امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276141
۲۱۱۰
۱
۰
نسخه چاپی
Tower of London

تاریخچه برج لندن | معماری برج لندن | حقایقی درباره برج لندن در انگلستان

تاریخچه برج لندن | معماری برج لندن | حقایقی درباره برج لندن در انگلستان

برج لندن از جاذبه های معروف و نمادین لندن است و کمتر گردشگری پیدا می شود که به این شهر برود و سراغ آن را نگیرد. احتمالا با شنیدن اسم این جاذبه فکر می کنید که فقط با یک برج تاریخی سرکار دارید اما این طور نیست برج لندن مجموعه ای از چندین و چند برج و بنا است که مجموعه ای تاریخی و جذاب را شکل داده است.

تاریخچه برج لندن

برج لندن، در اصل «قصر سلطنتی علیاحضرت و قلعه نظامی برج لندن» نام دارد. این قلعه در اواخر سال ۱۰۶۶ توسط ویلیام فاتح (William The Conqueror) ساخته شد و ۱۲ سال بعد، برج سفید (The White Tower) را به آن اضافه کرد.

قرن‌هاست که برج لندن به عنوان اقامتگاه سلطنتی، اسلحه‌خانه، خزانه، ضرابخانه‌ی سلطنتی، اداره‌ی اسناد، باغ وحش و محل نگهداری جواهرات سلطنتی، به کشور انگلیس خدمت کرده است.

برج لندن قدیمی ترین قصر، قلعه و زندان اروپاست و بنای اولیه اش نزدیک به هزار سال قبل ساخته شد هرچند که پادشاهان و ملکه های زیادی در طول قرن ها آن را بزرگ و بزرگ تر کردند. جرقه های اولیه ساخت این برج به جمله نورمن ها به انگلیس برمی گردد؛ در این جنگ ویلیام موفق شد در ۱۴ اکتبر ۱۰۶۶ پادشاه هارولد را شکست دهد و در کریسمس همان سال تاجگذاری کند. ویلیام، یک خارجی بود و نمی توانست کنترل کاملی بر روی این شهر داشته باشد برای همین نیاز به یک قلعه مستحکمی داشت تا شورش های احتمالی مردم را سرکوب کند. جایی که ویلیام برای ساخت این قلعه انتخاب کرد همان جایی بود که امپراتوری روم هزار سال قبل برای ساخت قلعه استفاده کرده بود و امروز نشانه هایی از دیواره های آن همچنان در کنار برج دیده می شود. ویلیام اول برای اینکه قدرت نورمن ها را نشان دهد  این برج را در سال ۱۰۶۶ ساخت. این برج در کنار رودانه تیمز درست شده تا هم نقش دژ و هم نقش دروازه ای به پایتخت را داشته باشد.

تاریخچه برج لندن | معماری برج لندن | حقایقی درباره برج لندن در انگلستان

معماری برج لندن

 معماری برج لندن در اصل برداشتی از سبک معماری گوتیک انگلیسی است. اکنون بیش از ۹۵۰ سال از ساخت سازه اصلی برج می‌گذرد. سازه‌ای که در سال ۱۰۶۶ میلادی به دستور و نظارت ویلیام فاتح سر و شکل گرفت و بعدها بدان مجموعه ساختمان‌ها و بناهایی دیگر نیز افزوده شد. مهمترین بنای دوقلوی برج لندن، برج سفید نام دارد که که در سال ۱۰۷۸ میلادی آماده کاربری گردید.

 برج سفید مستحکم‌ترین نقطهٔ دفاعی برج لندن و محل زندگی پادشاه و همراهان نزدیک وی بود. به‌طور کلی، برج لندن مجموعه‌ای از چندین ساختمان با دو لایه دیوار دفاعی و یک خندق است.

از نیمه دوم قرن دوازدهم بنای برج لندن و متعلقات آن بیشتر محلی برای اسکان خاندان سلطنتی بوده است.  حدود ۲۰۰ سال پس از ساخت سازه اصلی و همچنین برج سفید، مجموعه ساختمان‌های مجللی به محوطه درونی اضافه شد. یکی از مهمترین این سازه‌ها ساختمان خزانه سلطنتی و ضرابخانه برج بود. در واقع به دستور هنری هشتم کل ضرب سکه به صورت یکپارچه در این مکان انجام می‌گردید.

از دیگر سازه‌های این محوطه باید به باغ وحش سلطنتی اشاره کرد که در سال ۱۸۳۵ به طور کلی برچیده شد و از فضای آن برای برگزاری برخی جشن‌ها و مراسم‌های سلطنتی استفاده گردید.

برخلاف نظر عوام هرگز برج لندن به عنوان سازهای منحصرا برای نگهداری زندانیان و یا محلی برای اعدام آنان ساخته نشد. اما در ابتدای کار، چند تن از افراد معروف دربار آن‌ زمان، از جمله شاهزاده‌های همین برج در این مکان زندانی شده بودند. از این رو از منظر فرهنگی و نه تاریخ معماری، این برج یکی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا قلمداد می‌شود.

خرافه نیز در باره بنا بسیار وجود دارد. خرافه‌هایی که به صورت فولکوریک نسل‌ها بهم منتقل شده تا به عصر حاضر رسیده‌اند.  بارها از زمان هنری هشتم به بعد گزارش شده‌است که افراد مختلفی در دور و اطراف برج روحهای سرگردان دیده‌اند. همچنین در باره کلاغ‌های برج لندن خرافه‌ای قدیمی وجود دارد که «اگر کلاغ‌ها برج را ترک کنند، پادشاهی سقوط خواهد کرد.» اگرچه  اولین کلاغ در سال ۱۸۸۵ در برج نکهداری شد. در حال حاضر ۷ کلاغ به صورت نمادین در برج نگهداری می‌شود که هرکدام نام و مکان مختص به خود دارند.

از لحاظ فنی بلندترین برج این سازه ۸۹ فوت ارتفاع دارد که در زمان ساخت بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده است.

تاریخچه برج لندن | معماری برج لندن | حقایقی درباره برج لندن در انگلستان

حقایقی درباره برج لندن

فرمانداری برج لندن

اداره‌ی قصر به عهده‌ی فردی بود که از میان درباریان و اشراف نامدار انتخاب می‌شد. اسقف اعظم کانتربری تنها کسی بود که چهار بار به عنوان فرماندار برج لندن انتخاب شد. فرمانداری قلعه مزایای زیادی داشت: جمع آوری مالیات کشتی‌ها در بنادر لندن، مالکیت غنایمی که رود تیمز می‌آورد و حاکم قانونی مناطق اطراف برج. حتی زندانیان می‌بایست حق الزحمه‌ای بابت نگهداری‌شان به فرماندار پرداخت می‌کردند.

زندان برج لندن

هرچند این سازه به عنوان زندان ساخته نشد، اما به دلیل نزدیکی به دربار در وستمینستر، مکان مناسبی برای نگهداری زندانیان بود. اسقف فلمبارد، یکی فرمانداران قلعه، خودش اولین زندانی و اولین فراری در سال ۱۱۰۰ میلادی است. روی دیوارهای برج اسم‌های زیادی حکاکی شده است. یکی از آن ها هیو دریپر، مهمانخانه‌دار اهل بریستول بود که به دلیل ترویج جادو و جنبل به قصر فرستاده شد. هیو روی دیوار یک صورت فلکی بزرگ با جزئیات دقیق، به همراه ارقام و اعداد برج‌های ۱۲ گانه کشید و زیر آن نوشت «هیو دریپر، اهل بریستول، این صورت فلکی را در ۳۰مین روزِ ماه میِ سالِ ۱۵۶۱ کشید.» هیچکس اطلاعی ندارد هیو در زندان مرد یا آزاد شد یا فرار کرد. هیچ سند دقیقی هم از او جز این اثر، در دسترس نیست.

تاریخچه برج لندن | معماری برج لندن | حقایقی درباره برج لندن در انگلستان

محوطه اصلی برج لندن

در داخل قلعه فقط ۲۲ اعدام صورت گرفت. بقیه اغلب نزدیک تاور هیل اجرا می‌شد. آخرین نفری که سر زده شد لرد لُوات، یکی از طرفداران ۸۰ ساله جکوبایت‌ها در آوریل سال ۱۷۴۷ بود. ناگفته نماند برای ناظرین سکویی چوبی ساختند که به طور ناگهانی سقوط کرد و ۲۰ نفر کشته شدند. آخرین اعدام در این قلعه سال ۱۹۴۱ رخ داد وقتی که جوزف جاکوبز، جاسوس آلمانی، با جوخه‌ی آتش تیرباران شد.

ضرابخانه برج لندن

سال ۱۲۷۸ میلادی، خزانه سلطنتی در برج لندن برپا شد. در آن زمان بیشتر سکه‌ها را در اطراف شهر ضرب می‌کردند. هنری هشتم این سیستم را تغییر داد تا ضرابخانه‌ی سلطنتی به تنهایی عهده‌دار این وظیفه باشد. جالب است بدانید با این کار او دماغ مسی پیر لقب گرفت، چون طلا و نقره با چهره‌ی او ضرب می‌شد و بینی بزرگ او پشت سکه بسیار چشم‌گیر بود. با این حال، هنری هشتم از این ثروت به دست آمده، برای پرداخت بدهی‌های ناشی از جنگ‌های خارجی و ساختن کاخ‌های زیبا استفاده کرد.

تاریخچه برج لندن | معماری برج لندن | حقایقی درباره برج لندن در انگلستان

باغ وحش برج لندن

برای ۶۰۰ سال در برج لندن جایگاهی برای نگهداری حیوانات سلطنتی وجود داشت. این باغ وحش توسط پادشاه جان در اوایل ۱۲۰۰ تأسیس شد و حیوانات شگفت‌انگیزی که به دربار انگلیس هدیه می‌شد، در آن‌‌جا نگهداری می‌کردند. اولین حیوانات شامل چند شیر، یک فیل و یک خرس قطبی بودند. چندین ببر، کانگورو و شترمرغ هم بعداً اضافه شدند. شواهد باقی‌مانده نشان از وجود شیرهای باربری می‌دهند، نوعی شیر در شمال آفریقا که نسل آن در حال حاضر منقرض شده است. این نمایشگاه در ۱۸۳۵ میلادی، توسط دوک ولینگتون بسته شد و حیوانات به باغ وحش لندن در ریجنت پارک منتقل شدند.

جواهرات سلطنتی برج لندن

از زمانی که ویلیام فاتح شروع به نگهداری گنجینه‌ها در برج لندن کرد، این قلعه تبدیل به مکانی برای نگهداری جواهرات سلطنتی شده است. تعداد این جواهرات امروزه به ۲۳۵۷۸ می‌رسد و صد البته تاج امپراطوری انگلستان با ۲۸۶۸ الماس،۲۷۳ مروارید، ۱۷ یاقوت کبود، ۱۱ زمرد و ۵ یاقوت سرخ، زیباترین قطعه در میان آن‌هاست.

کلاغ های برج لندن

خرافه‌ای قدیمی وجود دارد که «اگر کلاغ‌ها برج را ترک کنند، پادشاهی سقوط خواهد کرد.» با وجود این جمله‌ی خنده دار، وجود اولین کلاغ به سال ۱۸۸۵ برمی‌گردد. در حال حاضر ۷ کلاغ در برج نگهداری می‌شود که هرکدام نامی دارند و یک از بال‌هایشان چیده شده تا به دور دست پرواز نکنند. اگرچه یکی از آن‌ها، گروگ تا نزدیکی مهمان‌خانه‌ای در شرق پیشروی کرده است. متأسفانه در طول بمباران هوایی جنگ جهانی دوم همه‌ی کلاغ‌ها جز یکی، از شدت استرس تلف شدند.

 

  • منبع
  • ایوار
  • الی گشت
  • همشهری آنلاین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید