امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276059
۱۷۷۶
۱
۰
نسخه چاپی

جرم خرید و فروش مشروبات الکلی | مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی | مواد قانونی جرم خرید و فروش مشروبات الکلی

جرم خرید و فروش مشروبات الکلی | مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی | مواد قانونی جرم خرید و فروش مشروبات الکلی

در قانون مجازات اسلامی، جرایم و مجازات هایی در ارتباط با مشروبات الکلی مورد پیش بینی قرار گرفته است که یکی از آنها خرید و فروش مشروبات الکلی است که بر اساس ماده قانون مجازات اسلامی، ارتکاب این جرم مجازات حبس ، شلاق و جزای نقدی را به همراه خواهد داشت.

خرید و فروش مشروبات الکلی

انجام معاملات حرام در شرع اسلام منع شده است تا هم از مبادله و رواج اعمال و افعال حرام در جامعه جلوگیری شود و هم این که از جهت معامله حرام به کسی ضرری وارد نشود. یکی از این اموال حرام که خرید و فروش آن در اسلام منع شده است، مشروبات الکلی است که به آنها مسکرات هم گفته می شود. مسکرات هر چیزی است که مستی آور باشد.

جرم خرید و فروش مشروبات الکلی

خرید و فروش مشروبات الکلی، در قانون جرم است. جرم خرید و فروش مشروبات الکلی در فصل بیست و هشتم قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات، در ضمن ماده 702 ذکر شده است. این ماده جرم ساخت مشروبات الکلی و جرم حمل و نگهداری مشروبات الکلی را پیش بینی کرده است.

بر اساس ماده 702 قانون مجازات اسلامی: هرکس مشروبات الکلی را بسازد یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قراردهد یا حمل یا نگهداری کند یا در اختیار دیگری قراردهد به شش ماه تا یک سال حبس و تا هفتاد و چهار(۷۴)ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی(تجاری) کالای یادشده محکوم می شود.

علاوه بر این، قانون گذار در ماده 703 قانون مجازات اسلامی به جرم قاچاق مشروبات الکلی و هم چنین مصرف مشروبات الکلی و نیز جرم برپا کردن محلی برای شرب خمر نیز پرداخته است که هر یک از این موارد ذکر شده، جرم مستقلی محسوب می شوند و به تبع، مجازات های قانونی متناسب و قابل توجهی نیز برای مرتکبان هر یک از جرایم ذکر شده در قانون مجازات اسلامی مورد پیش بینی قرار گرفته است.

مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی

خرید و فروش مشروبات الکلی در کنار مصرف مشروبات الکلی ( شرب خمر ) نوعی جرم تلقی شده است؛ چرا که با انجام این فعل، مشروبات الکلی به آسانی در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد. به همین دلیل است که در ماده 702 قانون مجازات اسلامی، مجازاتی برای این جرم خرید و فروش مشروبات الکلی پیش بینی شده است که بر اساس این ماده :

" هر کس مشروبات الکلی را ... بخرد یا بفروشد ... به شش ماه تا یک سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی ( تجاری ) کالای یاد شده محکوم می شود.

بنابراین ، مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی در مجموع سه مورد است که ذیلا مورد اشاره قرار گرفته است :

1 - شش ماه تا یک سال حبس

2 - تا هفتاد و چهار ضربه شلاق

3 - پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی ( تجاری ) کالای یاد شده

در خصوص مجازات جرم خرید و فروش مشروب الکلی نکته مهمی وجود دارد و آن هم این است که مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی از جمله مجازات هایی است که طبق قانون، مجازات غیر قابل تعلیق محسوب می شود.

مواد قانونی جرم خرید و فروش مشروبات الکلی

خرید وفروش مشروبات الکلی در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و مواد ۷۰۲ و ۷۰۳ به بیان این جرم و مفهوم و مجازات آن پرداخته اند .

ماده 702– هرکس مشروبات الکلی را تولید کند یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد، یا حمل و یا نگهداری کند یا در اختیار دیگری قرار دهد، مطابق با این ماده قانونی به 6 ماه تا 1 سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان 5 برابر ارزش عرفی کالای یاد شده محکوم خواهد شد.

‎ ‎ماده 703– واردات مشروبات الکلی به کشور قاچاق محسوب می‌گردد و وارد کننده صرف‌ نظر از میزان‌ آن به 6 ماه تا 5 سال‌ حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان ده برابرارزش عرفی کالای یاد شده محکوم می‌شود. رسیدگی به این جرم در صلاحیت محاکم عمومی می باشد. رسیدگی به این جرم در صلاحیت محاکم عمومی می باشد.

‎تبصره 1- درخصوص مواد (702) و (703)، هرگاه مشروبات الکلی کشف شده، به میزان بیش از 20 لیتر باشد، وسایلی که برای حمل آن مورد استفاده قرار می‌گیرد چنانچه با اطلاع مالک باشد به نفع دولت ضبط خواهد شد، درغیراینصورت مرتکب به پرداخت معادل قیمت وسیله نقلیه نیز محکوم خواهد شد.

‎تبصره 2- هرگاه کارکنان دولت یا مؤسسات وابسته به دولت همانند شوراها، شهرداری ها یا نهادهای انقلاب اسلامی و به طور کلی کارکنان قوای سه‌گانه و همچنین کارکنان نیروهای مسلح و مأموران به خدمات عمومی در جرائم موضوع مواد (۷۰۲) و (۷۰۳) مباشرت، معاونت یا مشارکت بنمایند، علاوه بر تحمل مجازات های اعلام شده، ‌به انفصال موقت از یک‌ سال تا پنج‌ سال از خدمات دولتی محکوم خواهند شد.

‎تبصره 3- دادگاه نمی‌تواند تحت هیچ شرایطی حکم به تعلیق اجرای مجازات مقرر در مواد (ماده ۷۰۲) و (ماده ۷۰۳) ‌صادر نماید. ( مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی )

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید