هستند

مردم به آنچه که مشتریان قبلی شما می‌گویند اعتماد بیشتری دارند پس مطمئن شوید که به اندازه کافی مشتریانتان را تشویق به انتشار نظرات و پیشنهاداتشان کرده‌اید.یک مثال معروف که تقریبا همه ما آن را تجربه کرده‌ایم نظراتی است که زیر هر محصول در دیجیکالا می‌خوانیم و شاید حتی این نظرات برای ما مهم‌تر از بررسی‌ دیجیکالا از محصول مورد نظر باشند.

  • منبع
  • سی می پلاس
  • ویکی پدیا
  • پرتال تبلیغات
  • شراگیم

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید