امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276327
۱۶۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

تقویت ناخن | 24 مورد راهکارهای مراقبت و نگهداری صحیح از ناخن ها

زیبایی و سلامت ناخن‌های دست و پا یکی از دغدغه‌های مهم خانم‌هایی است که به زیبایی و سلامت بدن خود اهمیت می‌دهند.

تقویت ناخن

تقویت ناخن‌ ها برای داشتن ناخن‌هایی سالم و زیبا بسیار مهم است. گاهی عادت‌های غلط در سبک زندگی باعث می‌شود که ناخن‌های ما در معرض آسیب‌های مختلفی قرار بگیرند و زیبایی و سلامت خود را از دست بدهند.

تقویت ناخن‌

جنس و ظاهر ناخن‌ها می‌تواند نشان دهنده‌ی سلامت یا بیماری باشد. باید بدانیم استفاده‌ی بیش از حد از محصولات خاص، تغذیه‌ی نامناسب و سبک نادرست زندگی به طور مستقیم بر سلامت و تقویت ناخن تأثیر گذار است.

ناخن‌های ضعیف، شکننده یا نرم ممکن است نشان دهنده‌ی مشکلاتی در کبد، کلیه یا پسوریازیس باشد که نیاز به مراجعه به پزشک خواهد داشت.

همچنین نحوه‌ی برخورد فرد با ناخن‌های خود می‌تواند به طور مستقیم بر سلامت و استحکام آن‌ها تأثیر بگذارد.

نشانه­ های ناخن­ سالم

• پلاک ناخن به رنگ سفید متمایل به صورتی است.

• وجود کوتیکول­ ها (هیچگاه آن­ها را نکنید)

• وجود هلال سفید رنگ (که به آن لونولا می‌گویند) در قسمت ریشه ناخن

نشانه­ های عدم سلامت ناخن­ ها

• پوست پوست شدن یا شکسته شدن که می ­تواند نشانه کمبود ویتامین باشد.

• نقطه ­های سفید کوچک نشان‌دهنده این است که شما ناخن ­های خود را می­ جوید یا نحوه صحیح لاک زدن ناخن را نمی دانید یا زیاد لاک می زنید.

• خط­ های افقی می ­تواند ناشی از استرس، تب بالا باشد.

• پوست ملتهب و قرمز دور ناخن­ها می ­تواند ناشی ازکندن یا جویدن کوتیکول ­ها باشد.

• ناخن­ های قاشقی شکل می­ تواند نشانه کمبود آهن یا کم­ خونی باشد.

اگر نگران سلامتی ناخن­ های‌خود هستید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. به گفته متخصصان پوست، از روی ظاهر ناخن ­ها می­ توان وجود مشکل در بدن را تشخیص داد به این معنی که اگر به موقع اقدام لازم صورت گیرد، می­ توان سریع مشکل را درمان کرد.

راهکارهای مراقبت و نگهداری صحیح از ناخن ها

1. تغذیه‌ی مناسب

یک رژیم غذایی مغذی و متعادل که حاوی مواد معدنی و ویتامین‎های زیادی است، می‎تواند به طیف وسیعی از مسائل مرتبط با سلامتی از جمله تقویت ناخن‌ها کمک کند.

اگر فردی مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را از طریق رژیم غذایی خود دریافت نکند، می تواند مصرف یک نوع مولتی ویتامین را جایگزین کند. با این حال توصیه می‌شود همیشه قبل از مصرف هر مولتی ویتامین با پزشک مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها با داروهای مصرفی تداخل نداشته باشند.

2. نوشیدن آب به میزان کافی

آبرسانی تأثیر مستقیمی بر سلامت و تقویت ناخن‌های فرد دارد. هنگامی که یک فرد به اندازه‌ی کافی مایعات دریافت نمی‌کند، ناخن‌های او شکننده می‌شود. زود شکستن ناخن و پوسته پوسته شدن آن به معنی شکننده بودن ناخن است.

3. ناخن های خود را خشک و تمیز نگه دارید

معمولا همه مشکلات ناخن از میکروب ها و باکتری ها شروع می‎ شوند. برای بلند کردن ناخن های خود باید مرتبا به آن ها رسیدگی کنید. روزانه ناخن های خود را تمیز کنید و پس از شستشو دست هایتان حتما ناخن هایتان را کاملا خشک کنید.

این امر همچنین از تجمع خاک و باکتری ها در زیر ناخن هایتان جلوگیری می ‎کند اما با این حال نباید در انجام این کار افراط بورزید. ناخن هایی که دائما با آب شستشو داده می ‎شوند، به راحتی قابل شکستن هستند.

برای مثال بهتر است برای شستشوی ظروف خود از دستکش استفاده کنید و همچنین باید اطمینان حاصل کنید که پوست اطراف ناخن هایتان تمیز و بدون هیچ گونه گرد و غباری باشند.

4. خودداری از جویدن ناخن ها

جویدن ناخن ها آسیب زیادی به آن ها وارد می ‎کند و علاوه بر این زمانی که ناخن ها دائما در تماس با بزاق دهان قرار می ‎گیرند، ضعیف و شکننده تر خواهند شد و این کار همچنین منجر به آسیب رسیدن به کوتیکول های ناخن می ‎شود. با قرار دادن ناخن ها درون دهان، خاک و میکروب های موجود در زیر ناخن به دهان شما منتقل خواهند شد.

با مالیدن ماده ای تلخ بر سر انگشتان خود که مخصوص ترک عادت جویدن ناخن ها است ، قادر به جلوگیری از این کار خواهید بود.

5. از مرطوب کننده استفاده کنید

خشکی به همان اندازه که برای پوست مضر است، برای ناخن ها نیز هست. از آنجایی که ناخن ها بسیار ظریفند، باید به طور مرتب مرطوب شوند. برای مرطوب کردن ناخن های خود می ‎توانید از روغن ها و کرم های مرطوب کننده مختلف استفاده کنید. این کار همچنین موجب براق تر شدن ظاهر ناخن های شما نیز می ‎شود.

6. ناخن ­هایتان را با یک پوشش پایه محافظت کنید

اگر دوست دارید ناخن‌هایتان را لاک بزنید تا زیباتر و جذاب‌تر از همیشه باشند، آنها را با یک لایه محافظ بپوشانید. انواع مختلف بیس کت یا پوشش پایه ناخن در بازار وجود دارد که دارای خواص فراوانی برای ناخن است. این پوشش‌ها از ناخن در برابر آسیب لاک‌ها محافظت می‌کنند و باعث دوام بیشتر لاک هم می‌شوند. بعضی از آنها حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های تقویت‌کننده ناخن هستند.

7. عدم تماس با آب به مدت طولانی و استفاده محتاطانه از مواد شوینده

تماس با آب به مدت طولانی می­ تواند باعث ضعیف و شکننده شدن ناخن‌ها شود، سعی کنید دستانتان را در زمانی که در وان حمام هستید، بیرون از آب نگه دارید. در زمان استفاده از مواد شوینده از دستکش پلاستیکی استفاده کنید. بسیاری از مواد شوینده یا دستمال­های مرطوب دارای مواد شیمیایی است که می ­تواند باعث ضعیف شدن ناخن ­های شما گردد. دستکش ها می­ توانند از تماس با این مواد شیمیایی جلوگیری نمایند.

8. استفاده از مکمل بیوتین

بیوتین (که با نام ویتامین اچ و ویتامین ب7 نیز شناخته می­ شود) یکی از ویتامین­های گروه ب است. این ویتامین چون حلال در آب است، در بدن ذخیره نمی­شود پس می ­توانید آن را به صورت روزانه مصرف کنید. مکمل بیوتین ناخن­ها و موهای شما را تقویت می­ کند و همچنین به سیستم عصبی شما کمک می­ کند که عملکرد بهتری داشته باشد.

این ویتامین در غذاهایی مانند ماهی ساردین، تخم ­مرغ پخته شده و انواع سبزیجات یافت می ­شود. اما اگر فکر می‌کنید غذاهای شما به اندازه کافی حاوی بیوتین نیست، می­توانید از مکمل­ها استفاده کنید.

قبل از مصرف مکمل بیوتین با پزشک خانواده خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که استفاده از آن برای شما خطری ندارد.

9. ناخن ها را کوتاه نگه دارید.

در ناخن‌های کوتاه تر احتمال آسیب کمتری وجود دارد. هنگامی که فرد ناخن‌های بلندی دارد، بیشتر احتمال دارد که به چیزی یا جایی گیر کند در نتیجه بشکند یا ترک بردارد. کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها می تواند به جلوگیری از شکستگی‌های احتمالی و حفظ استحکام و تقویت ناخن ها کمک کند.

10. از ضد عفونی کردن بیش از حد دست خودداری کنید.

افراد معمولاً از ضدعفونی کننده‌ی دست به عنوان جایگزین شستشو استفاده می‌کنند. با این حال، ضد عفونی کننده‌ی دست اغلب حاوی الکل است که می‌تواند رطوبت طبیعی و مورد نیاز دست‌ها و ناخن‌ها را از بین ببرد. بنابراین استفاده‌ی مکرر از ضدعفونی کننده‌ی دست می‌تواند ناخن‌ها را شکننده و آسیب‌پذیر کند.

تقویت ناخن‌

11. بهداشت را رعایت کنید

ناخن های خود را مرتبا تمیز کنید و به طور مرتب وسیله های مربوط به مراقبت از ناخن های خود را شستشو دهید و از بلند کردن بیش از حد ناخن هایتان اجتناب کنید زیرا در غیر اینصورت، در زیر ناخن هایتان آلودگی ایجاد خواهد شد.

برای میکروب زدایی ناخن های خود به روش طبیعی می ‎توانید از روغن درخت چای استفاده کنید و این روغن را بر روی ناخن های خود بمالید تا باکتری های موجود بر روی آن ها از بین بروند.

12. اجتناب از پولیش‌های ژله‌ای و آکریلیکی برای ناخن

در حالی که برای استفاده از این محصولات برای کسانی که مشکل رشد ناخن دارند، تبلیغ زیادی صورت می ­گیرد، اما استفاده مداوم می­ تواند باعث لکه ­دار و ضعیف شدن ناخن­ ها شود. اگر مجبور به استفاده از آن­ها هستید، به طور مداوم از آن­ها استفاده نکنید.

قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش مورد نیاز برای پولیش ناخن ژله‌ای، به عنوان یک منبع احتمالی سرطان شناخته شده است، اگرچه این مقدار از قرارگرفتن در برابر این اشعه، بسیار کمتر از دستگاه های برنزه کردن به وسیله نور فرابنفش است. همچنین قرار گرفتن در معرض این تابش، لایه پوستی زیرینی را که از ناخن­ محافظت می­ کند را پیر می­ کند.

13. استراحت دادن به ناخن­ ها بین هر بار لاک زدن

به دلایل مشابه، اگرچه لاک زدن ناخن باعث زیبایی ظاهر می­ شود، ناخن­های شما به نفس کشیدن احتیاج دارد. لاک زدن مداوم حتی به وسیله لاک‌ها و محصولات غیرسمی، باعث ضعیف شدن ناخن­ ها می ­شود.

بعد از استفاده از لاک‌ها و براق کننده­ ی ناخن به مدت یک هفته، آن را با  پاک‌کنده‌های فاقد استون پاک کنید و اجازه دهید که ناخن­ هایتان به مدت یک هفته استراحت کند.

14. داروها را بررسی کنید

برخی از داروهای خاص، به ویژه مُدِر‌ها (دیورتیک‌ها) می‌توانند ناخن های فرد را کم آب کنند. اگر کسی هنگام مصرف این نوع از داروها متوجه ضعف در ناخن‌هایش شد، می‌تواند با پزشک خود مشورت کند که در صورت امکان داروهایش‌ را تغییر دهد.

15. برای پاک کردن لاک، ناخن های خود را خراش ندهید

خراشیدن ناخن ها بدترین کاری است که می ‎توانید در حق آن ها انجام دهید که این کار باعث زبر و پوسته پوسته شدن سطح ناخن هایتان شده و لایه بالایی ناخن ها را از بین خواهد برد . بارها در بخش های سلامت و دنیای مد نمناک عنوان شده است که برای پاک کردن لاک ناخن خود از پد های پاک کننده لاک استفاده کنید و همچنین هنگام زدن لاک بر روی ناخن هایتان، از تمدید لاک آن ها در دفعات متعدد خودداری کرده و ناخن هایتان را تنها با لایه نازکی از لاک بپوشانید. به این ترتیب لاک به راحتی پاک خواهد شد.

16. از کاشت ناخن خودداری کنید

کاشت ناخن بدون شک از زیبایی خاصی برخوردار است اما متاسفانه باعث ایجاد صدمات زیادی به ناخن هایتان می ‎شود. بنابراین بهتر است از انجام این کار خودداری کنید که این مواد حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند و به ناخن ها آسیب زیادی وارد می کنند. مکانیسم خشک کردن این مواد بر روی ناخن نیز صدمات زیادی به اطراف ناخن های شما وارد می ‎کند.

17. از مصرف برخی محصولات مربوط به ناخن خودداری کنید

بسیاری از محصولات مانند لاک پاک‌کن و سایر محصولات مخصوص ناخن ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که باعث می‌شود ناخن‌ها به راحتی شکسته شوند.

از ناخن‌های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید. نقش ناخن‌ها محافظت از پوست نرم زیر آن‌ها است. استفاده از آن‌ها به عنوان ابزاری برای انجام کارها ایده ی خوبی نیست.

به عنوان مثال اگر برای باز کردن قوطی نوشابه از ناخن استفاده شود، ممکن است خیلی راحت ناخن بشکند؛ بنابراین برای محافظت از ناخن ها، پیشنهاد می شود از یک ابزار مخصوص یا پدهای محافظت از انگشتان استفاده شود.

18. به جای استفاده از لاک از براق کننده ناخن استفاده کنید

براق کننده ها در عین حال که ظاهر طبیعی ناخن شما را حفظ می ‎کنند، آن ها را زیبا و درخشان نیز خواهند کرد و همچنین برای استفاده از براق کننده های ناخن لازم نیست که آن ها را در دفعات متعدد به ناخن خود بمالید و تنها مالیدن یک لایه از آن ها بر روی ناخن کافیست و این امر به سلامت بیشتر ناخن های شما کمک خواهد کرد.

19. از سوهان های زبر استفاده نکنید

از سوهانی استفاده کنید که دارای بافتی نرم باشد تا به ناخن هایتان آسیب وارد نکند که سوهان های زبر باعث شکستن و زشت شدن ظاهر ناخن ها می ‎شوند.

20. بعد از لاک زدن، اطراف ناخن خود را تمیز کنید

معمولا هنگام لاک زدن ناخن ها پوست اطراف ناخن نیز کمی رنگی خواهد شد. با تمیز کردن این قسمت ها با پاک کننده لاک مناسب به راحتی قادر به زیباتر کردن ناخن های خود هستید.

تقویت ناخن

21. استفاده نکردن از ناخن برای انجام کارها

برای باز کردن در نوشابه از نوک انگشتان خود استفاده کنید یا از گیره کاغذ برای دسترسی به چیزهای دور از دسترس استفاده کنید. استفاده از ناخن‌هایتان به عنوان ابزار می ­تواند باعث شکستن یا پیچ خوردن آن­ها شود که این کار باعث ضعیف شدن ناخن­ ها می ­­شود.

22. مراقبت بیشتر در استفاده از شامپو

شامپو محصولی است که برای از بین بردن چربی پوست سر و مو از آن استفاده می‌شود. به همین دلیل اگر روی ناخن مورد استفاده قرار بگیرد، ممکن است باعث خشکی ناخن‌ها شود. اگر شامپویی بیش از اندازه ناخن‌ها و حتی موهای شما را خشک می‌کند، آن را تعویض کنید تا ببینید آیا تغییری در وضعیت ناخن و موهای شما ایجاد می‌شود یا نه.

23. هنگام کار از دستکش­های پلاستیکی استفاده کنید

در زمان تمیزکاری با مواد شیمیایی خطرناک، باغبانی، یا هر کاری که باعث خیس شدن و کثیف شدن دستان می شود، از دستکش های پلاستیکی مخصوص استفاده کنید. برخی از آن­ها دارای لایه کتان هستند. شست و شو با آب داغ و صابون بدون دستکش می­تواند باعث ضعیف شدن ناخن­ ها شود.

حتی  زمانی که هوا سرد است، فراموش نکنید که از دستکش­ استفاده کنید تا هوای سرد و باد باعث خشک، پوسته پوسته شدن و حذف لایه مرطوب دست شما نشود.

24. مشورت با پزشک در مورد تقویت ناخن

اگر روش­ های مختلفی را برای چند هفته امتحان کردید و نتیجه­ ای نگرفتید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. متخصصان ناخن­ هایتان را معاینه کرده و سوال­ هایی در مورد عادات و سلامت کلی شما می­ پرسند و اگر نیاز باشد، برای شما نسخه­ ای برای تقویت ناخن­هایتان می ­نویسند. ممکن است یک مشکلی در بدن شما باعث ایجاد ناخن­های نازک یا شکننده شود و فقط با درمان علت اصلی، ناخن های شما دوباره می­توانند محکم و زیبا شوند.

  • منبع
  • لافارر
  • نمناک
  • دترلند

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید