امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275142
۱۰۱۱
۱
۰
نسخه چاپی

برج های دوقلوی پتروناس | جاذبه های برج‌های دوقلوی پتروناس | تاریخچه برج‌های دوقلوی پتروناس

برج های دوقلوی پتروناس در شهر کوالالامپور مالزی امروزه تبدیل به یک نماد مهم و تاجی بر سر این شهر شده است.

برج های دوقلوی پتروناس

برج‌های دوقلوی پتروناس از بلندترین آسمانخراش‌های جهان هستند که در شهر کوالالامپور در کشور مالزی قرار گرفته‌اند.

برج‌های دوقلوی پتروناس

برج های دوقلوی پتروناس یکی از بلندترین سازه‌های جهان به حساب می‌آید. این برج که ۴۵۲ متر ارتفاع دارد در کنار بلندترین آسما‎ن‌خراش‌های دنیا جای گرفته است تا با رفتن به مالزی این شانس را داشته باشید از نقطه‌ای بلند به زمین نگاه کنید.

ارتفاع این برج در طرح اولیه‌اش ۴۲۷ متر بود که وقتی در دهه ۱۹۹۰ میلادی ساخته می‌شد برای اینکه بلندترین آسمان خراش دنیا باشد طرح اولیه‌اش توسط نخست وزیر وقت مالزی رد شد تا برج‌هایی با ارتفاع بیشتر برای این شهر طراحی شوند.

کار ساخت پتروناس در سال ۱۹۹۴ میلادی آغاز شد و قرار بود ۸ سال به درازا بکشد اما به درخواست نخست وزیر وقت مالزی روند ساخت آن تسریع شد و این برج ۵ ساله به بهره‌برداری رسید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید برای تسریع در ساخت این برج‌ها از دو پیمانکار؛ یکی کره‌ای و دیگری ژاپنی استفاده شده است و این برج‌ها در یک اصول رقابتی در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسیده‌اند. تا آنجا که هر طبقه از این برج‌ها در طی ۴ روز ساخته شده‌اند. برج‌هایی که زمین‌شان قبلا محل برگزاری مسابقات اسب دوانی بوده است.

پس از توافقات صورت گرفته مبنی بر ساخت برج های دوقلو، در ژانویه سال 1992 معمار صاحب سبک آرژانتینی " سزار پلی "، طرح فعلی برج های دوقلوی پتروناس را شبیه سازی نمودند و بعد از اینکه دولت مالزی طرح را قبول کرد، حفاری در مارس سال 1993 به عمق 30 متر شروع شد و درست بعد از حفاری، مرحله ای از آن به عنوان بلندترین و طولانی ترین فرآیند بتن ریزی در تاریح مالزی یاد می‌شود، آغاز شد به طوری که 13200 مترمکعب بتن در مدت زمان 54 ساعت برای هر برج به گودال 30متری ریخته می شد، تعداد ستون های فلزی برای ساخت هر برج 104 ستون بود و این ها طوری بودند که در زمان زلزله، کمترین لرزش  را دارند و در ژوئن سال 1998 کار ساخت و ساز برج دوقلو پتروناس تمام می شود و لازم به ذکر است که راه ارتباطی دو برج  در طبقات 41 -42 می باشد که این راه ارتباطی یک پل است و در ساختن آن ازتکنولوژی استفاده شده که مقاومت برج را در برابر باد و گردابی که با سرعت بسیار بالا می وزد، بالا می برد و اگر این پل نبود امکان فرو ریختن دو برج در شرایط آب و هوایی بد، وجود داشت.

برج‌های دوقلوی پتروناس

جاذبه های برج‌های دوقلوی پتروناس

سالن های ورزش و سالن های کنفرانس این برج الهام گرفته از سنت اسلامی است و به صورت خاصی بنا شده اند که استفاده ترکیبی از سنت و مدرنیته در ساخت برج های دوقلو بسیار جالب توجه می باشد ، در بدو ورود و در نگاه اول آینه کاری های داخل برج نظر شما را جلب خواهد کرد.

در طبقه پایین برج دوقلو کوالالامپور آکواریم بسیار بزرگی وجود که به صورت لوله ای بوده و سفره ماهی های متنوع در آن شنا می کنند و به گونه ای ساخته شده که  بسیار به شما نزدیک است همچنین شرکت های بزرگی مانند سونی و برندهای مشهور دیگر از مراکز دیدنی برج کوالالامپور به شمار می روند، یکی از جذابیت های این برج ها برای اهل کتاب این است که این برج ها پر از فروشگاه های کتاب بزرگ است و همچنین یک سینمای چند بعدی دارد که بسیار جالب توجه است، این برج که زمانی بلندترین سازه جهان بود و اکنون بلندترین برج دنیا است؛ این عنوان در کنار بزرگترین مرکز خرید شهر و همین طور آکواریومی بی نظیری هر توریستی را مشتاق می کند تا سفری به این شهر داشته باشد و این بنای منحصر به فرد را از نزدیک ببیند. هرچند که تور مالزی خصوصا در کوالالامپور جاذبه های دیدنی و طبیعی بسیاری دارد اما آسمان خراش های آن مانند همین برج ها بخش مهمی از محبوبیت آن را تشکیل می دهد.

سوریا که بزرگ ترین مرکز خرید کوالالامپور است، در نزدیکی این برج قرار دارد و دارای 6 طبقه می باشد که اجناس آن بسیار لوکس و گران است، همچنین در ضلع شمالی برج های دوقلو، یک پارک 17 هکتاری وجود دارد که مناسب قدم زدن است و نورپردازی این پارک مشهور می باشد و در معروفیت برج ها کمک شایانی بوده است، برای افرادی که در سال نو ایرانی به مالزی سفر می کنند، خوب است بدانید که در ایام نوروز، در برج های دوقلو مراسم آتش بازی انجام می شود.

برج‌های دوقلوی پتروناس

ویژگی های برج‌های دوقلوی پتروناس

اما یکی از بارزترین ویژگی‌های برج‌های دوقلو، پل دوطبقه‌ای است که در میانهٔ راه آن‌ها را بهم متصل کرده‌است. این پل دوطبقه که خود از جمله دیدنی‌های کوالالامپور است در طبقات ۴۱ و ۴۲ دو برج را بهم وصل می‌کند.

این پل دوطبقه تنها بعلت زیبایی ظاهری به برج‌ها اضافه نشده، از آنجایی که دو برج از هم فاصله داشته، این پل میانبری بین دو برج محسوب می‌شود. علاوه بر این عامل، این پل تکیه گاهی میان دو ساختمان فراهم می‌کند.

سیستم بالابر این برج یک سیستم دوگانه است. به‌طوری‌که آسانسور پایینی افراد را به طبقات فرد می‌برد و آسانسور بالایی در طبقات زوج توقف دارد. در کل ۲۹ آسانسور دوگانه در این دو برج کار می‌کنند.

برای بازدید از برج‌های دوقلوی پتروناس بایست بلیط ورودی تهیه کنید. می‌توانید این بلیط‌ها را به‌طور آنلاین یا به شکل حضوری بخرید. تخفیف بلیط‌ها شامل افراد ۵۵ سال به بالا می‌شود. برخی مواقع صفوف تهیهٔ بلیط می‌توانند بسیار طولانی شوند.

ارتفاع این برج‌ها به ۴۵۲ متر می‌رسد و طرح آن‌ها در رساندن پیام مبنی بر تاریخ مالزی و آیندهٔ مدرن آن موفق بوده‌است. بنابه گفتهٔ طراح این سازه‌ها، برج‌های دوقلوی پتروناس بناهایی هستند که تا ابد با نام کوالالامپور گره خورده‌اند.

برج‌های دوقلوی پتروناس

ساعت کار برج‌های دوقلوی پتروناس

ساعات کاری این برج‌ها از ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰ است ولی توجه داشته باشید که این برج‌ها در روزهای جمعه از ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۴:۳۰ بسته هستند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این برج‌ها، ایستگاه KLCC در خط KJ10 است. همچنین می‌توانید از هر نقطهٔ شهر به مقصد برج‌های دوقلوی پتروناس تاکسی بگیرید.

بازدید از برج‌های دوقلوی پتروناس در تمام طول سال، بغیر از روزهای دوشنبه و تعطیلی‌های رسمی مالزی امکان‌پذیر است.

  • منبع
  • ویکی پدیا
  • سلام پرواز
  • سیر تابان

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید